Het plezier in het rijden is weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kancas77

Het plezier in het rijden is weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 17:50

De klik lijkt weg te zijn tussen ons met rijden en
Het plezier in het rijden is weg, Ik wordt snel boos op mijn paard wanneer hij ongein uithaalt
Hij weet dat ik daar onzeker van wordt en dan durf ik niet meer goed aan hem te rijden, omdat ik dan afwachtend ga doen, wanneer ik boos op hem wordt doet hij wel wat ik van hem vraag.
Dan scheld en mopperende ik op hem omdat hij niet luisterde, en natuurlijk denk ik bij mezelf dat dit niet goed is en niet hoort
Het plezier is weg in het rijden en dat had ik vroeger wel met hem
Hij is sensibel en reageert ook op mij als ik zo tegen hem doe, ik ben het soms zo zat dat ik mezelf zo laat gaan dan heb ik er achteraf veel spijt van dat ik zo tekeer tegen hem ben gegaan.
Wat kan ik eraan doen dat ik weer plezier in het rijden ga krijgen en dat ik niet boos op hem ga worden.
Ik hou super veel van mijn paard en ik vind het niet fijn hoe het nu tussen ons gaat.
Ik zou graag het plezier tussen ons weer terug willen krijgen.

Luna_Rose

Re: Het plezier in het rijden is weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:51

Misschien kan je een keer van iemand les krijgen? dan kan je wat tips krijgen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:53

Jezelf een schop onder je reet geven?!? Dat arme paard kan er niets aan doen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:54

Ga een keer wat anders met je paard doen.
Ipv rijden andere dingen ondernemen.

Ga daar weer plezier in maken en het vertrouwen opbouwen.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:55

Kan je niet andere dingen gaan doen in plaats van alleen in de bak te rijden?
Buitenritjes, longeren, wandelen

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:58

vrijheidsdresuur kun je doen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:58

Ga eerst weer eens voor het plezier rijden! Dus geen dressuur (ik denk tenminste dat je die richting doet?) maar gewoon lekker lang teugeltje, bakcrossen en gewoon fun maken. Oja, paard weet niet dat je onzeker wordt en doet het daar ook niet voor. Ik weet niet hoe jouw rij-uur er normaal uit ziet? Maar ik zorg (zowel bij mezelf als bij dochter en zoon) er altijd voor dat even goed doorwerken afgewisseld wordt met even bakcrossen, lang teugeltje, freewheelen (dus gewoon lekker voor de gein rijden) etc. Dus niet een uur lang concentratie concentratie... want dat houden zowel jij als je paard niet vol.

Wat ook helpt om eens zadelloos te gaan rijden of met een barebackpad of grondwerken of lange teugelen. Dus eens wat anders te gaan doen. Afwisseling!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:59

Tijdje stoppen met rijden, en alleen verzorgen en wandelen. Zo hoef je je paard niet te missen, en zo hoef je jezelf niet te dwingen er op te stappen. En pas zodra jouw zin om op een paard te zitten weer terug komt, hem zadelen en gaan rijden (misschien wel van te voren longeren dat hij zijn 'wilde haren' kwijt is.)

Succes, vervelende situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:04

Inderdaad misschien eerst even wat grondwerk enz gaan doen om die band op de grond eerst beter weer te krijgen, en les nemen :)
Ik heb het zelfde gehad met die van mij, heb 1,5 week geleden nog geroepen ik ben er klaar mee k zet dr op marktplaats enz omdat het bij ons ook een flinke tijd niet lekker ging, k had al op de planning staan voor afgelopen Donderdag les, heb les gehad en het blijkt mijn fout te zijn omdat als je het zelf allemaal doet je jezelf verkeerde dingen aan leert en het paard er vaak niks aan kan doen.
Dus dat raad ik jou ook echt aan, want tussen mij en mn paardje gaat het nu ook veel beter :)

kancas77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:56

Annette1990 wat heb je precies in de les gedaan dat band tussen jouw en je paard beter is geworden
Ik vindt het zelf vervelend wanneer ik zo tegen hem doe, omdat ik het idee krijg dat hij ongein uit haalt wanneer ik onzeker wordt.
Ik merk aan mezelf wanneer ik onzeker wordt hij dingen gaat doen waardoor ik nog meer onzeker wordt, en dat hij dan juist meer ongein uit haalt dan wanneer ik niet onzeker ben en er wel aan durf te rijden.
Hij weet dat ik er niet meer goed aan durf te rijden als hij dingen doet waar ik snel onzeker van wordt
Zilfstar ik doe dressuur met hem rijden in de bak
Ik ga alles is omdraaien om te kijken of dat wat voor ons is.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:03

