Heel veel moeite met rijden zonder begeleiding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Heel veel moeite met rijden zonder begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 18:44

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik weer begonnen met lessen met mijn pony. We hebben 7 maanden geen les gehad doordat we eruit hebben gelegen (zelf willen klooien, geen tijd, slecht passend zadel, osteobezoekjes etc etc).

Ik heb eigenlijk altijd les (7 jaar) gehad van dezelfde persoon. Ik sta nu al een tijdje op een andere stalling en ik krijg dan ook les van de staleigenaresse. Het is een hele andere manier van rijden voor mij... De manier waarop ik eerst reed was niet volgens het boekje en dit dus wel. Het is voor mij dan ook wel een beetje wennen.

Als ik in de les rij gaat alles echt heel goed. Maar zodra ik er alleen voor sta gaat het echt niet zoals ik het graag zou willen. Het gevolg hiervan is is dat ik maar opgeef en pony als het ware 'wint'.

Paardrijden is geen kracht maar denksport.. en opgeven is ook niet de bedoeling, zegt mijn instructrice. Maar op het moment dat het niet lekker gaat en werkt voor mijn gevoel stop ik liever dan dat ik doorga en dadelijk misschien nog iets forceer. De fout ligt bij mij, niet bij de pony. Anders zou het me in de lessen ook niet lukken denk ik dan.

Ik ben momenteel volledig met de basis bezig. Een rem, gas en stuur erop krijgen op fijne hulpen.

Ik weet niet goed wat ik tijdens het rijden alleen moet doen. Door de zure appel bijten en doorrijden, toch stoppen als het niet lukt. Ik weet welke oefeningen ik moet doen maar ik voer ze duidelijk niet goed uit... wat voor mij ook best frustrerend is.

Ik vraag hierbij om serieuze reacties van bokkers :) dank jullie wel alvast

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:50

Is het niet mogelijk een andere instructeur te vinden die jou wat meer ligt? En de dingen die je in de lessen krijgt zou ik meenemen als een soort 'huiswerk'; op het moment dat je individueel rijdt daarmee aan de slag gaat.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:50

Veel overgangen rijden. Bij mijn paard werkt dat heel erg goed. Hij gaat er heel erg licht op lopen. Ook veel figuren zoals slangenvoltes, met S van hand veranderen etc.

Op het moment dat mijn paard echt super loopt (al ben ik nog maar 10 minuten bezig!), stop ik ermee. Mijn paard is een 5-jarige draver en nu net een jaar onder het zadel (incl. hele lange winterstop afgelopen winter, oftewel zijn de werkelijke 'vlieg'-uren niet heel veel ;-) ). Ik beloon hem ook heel veel tijdens het rijden met stem. Hij is erg gevoelig. Weet natuurlijk niet of jouw pony ook zo sensitief is...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 18:53

@ lshannah: Ik heb momenteel iemand die mij lesgeeft en mij meer ligt :) Juist nu vind ik de manier van les geven een stuk beter! alleen ik moet er nog erg aan wennen aangezien de afgelopen jaren heel anders waren als nu.

Ik probeer idd de dingen die in de lessen mee worden gegeven op te nemen als huiswerk. Alleen lijk ik het toch niet helemaal goed uit te voeren als ik het zelf ga proberen.. Erg lastig!

Julu72: Overgangen zijn idd erg goed! Die van mij is 11, heeft een tijdje eruit gelegen maar we zijn nu weer aan het opbouwen. Helaas heb ik vandaag 10 minuten gereden en gestopt omdat het mij niet lukte. Ik voel me nu een beetje minder omdat ik het gevoel heb dat ik het heb opgegeven... wat mijn pony ook wel zal merken.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:56

