galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveNappi

galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 19:54

hoi,
ik heb een probleem. ik heb een haflinger en hij is net 5 het rijden gaat net weer de goede kant op.
het draven en figuren rijden en zelfs stelling geven gaat nu goed. alleen het galopperen (in de bak) niet.
als ik op het veld galoppeer doet hij het heel goed met een mooi tempo, maar zodra ik de bak in ga galoppeerd hij heel langzaam aan en valt terug na een paar galopsprongen. of hij galoppeert heel scheef door en stopt bij de eerst volgende hoek. ik heb het idee dat hij het moeilijk vind met al die bochten. heeft iemand een tip?
groetjes

PaardjesFan1

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:55

hallo,
mischien moet je een keer sporen gebruiken... om je paard te corrigeren. en gewoon les nemen

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:59

Ik denk dat het met zijn balans te maken heeft. Rechtuit galopperen is makkelijker dan door een bocht.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:59

inderdaad

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:02

Nou dat van die sporen snapte je waarschijnlijk wel dat dat niet handig is, maar dit zal inderdaad te maken hebben met balansproblemen. Mijn paard heeft daar ook nog steeds ontzettende moeite mee, je kunt het het beste oefenen rechtuit op buitenrit. En als je paard er aan toe is eerst aan de longeerlijn, dan hoeft hij nog geen ruiter te dragen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:05

PaardjesFan1 schreef:
hallo,
mischien moet je een keer sporen gebruiken... om je paard te corrigeren. en gewoon les nemen

sporen zijn geen hulpmiddelen om paarden aan te drijven

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:10

Misschien kun je het idde aan de longe proberen, je kunt het ook eerst op een veld doen ofzo, dat je niet meteen té korte bochten hent, en dan langzaam aan verder werken?

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:16

ehmm.. sporen lijkt me nou ook weer niet zo slim. ik zou les nemen ! of iniedergeval aan iemand vragen of die je hierbij kan helpen. die kan zien of het inderdaad aan de balans ligt, of dat het misschien gewoon ligt aan dat hij te sloom gaat ofzo (ik zeg maar wat ;) )
succes !

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:22

Mijn paard denkt trouwens ook achteruit als ik galop vraag in de bak, zodra ik de galop vraag valt hij stil en gaat als een gek bokken. Dit doet hij dan alleen als ik het in de bak van hem vraag, dit is dan wel een deel ongehoorzaamheid maar ook moeite. Dit komt dus ook omdat de bochten afremmen, en als ze dan al moeite hebben remt dat alleen maar meer. Wat doet hij verder als je wat moeilijkere oefeningen vraagt? Gaat hij dan langzamer of blijft hij hetzelfde tempo?

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:26

Dat heeft meestal te maken met de natuurlijke scheefheid van het paard. Het is dan ook vaak zo dat de galop aan één hand moeilijker gaat dan op de andere hand. Galopperen is erg moeilijk en word meestal pas aangeraden als de galop aan de longe goed gaat en onder het zadel de draf soepel is.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:28

Heb hetzelfde probleem hier met mijn vijf jarige haflinger. Ik probeer vooral zo veel mogelijk te focussen op de stap en draf. Galop doen we op het einde een paar rondes, gaat steeds beter maar nog steeds niet geweldig..

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:34

Galop op een recht stuk worden ze wel sterker van. Vaak zeggen ze ook met een jong paard dat je kilometers moet maken.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:37

LiannePuthzy schreef:
PaardjesFan1 schreef:
hallo,

dat weet ik maar je kan ze wel goed corrigeren als ze te veel naar links gaan ofzo

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:40

Debbie00 schreef:
Galop op een recht stuk worden ze wel sterker van. Vaak zeggen ze ook met een jong paard dat je kilometers moet maken.

Moet inderdaad toegeven dat hij tijdens de buitenritten minder moeite heeft met de galop. Maar omdat er nu tijdelijk ijzeren platen op het zandpad liggen (wegens de bouw van een grote ontvangst antenne) kan ik helaas niet naar buiten.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:37

hoe doet hij de galop aan de longe? is er dan eenzelfde probleem of juist meer/minder?

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:42

Ik zou hem inderdaad ook eens een paar keer longeren en kijken hoe hij dan de galop oppakt!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:31

hallo,

LiannePuthzy schreef:
PaardjesFan1 schreef:

dat weet ik maar je kan ze wel goed corrigeren als ze te veel naar links gaan ofzo

Dit kan ook gewoon met je been en daar heb je geen sporen voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:33

Heb je dit probleem beide kanten op?
En galoppeer je buiten in zowel de linker als de rechter galop?

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:38

Je hebt eerder een topic geopend dat je haflinger helemaal niet zo lekker luisterde. Hoe heb je dit aangepakt, aangezien je nu 'alleen' nog last hebt met de galop? Klaarblijkelijk heb je hopelijk met goede instructie toch de juiste manier ergens gevonden?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:45

probeer heel veel te oefenen, mijn oudeverzorgpaard(ook een haflinger) had er ook veel moeite mee, probeer echt heel veel voltes en slangenvoltes te maken, zodat zijn spieren lekker los zijn, en dan pas te gaan galopperen. wat je ook kan proberen, is om voor de hoek van de bak al te sturen, zodat de bocht iets minder scherp wordt.

je kan misschien ook op het veld oefenen? een volte maken, en deze steeds iets kleiner rijden.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:51

@ryantJ ja ik heb 2 keer les gekregen en vooral veel geoefend

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:41

2 keer is denk ik niet genoeg.. ik zou minimaal 1x per week lessen..

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:51

komt er nog een filmpje?

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:45

nee?

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:39

Longeer hem eens en kijk of hij dan dezelfde problemen vertoont. Is dat niet het geval, dan ligt het aan de balans of aan jezelf. Ik zou mezelf hier specefiek op richten tijdens de les. Je schrijft dat het paard 5 jaar is. Dat is voor een paard nog jong. Jonge paarden moeten nog veel leren, met name bochten. Bij mij op de manege staat een paard dat ook 5 is. Toen ze daar net stond, hadden we veel problemen hiermee qua balans en qua ervaring. Probeer je niet elke les alleen maar te focussen op het galopperen, stap en draf zijn net zo belangrijk. Ik zou de eerstkomende lessen veel voltes, slangenvoltes en andere dingen met bochten te maken en niet alleen op de hoefslag te maken. Als je voelt dat hij zelfverzekerder loopt, dan doe je hetzelfde in galop. Veel bochten en elke keer kleine stukjes die je steeds groter maakt.