Pelhambit met of zonder sperriempje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LHN

Pelhambit met of zonder sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:47

Ik train verschillende dressuurpaarden, een van mijn paarden loopt heel moeilijk naar beneden. Nu heb ik een pelhambit geprobeert en dit ging zeer goed, alleen ik vroeg me af of er dan ook een sperriempje aan het hoofdstel mag i.v.m. dat er een kettinkje onder haar kin zit. Inmiddels loopt ze al M1 maar toch vraag ik het me af, wel of geen sperriempje?

Chaniek_M

Re: Pelhambit met of zonder sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:53

Hmm, wat ik me vooral af vraag is waarom je een M1 paard met een pelhambit naar beneden moet rijden. Maar een sperriem zou ik er dan niet bij om doen nee.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:54

Bij een stang (welke soort dan ook) horen naar ik weetgeen sperriempjes.

LHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:57

Chaniek_M, ze kreeg voor 10 weken een andere trainster i.v.m. mijn studie, en zij rijdt heel anders dan mij, ze is nogal ruw geweest in de mond, en daarom loopt ze nu niet echt lekker meer naar beneden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:11

En dat wil je oplossen door nog ruwer te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:16

Ayasha schreef:
En dat wil je oplossen door nog ruwer te worden?

Dat was eigenlijk ook mijn gedachte, volgens mij los je zoiets niet op door nog scherper te worden, en naar beneden rijden door het bit heb ik ook nog nooit geleerd (gelukkig).

Denk dat je dit juist niet oplost met een pelham maar met een iets vriendelijker bitje en een zachte hand.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:17

Een pelham kan idd soms helpen
maar nageeflijk leren rijden doe je in principe met een gewoon trensje.

LHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 11:25

ik had er eerst een enkelgebroken appelbitje in alleen dan krijgt ze iets te veel macht

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:25

Ze kan maar zoveel "macht" krijgen als jij haar geeft.

LHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 11:29

ayasha, ik rij zelf Z1 en jij kent mijn paard niet. Mijn vraag ging over het sperriempje, niet over of ik wel of niet met pelham moet rijden, dat is mijn eigen keus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:31

Dat je Z1 rijdt betekent niet veel. Feit blijft dat je met een sterker bit, het paard enkel sterker zal maken. Hier went ze ook aan en hoe je het ook draait of keert, ze is sterker dan jou (daarvoor hoef ik haar niet te kennen en jou ook niet) dus op kracht ga je het simpelweg niet van haar halen. Kl*te dat een andere trainster je in dit parket gebracht heeft, maar op deze manier ga je het zelf enkel erger maken.

Mag je starten met een pelhalm dan?

edit; ah M springen waarschijnlijk. Daar mag het idd wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:43

Nou om het op je vraag te houden dan.. (al sluit ik me wel bij Ayasha aan..)

[WD-V] vraagje over stang en trens en sperriem

Na googlen op pelham bit sperriem kwam ik als eerste hit op dit topic uit. Mensen die met KNHS contact hebben gehad melden zich in dat topic. Misschien dus een idee om, als je twijfelt, even de KNHS te contacten, weet je het ook gelijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:47

Ik val waarschijnlijk onder de categorie boomknuffelaars en ik heb ook niet de rijervaring als jou ts, maar zou je het zelf ook niet een fijner idee vinden dat het paard naar -jou- luistert omdat jij de macht hebt, en niet alleen luistert naar het bit omdat dat bit feller/strenger(wellicht ook pijnlijker) inwerkt? Echt wel balen dat er zo met je paard om gegaan is, zelf zou ik not amused zijn, maar als een paard daardoor harder is geworden in de mond lijkt het mij juist zaak om dat af te bouwen tot je weer bij een optoming of rijstijl bent waar je zelf ook volledig tevreden mee bent.