Heb je dit probleem ook al aan je instructrice voorgelegd? Misschien kan zij je voorlopig huiswerk geven dat relatief eenvoudig lukt, zodat je uit de frustratie blijft. En ga voor jezelf na of je de lat niet veel te hoog legt als je zonder begeleiding rijdt. Als je les hebt, heb je veel minder tijd om na te denken en ben je vaak meer gefocussed. Probeer voordat je gaat rijden een klein en simpel doel te stellen en denk van te voren na hoe je dat gaat bereiken. Hoe gaat je pony reageren, wat doe je dan normaal in de les, wat is effectief en wat niet? Op diemanier voorkom je dat zondrr voldoende focus aan de slag gaat. Voor mij werkt dat erg goed.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:59

Volgende keer weer proberen, vol goede moed !!! Dus niet denken aan de vorige keer...)en dan op een succesmomentje stoppen... al is het de eerste keer nog maar na 5 minuten. Niet gelijk de lat heel hoog leggen. Neem een 'laag' einddoel, niet te ingewikkeld. Geeft jou een kick en de pony krijgt jouw enthousiasme en positiviteit ook mee :-). Rijdt stukken relaxter in elk geval.

Pairadice heeft het ook zo ongeveer omschreven :-).

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:00

@Pairadice: Ik heb het idd afgelopen week verteld. Ze zei dat het idd heel erg moeilijk zou zijn en dat waarschijnlijk ook nog de komende weken blijft. Het klopt inderdaad wel wat je zegt, misschien leg ik de lat ook wel te hoog.. Maar ik doe nu eigenlijk al de meest simpele dingen. Overgangen, wat figuurtjes, het aanspringen vanuit een rustige draf naar galop.. dat ongeveer. Ik zou dan eigenlijk niet weten hoe ik dat NOG simpeler zou moeten maken... Bedankt voor je reactie!

@Julu72: Het is idd een fijn gevoel als het wel lukt... Zo gek dat het me in de lessen eigenlijk vrij gemakkelijk afgaat. Het is de pony die er dan de moeite mee heeft, niet ik :=

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:03

Maar in tien minuten kan je toch ook nog niet veel doen/hebben gedaan? Zelf doe ik het eerder te rustig, dus lekker aan lang teugeltje instappen, dan wat figuren rijden en iets ronder vragen (maar wel lange teugel). Dat ie echt alert op mij wordt. Wat overgangen rijden, halt/stap/halt bijv. Ook stel ik mezelf meestal een doel, maar dat hangt ook van het paard/pony af: bij de pony is rust bewaren belangrijk, dus dan stel ik bijvoorbeeld als doel: telkens over de diagonaal en nette hoeken rijden. Gaat dit lekker, dan doe ik er een stapje boven op, zoals tempowisselingen op die diagonaal, of overgangen. Is dit nog lastig (pony vliegt soms echt onder me vandaan, dus ben ik veel langer bezig met hem netjes en rustig onder me te houden) dan stop ik wanneer er wel een fijn stuk tussen zat.

Maar leg de lat niet te hoog, dan ben je haast gedoemd te mislukken. Een 'stalgenoot' had dit ook, die wilde bij wijze van weer verdergaan met de vorige les waar ze gebleven was. Tja, niet gek dat paard dan in de staak gaat, als ie nog niet eens in opgewarmd.

Maureen_M

Re: Heel veel moeite met rijden zonder begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:09

@Marocje: 10 minuten maar dan zonder het instappen en warm rijden. Ik doe ongeveer hetzelfde als jij. Ik stap in met lange teugel. Daarna pak ik de teugels op zodat ik contact heb en ga ik wat figuurtjes rijden. Dan wat rondjes draven met wat voltes en dan begin ik met het 'echte' werk.

Bedankt voor jullie reacties. Kga het morgen nog eens proberen en dan nog wat simpeler rijden... Ik hoop dat het lukt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:14

Mijn eerste keren zonder les gingen ook bar slecht, wat in de les een ontspannen paard was, was zonder les een bloednerveuze en gejaagde combinatie, brr, heb nu nog altijd mijn dagen dat ik de pony het bit door de mond trek omdat ik het gewoon even niet geregeld krijg en helemaal uitlip (vaak ook in tranen uitbarst).

