Pony heeft extreem veel stress tijdens bosrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Pony heeft extreem veel stress tijdens bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 16:23

Hallo,
Aller eerst, sorry modjes als het fout staat, dit leek mij de beste plek.

Dan nu het probleem, mijn bijrijdpony is echt een drama in het bos.
De ene keer loopt ze het eerste half uur relaxt en is ze makkelijk terug te rijden en de andere keer zit ze continu te drammen en te dribbelen.

Eerst dacht ik dat het gewoon opwinding was en dat ze gewoon snel wou maar daar zit ik toch aan te twijfelen. Soms als ik haar stil zet is ze helemaal met haar oren aan het trillen en ze poept ook extreem vaak. Daarnaast is ze binnen no time bezweet terwijl ik dan alleen nog maar gestapt heb en misschien heel eventjes gedraafd. Ook zit ze altijd alles om haar heen in de gaten te houden maar als er iets engs is rent ze niet keihard weg maar gaat ze juist stilstaan.

Zo erg als ze vandaag was heb ik haar nog nooit gezien. Ze was vanaf het begin al aan het drammen dus ik besloot pas te gaan draven als zij op een normaal tempo aan het stappen was. Na een tijdje vond ik dat ze rustig genoeg was en ben ik aangedraafd. Nou natuurlijk ging ze weer gelijk drammen en dus ben ik na een minuut of 4 weer gaan stappen. Ook toen bleef ze drammen en na een tijdje ben ik weer aangedraafd en heb ik een stukje gegaloppeerd met de gedachte dat ze dan even haar energie kwijt kon. Helaas had dit maar een minuut of 1 a 2 zin en begon ze daarna weer te drammen en te dribbelen.
Ondertussen was ze zeik en zeiknat en besloot ik terug te gaan naar stal maar ik was een beetje verdwaald dus ik stapte af om op mijn telefoon te kijken welke kan ik op moest. Toen begon ze als een gek rondjes om mij heen te lopen en zag ik pas hoe erg ze over de zeik was. Maar waarom geen idee.
Uiteindelijk ben ik weer op stal aangekomen en heb ik nog eventjes gedraafd om toch ontspannen te eindigen.

Ik ga wel eens met andere naar het bos en je merkt dan eigenlijk geen verschil in haar gedrag.

Het is een NF pony van -geloof ik- 13 jaar oud.

Nu vraag ik mij dus af, wat kan dit nou wezen? Is ze nou gewoon heel erg bang of is het opwinding? Pony staat al jaren op de stalling waar ze nu staat en gaat regelmatig het bos in.

Groetjes!

Remark

Re: Pony heeft extreem veel stress tijdens bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 10:10

Niemand? Y;(

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:12

pff wat vervelend zeg, wat als je naar buiten gaat met een vriendje? Van het paard?
Misschien wordt hij daar rustiger van

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 10:14

Ik ga regelmatig met haar weidenmaatje samen naar buiten en eigenlijk merk ik maar weinig verschil. Wel lijkt het of ze minder stress heeft maar alsnog blijft ze zo ontzettend drammen en dribbelen. Vandaar ook dat ik echt niet meer snap waar het nou van komt, opwinding of angst? De ene keer denk ik, ze is gewoon bang en de andere keer denk ik dat ze gewoon snel wilt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:19

en wat zegt haar eigenaar?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 10:23

Die heeft zelf helaas niet heel veel verstand van paarden. Hij had het er over om een scherper bit te kopen voor buitenritten maar dit vind ik zelf niet de oplossing. Helemaal niet als ze echt bang is...

Verder hebben we een tijdje op mijn idee alleen maar gestapt in het bos en dat maakte niet echt heel veel verschil, wel iets.

Waar ik wel verbetering in merk is dat ze op het pad richting stal (pad langs alle pensionstallen richting bos) nu over het algemeen normaal stapt op de terugweg. Dit was eerst wel anders (dribbelen etc.) maar dat komt denk ik omdat ze vaak mocht draven en galopperen op dat pad en nu mag ze alleen maar stappen.

