Goed inrijdzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juliettex

Goed inrijdzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 09:13

Daar mocht nog wel eens een discussie over vallen.
Wat is nu een echt goed inrijdzadel?
van het voorjaar ga ik mijn merrie beleren en er worden verschillende verhalen naar mijn hoofd toe geworpen.

de een verteld, ja een boomloos want dan hoef je niet steeds een nieuw zadel en die past meestal altijd wel!

de ander, een zadel met een gebroken boom, want als ze dan steigeren en achterover klappen dan breken ze hun rug niet.

de ander verteld dan weer, nee je moet een wintec of isabell werth of andere zadels met dat verwisselbare systeem nemen, want dan kan het zadel mee groeien!

waarop de ander antwoord, nee een opmaat gemaakt zadel is het beste want dan krijgen ze geen nare ervaring met een zadel die misschien niet helemaal goed past.

Oke dat is een heel rijtje. met alle meningen ben ik het deels wel een beetje eens.
maar daar heb ik natuurlijk niets aan.
een wintec of iets anders in die trant leek me wel ideaal maar de zadelmaker heeft me totaal op andere gedachten gebracht, omdat dat vaak 'slechte' zadels zijn en niet zo goed passen als het lijkt.
maar nu heb ik niet het geld om steeds een op maat gemaakt zadel te laten maken, ik bedoel ze gaat vast nog veel veranderen qua bouw en bespiering!

dus bokt brand los kom met tips en help mij en vele anderen :D

FriesWytske

Re: Goed inrijdzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:15

In ieder geval geen zadel wat een gebroken boom heeft.
Wij gebruiken hier een heel oud zadel voor het beleren. Merk weet ik zo niet.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:16

In ieder geval geen zadel met een gebroken boom :n. Dat is echt het meest rare antwoord wat ik ooit gehoord heb.

Het zadel moet passen voor een paard, maar ook voor de ruiter. Heb jij nooit boomloos gereden? Dan zou ik geen boomloos zadel opgooien. Naast dat paarden kunnen schrikken van een boomloos zadel (ze voelen de ruiter veel beter/anders) is het heel erg wennen om op een boomloos zadel te rijden. Op een wellicht stuiterend en wiebelend paard deze eerste ervaring opdoen, lijkt mij niet echt handig.

Ik zou ook kijken voor een wintec met verwisselbaar systeem :j. Of anders voor een springzadeltje wat je ergens op de kop kan tikken.

Ik zou geen zadel op maat laten maken, want dat vind ik zonde. Niet alleen omdat het dan over een maand niet meer zou kunnen passen, maar ook omdat er nogal wat mee kan gebeuren bij een jong paard.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 09:19

zap schreef:
In ieder geval geen zadel met een gebroken boom :n. Dat is echt het meest rare antwoord wat ik ooit gehoord heb.

Het zadel moet passen voor een paard, maar ook voor de ruiter. Heb jij nooit boomloos gereden? Dan zou ik geen boomloos zadel opgooien. Naast dat paarden kunnen schrikken van een boomloos zadel (ze voelen de ruiter veel beter/anders) is het heel erg wennen om op een boomloos zadel te rijden. Op een wellicht stuiterend en wiebelend paard deze eerste ervaring opdoen, lijkt mij niet echt handig.

Ik zou ook kijken voor een wintec met verwisselbaar systeem :j. Of anders voor een springzadeltje wat je ergens op de kop kan tikken.

Ik zou geen zadel op maat laten maken, want dat vind ik zonde. Niet alleen omdat het dan over een maand niet meer zou kunnen passen, maar ook omdat er nogal wat mee kan gebeuren bij een jong paard.

wintec of iets dergelijks lijkt me inderdaad ook wel wat, maar hoe zit dat met de uitspraak van de zadelmaker? hij vertelde me dat de boom er vaak scheef in zit of vervormt ofzo.

en waarom een spring zadel ?