Hee,
Ik herken deels je verhaal wel, ik ben ook en angstige ruiter. De angst helemaal weg is bij mij niet gelukt, maar ik weet er mee om te gaan.
Omdat ik het niet eerlijk vind om kwaad te worden op mijn pony, omdat ik bang ben, heb ik besloten niet te rijden als ik voel dat ik een slechte dag heb/niet lekker in mijn vel zit. Als ik een goede dag heb met zelfvertrouwen dan stap ik op, en anders ga ik poetsen/longeren/wandelen. Natuurlijk baal ik dan ook weleens en natuurlijk gaat het alsnog weleens mis met rijden, maar op deze manier blijft het wel leuk.
Ik ken dus het gevoel van; je hebt een paard dus je hoort te rijden/wilt rijden. Maar ik denk dat als je het zo rustig opbouwt, en jezelf geen druk oplegt, het de enige manier is om het voor beide leuk te houden.
Wat ik merk is dat je ook vaak betere dagen krijgt, omdat het op de dagen dat je rijd vaak goed gaat en je andere dagen de rampen vermijd ;)
Misschien scheelt het ook om les te nemen bij iemand die goed om kan gaan met angstige ruiters? Niet iemand die zich concentreerd op de oefeningen, maar iemand die zich concentreerd op jouw rust/valkuilen. Iemand met veel geduld en begrip? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:11

Misschien kun je even je doelen verleggen?

Voorbeeldje van als mijn paard en ik ruzie hebben: even niet letten op aanleuning of rechtlopen of wat dan ook. Mijn doel wordt dan om zelf lichter en gemakkelijker te rijden, op kleinere hulpen, sneller, handiger. En totale verrassing ( :+ ) .. na een tijdje zo trainen loopt mijn paard ook ineens weer als een trein.

Hetzelfde kun je bijv. doen met je zit, of met je mentale wereldje tijdens het rijden, of het leren inwerken op het afzettend achterbeen. Of noem maar op.

Niet rijden heb ik teveel karakterpaard voor, dan doet hij binnen de kortste keren helemaal niks meer voor me of wordt zo heet dat ik er niet meer op durf.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:16

Hier ook een paard waar ik maar zelden met plezier mee kan uitrijden, gewoon omdat die soms zo 'onhandelbaar' en gevaarlijk wordt zodat die mag galopperen dat ik finaal uitflip, ik ga nu ook niet meer zo veel naar buiten, en zo wel, enkel als ik volledig ontspannen ben. Zo ook gewoon dressuurmatig rijden, des te meer ik verwacht, des te minder ik krijg. Nu denk ik er gewoon aan 'Loopt ze niet als het hoort, zorg ik gewoon dat ze haar beweging krijgt'. Is ze onrustig, stijfkoppig od? Prima, teugels los en op het gespje rijden, dan maar geen tempowisselingen, geen lang-en-laag en geen opgerichte houding maar gewoon wat sjokken, geen stress. :)

kancas77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 19:16

xNursiex
Ik denk dat ik naar een rustig persoon moet op zoek gaan die hier ervaring mee heeft
Naar wat voor persoon moet ik dan zoeken. dat vindt ik best lastig om iemand uit te kiezen die hierbij kan helpen.
In begin van het rijden ben ik onzeker en als ik een tijd aan het rijden ben gaat dat weg, ik zou het zo graag om willen draaien dat ik van begin af aan al konsekwent ben naar hem toe. en dat ik er meteen aan durf te rijden, en dat ik niet afwachtend ga doen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:19

Goh gekke vraag heb je een haflinger _O-

Grapje

Herkenbaar, heb ik ook gehad.
Ga rijden onder begeleiding en neem goed les.
Dat vanaf het begin gelijk lekker tijden dat komt echt wel
eerst maar eens een stapje terug doen en ook eens lol met je knol om
de band tussen jullie op te bouwen