Wat ik vergeten ben te zeggen is dat ze schijnbaar last heeft van staldrift, maar hier kan ik op bokt niet echt info over vinden.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:26

kan het zijn dat ze een keer wat vervelends heeft meegemaakt?
Is het op bepaalde plaatsen erger of minder?
Bijvoorbeeld als ze over een weiland kan kijken is het dan minder dan in het bos waar ze door de bomen meer zicht heeft?
Is haar zicht uberhaupt wel in orde?
Kan het zijn dat ze de omgeving minder goed kent dan op stal en in de bak?

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:28

Lastig te zeggen wat het is zo via de computer.. Het kan van alles zijn; enthousiasme, onzeker, pijn noem maar op. Is het een optie een instructrice te regelen in jou buurt? Of eventueel iemand te laten filmen wanneer je buiten rijdt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:31

Tja... als er alleen maar geboscrosst wordt dan kunnen sommige paarden daar wel opgewonden/gestresst van raken... alleen maar het idee dat ze straks hard mogen/kunnen kan er al voor zorgen dat ze zich zo opwinden dat de adrenaline al gaat stromen.
Goed dat je al veel gestapt hebt in het bos... maar het is natuurlijk al een gewoonte geworden... en pony + ruiter kunnen dus spanning niet meer makkelijk afvloeien.

Denk dat met staldrift bedoeld wordt dat ze altijd erg naar stal toe trekt... vind ik vooral een teken van stress (wil naar veilige stal) en slechte opvoeding (weinig vertrouwen in ruiter dat die niet meer rare dingen doet)

Ik zou verder gaan met vooral stappen in het bos... en alleen van stal weg een stuk draven ... en niet steeds op dezelfde plaatsen. (Ik ken het gedrag vooral van ponykamp-ponies die gewoon wisten waar de stukken waren waar er gegaloppeerd mocht worden en dan 10 meter daarvoor volledig uit hun dak gingen)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 10:34

Uhh nou als ik over de dijk rijd op de weg langs woonboten etc is ze eigenlijk opvallend rustig. Op het pad richting het bos is ze niet vooruit te krijgen en eenmaal in het bos is ze soms nog rusting en soms is ze gelijk druk.
Ik merk in het bos niet echt verschil in een open stuk of in een bospaadje. Wat wel apart is, is dat ze vaak (niet altijd) rustiger is als ik van de ruiterpaden af ga en op de voetpaden ga lopen in het bos. Helaas had dat gister geen nut...

Dat ze ooit iets engs heeft mee gemaakt is bij mij niet bekend. Ze is nu 13 jaar en ik gok dat de eigenaar haar al zo'n 6 jaar heeft.

Laatst is ze met haar weidenmaatje en haar eigenaren voor het eerst naar het strand geweest en daar heeft ze zich keurig gedragen.

Het bos kent zij goed, als ik mijn teugels los gooi zou ze in volle galop terug naar stal gaan. Dit is trouwens al eerder gebeurd met een vriendin van mij (oude bijrijdster).

Ik ga er vanuit dat haar zicht in orde is gezien ik nooit heb gemerkt dat dat niet zo is. Hoe zou ik dit evt. kunnen testen?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 10:35

Liin schreef:
Lastig te zeggen wat het is zo via de computer.. Het kan van alles zijn; enthousiasme, onzeker, pijn noem maar op. Is het een optie een instructrice te regelen in jou buurt? Of eventueel iemand te laten filmen wanneer je buiten rijdt?

