Correct of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Correct of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:48

Omdat ik weet dat er vele discussies over zijn vraag ik me af hoe mensen onderstaand filmpje zien. Dit is een promo-filmpje van een methode, een manier om zeg maar verantwoord je paard te trainen zodat die goed wordt & blijft in het lichaam.

Ik vraag me af of hetgeen wat je op dit filmpje ziet correct is, of de paarden goed lopen, hun lichaam goed gebruiken. Of juist niet, en waarom niet dan. Dit topic is niet bedoelt om te discussiëren over de methode op zich (en al zeker niet in vergelijking met andere methodes, daar zijn topics genoeg voor). Ik wil gewoon eens weten: lopen de paarden op onderstaand filmpje correct & goed? Of zitten er haken & ogen aan?

anneliesdj

Re: Correct of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:35

Dat ligt er een beetje aan vanuit welk oogpunt je het bekijkt.
Ze gebruiken hun lichaam niet verkeerd maar ook niet optimaal en dat komt mn door gebrek aan impuls, nadeel wat je hebt bij het werken aan de hand.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:12

Het ziet er allemaal ontzettend vriendelijk uit, en dat is erg positief, maar ik zie paarden op de voorhand vallen, over de schouder heen vallen en niet sporen met de achterbenen in de zijgangen. En dat vind ik dus niet correct omdat paarden daar over het algemeen niet rechter van in het lijf worden. Toelichting waarom: Bij het over de schouder vallen doet het binnenachterbeen niets en wordt de schouder overbelast. Bij het niet sporen draagt het binnenachterbeen niet. Bij het op de voorhand vallen wordt de voorhand overbelast. Je ziet helaas alleen korte fragmenten, maar ik mis op veel plaatsen de begrenzing aan de buitenkant en de impuls.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:12

Dank jullie, had gehoopt op iets meer reacties maar ok :+

Dus jullie beiden zeggen dat het niet helemaal correct is en dat dit vooral komt door het ontbreken van de impuls, zo kan ik het samenvatten? Is het mogelijk om die impuls aan de hand wel in orde te krijgen? Of kan je dit alleen vanuit het zadel?

Indien je beter zou letten op het sporen & begrenzen, zou je dan wel op deze manier iets met je paard kunnen bereiken? Of is dit vanaf de grond/aan de hand gewoon niet mogelijk omdat je beperkt bent ivm je eigen lichaam (tempo doorgaans maar ook de positie van je handen, het ontbreken van been/zithulpen, etc.).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:19

Hoewel ik erg fan ben van werken aan de hand, heb ik hier eerder het idee dat de paarden kunstjes uitvoeren dan versterkende oefeningen. Je ziet meerdere keren dat het paard eigenlijk helemaal niet klaar is voor een bepaalde oefening, althans om deze correct uit te voeren en dan vind ik het kunstjes. De vorm zit bij ze allemaal wel goed, en ze hebben de oefeningen duidelijk begrepen, dus de training er achter gebeurde goed, alleen bij de uitvoering loopt het soms wat vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:22

Hoe weet je wanneer een paard wel klaar is voor een bepaalde oefening? Zodat het geen kunstjes worden (die soms meer kwaad dan goed doen)? Of kan je dat zelf niet weten/leren?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:02

Je ziet het eraan of ze zichzelf kunnen blijven dragen, achterhand er onder, niet op de voorhand vallen etc. Nu heb ik het niet persé over zijgangen en schoudervoor, schouderbinnenwaarts omdat dat juist fijne versterkende oefeningen zijn waarmee je de rechtheid bevorderd en je een paard bijvoorbeeld snel weer in de spieren krijgt. (althans de mijne) Maar de wat hogere oefeningen zoals pirouette. Maar zoals ik al zei, de vorm is zeker goed en zij besluit direct meerdere oefeningen mee te nemen ipv stukje bij beetje te werken, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:15

Ok, dank je wel :)

De reden waarom ik dit topic open is omdat als ik zo'n filmpje zie dan denk ik "hmm, interessant, mooi, als ik dat eens met die van mij zou kunnen... ". Wij zijn compleet groen op dressuurgebied en ik heb het idee dat ik als ruiter meer kwaad doe dan goed, dus zou ik hem rechter & sterker willen maken vanaf de grond (ga ook wel les volgen om als ruiter bij te leren, maar gewoon zonder belasting werken lijkt mij voor hem ook wel interessant). En dan heb ik het inderdaad dus over oefeningen als schouderbinnen en travers, of zelfs maar gewoon op de volte lopen met de juiste buiging en ondertredend achterbeen.

