Instappen, lange teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe stap jij in?

Met een lange teugel
428 (58%)
Met de teugels op maat
101 (13%)
Verschillend
199 (27%)

Totaal aantal stemmen: 728

f_pepper

Instappen, lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:37

Hooii :wave:,

ik hoorde vanmiddag op stal iemand zeggen (over haar dochter die aan het rijden was) dat hun instructrice altijd zegt, dat lange teugel alleen een beloning is. Ze zei dat als je begint met rijden, dat dan je teugels gewoon op maat zijn. En tussendoor even stappen, en uitstappen dan met lange teugel als beloning. Ik stap altijd in en uit met lange teugel zodat mn pony even los kan stappen. Ik vroeg me af wat jullie daar over denken? :)
Groetjesss :D

Faya__

Re: Instappen, lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:40

Dat zou wat zijn zeg.... Dan zijn mijn wedstrijden (35km) altijd één en al beloning voor m'n paard :=

Maar dus nee, ik stap lekker in met een losse teugel :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:41

Ik stap mijn paard altijd lang, laag en iets rond in, maar wel echt met contact. Dat is dus een lange teugel, maar geen doorhangende teugel. Daar kan ik hem gemakkelijk los rijden. Meteen op maat vind ik niet eerlijk, de spieren moeten eerst warm worden voordat ze een prestatie kunnen leveren.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:44

Ik rijd niet 'serieus' qua dressuur, wedstrijden etc... Maar ik rijd zowel in de bak als buiten eigenlijk voor het grootste deel met lange teugel. Zowel stap, draf als galop :)

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:45

Ik doe het instappen met lange teugel, dan kunnen de spieren opwarmen

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:46

Beide. Ik stap in op lange teugel(wel op contact), en maak ze steeds ietsje korter en pak dan langzaam wat stapoefeningen mee. Tegen de tijd dat t paard dan warm en los is zijn mijn teugels op maat en kan ik beginnen :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:47

Ik stap ook altijd in met lange teugel. Ook het draven in het begin even lekker lang.
Tommie heeft even tijd nodig om in te komen en dat doet hij het liefst met zijn neus bijna over de grond.

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:47

ik stap meestal in met teugels op maat , al ga ik niet zo serieus rijden ga ik wel met lange teugels instappen

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:51

dankjullie voor de reacties :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:51

verschilt per paard, mn vorige paard was zo heet dat ik aan de hand stapte en zodra ik opstapte al vrij snel ging draven met teugels op maat om hem aan het werk te houden en geen gekkigheid daardoor, uitstappen kon wel met lange teugel, sommige paarden gaan teveel zoeken anders

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:55

Verschilt van paard. De merrie die ik hiervoor reed liep bijna gelijk in wedstrijdhouding als ik erop ging. Dus daar pakte ik gelijk de teugels op maat en werkte ik daarna pas aan het laag en rond. De pony daarvoor liep liever laag en rond en daar werkte ik later aan de wedstrijdhouding.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:56

Lange teugel vind ik geen beloning, wel iets losser (dus geen druk). Lange teugel doe ik bij het in en uitstappen en daar maakt mevrouwtje ook lekker gebruik van door dr halsje lekker uit te strekken :)

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:57

Ik stap altijd met lange teugel in en uit, vaak draaf ik ook nog ff voor het oppakken met lange teugel.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:58

De 3 jarige met langere teugel maar wel met contact . Tot vorige week lekker lang laag maar opeens is ze bang van alles :o Dus nu even met wel een langer teugeltje maar iets contact.

1 van de oudere paarden stappen we meteen met contact en opmaat op. Dit is een heel voorwaarts / heet paard die anders teveel gaat drammen.

Beide dus op een andere manier .

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:00

Ik deed altijd even 1 á 2 rondjes met doorhangende teugels instappen hoor :j Kon i keven goed gaan zitten, daarna nog even aansingelen als het nodig was, en dan contact zoeken en laag instellen. Zo kon ze even 'inkomen' en dan lekker op gaan warmen :P

Lamela20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:00

Ik doe altijd instappen in de bak met lange teugel, maar als ik door de bossen ga met de teugels op maat want anders gaat ze er vandoor :=

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:01

Ik stap eerst in met een lange teugel, actieve stap. Dan neem ik de teugels op contact (dus nog steeds lang, maar niet doorhangend) En dan geeft hij meestal direct na, dus gaan we lekker lang en laag wat spieren opwarmen. Volte links, rechts, stap wat verruimen en weer kleiner maken, en langzaam de teugels wat korter. Daarna gaan we aan de slag in draf of galop.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:03

Mijn paard stap ik in met lange teugel net als uitstappen en de stoppauze.