Kan wezen dat ik een verkeerd beeld heb van dit type bit hoor, maar ik zie doorgaans mensen ermee rijden die hun dier anders niet onder controle kunnen houden, zeg maar niet het type ruiter dat al z rijdt (eigenlijk het tegenovergestelde van jou dus) Ik zou het zonde vinden om een Z ruiter ermee te zien rijden, ik denk dat jij beter kan :o

Chelle_Dora, ik heb niet dat complete topic doorgenomen maar gaat het daar niet over Stang en trens, Ts vraagt voor een pelham bit? weet niet of dat verschil maakt verder, maar aangezien het toch een redelijk ander bit is vraag ik mij dat af.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:50

Dressuur mag je niet starten met een pelham.
Geen enkele klasse.
Ik zou persoonlijk dus niet voor een pelham kiezen om dit probleem aan te gaan.
Een enkel gebroken appelbit en een pelham is nog al een verschil.
Ik denk dat je het beter op een andere manier te lijf kan gaan.
Denk dan eens aan een dubbel gebroken bit.
Maar maak het jezelf niet moeilijker door een bit te kiezen waar je niet mee mag starten.
Als jij het paard lang durig met het appel bitje wel nagevelijk hebt kunnen rijden komt dat ook wel weer terug.
Geduld hebben en blijven trainen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:50

Oh ik dacht te hebben gelezen dat een pelham een stangbit was en een kinketting had :+ Nu na afbeeldingen googlen zijn er inderdaad wel gebroken pelham bitten maar blijf je wel met die ketting zitten, weet niet of je dan alsnog een sperriem mag gebruiken. Vraag is dan ook of je hem uberhaupt wel wil gebruiken want prettig voor het paard lijkt het me niet.

Denk dat de TS er dan wijs aan doet om de KNHS even te mailen. Dan kan ze ook, als ze op wedstrijd bijvoorbeeld wordt teruggefloten vanwege de sperriem, in ieder geval het antwoord van de KNHS overhandigen met de mededeling dat het wel zou mogen :)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:51

Jemig weer zo bokt dit ze stelt een vraag over een sperriem en wordt gelijk aangevallen omdat er een pelham in hangt. Sorry maar ik zie liever een ruiter met een zachte hand en een pelham dan een ruiter die ligt te trekken aan een dubbelgebroken bitje....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:54

Liefst zie ik een ruiter met een zachte hand aan den gewoon trensje. :+ Waarom goede omgang met een rotbit vergelijken met de slechte omgang met een "normaal" bit, waar zit die logica?

LHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 11:59

Bedankt dots83!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:59

Let wel even, mijn reactie is gewoon bedoelt onder de noemer 'meedenken' als ts gewoon weet wat ze precies kan met zo'n bit ga ik daar echt niet tegenin, ik heb die rijervaring zelf niet. Joh, ik weet niet eens 100% wat de inwerking van zo'n ding is, alleen dat hij feller inwerkt en door sommige mensen in mijn regio als handrem wordt gebruikt. Met dat TS erbij vermeldde dat iemand anders het paard flink te pakken had gehad in de mond, en dat er ooit een ander supervriendelijk bitje in heet gelegen, trok ik daaruit mijn conclusie dat TS zelf ook liever een ander bit zou willen :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:05

TS heeft het over dressuur rijden op M1 niveau en in de dressuur mag je niet met pelham starten. Je lost het probleem dus niet op met dit bit maar verlegd het alleen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:07

In haar profiel staar Sgw maar in get beginbericht inderdaad dressuurpaarden, dan mag je inderdaad hoe dan ook niet met een pelhalm starten.

LHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 15:23

Laat maar, mn vraag is nu duidelijk dat ik zonder sperriem moet rijden. En ja ik doe SGW,dressuur,eventing en springen. Wij hebben gewoon erg veel paarden Ayasha.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:22

nee je mag met dressuur niet met een pelham rijden, dan moet er nog een normaal trens bij gepropt worden dan mag het wel :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:38

Eh ja prima, however, dressuur mag je niet starten met pelhalm dus wellicht toch overwegen om het met rijkunst op te lossen?
Gezien je die als Z1 ruiter zo overvloedig hebt snap ik sowieso niet dat je op zoek moet naar dergelijke bitten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:01

Dit vind ik nu een antwoord dat ik zeker niet zou verwachten van iemand die dus echt Z rijdt.
Je zou dan op zijn minst in staat moeten zijn je paard weer zachter te maken, kan je dat niet dan is Z een waardeloze titel zou ik zeggen.

LHN schreef:
ayasha, ik rij zelf Z1 en jij kent mijn paard niet. Mijn vraag ging over het sperriempje, niet over of ik wel of niet met pelham moet rijden, dat is mijn eigen keus.