Paard wil buiten alleen maar harder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Paard wil buiten alleen maar harder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 14:28

Je wilt het niet, doet alles wat er in je macht ligt en wat je ooit hebt aangeleerd, maar je paard blijft voorwaarts met buitenrit. Elk bit wat er is al geprobeerd ook. Ik wil niet in zn mond hangen, maar hij geeft me geen enkele andere keuze. Een 'gewoon' simpel drafje lijkt onmogelijk, het moet altijd harder, harder en uiteindelijk in galop overgaan. Het is gewoon rete-irritant. Een keer goed boos worden helpt niet, daar word hij heel nerveus van. Ik krijg hem uiteindelijk wel terug, maar dus niet gewoon met ,stem,zachte hand en zit. Het is niet zo dat hij ergens bang voor is of zo, sterker nog hij vind alles prachtig! Dat is misschien juist het punt. Het is ook geen ongeleid projectiel, ik krijg hem altijd terug, maar het is zo vervelend dat ik daar zoveel kracht voor moet gebruiken. Wat is er mis met alleen op zit en stem terugkomen paardlief? Waarom moet ik tijdens zo;'n heerlijke rit, die we allebei zo leuk vinden, je pijn doen? Dat wil ik helemaal niet!!!Hij is 14 jaar, en heeft natuurlijk voordat ik hem kocht in maart dit jaar een heel verleden, maar ja.....

Wie heeft de gouden tip, in godsnaam!
Laatst bijgewerkt door Elles op 21-10-13 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topic titel aangepast

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:34

Kun je hem niet in het begin van de rit een keertje lekker uit laten rennen? (als dat voor hem werkt natuurlijk) Als je daar de optie voor hebt natuurlijk, ik laat mijn verzorgpaard altijd meteen een stukje zo hard als zij wil gaan en dan heb ik er de rest van de weg geen omkijken naar terwijl ze als ik dat niet doe de hele weg blijft stuiteren en proberen om harder te gaan..

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:38

Wat voor ras is het? Het kan zijn dat het rennen bij hem in het bloed zit.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:39

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:42

Is het een oplossing om het buiten rijden op te bouwen?

Zomaar een voorbeeldje:
- Eerst gewoon in de bak rijden, en alleen buiten een stukje uitstappen.
- Eerst gewoon in de bak rijden, daarna buiten nog lekker een stukje uitdraven en uitstappen.
- Steeds het rijden in de bak wat korter maken en iets langer buiten rijden.

Krijgt hij op buitenritten wel de kans om af en toe even in zijn eigen tempo te lopen? Begrijp me niet verkeerd, jij bepaalt het tempo ten alle tijden (?). Maar wat ik bij mijn bijrijdmerrie merk, is dat ze af en toe even haar benen moet kunnen strekken. Ik kan wel van haar eisen dat ze alleen stapt en draaft, maar als ik haar (op een door mij uitgekozen moment) toesta om te galopperen (zoveel mogelijk op mijn tempo), is ze daarna een stuk beter te hanteren. De eigenaar noemt het een ventieltje: als het ventiel even open is geweest, is de druk eraf. Maar draai je het ventiel maar half open, zal de druk erop blijven staan en de lucht spuit eruit.

Gaat het rijden in de bak wel goed wat betreft tempocontrole?
Krijg je hem daar wel goed teruggereden op je zit?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 14:43

melody7 schreef:
Kun je hem niet in het begin van de rit een keertje lekker uit laten rennen? (als dat voor hem werkt natuurlijk) Als je daar de optie voor hebt natuurlijk, ik laat mijn verzorgpaard altijd meteen een stukje zo hard als zij wil gaan en dan heb ik er de rest van de weg geen omkijken naar terwijl ze als ik dat niet doe de hele weg blijft stuiteren en proberen om harder te gaan..

Dat heb ik idd wel eens geprobeerd, maar echt dan is er helemaal geen land meer mee te bezeilen haha

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:45

Brendaaaa schreef:
melody7 schreef:

Dat heb ik idd wel eens geprobeerd, maar echt dan is er helemaal geen land meer mee te bezeilen haha

Oh haha, dat is jammer! Dan weet ik het ook niet, bij die van mij is het daarmee 'gelukkig' opgelost.. Enige wat ik nog zou kunnen bedenken is gewoon steeds stilzetten als je voelt dat hij harder wil gaan, maar dat moet natuurlijk ook maar net werken (die van mij gooit dan dr kop in de lucht en gaat nog veel harder := )

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 14:46

KittyDylan schreef:
Wat voor ras is het? Het kan zijn dat het rennen bij hem in het bloed zit.