Ik weet niet tegen welke problemen jij oploopt, maar ik heb een extreem voorwaartse (gelukkig niet achterwaartse... :+ ) pony wat enorm frustrerend is, ik weet hoe sjiek ze kan lopen, maar af en toe is het echt een lompe tank, neus in de lucht en rennen, rem zit er dan ook niet op.
Daarom stap ik veel, heel veel. Vaak stap ik echt gewoon een uur (want dat doet ze braaf). Dan loopt ze fijn (en steeds fijner), lang en laag, maar ook LDR en opgericht, buigt enorm fijn en wijkt goed voor beide benen. Dus ga ik bochtjes en cirkels rijden, travers etc. Ik doe dan ook liever dit een uur dan dat ik aandraaf en mijn pony weer veranderd in een houten-klaas, dat aandraven doe ik wel onder begeleiding.

Ik voel dan ook in de stap hoe mijn pony in draf zal gaan doen (galop pakken we overigens áltijd, maar ook echt altijd mee), voel ik dat het niet goed zit doe ik het niet, voel ik dat het wel goed gaat draaf ik aan en ga ik gewoon aan het werk met voltes rijden, rechts- en linksomkeerten, lang en laag instellen, opgericht instellen en even LDR. Dus behalve de grove buigingen (grote voltes) en een aantal fijne buigingen (kleine voltes) doe ik niks lastigs in draf, verzamelen is het enige punt waar ik me dan eigenlijk op richt, de rest (wijken etc) komt later wel.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:20

Waar gaat het mis voor je gevoel? Welke oefeningen lopen niet lekker?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:23

@XSlvna: De mijne is idd ook enorm voorwaarts. Veel stappen is idd een goede optie. Dat ga ik morgen doen als het niet zou lukken! Ik merk helaas niet in de stap hoe ze in draf zal gaan doen. Soms stap ik op en voelt ze ZO fijn aan dat ik met goede moed begin te draven... Dan gooit ze der hoofd weer de lucht in, begint ze als een idioot hard te draven en is ze ontzettend gespannen. Ik probeer haar dan terug te rijden op zit of een kleine volte en als ik dan terug wil gaan stappen blijft ze vaak gespannen... Is erg moeilijk in te schatten!

@Pairadice: Het is niet direct een oefening die niet lekker loopt maar meer het hele rijden niet. Het gaat voor mijn gevoel niet hetzelfde zoals in de les. Ze loopt telkens te hard, of weer te traag. Ook het nageven gaat erg lastig en soms is het terugrijden van draf naar stap al te hoog gegrepen. Ik leg (nogmaals) de fout niet bij mijn pony maar bij mijzelf... Maar het probleem is is dat ik niet weet wat ik fout doe zonder begeleiding... Want met gaat het prima

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:32

Ik vind het juist bewonderenswaardig hoe je de fout bij jezelf legt, alleen daar al kunnen veel mensen wat van leren. Overgangen terug met een voorwaartse pony zijn juist de momenten dat spanning kan optreden, dus zo gek vind ik het niet dat juist dat lastig is. Laat het gevoel los dat het net zo lekker moet lopen als in de les. Probeer gewoon lekker te rijden, en laat vooral het gevoel los dat het net zo lekker moet gaan als in de les. Ik weet het... Gemakkelijker gezegd dat gedaan :-)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:38

@pairadice: haha ja.. dat heb ik door de jaren heen wel geleerd. Vroeger deed ik dat wel, de fout bij de pony leggen. Maar nu niet meer :)
Het is idd makkelijker gezegd dan gedaan.. maar waar een wil is, is een weg :D

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:44

Ik denk dat je jezelf gewoon niet zoveel druk moet opleggen. Verwacht niet dat je alles in één keer perfect kan, maar oefen datgene wat jij denkt dat nog meer aandacht nodig heeft. En als het niet wil en je raakt gefrustreerd, dan pak je even wat anders op om te oefenen. Als dat goed gaat pak je weer datgene op wat je moeilijker vindt. Houd er vooral plezier in!