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:20

Niet boomloos aub! Misschien om even te zitten en stappen maar als ze echt aan het werk gaan niet meer!Geeft veel te weinig steun op de rug van een jong en vooral ongetraind paard. Als ze eenmaal wat gewend zijn en vooral wat sterker zijn mag je overstappen ;)
Inderdaad een aanpasbaar zadel is ideaal of je moet met iets goedkoops (lees oud) beginnen en als je de boel een beetje op de rit hebt gaan investeren in een goeie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:21

Juliettex schreef:
de ander, een zadel met een gebroken boom, want als ze dan steigeren en achterover klappen dan breken ze hun rug niet.

En ze breken hun rug wél met een ongebroken boom in beschreven situatie? Ik vermoed dat dit zo´n raar bakerpraatje is. Kan me niet voorstellen dat iemand die situatie ooit heeft meegemaakt (of getest :D ).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:22

Omdat ik vind dat je in een springzadel (of veelzijdigheidszadel) net wat meer grip hebt bij eventuele rare sprongen. De jonge paarden die ik gereden heb, heb ik altijd een springzadel opgelegd (ook op advies van instructrices).

Ik kan eigenlijk niks met de uitspraak van de zadelmaker. Dat kan imo bij elk zadel gebeuren (ook een maatzadel kan scheef zijn... zijn genoeg voorbeelden te vinden op bokt). Maar als je twijfelt kan je je wintec toch ook na laten kijken bij de zadelmaker? Weet je zeker dat het goed is en dat je met de juiste boommaat aan de slag gaat :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:23

Een gebroken boom is inderdaad helemaal niks. De beredenatie is heel bijzonder en uniek van het steigeren en rug breken maar slaat nergens op..

Ik zou ook zeggen een wintecje of norton. Is makkelijk door een goede zadelpasser aan te passen en is een licht zadeltje maar wel steviger als een boomloos zadel.

Ik zou de boom laten vervangen door een zadelpasser. Als de boom er dan scheef in zit, dan is dat de fout van de zadelpasser, met een goede zadelpasser zal het gek moeten lopen wil de boom ineens vervormen en scheef komen te zitten. Ik heb zelf een norton op m'n merrie liggen en ben er erg blij mee. Licht zadeltje en als hij echt niet meer passend te maken is, voel je het ook niet zo in je portemonnee want een zadel op maat maken.. ja heel leuk.. Maar inderdaad, risico dat je hem na een maand alweer moet verkopen of dat ie na een maand stuk is als je paard er heel extreem mee doet.. Is een heel duur risico, terwijl een wintec oid ook passend gemaakt kan worden en een stuk minder kost.. En ik vind ze zelf ook gewoon erg fijn in onderhoud dus ik ben misschien bevooroordeeld.. :=

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:27

Een gebroken boom is een echte no go... ik weet niet wie je dat verteld heeft maar dat is echt vragen om problemen...

Een springzadel zou ik zelf ook niet kiezen, voor mijn gevoel heb je er minder steun aan... im vind zelf een dressuurzadel prettiger. .. maar dat is mijn persoonlijke mening. Het zit voor mjn gevoel als een huis ;)

Maar het belangrijkste is toch wel dat je een zadel hebt wat past, een hele boom heeft,en dat jij je er
Stevig en vol vertrouwen op zit. Wellicht kun je een tweedehandsje zoeken of in overleg met een goede zadelmaker kiezen voor een zadel dat nog aan te passen is (ikzelf he
B een kieffer inzell... geweldig zadel)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:30

Idd ik ben ook begonnen met een goedkoop tweedehands zadel. Wat overigens wel gewoon paste destijds.
In mijn geval was dat een ruitergilde saltho.

