2 wedstrijden - B&L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

2 wedstrijden - B&L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:25

Ik wil heel graag tips & tops voor 2 wedstrijden die ik gereden heb.
Natuurlijk zie ik zelf ook dingen die beter kunnen, maar is altijd fijn als andere ook even kijken.

Ik heb op dit moment moeite met mijn houding, de teugels te strak en mijn benen trek ik op. Daar ben ik op dit moment mee bezig in de les. In galop mijn benen lang vind ik erg lastig en soms trek ik aan de teugels tijdens galop. Ik reed L1 bij de eerste wedstrijd, B bij de tweede. Mijn niveau is nu B en daar zijn we nu mee bezig.

Dit filmpje is van een wedstrijd in juni, L1 op merrie Kees:
http://www.youtube.com/watch?v=UdD-t-yPTMg

Dit filmpje is van een wedstrijd in september, B op merrie Fleur:
http://www.youtube.com/watch?v=BelAd7ypzmI
Laatst bijgewerkt door Kaula op 21-10-13 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Openingspost aangepast n.a.v regels HAW

kleinvosje

Re: 2 wedstrijden - B&L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:31

Beide linkjes gaan naar de B proef. Die in een véél te laag tempo gereden is. Je pony mag veel meer voorwaarts. Als tip voor je eigen houding wil ik meegeven dat je in galop behoorlijk vasthoudt aan de teugels. Dat is jammer, want daardoor hou je hem teveel tegen. Daaraan werken dus, en hopelijk zien we snel een nieuw filmpje.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:38

Oeps, foutje, heb het aangepast.

Ja, ik snap precies wat je bedoelt. Had dr tijdens het inrijden heel vlot en aan de teugel en we liepen de wedstrijdbak in en toen kreeg ik dr niet meer op gang. Was ook het jurycommentaar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:41

Wat waren je punten van de B proef? Heb even een kleine snelle blik om de L1 proef geworpen, wat had je daarvoor? Deze pony mag ook meer voorwaarts en meer in aanleuning.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:41

wow wat een irritant geluid heeft de voorlezer bij het 1e filmpje :+

ik vind je erg strak met je teugels, probeer het paard iets meer ruimte van voren te geven.
probeer ook je benen stiller te houden, met iedere beweging gaan je voeten mee.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:44

Wat is beide filmpjes storend over komt is je handhouding. Strak en voor het beeld te hoog..
Paarden lopen niet aan de teugel, en sjokken een beetje. Probeer meer voorwaarts te rijden (zonder zelf alles te doen) dan komt doe aanleuning vanzelf! :)
Ik ben ook wel erg benieuwd naar de punten! Vooral de L1, was dit op knhs niveau?
Laatst bijgewerkt door noukie175 op 20-10-13 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:48

Wat een zangerige stem heeft de voorlezer :=
Maar probeer iets actiever te rijden, niet té goed willen rijden want je lichaam zit er nogal strak uit.
Zeker ruimte nog voor verbetering, maar ga zo door :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:54

Het paard van de L1 proef is toch echt geen pony :P
Ik heb het formulier wel ergens, ik dacht rond de 192 punten.
Was ontzettend soepel gerekend volgens mij :P
Het was met een knhs L1 figuur, maar of de jury officieel was, geen idee.

Ik had 182 punten voor de B proef. Die was wel officieel.

Ben nu met trainster helemaal opnieuw begonnen, back to basic. Ik heb een verkeerde houding aangeleerd en die moet ik eerst afleren en weer goed aanleren. Mijn houding is al iets verbeterd (heb ik verder nog geen filmpjes van) en zo nu en dan krijg ik haar toegeeflijk.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:16

Bij de L1-proef zit je aan het begin een hele tijd op het verkeerde been, en als je na de voltes 15 meter op de andere hand moet wissel je zelfs van het verkeerde been naar het verkeerde been, let daarop!
De B-proef ziet er helemaal niet zo verkeerd uit. In de galop komt ze erg tegen de hand, maar ik denk dat dit komt omdat jij de teugels te kort hebt en geen knik in je armen hebt (je hebt ze te recht), waardoor het voor je pony ook niet erg fijn aan kan voelen ;).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 21:25