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:21

waar woon je ergens? Ik heb toen een hele goed instructrice gehad. Ook gewoon op de gok via marktplaats :) paar geprobeerd en dit beviel heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:23

kancas77 schreef:
Annette1990 wat heb je precies in de les gedaan dat band tussen jouw en je paard beter is geworden
Ik vindt het zelf vervelend wanneer ik zo tegen hem doe, omdat ik het idee krijg dat hij ongein uit haalt wanneer ik onzeker wordt.
Ik merk aan mezelf wanneer ik onzeker wordt hij dingen gaat doen waardoor ik nog meer onzeker wordt, en dat hij dan juist meer ongein uit haalt dan wanneer ik niet onzeker ben en er wel aan durf te rijden.
Hij weet dat ik er niet meer goed aan durf te rijden als hij dingen doet waar ik snel onzeker van wordt
Zilfstar ik doe dressuur met hem rijden in de bak
Ik ga alles is omdraaien om te kijken of dat wat voor ons is.

De vraag is niet zo zeer wat ik gedaan heb in de les, meer gewoon dat simpele dingetjes zoals stelling in de hoek, ik ging aan de binnenhand hangen, nu doe k net de binnenhand iets van de hals. Veel soepeler de hoek door.
Je gaat elkaar gewoon weer begrijpen met les, zonder les leer je je zelf toch gauw verkeerde dingen aan, zo ik dus ook.
In de les ziet iemand anders het uit een ander oogpunt, iemand die er ook voor geleerd heeft, en die zegt dan nee je moet het zo en zo doen, je doet het en hee het gaat ineens veel makkelijker. Dus ja lastig uit te leggen, maar zoek gewoon een leuke instructrice die je hier bij kan helpen en ik durf te wedden dat je het zelfde zal ervaren.
En logisch dat je pony een beetje een loopje met jou neemt als jij bang en onzeker bent dan is je houding/lijf dat ook..

kancas77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 19:35

Annett1990 ik heb les met hem maar ik dacht dat je bij iemand les had die mensen hielp die onzeker zijn
Daarom vroeg ik wat je in de lessen deed.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:50

kancas77 schreef:
Annett1990 ik heb les met hem maar ik dacht dat je bij iemand les had die mensen hielp die onzeker zijn

Ik ken wel een goed iemand, maar dat is Brabant. Weet niet waar je zelf zit?

kancas77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 19:53

Ik stuur je een berichtje

kancas77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:34

xNursiex ik heb je berichtje gestuurd maar dat is helaas te ver.
Naar wat voor persoon moet ik dan zoeken. dat vindt ik best lastig om iemand uit te kiezen die hierbij kan helpen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:43

kancas77 schreef:

Nee maar een gewone instructeur/intructrice helpt je daar als het goed is ook mee :)
Daar hoef je niet speciaal iemand voor te hebben die mensen helpt die onzeker zijn als het goed is :)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:18

Annett1990 schreef:
kancas77 schreef:

Nee maar een gewone instructeur/intructrice helpt je daar als het goed is ook mee :)
Daar hoef je niet speciaal iemand voor te hebben die mensen helpt die onzeker zijn als het goed is :)

Ik weet uit ervaring dat het echt wel verschil maakt :) iemand die zich ook focust op jouw valkuilen gerelateerd aan angst, of iemand die vooral rijtechnisch bezig is. Ik heb het als zeer prettig ervaren. Natuurlijk kan de een daar beter mee omgaan dan de ander, hoef je verder niks speciaals te halen om onzekere ruiters te begeleiden .. maar meestal zet je het wel op je sterke punten lijstje in een advertentie oid.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:23

Ik heb dit een paar jaar geleden ook gehad met mn paard. Toen heb ik het rijden op een zeer laag pitje gezet en na een half jaar kwamen we er sterker uit dan ooit te voren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:30

Jij bent onzeker en dat voelt je paard, als die wat doet word je boos waar je paard ook weer op reageerd.
Waarom niet eens een tijd stoppen met rijden en wat leuke dingen samen doen.
En dan komt de zin om te rijden vaak vanzelf weer, ga in de tussen tijd na waarom je nu zo onzeker bent.
Vraag idd eens iemand om hulp, dit kan je vaak wijzen op dingen die je zelf niet ziet.
Geef jezelf hierin wat tijd.