Ik rij een onwijs leuk paard bij. Rijtechnisch een paard wat alles voor je doet, super licht op de hulpen en op twee pinken te rijden.
Het paard heeft alleen wel een eigen willetje en nogal een hoop humor. Ik heb zelf 15 jaar rijervaring, máár eigenlijk op alleen brave paarden. Paarden waar je wel aan moet werken (rijtechnisch gezien) maar geen schikkerige of kijkerige paarden. Met een kijkerig/schrikkerig paard heb ik dus gewoon weinig ervaring, en dat merk ik terug in mijn rijden. Ik reageer langzaam en "schrik" zelf, waardoor ik weer verkrampt ga zitten.
Het paard is, wanneer je hem goed aanpakt, super braaf en niet kijkerig. Op het moment dat je echter gewoon lekker rondrijdt, "ziet" hij van alles. Het begint met enorm kijken, het volgende rondje wegspringen, en het rondje erop vol op de rem en omdraaien. Hij is niet bang voor "iets", want ieder rondje is het ergens anders, en soms zit er zelfs bij iedere bakletter een bakkabouter
Ik weet van de eigenaresse dat hij je op deze manier uittest, omdat hij dit gedrag (blijkbaar) vaker laat zien bij nieuwe ruiters. Ik heb al verschillende tactieken geprobeerd:
-Negeren (werkt niet, gedrag verergerd)
-Straffen met stem (gericht aan dovemansoren)
-Straffen met been en tikje van de zweep (werkt iets)
Op dit moment werkt het beste schoudervoor rijden op het moment dat ik wat spanning op voel komen, en hem als het ware opsluit tussen twee teugels en twee benen. Het probleem is dat je soms heerlijk ontspannen rondrijdt en het niet voelt aankomen, waardoor ik niet op tijd kan "ingrijpen". En om nou constant schoudervoor te rijden
... Het gebeurt alleen op de hoefslag. Het paard mentaal uitdagen werkt soms, maar soms ook averechts. Bijv. bij changementen let het paard onwijs goed op mij en let hij totaal niet op "enge dingen". Maar als hij wat heter wordt, dan wordt hij ook weer kijkeriger.
Ik ga wat lessen nemen bij de eigenaresse omdat zij hem onwijs goed kent, maar ik dacht: Wellicht heeft iemand op Bokt ervaring met een dergelijk paard en heeft iemand de gouden tip

Wat ik bij de mijne doe zodra ze begint te kijken -soms vindt ze iets écht een beetje gek of spannend, maar ze kan soms ook de actrice uithangen.. 
Dus het is ook geen schande als je een keer te laat bent. Probeer dan of je de "schrikactie" relatief snel kan omzetten in een oefening, oefening goed? Belonen! Ook al was het na een schrikactie, je beloont dan de oefening en dus hetgeen je wil hebben. Dat werkt vaak beter dan het ongewilde afstraffen.
)
)