44Myrthe44 schreef:
Bij de L1-proef zit je aan het begin een hele tijd op het verkeerde been, en als je na de voltes 15 meter op de andere hand moet wissel je zelfs van het verkeerde been naar het verkeerde been, let daarop!
De B-proef ziet er helemaal niet zo verkeerd uit. In de galop komt ze erg tegen de hand, maar ik denk dat dit komt omdat jij de teugels te kort hebt en geen knik in je armen hebt (je hebt ze te recht), waardoor het voor je pony ook niet erg fijn aan kan voelen ;).

Klopt! Ik zat net het filmpje te bekijken en het was zo duidelijk, maar ik was zo geconcentreerd tijdens de proef dat ik even niet door had dat ik op het verkeerde been zat.

Dankje, zal daar ook eens bewust op gaan letten; knik in me armen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:25

Met alle respect, maar ik vind dat je echt nog niet moet denken aan een L-proef.. Paard sloft, loopt niet nagefelijk, loopt weg over de buitenschouder tijdens het wijken.. Jij hebt nog geen onafhankelijke zit, geeft veel te nadrukkelijk been ( Een jury ziet liever een kleine, nauwelijks zienbare beenhulp dan een schop) en houd je handen te hoog. Ik denk dat je je inschrijfgeld beter uit kunt geven aan een goede instructrice en af en toe voor de fun een B-proefje kunt rijden.

Waarschijnlijk vat je dit op als aanvallend, maar het is bedoeld om je te helpen. Ik heb geen idee hoe ik het beter kan verwoorden.

Als tips wil ik je meegeven: Probeer je paard beter aan de hulpen te krijgen, probeer je handen iets lager en bij elkaar te houden. Ik denk dat dit echt een zaak is voor een instructrice, maar je hebt mijn punten van kritiek gehoord. Ik denk dat je er wel wat mee kan.. ! :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 05:58

MarZarascha schreef:
Met alle respect, maar ik vind dat je echt nog niet moet denken aan een L-proef.. Paard sloft, loopt niet nagefelijk, loopt weg over de buitenschouder tijdens het wijken.. Jij hebt nog geen onafhankelijke zit, geeft veel te nadrukkelijk been ( Een jury ziet liever een kleine, nauwelijks zienbare beenhulp dan een schop) en houd je handen te hoog. Ik denk dat je je inschrijfgeld beter uit kunt geven aan een goede instructrice en af en toe voor de fun een B-proefje kunt rijden.

Waarschijnlijk vat je dit op als aanvallend, maar het is bedoeld om je te helpen. Ik heb geen idee hoe ik het beter kan verwoorden.

Als tips wil ik je meegeven: Probeer je paard beter aan de hulpen te krijgen, probeer je handen iets lager en bij elkaar te houden. Ik denk dat dit echt een zaak is voor een instructrice, maar je hebt mijn punten van kritiek gehoord. Ik denk dat je er wel wat mee kan.. ! :)

Ik snap je wel hoor ;) Waren wedstrijden bij een manege en ik deed echt puur voor de lol mee. Maar nu ik een lease-paard heb, begin ik gewoon onderaan. Meisje waarvan dat paard is, geeft mij nu les en dat is al veel fijner dan les bij een manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:52

Kan je nagaan, ik rijd nu 5 jaar paard en ik rijd voor geen meter.
Heb echt slecht les gehad op een manege, die liet je maar wat gaan en zei niet dat je fout deed en hoe je dat kon verbeteren. Dus dan leer je jezelf een foute houding aan, want niemand corrigeert je. Dus eigenlijk ben ik na 5 jaar nog steeds een beginner. En degene die mij nu les geeft doet Z2 dus die heeft er gelukkig wel verstand van. Heb lange weg te gaan maar goede is dat ik nu mijn fouten weet. En die noemen jullie ook allemaal. Als je weet wat je fout doet, kan je daarop trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:59