Later toen ze meer bespiering kreeg merkte ik dat ze uit dit zadel begon te groeien.
Ik ging er een keer zonder zadel op zitten en ze begon spontaan nacte geven terwijl we hier onder het zadel nog niet echt op aan het trainen waren. Dus dat was voor mij een duidelijk teken dat ze snel een nieuw goed zadel nodig had.

Nu rijden we al weer 3 jaar met een equestor zadel en hier ben ik super tevreden over.
Wel is de vulling door de jaren heen nog wel aangepast naar mijn paard door de zadelmaker.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:31

Juliettex schreef:

Deze redenatie is best krom in mijn optiek. Men gaat er hierbij dus vanuit dat de kans op achterover klappen zo groot is dat het materiaal daarop aangepast moet worden.
Naar mijn idee heeft men op dat moment al wel zoveel signalen van het paard gemist/genegeerd dat ze zichzelf even ernstig achter de oren mogen krabben over waar ze mee bezig zijn.

Afijn, weer echt ontopic :+ .

Een passend zadel is in ieder geval het belangrijkste. Of dat nu boomloos is of een zadel met boom is echt een eigen keuze. Het een is niet per definitie beter dan het ander.

Ik zit nu midden in het beleerproces met een van mijn merries. De gedachte waarmee ik begon was om in te gaan rijden met een veelzijdigheidszadel met een prijsklasse tot 500 euro en een engels gecombineerd hoofdstel met dubbel gebroken bitje.
De materialen waarmee ik eindigde zijn een touwhalster en een barebackpad :+ .
Eigenlijk heel logisch. Op de grond werkten we immers al met dit halster. Verder had ik al een paar keer op haar blote rug gezeten, dus waarom daar meer opleggen dan nodig is?
We zijn ook niet begonnen aan een longeerlijn zoals het gros doet, maar we zijn gaan werken met de grenzen van het paard. Zodra ze er een aangeeft ronden we de oefening af. Inmiddels draven we vrolijk stukjes rond.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:34

amie1965 schreef:
Niet boomloos aub! Misschien om even te zitten en stappen maar als ze echt aan het werk gaan niet meer!Geeft veel te weinig steun op de rug van een jong en vooral ongetraind paard. Als ze eenmaal wat gewend zijn en vooral wat sterker zijn mag je overstappen ;)
Inderdaad een aanpasbaar zadel is ideaal of je moet met iets goedkoops (lees oud) beginnen en als je de boel een beetje op de rit hebt gaan investeren in een goeie.

Dit vind ik een aparte uitspraak, heb je je ooit in de verschillende modellen boomloze zadels verdiept? Er zijn inmiddels zoveel verschillende, goed ontwikkelde boomloze zadels dat dit soort uitspraken kant noch wal raken.
Ik heb mijn beide pony´s met een boomloos zadel ingereden en dat is beide keren prima verlopen en het is mij ontzettend goed bevallen. Toen ik mij Haflinger inreed had ik ook nog nooit boomloos gereden en ik heb er nooit problemen mee gehad. Onze andere pony is ingereden door iemand die ook nog nooit boomloos had gereden, dat ging ook erg goed.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:38

Wij gebruiken een cashel soft saddle met boomloospad voor het inrijden.
past elke pony, is niet zwaar en niet kapot te krijgen :)

voor het idee (ik heb zelf een zwarte)
Afbeelding

het is idd een boomlooszadel.
ligt als een huis en nooit problemen mee gehad.
van pony's met zadeldwang, singelnijd (opnieuw beleren, hoezo een boomzadel kan geen kwaad?) tot pony's die nog nooit een zadel gezien hadden, allemaal lopen ze er erg fijn en ruim onder.
voor de extreme paardjes is er een voltigesingel met dikke pad.

het belangrijkste is dat het zadel past en dat je weet hoe je het moet gebruiken.
er zijn verschillende soorten boom en boomloze zadels en oja, om het makkelijker te maken ook nog semi-boomloze zadels.
omdat je toevallig 1 rotte appel hebt gehad wil niet zeggen dat de rest ook fout is.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 09:43