Maar langs de andere kant ben ik ook al vaker discussies tegengekomen dat bepaalde dingen toch niet goed zouden zijn en dat je ze beter niet kan doen dan op zo'n manier ... Dus vandaar dat ik me afvroeg of dit dan wel correct was, of dat er toch (grote) fouten inzitten waardoor je er geen voorbeeld aan moet nemen zeg maar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:23

Ik zou je vooral aanraden eerst les te nemen, ik heb er destijds dankzij en onder begeleiding van mijn instructrice kennis mee gemaakt waardoor ik nu de basis ken. Zelf zou ik er niet aan beginnen zonder begeleiding, in ieder geval in het begin zorgen voor goede begeleiding, daarna kun je wel zelf aan de slag om de het als fijne afwisseling te gebruiken. (naar buiten, dressuur onder het zadel, springen, longeren, werken aan de hand)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:25

Ik werk zelf ook aan de hand, maar behalve mij dood te staren op deze '''methode'' blijf ik zelf nuchter. Zie ik iets waar ik niet in mee wil dan doe ik het op wat wel goed voelt. Ik heb het ook met impuls, ik mis het. Ik zou dan ook niet snel met een groot paard aan de hand blijven werken simpel omdat je hem nooit bij zou kunnen houden. In stap zou het prima kunnen! Ik werk zelf met Shetlanders (voornamelijk) en dat is dus een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:37

Dank jullie.
Maar dan krijg je natuurlijk het alombekende probleem: van wie neem ik les zodat het goed aangeleert wordt ... ;)

Maar dat komt wel goed, ga ik ieder geval al les nemen onder het zadel (eerste les is donderdag gepland) en dan kijken we van daaruit wel verder. In principe kan zij ons ook wel vanaf de grond begeleiden, maar er moet toch eerst nog meer basis in voordat ik echt met dit soort oefeningen kan gaan werken denk ik (of kan je dat al meteen van in het begin? Sommige zeggen van wel, mijn gevoel zegt van niet, haha). Dus ik heb nog even tijd om te kijken wat & hoe. Het zal dan toch voornamelijk in stap worden, puur voor het leniger & rechter maken, en natuurlijk wat spieren te versterken. En als afwisseling :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:42

Je kunt best veel doen aan de hand, maar goede verzameling kun je alleen krijgen als je eerst goed voorwaarts kunt en dat gaat niet aan de hand. Dus dan moet je een paard hebben wat onder het zadel al zover getraind is dat hij die verzameling al aan kan vanuit een laag tempo.
Idd zijn de oefeningen hier ook niet helemaal correct uitgevoerd maar dat zou op zich wel mogelijk moeten zijn aan de hand. Het is alleen heel lastig om goed te begrenzen, mn je buitenbeen ga je missen als je aan de hand traint. Dus ook dan moet je weer een verder doorgetraind paard hebben.
En als je een paard hebt wat al zover getraind is, kun je je afvragen wat werken aan de hand nog toevoegd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:48

Ik blijf het altijd zo jammer vinden dat mensen een filmpje waarin dingen worden uitgelegd om een principe duidelijk te maken, zo gaan analyseren dat er niets van overblijft. Principe is duidelijk denk ik? Misschien is de uitvoering minder perfect dan je zou willen. Maar dan daag ik de critici uit om dit op commando zo te laten zien, als je weet dat er opnames worden gemaakt. Met de methode is echt niets mis.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:52

:O Ik geef antwoord op de vraag van ts, ik heb nergens gezegd dat de methode niet deugt of dat je uberhaupt niet aan de hand kunt werken.
Wat ik in het begin ook al zei; het ligt eraan wat je doel is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:54

Toch weer apart dat je het op jezelf betrekt. Er zijn meer mensen die in dit topic hebben gereageerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 00:00

Toch weer?
Je reageert na mijn post.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 00:01

En er zijn meer in dit topic die gereageerd hebben, die het kunstjes noemen. Ik heb je niet gequote in mijn eerste reactie. Wat is de reden dat je mijn reactie op jezelf betrekt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 00:03

Dat heb ik je net gezegd.
Maar ok, ik voel me niet aangesproken :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 00:04

Dat blijkt :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:13

Wat ben jij vervelend Cassidy, geen enkel respect voor de mening van anderen. En altijd het laatste woord willen hebben, ook als het inmiddels nergens meer over gaat. Erg vermoeiend en weet dat het meer over jou en jouw stijl van discussieren zegt dan over de 'critici'.