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 13:08

Annett1990 schreef:
Pfff tell me about it :+
Ik riep ook altijd hoor jaa ik heb 15 jaar rij ervaring blablabla, tot je een eigen paard hebt.. Dat is dan toch ineens wel een tikkie anders dan op de manege. Ik leerde inderdaad ook 0,0 op de manege. Ook niet op fouten gewezen enz, alleen maar stap draf galop en een beetje rond rijden, niks dressuur matig/nageeflijkheid of wat dan ook, niks middenstap/middendraf of dat soort dingen. Beetje rondjes rijden in stap/draf/galop en wat figuurtjes rijden meer was het niet.
Inderdaad fijn dat je nu je fouten weet en er mee bezig gaat, vooral zo door gaan. Je komt er wel. En ik vind niet dat je vreselijk slecht rijd ofzo hoor, je houding opzich vind ik niet slecht, hoe je rijd ook niet, alleen zijn er gewoon wat puntjes zoals hoe je je armen houd, wat opzich ook niet slecht is maar wel fijner is en mooier eruit ziet als je het net wat anders doet :)

Ja, heel herkenbaar! Ik heb in die vijf jaar 0,0 geleerd aan nageeflijkheid. En dan neem ik een lease-paard en dan had ik ineens, oh oke, hoe doe ik dit nu weer? Rijd nu 2 maanden met me lease-paard en heb ongeveer 4x les gehad, waarvan 1x echt gelet op nageeflijkheid en andere keren op houding en actief houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:15

Slina schreef:
Annett1990 schreef:
Pfff tell me about it :+
Ik riep ook altijd hoor jaa ik heb 15 jaar rij ervaring blablabla, tot je een eigen paard hebt.. Dat is dan toch ineens wel een tikkie anders dan op de manege. Ik leerde inderdaad ook 0,0 op de manege. Ook niet op fouten gewezen enz, alleen maar stap draf galop en een beetje rond rijden, niks dressuur matig/nageeflijkheid of wat dan ook, niks middenstap/middendraf of dat soort dingen. Beetje rondjes rijden in stap/draf/galop en wat figuurtjes rijden meer was het niet.
Inderdaad fijn dat je nu je fouten weet en er mee bezig gaat, vooral zo door gaan. Je komt er wel. En ik vind niet dat je vreselijk slecht rijd ofzo hoor, je houding opzich vind ik niet slecht, hoe je rijd ook niet, alleen zijn er gewoon wat puntjes zoals hoe je je armen houd, wat opzich ook niet slecht is maar wel fijner is en mooier eruit ziet als je het net wat anders doet :)

Ja, heel herkenbaar! Ik heb in die vijf jaar 0,0 geleerd aan nageeflijkheid. En dan neem ik een lease-paard en dan had ik ineens, oh oke, hoe doe ik dit nu weer? Rijd nu 2 maanden met me lease-paard en heb ongeveer 4x les gehad, waarvan 1x echt gelet op nageeflijkheid en andere keren op houding en actief houden.

Met die houding kom je er wel! Gewoon blijven volhouden.. :)

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:21

Ik vind dat je heel streng in het zadel zit. Je handen zitten heel erg hoog en bewegen iets teveel met het paard mee. Paard loopt ook (nog) niet nageeflijk. Maar ik denk dat je zelf wel weet dat je dit nog kan verbeteren. Persoonlijk zie ik wedstrijden als een bijeenkomst voor verbeteringen. Je vindt het leuk en daar gaat het om :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 19:28

Tinkergekj schreef:
Ik vind dat je heel streng in het zadel zit. Je handen zitten heel erg hoog en bewegen iets teveel met het paard mee. Paard loopt ook (nog) niet nageeflijk. Maar ik denk dat je zelf wel weet dat je dit nog kan verbeteren. Persoonlijk zie ik wedstrijden als een bijeenkomst voor verbeteringen. Je vindt het leuk en daar gaat het om :j

Mee eens :)

Al word ik 10x laatste, dan nog blijf ik meedoen. En dan iedere keer kijken, wat deed ik fout, wat kan beter, en daar aan werken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:10