Ik zou wel eens kunnen regelen dat iemand het filmt maar wanneer kan ik zo 1 2 3 niet zeggen.
Instructie, bedoel je dat voor in het bos? Want ik krijg wel gewoon dressuurles op stal.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 10:37

Evelijn schreef:
Tja... als er alleen maar geboscrosst wordt dan kunnen sommige paarden daar wel opgewonden/gestresst van raken... alleen maar het idee dat ze straks hard mogen/kunnen kan er al voor zorgen dat ze zich zo opwinden dat de adrenaline al gaat stromen.
Goed dat je al veel gestapt hebt in het bos... maar het is natuurlijk al een gewoonte geworden... en pony + ruiter kunnen dus spanning niet meer makkelijk afvloeien.

Denk dat met staldrift bedoeld wordt dat ze altijd erg naar stal toe trekt... vind ik vooral een teken van stress (wil naar veilige stal) en slechte opvoeding (weinig vertrouwen in ruiter dat die niet meer rare dingen doet)

Ik zou verder gaan met vooral stappen in het bos... en alleen van stal weg een stuk draven ... en niet steeds op dezelfde plaatsen. (Ik ken het gedrag vooral van ponykamp-ponies die gewoon wisten waar de stukken waren waar er gegaloppeerd mocht worden en dan 10 meter daarvoor volledig uit hun dak gingen)

Ja er is in het verleden wel met haar geboscrost maar omdat ze zo druk was doen we dat eigenlijk niet meer. De keren dat het wel goed gaat wil ik wel eens een flinke gallop mee pakken maar alleen als ze goed op mijn hulpen reageerd.

Ik ga inderdaad maar weer alleen maar stappen in het bos want zoals gister was gewoon echt niet leuk meer.

Dankjewel

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:43

Dat ze zich in vreemde omgeving goed gedraagt snap ik wel... daar weet ze niet wat er gaat gebeuren en ze weet de weg naar huis niet... dus ze moet wel op haar ruiter vertrouwen.
Maar in eigen gebied kan ze makkelijker haar eigen plan trekken... want ze weet waar ze is... en ze weet waar stal is.. net als van de ruiterpaden af... dat is voor haar dus ander/nieuw pad... en dus weet ze minder wat er kan gaan gebeuren.
Dat het zo verschillend is per dag... tja dat is lastig om na te gaan... misschien iets van dagboekje bij gaan houden dat je patroon kan ontdekken. Als merrie is kan het ook nog met hormonen te maken hebben... dat ze de ene dag feller reageert dan de andere.

Ik zou niet zo snel aan pijn denken... dan zou dat ook tijdens dressuurles naar voren moeten komen. Ik denk meer aan opvoeding.

Als nu iedereen gewoon rustig met haar bezig blijft dan hoop ik dat gewoonte een beetje slijt. Zorg dat ook als je dan weleens galoppeert dat je echt beetje rustig houdt en controle. Je bent bezig met heropvoeding en dat is niet zo makkelijk... succes!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:47

Evelijn schreef:

Ik vind dit best een logische verklaring :j zeker omdat je aangeeft dat er weinig verschil is met alleen of met een vriendje het bos in gaan. Sommige paarden vinden het gewoon echt niet tof alleen, maar dat lijkt hier het (grootste) probleem niet te zijn.

Het lijkt inderdaad of je paard in een patroon zit wat doorbroken moet worden. Bos = opwinding/stress/adrenaline. Terwijl bos ook best rust, ontspanning en plezier kan zijn.

Ga je ook wel eens het bos in na een intensieve maar ontspannen dressuurtraining oid? Misschien kan het helpen als ze al iets rustiger in haar koppie is en al gewerkt heeft dat ze dan ook wat relaxter dat bos in stapt?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 10:50

Oke ontzettend bedankt!
Ik ben blij dat het waarschijnlijk dus gewoon opvoeding is en dat het niet omdat ze bang is.
We gaan er hard aan werken!

Het is inderdaad een merrie en nog een pittige tante ook. Mijn instructeur is er heilig van overtuigd dat er hoog bloed in zit.

Wat ik mij alleen afvraag, mocht ze zich dus wel goed gedragen, kan ik dan wel wat stukjes draven en galloperen? Mits ze ook weer makkelijk terug gaat en goed luisterd?