Ja, dat vermoeden heb ik ook wel. Helaas weet ik helemaal niks uit zn verleden.... Hij heeft geen stamboom. Komt bij een handelaar vandaan.
Als ik met andere paarden ben dan wil hij ook PERSE voor lopen. Dat ziet er dan ongeveer zo 'gezellíg'uit voor mijn metgezel:

Afbeelding

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 14:47

Szan schreef:
Is het een oplossing om het buiten rijden op te bouwen?

Zomaar een voorbeeldje:
- Eerst gewoon in de bak rijden, en alleen buiten een stukje uitstappen.
- Eerst gewoon in de bak rijden, daarna buiten nog lekker een stukje uitdraven en uitstappen.
- Steeds het rijden in de bak wat korter maken en iets langer buiten rijden.

Krijgt hij op buitenritten wel de kans om af en toe even in zijn eigen tempo te lopen? Begrijp me niet verkeerd, jij bepaalt het tempo ten alle tijden (?). Maar wat ik bij mijn bijrijdmerrie merk, is dat ze af en toe even haar benen moet kunnen strekken. Ik kan wel van haar eisen dat ze alleen stapt en draaft, maar als ik haar (op een door mij uitgekozen moment) toesta om te galopperen (zoveel mogelijk op mijn tempo), is ze daarna een stuk beter te hanteren. De eigenaar noemt het een ventieltje: als het ventiel even open is geweest, is de druk eraf. Maar draai je het ventiel maar half open, zal de druk erop blijven staan en de lucht spuit eruit.

Gaat het rijden in de bak wel goed wat betreft tempocontrole?
Krijg je hem daar wel goed teruggereden op je zit?

Inderdaad, hij mag af en toe echt wel even lekker in galop, maar hij komt daarna helemaal lastig terug.... dan wil hij het liefst alleen nog maar galopperen..... het eerst in de bak rijden en zo heeft geen nut, hij is ook onvermoeibaar....
We hebben in de bak andere problemen, maar geen tempocontroleproblemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:48

Heel strikt zijn. Steeds als hij harder gaat dan dat jij wil terug nemen. Niet vast blijven houden maar terug nemen tot hij het tempo loopt dat jij wil en dan meteen hand ontspannen. Gaat ie meteen weer harder, meteen weer terug nemen desnoods terug naar stap.

Even lekker uit laten rennen zou ik juist niet doen. Dat is juist wat ie wil en bij de volgende rit wil hijdat weer.
Juist als hij braaf geweest is zou ik hem dan pas eens laten gaan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 14:49

NatasjavE schreef:
Heel strikt zijn. Steeds als hij harder gaat dan dat jij wil terug nemen. Niet vast blijven houden maar terug nemen tot hij het tempo loopt dat jij wil en dan meteen hand ontspannen. Gaat ie meteen weer harder, meteen weer terug nemen desnoods terug naar stap.

Even lekker uit laten rennen zou ik juist niet doen. Dat is juist wat ie wil en bij de volgende rit wil hijdat weer.

Dat is precies hetgeen ik nu doe; als hij het tempo heeft wat IK wil ontspan ik mijn hand, en krijgt hij ruimte. Soms werkt dat heel goed (vooral als ik alleen ben met hem) maar andere keren, met name met andere paarden (ook rustige) of als ik op de terugweg ben, dan werkt dat dus niet.....

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:50

Brendaaaa schreef:
NatasjavE schreef:

Dat is precies hetgeen ik nu doe; als hij het tempo heeft wat IK wil ontspan ik mijn hand, en krijgt hij ruimte. Soms werkt dat heel goed (vooral als ik alleen ben met hem) maar andere keren, met name met andere paarden (ook rustige) of als ik op de terugweg ben, dan werkt dat dus niet.....

Maar als dat af en toe werkt, dan is het toch mooi om die methode vast te houden en uit te bouwen? Je hebt er immers al resultaat van gezien.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:51

Heb je een vast galoppaadje?

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:52

Longeren voor het rijden, misschien aan de hand mee naar buiten nemen en als dat goed gaat weer ohz naar buiten?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:04

BRT --> RT-P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:05

fjordnina schreef:

Haha, ja alleen; ik heb echt een SUPERband met mn paard.... hij heeft heel veel respect voor mij zowel onder het zadel in de bak als op de grond, alleen op de een of andere manier overrulled zijn enthousiasme zijn respect voor mij buiten. Ik denk niet dat dat met een paar sessies op te lossen is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:06

Szan schreef:
Maar als dat af en toe werkt, dan is het toch mooi om die methode vast te houden en uit te bouwen? Je hebt er immers al resultaat van gezien.

Ja, dat is wel zo, maar ik ben zo bang dat hij nog harder in zijn mond zal worden als ik hem toch elke keer moet oppakken.....

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:07

KittyDylan schreef:
Heb je een vast galoppaadje?