Bedankt voor alle snelle reacties!
ik zit zelf regelmatig op marktplaats te kijken.
wat vind bokt van thorowgood maxam ?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:47

amie1965 schreef:

Wel eens van freeform of trekker gehoord, dit zijn uitstekende boomloze zadels die prima steun geven.
Zelfs een barefoot, torsion of ander boomloos zadel kan prima op een onbeleerd paard. Sommige mensen geven zelfs de voorkeur aan enkel met een dekje te beleren, dus statement dat het weinig steun heeft voor een paard vind ik onzin...

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:49

Je hebt ook een boomloos, vz, dressuur, spring zadel :) iemand bij mij op stak heeft een boomloos dressuur zadel, echt heel mooi en zit goddelijk! :j
Heb even opgezocht en volgens mij is het merk: trekker en dan type gaited :o
http://www.google.nl/search?um=1&client ... Tj525pM%3A
Laatst bijgewerkt door sannedeedee1 op 14-10-13 09:53, in het totaal 2 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:51

Juliettex schreef:
Bedankt voor alle snelle reacties!
ik zit zelf regelmatig op marktplaats te kijken.
wat vind bokt van thorowgood maxam ?

Heerlijk :D. Maar wel minder goed aanpasbaar dan een wintec. Je kan de zadels wel aanpassen, maar de ervaring leert dat bij veelvuldig gebruik de zadels blijven inzakken en op de schoft komen te liggen. Het zadel aanpassen geeft dan wel resultaat, maar niet voor lange duur. Wintec is daarin wat steviger.
Maar als je het zadel voor een korte periode koopt, is het zeker een goede optie.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:53

Voor het zadelmak maken ga ik gebruik maken van een barebackpad en een oud zadel. Op het moment dat we er op zullen stappen komt de zadelmaker kijken of een van onze zadels passend kan worden gemaakt en anders kijken we met hem naar een passend tweedehands A merk zadel.

Kunststof zadels vind ik niks, ik kan er echt niet stabiel op zitten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:08

Voor het inrijden gebruikten ze bij ons inderdaad ook Wintec. Kun je als ze groeien nog aanpassen.
Werden na het inrijden altijd even gecontroleerd op beschadegingen.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 10:13

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:17

Ja, ervaring met dit zadel. Het zat niet lekker.

Ervaring met inrijdzadels: alle professionals, die ik ben tegengekomen rijden in met een goed stubben springzadel. Wel eentje die gebruikt is, maar dat is echt degelijk materiaal.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:19

zoutenootjes schreef:

Ervaring met inrijdzadels: alle professionals, die ik ben tegengekomen rijden in met een goed stubben springzadel. Wel eentje die gebruikt is, maar dat is echt degelijk materiaal.

Ja, die ervaring heb ik ook. Ik heb zelf ook een stubben gereden bij het inrijden. Heerlijk en zit als een huis. Wel wat hard, maar dat went wel :P.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:19

wat wil je zelf gaan doen met je paard?
ga ej wedstrijden rijden of wil je alleen buitenrijden?
ga je western rijden of wil je toch richting het springen?

ik zie dat je in arnhem woont, eventueel kun je een keer een boomlooszadel van mij lenen om te kijken of dat bevalt :)

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 10:20

zoutenootjes schreef:

hoezo zat het niet lekker?
het lijkt erg op de wintec vind ik zelf..
als je er dikke kniewrongen op zet ofzo.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:28

De grip was op een of andere manier niet wat ik ervan verwacht had. Het maakte het rijden wat anders. Ik ben gewend aan wat minder stroeve zadels. Dus als je hulpen geeft dat je je been makkelijk kan gebruiken. Het gevoel was een beetje 'weg'. Het zat als het ware meer in de weg, dan dat het 'meewerkte'. Moeilijk uit te leggen zo achter een schermpje.