Oja nog iets. Ik heb eigenlijk vanaf dag 1 veel op de rem geoefend in het bos. Dus als ze druk deed gelijk stil zetten. Dat doet ze nu erg goed maar zodra ik weer ga stappen gaat ze gelijk weer keihard stappen of dribbelen. Hoe kan ik dit aanpaken?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 10:51

Eliine schreef:
Evelijn schreef:

Ik vind dit best een logische verklaring :j zeker omdat je aangeeft dat er weinig verschil is met alleen of met een vriendje het bos in gaan. Sommige paarden vinden het gewoon echt niet tof alleen, maar dat lijkt hier het (grootste) probleem niet te zijn.

Het lijkt inderdaad of je paard in een patroon zit wat doorbroken moet worden. Bos = opwinding/stress/adrenaline. Terwijl bos ook best rust, ontspanning en plezier kan zijn.

Ga je ook wel eens het bos in na een intensieve maar ontspannen dressuurtraining oid? Misschien kan het helpen als ze al iets rustiger in haar koppie is en al gewerkt heeft dat ze dan ook wat relaxter dat bos in stapt?

Dat ga ik eens proberen!
Vaak ga ik eerst het bos in een half uurtje en dan dressuren want op de een of andere manier is ze veel fijner te rijden in de bak als ze even het bos in is geweest.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:57

Ik bedoel inderdaad instructie in het bos, dat er op dat moment iemand naast staat die kan zien wat er gebeurd en jou kan helpen met de oplossing.
En als je een filmpje kan regelen kun je die ook al gebruiken om zelf te zien wat er gebeurd, misschien ontdek je het 'probleem' dan zelf al.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 11:00

Oke dat ga ik eens doen!

Ik vroeg met trouwens wel af waarom de pony dan zo sloom is onderweg naar het bos en som zelfs probeert om te keren?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:00

Ga voorlopig een s, een jaartje ofzo, alleen maar maar trainen in de bak en dan uitstappen buiten. Alleen maar ontspannen uitstappen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 11:02

Tja wat wel lastig is is dat het pad richting het bos al gauw een kwartier lopen is geloof ik. Dus ben ik minimaal een half uur aan het uitstappen en dan ben ik het bos nog niet eens in geweest. Dit kost erg veel tijd en zou dus alleen maar in het weekend kunnen. Maakt dat nog uit? Dat ik dat dan maar 1 dag per week doe?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:05

Kennelijk vind zij dat boscrossen helemaal niet zo leuk... en is ze de ruiter flink aan het testen. Heel hard galopperen vinden wij heel leuk maar voor paarden is het eerder gelinkt aan vluchten... (wil niet zeggen dat sommige paarden het wel heel leuk vinden... maar om het leuk te vinden moet het paard zich wel veilig voelen) Denk dat als je in het bos rustig blijft... zelf ook rustig blijft als de stress wel toe slaat... dat pony dan wel beetje bijdraait.

Zo te horen is het een echte dame... de meeste ponykamp ponies die uit hun dak gingen waren ook pittige en daarnaast vaak hoog in de rangorde (mevr. alpha merrie zeg maar en haar kinders waren berucht)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:05

Nee dat maakt niet uit maar ze moet leren dat buiten ontspannen is dus je moet het normale doorbreken.
Dus niet meer meteen naar buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:48