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:45

Mag ik vragen wat voor pony je hebt?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:46

@Ishannah: Dank je wel voor je reactie. Het zal eventjes moeilijk voor mij zijn... Toen ik nog bij mijn andere instructrice reed mocht ik al oefeningen doen zoals wijken, schouderbinnen etc etc. Uiteraard was de pony daar toen totaal niet klaar voor.. maar dat zag ik toen nog allemaal niet. Om nu terug helemaal naar de basis te gaan is daarom best wel lastig :)

@LoveAmadeo: ik heb een haflinger. Foto's en meer informatie kan je in mijn profiel bekijken :)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:50

Maar toch geldt bij de meeste pony's toch: blijf ten alle tijden volkomen ontspannen. Als het echt niet lukt, zat dan toch door. Totdat je pony het goed doet, je pony hoeft maar heel even zijn best te doen. Als hij het dan doet, ga je meteen stappen en je geeft hem een lange teugel. Dan kan hij/zij zich even ontspannen, en daarmee beloon je hem. Nog een tip is, praat veel tegen hem. Ben streng als het moet, maar ga absoluut NIET aan de teugels lopen trekken. Veel pony's of zelfs paarden worden daar geïrriteerd van. Veel succes!
Ps. Ik rijdt zelf op een KWPNer, paardgefokt dus. Mijne is te klein gebleven en is dus een Epony. (Wat ALTIJD geldt bij KWPN pony's)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:53

Heb je aan mijn vorige reactie misschien wat?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:56

@LoveAmadeo: Je vorige reactie is idd handig. Ik trek niet aan de teugels :) Het enigste wat ik wel eens wil doen is haar gewoon met haar neus tegen de omheining zetten als ze veels te druk word.. Soms word ik zelf ook gewoon ontzettend moe van haar snelle drafpasjes dat ik zelf ook heel eventjes stil moet staan :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:04

M_hartje_M schreef:
@LoveAmadeo: Je vorige reactie is idd handig. Ik trek niet aan de teugels :) Het enigste wat ik wel eens wil doen is haar gewoon met haar neus tegen de omheining zetten als ze veels te druk word.. Soms word ik zelf ook gewoon ontzettend moe van haar snelle drafpasjes dat ik zelf ook heel eventjes stil moet staan :+

Ik denk dat dit wel een grote verklaring is van waarom het alleen niet goed gaat. Blijkbaar rijd je zelf niet genoeg meer als er geen begeleider bij staat. Je geeft aan dat je bezig bent met gas en rem (belangrijker dan stuur, dus dat komt later), maar vervolgens zet je je paard tegen de omheining. Dan oefen je dus niks meer, dan ben je aan het overleven.
En een paard wat een ruiter op de rug heeft zitten wat niet meer rijdt, die gaat zelf dingen bedenken.

Mijn advies is dan ook om het simpel, kort maar wel intensief te houden. Vergeet de figuurtjes, je bent nu nog met gas en rem bezig. Dus rijd eens 10/15min. alleen maar overgangen/tempowisselingen en af en toe van hand veranderen. Door zelf te tellen en niet langer dan 15 passen hetzelfde tempo aan te houden zet je je paard echt aan het werk en kun je heel goed oefenen.
Dus vanuit stap aandraven, dan terugnemen in tempo (maar wel blijven draven) en dat gebruiken om de middendraf in te zetten, weer stappen, stilstaan, wegdraven etc.

Dan zul je zien dat dat voor nu echt al wel moeilijk en intensief genoeg is ;) En het is daarbij veel belangrijker dat je met een goed en voldaan gevoel afstapt, dan dat je lang bezig bent geweest maar niks geleerd hebt en baalt van jezelf.
Laatst bijgewerkt door Sassol op 07-10-13 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:05

Hee je hebt laatst ook wat gepost in het aan de teugel topic! Toen was je nog zó trots op het verbeterde beenwerk van je paard, blijf dat eens ;) je kunt niet verwachten dat het allemaal direct verbeterd. Tijd eruit gelegen, 7 jaar lang op een andere manier les gehad.. Ik denk dat je de lat wat te hoog legt ;)
En blijkbaar doet ze het tijdens de lessen wel goed, fijn toch! (Dit is even peptalk he, ik snap heel goed dat je zou willen dat ze bij jou net zo goed loopt, maar je moet in kleine stapjes leren denken! Ze had nl ook in de les ontzettend slecht kunnen lopen, maar die stap hebben jullie dus al gemaakt!!)