Ik denk dat je vooral wat aan je houding moet doen, je houdt je heel strak en stijf. (je zit wel netjes rechtop en kijkt goed vooruit;))
Je handen gaan mee op en neer bij het lichtrijden, waardoor je je paard tegenhoud. In het B proefje zit je pony tegen de grens van nageeflijkheid aan, maar mede omdat jouw handen zo blijven veren kan ze het bit net niet fijn aannemen. Je hoeft ook met het lichtrijden niet zo ver uit het zadel te wippen;)
Let er bij het wijken om dat je niet je hele onderbeen optrekt naar achteren.
Lekker blijven oefenen met je lease paard en dan wordt je vanzelf beter :D

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:27

Vind de B best wel netjes gaan.
De L proef vind ik dramatisch slecht, paard en ruiter zijn absoluut niet toe aan een L proef en als ik dit zo zie niets eens aan een B proef.
Paard loopt totaal niet nageeflijk en met geen enkele buiging, bij het wijken loopt het over het schouder weg etc.
Ik begrijp ook niet waarom je met dit paard een L proef rijdt, als je het met dat andere paard zou proberen dan zou ik me dat nog voor kunnen stellen, maar niet met dit paard.

Een kleine opmerking over je kleding, een blouse of shirt met hoge gesloten boord zonder rits of zichtbare knopen is verplicht, draag je een t-shirt of een shirt met rits voor dan moet je een plastron dragen.

Verder heel veel succes, goed oefenen dan komt het vast goed, want het zijn verder leuke paarden en met je houding e.d. komt het ook allemaal wel goed, want zo slecht vind ik je houding niet.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 17:43

Doe onderlinge wedstrijden, dan hoef je nog geen plastron. Eerste proef heb ik zelfs gewoon een h&m blazertje aan :P

Auw. Waarheid is hard. Ik snap eigenlijk zelf ook niet waarom ik L1 deed, had al 3x gedaan, dus ben daar gewoon mee door gegaan. In het begin deed ik puur L1 omdat bij de manege alle kinderen van 7-10 jaar de B deden, en bij L1 zaten wat meer mensen van mijn leeftijd. Lekker goede reden xd

In het begin wist ik ook niet dat nageeflijkheid belangrijk was. Ik dacht dat aan de teugels lopen niet per se hoefde. Tot 2 maanden geleden ik erachter kwam dat dit er natuurlijk bijhoort. Als ik die proef zie. Hoofd vol omhoog, ziet er niet uit. De B proef heeft ze meestal dr hoofd wel half naar beneden.
Ben soms beetje naief.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:12

heeeeeee nieuwe heuvel!!

agh voor een oefening gaat het toch goed! idd is je houding niet fijn en zijn er wat verbeterpunten
maar daarvoor rij je dan ook, en wat is beter dan commentaar van een jury?

gewoon veel oefenen en rijden, komt helemaal goed

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:37

hey meid, hoewel veek commentaar wel waar is, kan het soms wel iets netter gezegd worden. Ik vind dat je super met het commentaar omgaat. Het geeft niks dat je een te hoog gegrepen proef hebt gereden, daar leer je alleen maar van! En zoals ik het lees moet je nog wennen aan het verschil tussen een manegepaard/manegeniveau en het rijden met een eigen/leasepaard. Dat geeft niets, neem er de tijd voor en geniet gewoon. Je hebt les; het komt goed.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 15:52

Karen1987 schreef:
hey meid, hoewel veek commentaar wel waar is, kan het soms wel iets netter gezegd worden. Ik vind dat je super met het commentaar omgaat. Het geeft niks dat je een te hoog gegrepen proef hebt gereden, daar leer je alleen maar van! En zoals ik het lees moet je nog wennen aan het verschil tussen een manegepaard/manegeniveau en het rijden met een eigen/leasepaard. Dat geeft niets, neem er de tijd voor en geniet gewoon. Je hebt les; het komt goed.

Dit soort reacties vind ik nou even leuk :D
Dankje :)