Klinkt als mijn paard, die is inmiddels 20 jaar maar nog steeds niet altijd de rust er in met buitenrijden.
Probeer zelf zoveel mogelijk ontspannen te zijn en met redelijke losse teugel te rijden, kost een hoop geduld.
Mijn merrie heeft vaak genoeg dat ze iets in dr hoofd heeft en dan blijft dribbelen en druk doen, het enige wat ik dan doe is rustig blijven, voorheen bleef ze de rest van de rit zo ongelofelijk onrustig, inmiddels duurt dat 5 minuten, dan ga ik stappen en geef haar wat teugel, dan loopt ze wel even flink door te stappen maar dan vloeit de onrustigheid toch af en kan ik weer verder.
Beloon je paard ook wel als ze braaf is zodat ze gerust gesteld is en weet dat ze ook kan genieten, bij mij heeft deze tip heel goed geholpen al is het nog steeds niet helemaal over maar daar werken we aan.
Heb gisteren een lange buitenrit gemaakt waarbij ze vooral het eerste halfuur wat onrustig was maar wel bij me te houden, en heb de rest van de rit zelfs met een alleen maar los hangend teugeltje uitgereden, dat is geen 12 jaar dat ik haar heb nooit eerder gebeurd.

Succes!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 16:41

Evelijn schreef:
Kennelijk vind zij dat boscrossen helemaal niet zo leuk... en is ze de ruiter flink aan het testen. Heel hard galopperen vinden wij heel leuk maar voor paarden is het eerder gelinkt aan vluchten... (wil niet zeggen dat sommige paarden het wel heel leuk vinden... maar om het leuk te vinden moet het paard zich wel veilig voelen) Denk dat als je in het bos rustig blijft... zelf ook rustig blijft als de stress wel toe slaat... dat pony dan wel beetje bijdraait.

Zo te horen is het een echte dame... de meeste ponykamp ponies die uit hun dak gingen waren ook pittige en daarnaast vaak hoog in de rangorde (mevr. alpha merrie zeg maar en haar kinders waren berucht)

Tja dat is ook een beetje de vraag nu. Is ze nou gewoon heel bang en vind ze het helemaal niks in het bos, of is ze juist heel opgewonden...

Ondertussen heb ik wel heel wat ervaring met het drukke gedoe van haar en zit ik er zelf nog gewoon ontspannen op als zij dit doet maar ik merk ook hierbij weinig verschil.

Wat veel helpt bij haar in het algemeen is heeeel veel praten en gerust stellen maar in het bos gaat dat naar mijn idee allemaal langs dr heen :\

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 16:45

Romy1234 schreef:
Klinkt als mijn paard, die is inmiddels 20 jaar maar nog steeds niet altijd de rust er in met buitenrijden.
Probeer zelf zoveel mogelijk ontspannen te zijn en met redelijke losse teugel te rijden, kost een hoop geduld.
Mijn merrie heeft vaak genoeg dat ze iets in dr hoofd heeft en dan blijft dribbelen en druk doen, het enige wat ik dan doe is rustig blijven, voorheen bleef ze de rest van de rit zo ongelofelijk onrustig, inmiddels duurt dat 5 minuten, dan ga ik stappen en geef haar wat teugel, dan loopt ze wel even flink door te stappen maar dan vloeit de onrustigheid toch af en kan ik weer verder.
Beloon je paard ook wel als ze braaf is zodat ze gerust gesteld is en weet dat ze ook kan genieten, bij mij heeft deze tip heel goed geholpen al is het nog steeds niet helemaal over maar daar werken we aan.
Heb gisteren een lange buitenrit gemaakt waarbij ze vooral het eerste halfuur wat onrustig was maar wel bij me te houden, en heb de rest van de rit zelfs met een alleen maar los hangend teugeltje uitgereden, dat is geen 12 jaar dat ik haar heb nooit eerder gebeurd.

Succes!

Dankjewel voor de tips!
Ik beloon haar inderdaad erg veel als ze ook maar een beetje rustiger is haha! Ook geef ik haar zo veel mogelijk teugel en zit ik zo min mogelijk in haar mond maar helaas is het vaak het geval dat ze dan niet gewoon heel snel gaat stappen maar echt aandraaft en als ik dat niet corrigeer overgaat naar galop. Dat maakt het ook erg moeilijk vind ik want ik ben haar continu in aan het houden en dat zorgt naar mijn idee voor alleen maar meer spanning. Maar ik kan haar moeilijk in rengalop door het bos laten hollen...