Even terug komend op wat je in de lessen kunt doen, overleg meer met je instructrice! Wat voor het ene paard fijn is is dat voor het andere niet, en dat is lastig te beoordelen vanaf de computer ;) bij het ene paard werkt het om direct na het stappen met galopwerk te beginnen, om ze alert / actief / ontspannen te krijgen, maar bij jouw pony ligt dat misschien wel weer helemaal anders ;)

Je komt er echt wel, maar gun het wat (meer) tijd..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:07

Vergeet je niet dat paardrijden ook gewoon leuk moet zijn?
Als draf niet lukt dan doe je toch je ding in stap? Al oefen je 10x de overgang halt -> stap. Kleine hulp: actie: braaaaf. Maak het weer leuk, voor jezelf én voor je paard.
Desnoods gooi je de teugels los en oefen je gewoon je onafhankelijke zit in stap, doe je weer oefeningen als je tenen aanraken, en cirkeltjes draaien met je armen.

10 stappen terug, eerst maar eens goed op de rit voordat jij en je pony elkaar straks helemaal niet meer snappen maar er al vanuit gaan dat jullie elkaar niet blij maken.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:08

Sassol schreef:
M_hartje_M schreef:

Ik denk dat dit wel een grote verklaring is van waarom het alleen niet goed gaat. Blijkbaar rijd je zelf niet genoeg meer als er geen begeleider bij staat. Je geeft aan dat je bezig bent met gas en rem (belangrijker dan stuur, dus dat komt later), maar vervolgens zet je je paard tegen de omheining. Dan oefen je dus niks meer, dan ben je aan het overleven.
En een paard wat een ruiter op de rug heeft zitten wat niet meer rijdt, die gaat zelf dingen bedenken.

Mijn advies is dan ook om het simpel, kort maar wel intensief te houden. Vergeet de figuurtjes, je bent nu nog met gas en rem bezig. Dus rijd eens 10/15min. alleen maar overgangen/tempowisselingen en af en toe van hand veranderen. Door zelf te tellen en niet langer dan 15 passen hetzelfde tempo aan te houden zet je je paard echt aan het werk en kun je heel goed oefenen.
Dus vanuit stap aandraven, dan terugnemen in tempo (maar wel blijven draven) en dat gebruiken om de middendraf in te zetten, weer stappen, stilstaan, wegdraven etc.

Dan zul je zien dat dat voor nu echt al wel moeilijk en intensief genoeg is ;) En het is daarbij veel belangrijker dat je met een goed en voldaan gevoel afstapt, dan dat je lang bezig bent geweest maar niks geleerd hebt en baalt van jezelf.

Ik zou persoonlijk wel figuren blijven rijden, terwijl je overgangen maakt (is indd een goede oplossing). Anders gaat de pony zich vervelen waardoor hij vervelend word en gaat kwallen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:29

Van hand veranderen kun je natuurlijk op verschillende manier doen waardoor je toch af en toe een figuurtje meepakt. Maar ik denk dat TS zich nu dus juist even niet op de figuren moet richten, maar op het actief bezig blijven met de stap die ze als eerste moet maken: behoud van gas en rem en finesse daarin.
Ze vraagt zich nu namelijk al af hoe ze het makkelijker kan maken (ze rijdt nu overgangen en figuren, maar heeft dus eigenlijk beide nog niet echt onder de knie met deze nieuwe methode).

Het moment dat het echt niet lukt en je daar doorheen moet drukken/rijden zou eigenlijk helemaal niet voor moeten komen, vaak geeft dat ook helemaal geen goed resultaat. Dat gebeurt meestal wanneer iemand te lang doorrijdt en de eigen concentratie en vermogen om compleet rustig te blijven op is.