Nee, heb ik bewust altijd vermeden.....ik galoppeer elke keer op andere momenten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:07

Milty schreef:
Longeren voor het rijden, misschien aan de hand mee naar buiten nemen en als dat goed gaat weer ohz naar buiten?

Maakt niet uit, hij heeft dan net zoveel energie.... en aan de hand buiten is het een mak lammetje:-))

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:16

Brendaaaa schreef:
fjordnina schreef:

Haha, ja alleen; ik heb echt een SUPERband met mn paard.... hij heeft heel veel respect voor mij zowel onder het zadel in de bak als op de grond, alleen op de een of andere manier overrulled zijn enthousiasme zijn respect voor mij buiten. Ik denk niet dat dat met een paar sessies op te lossen is.

Heel eerlijk? Ik denk het wel. Sterker nog, ik herken je verhaal (en je foto!) uit eigen ervaring.
Wij zijn op de grond weer begonnen en ik ben na 2 weekenden op het punt dat mijn merrie los naast me wandelt en draaft. Ik heb er nog niet weer op gezeten, maar dat is mijn eigen keus geweest. Na een aantal acties in het verleden (ik heb mijn merrie 12 jaar) heb ik zelf angst gekregen om er buiten op te zitten, dus wilde ik eerst weer vertrouwen krijgen. Daarom hebben we het uit elkaar getrokken tot buiten en rijden. In de bak zit ik er wel op. Buiten loop ik ernaast voor dit moment.

Ik zou er gewoon eens een mailtje aan wagen als ik jou was, kost je niks en nee zeggen kan altijd nog.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:32

fjordnina schreef:
Heel eerlijk? Ik denk het wel. Sterker nog, ik herken je verhaal (en je foto!) uit eigen ervaring.
Wij zijn op de grond weer begonnen en ik ben na 2 weekenden op het punt dat mijn merrie los naast me wandelt en draaft. Ik heb er nog niet weer op gezeten, maar dat is mijn eigen keus geweest. Na een aantal acties in het verleden (ik heb mijn merrie 12 jaar) heb ik zelf angst gekregen om er buiten op te zitten, dus wilde ik eerst weer vertrouwen krijgen. Daarom hebben we het uit elkaar getrokken tot buiten en rijden. In de bak zit ik er wel op. Buiten loop ik ernaast voor dit moment.

Ik zou er gewoon eens een mailtje aan wagen als ik jou was, kost je niks en nee zeggen kan altijd nog.

Hoi, ja maar dan heb jij hele andere problematiek als ik toch? Mijn paard draaft al naast me aan de hand los.....echt het is een toppaardje verder, we hebben echt connectie.... maar ik neem het mee!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:41

Ik heb hetzelfde gehad, probeer te kijken naar je eigen spanning (benen recht, zelf recht zitten, ontspannen in je lichaam). Als je samen op pad bent laat je de ander erop wijzen. Nooit inhouden daar worden ze vaak alleen maar heter van, laat de ander zich aanpassen aan jou.

Ik heb bij mijn paard een pelhambit in gebruik omdat ze zo aan een liverpoolstang gewend was voor de kar. Nu gebruik ik em alleen als ik alleen ben, als ik samen ben kan ik lekker bitloos crossen.

Succes in ieder geval, het komt echt goed.

nynke55

Re: Om gek van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:46

Mijn man heeft zijn paard een jaar lang laten stappen en draven buiten. En draf alleen daar waar het veilig was en dan mocht hij ook zo snel draven als hij kon. Pas daarna kon hij veilig een stukje galopperen, zonder dat het paard er vandoor ging.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:50

brighteyes85 schreef:
Ik heb hetzelfde gehad, probeer te kijken naar je eigen spanning (benen recht, zelf recht zitten, ontspannen in je lichaam). Als je samen op pad bent laat je de ander erop wijzen. Nooit inhouden daar worden ze vaak alleen maar heter van, laat de ander zich aanpassen aan jou.

Ik heb bij mijn paard een pelhambit in gebruik omdat ze zo aan een liverpoolstang gewend was voor de kar. Nu gebruik ik em alleen als ik alleen ben, als ik samen ben kan ik lekker bitloos crossen.

Succes in ieder geval, het komt echt goed.

Ja, het is wel zo als ik hem in moet houden voor de ander, dat hij nog lastiger wordt. Dat klopt! Ik gebruik (helaas) nu buiten ook een pelham met dubbele teugel..... ik zou liever net als in de bak, met een dubbelgebroken watertrensje naar buiten gaan......

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:51

nynke55 schreef:
Mijn man heeft zijn paard een jaar lang laten stappen en draven buiten. En draf alleen daar waar het veilig was en dan mocht hij ook zo snel draven als hij kon. Pas daarna kon hij veilig een stukje galopperen, zonder dat het paard er vandoor ging.

Mijn paard wil juist in draf ook zo hard, té hard, en hij kan HARD haha.