Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mavelle schreef:Geduld verliezen is het domste wat je kunt doen. Dan schiet je paard in de stress, jij bent boos en dan duurt het nog langer voor je de ontspanning weer terug vind.
Wat ik voorheen deed, was de schrikreactie negeren. Gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent, niet boos worden, niet gerust stellen. Gewoon alsof er niks aan de hand is. Inmiddels is ze een stuk beter aan de hulpen en kan ik haar moeiteloos langs iets engs rijden door gewoon simpel mn been eraan te houden, of na een sprongetje van schrik gelijk weer laten ontspannen.
. Ik heb alles al geprobeerd. Gedrag negeren, corrigeren, straffen, geruststellen etc. maar echt niks helpt. marissa161 schreef:Oh wat komt mij dit toch bekend voor... Alleen kan mijn paard 3 maand lang kijkerig zijn op een picknickbank die daar dan al 3 maand staat... Vooral op wedstrijd heeft mijn paard het echt heel erg. Alle nieuwe binnenbakken zijn eng. Ik weet langzamerhand ook niet meer wat ik moet want ik kan indoor nooit fatsoenlijk een proef rijden. Ik heb alles al geprobeerd. Gedrag negeren, corrigeren, straffen, geruststellen etc. maar echt niks helpt.
Ik rij best veel buiten en dan is ze op een los teugeltje te rijden. Ook doe ik veel schriktraining aan de hand en dan is er niks loos.
Dus ik lees even mee!
steflyn schreef:Je mag een bang paard zeker nooit bestraffen omdat hij 'bang' is.
Zo creëer je zo paarden. Hij kan dit wel doen van frissigheid. Hem met zijn gedachten bij het werk houden helpt dit? Mijn merrie is ook een doodbraaf dier maar ook zo een angsthaas. Als ze frisser staat is dit nog 10x zo erg. Dus dien ik haar wel bij de zaak te houden. Stap,draf,stap,draf,halthouden,draf.. zulke oefeningen brengen haar gedachten terug bij mij.

Nammie schreef:ben je niet tegen voer aan het rijden?
MAW , wat krijgt hij te eten , hoeveel?
En staat hij verder 23 uur op stal , of staat hij in de weide?

Nammie schreef:nee , dat lijkt het inderdaad niet te zijn...
Misschien zou je iets kunnen geven zoals nerve control? of gewoon magnesium?
Dit om de stress wat te minderen.
Mijn 10 jarige ruin was ook 1 bonk stress. Hij had cushing zonder dat je dat aan hem kon zien.[geen krullerige vacht of hoefbevangen oid]
Na 10 weken prascend had ik een superbrave , lieve en rustige ruin.[die helaas ook epilepsie bleek te hebben en er inmiddels niet meer is]
Rij technisch kan ik je echt niet helpen , sorry
Behalve...geduld bewaren.
, ik doe mijn best, het frustrerende is gewoon het iedere keer weer op nul beginnen... JoJoPonylove schreef:Wat ik van mijn instructrice geleerd heb, is de reactie negeren. Zoals toen mijn pony een paar buizen in de bak eng vond, na een paar keer er langs gereden te zijn werd d'r reactie steeds minder, omdat ik ook geen aandacht aan de buizen schonk. Dat kan je dus ook nog proberen. Succes iig!
Brainless schreef:Schrikt hij buiten ook zo snel?
Want je ziet wel vaak dat dat erg kan verschillen.
Mijn paardje was minder schrikkerig als ik 1 a 2 x per week lekker een buitenrit maakte.
mika11 schreef:Kun je niet proberen als je klaar bent met rijden, een stukje buiten uit te stappen elke keer.
Het paard rijdt blijkbaar altijd in dezelfde bak?
Misschien moet hij wat meer indrukken opdoen dan alsmaar hetzelfde.
Hij kan ook schrikkerig zijn omdat hij precies weet wat er staat, en als er bijvoorbeeld iets anders staat hij dan al schrikt.
Misschien moet hij wat meer indrukken opdoen en wat meer 'incasseringsvermogen'.
Hoeft echt geen lange buitenritten dan, als dat niet lukt.
Poowniee schreef:steflyn schreef:Je mag een bang paard zeker nooit bestraffen omdat hij 'bang' is.
Zo creëer je zo paarden. Hij kan dit wel doen van frissigheid. Hem met zijn gedachten bij het werk houden helpt dit? Mijn merrie is ook een doodbraaf dier maar ook zo een angsthaas. Als ze frisser staat is dit nog 10x zo erg. Dus dien ik haar wel bij de zaak te houden. Stap,draf,stap,draf,halthouden,draf.. zulke oefeningen brengen haar gedachten terug bij mij.
Het klopt inderdaad dat dit gedrag vele malen erger is als hij fris is, dus bijvoorbeeld als hij heeft stilgestaan en in de winter.
Ik ben inderdaad in de les bezig met hem zoveel mogelijk bezig te houden zodat hij geen tijd heeft om te flauwekullen. Dit inderdaad in de zin van vele overgangen, ikzelf vind dit nog erg lastig omdat hij zich zo sterk maakt en met heel veel andere dingen bezig is maar dit gaat inderdaad steeds beter. Maar dan nog kan hij uit het niets zo een paar keer wegspringen.