Daartegen stap ik mijn pony in met teugel op maat omdat die nog vrij groen is en onbetrouwbaar daarin is. Wel voel ik aan wanneer me pony iets wilt gaan doen dus als het gevoel goed is lange teugel en anders opmaat. Uitstappen is 9 van de 10 keer lang, ook niet altijd. meestal lang, laag en beetje stelling met veel buigingen om zo zijn spieren af te laten koelen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:05

Verschild wel per paard denk ik. Mijn paard mag altijd een paar rondjes linksom met lange teugel stappen en een paar rondjes rechtsom met lange teugel stappen. Zijn hoofd mag hij dan dus dragen waar hij wil en hij mag kijken waar hij wil, maar hij moet wel door stappen. Daarna singel ik nog een keer aan en dan ga ik hem langzaam wat meer contact vragen en met stap oefeningen beginnen.

Ik vind het fijn als hij eerst lekker even mag losstappen en zelf mag beslissen hoe hij zijn hoofd houd en waar hij naar kijkt. Vind het niet eerlijk als ik hem gelijk al aan het werk zet. Ook als ik buiten op het erf instap, mag hij alsnog in de bak daarna ook een rondje linksom en een rondje rechtsom met lange teugel. Even terrein verkennen, en alles bekijken. Daarna pas aan het werk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:15

Wanneer je op een paard zit dient het paard direct in de hand gesteld te zijn. Het teugels uit de hand kauwen is een controle, belonings en ontspanningsoefening. Controle op de aanleuning, wil het paard de hand volgen, zoja dat is de aanleuning correct. Het paard moet dan aan het bit blijven, naar het bit toe stappen en verlengen in de hals. Als beloning, na een moeilijkere oefening de teugels uit de hand laten kauwen zodat het paard begrijpt dat het juist was wat hij of zij deed. Als ontspanningsoefening, na (moeilijkere) oefeningen, nieuwe dingen of een langere periode intensief arbeid de teugels uit de hand laten kauwen om alles wat hierboven beschreven is weer te bevestigen (correcte aanleuning, beloning, ontspanning).

Je kunt voorwaarts neerwaarts beginnen maar dan nog moet het paard in de hand gesteld zijn. Instappen doe ik niet. Mijn paarden gaan gelijk in de houding, eerst werken we los in stap en wanneer ik merk dat we verder kunnen gaan we naar de draf of galop. In de stap laat ik al meerdere malen (vooral met mijn jonge paard) de teugels uit de hand kauwen. Dit om het voorwaarts denken en doen te verbeteren en belonen, je kunt niet vaak genoeg de teugels uit de hand laten kauwen maar dit kan niet langdurig gedaan worden want dan komt het paard teveel met het gewicht op de voorhand. Een aantal passen is voldoende en daarna neem ik de teugels weer wat korter en gaan we met diezelfde fijne lichte aanleuning weer verder.

Bij het uitstappen stap ik vrijwel direct af, het zadel er af, hoofdstel af en met halster en zweetdeken uitstappen.

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 20:16

dankjullie :D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:04

Angela schreef:
Ik stap mijn paard altijd lang, laag en iets rond in, maar wel echt met contact. Dat is dus een lange teugel, maar geen doorhangende teugel. Daar kan ik hem gemakkelijk los rijden. Meteen op maat vind ik niet eerlijk, de spieren moeten eerst warm worden voordat ze een prestatie kunnen leveren.

Zo doe ik het ook. Ook de eerste minuten in draf, daarna pas meer op maat. Hoewel ik over het algemeen wel met een iets (te) lange teugel rij.. :o

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:08

Op de manege (!) wordt ook altijd met lange teugel ingestapt. De manege-eigenaresse zegt ook: Ik kan niet van je verwachten dat je zonder goede warming-up 10km hardloopt zonder blessures te krijgen. Zo kan je ook niet verwachten van je paard dat hij meteen al aan de teugel gaat lopen terwijl je er net opzit. Je paard moet ook lekker los worden. En ook bij het eerste stukje draven mogen we ze wel iets oppakken, maar nog wel zo dat het hoofdje lekker kan zakken.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 18-10-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:08

Ik neem ze wel in stap op maat en ga dus met teugels op maat over in draf. Dan zoek ik een moment dat hij daar echt fijn loopt, en dan gaan we weer naar een lang, laag, iets rond (niet neus tussen de knieën) om hem te belonen. Daarna weer langzaam op maat en zo gaan we de training door, ook in galop.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:13

Ik begin zelf met de teugels los/bij het gespje, ben meestal in het begin altijd naar de andere leskinderen aan het kijken, aan het kletsen met anderen (die ook zo in/uit stappen) ofzo.
Even lekker warmstappen en dan komen de halsspieren pas erbij.