Ik was diegene die het kunstjes noemde. Ik heb het anders geleerd en kreeg ook andere dingen te zien van mijn instructrice. Zij vond dat men enkel versterkende oefeningen gebruikte om het paard optimaal voor te bereiden op moeilijkere oefeningen. Maar zoals ik al zei, er zijn meerdere wegen naar Rome, wellicht pakt deze mevrouw liever spelenderwijs hogere oefeningen mee om te zien hoe ver het paard is, kan prima. Zoals ik al zei, de training gebeurde goed, want de paarden begrijpen duidelijk waar het om gaat, hebben enkel wat moeite met de uitvoering van de hogere oefeningen.

Maar de vraag van de TS is duidelijk, correct of niet. Het is dan ook niet meer dan normaal dat sommigen het wél correct vinden, en anderen niet, en die laatsten zijn volledig in hun recht dat te vinden, het is en blijft immers een discussieforum waar mensen verschillende meningen hebben. Als er geen critici waren, zou niemand nooit vooruit komen of een andere mening zien, ben blij dat ze er zijn.

anneliesdj schreef:
Je kunt best veel doen aan de hand, maar goede verzameling kun je alleen krijgen als je eerst goed voorwaarts kunt en dat gaat niet aan de hand. Dus dan moet je een paard hebben wat onder het zadel al zover getraind is dat hij die verzameling al aan kan vanuit een laag tempo.
Idd zijn de oefeningen hier ook niet helemaal correct uitgevoerd maar dat zou op zich wel mogelijk moeten zijn aan de hand. Het is alleen heel lastig om goed te begrenzen, mn je buitenbeen ga je missen als je aan de hand traint. Dus ook dan moet je weer een verder doorgetraind paard hebben.
En als je een paard hebt wat al zover getraind is, kun je je afvragen wat werken aan de hand nog toevoegd.

Mijn instructrice werkte vooral aan de hand voor afwisseling, haar Lusi hengst vond het prachtig naast de normale dressuurtrainingen aan de hand te werken. Deed verschrikkelijk zijn best en genoot zichtbaar. Dus als het geen versterkende functie meer heeft, een diverterende functie, om het paard gemotiveerd te houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:24

Ja dat zowieso en onbelast kun je soms net even wat meer, maar dan zou ik weer liever aan dubbele longe werken omdat je dan meer impuls kunt houden en combinatie van beide kan ook heel goed.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:37

Klopt inderdaad! :)

Ook even een correctie voor het verloederde Nederlands in mijn vorige post; niemand nooit = niemand ooit.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:40

Cassidy schreef:
Ik blijf het altijd zo jammer vinden dat mensen een filmpje waarin dingen worden uitgelegd om een principe duidelijk te maken, zo gaan analyseren dat er niets van overblijft. Principe is duidelijk denk ik? Misschien is de uitvoering minder perfect dan je zou willen. Maar dan daag ik de critici uit om dit op commando zo te laten zien, als je weet dat er opnames worden gemaakt. Met de methode is echt niets mis.

Uit jouw reactie maak ik op dat jij vindt dat het doel van dit filmpje is om te laten zien hoe goed de paarden reageren op commando's. TS wil graag weten of de paarden die getoond worden rijkunstig correct lopen. Twee verschillende dingen. Ze zullen best prima reageren op commando's, maar van verzameling, gedragenheid, impuls en correctheid is imo lang niet altijd sprake.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:44

Ik sluit mij aan bij Agnes75

Technisch slechte uitvoering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:44

Dank jullie.
Is het ook mogelijk om dit technisch gezien wel goed uit te voeren? Of gaat dit bij voorbaat niet omdat je tegen bepaalde beperkingen aan loopt? Of gaat dit enkel met een paard wat al geheel verzameld (met goed lichaamsgebruik) kan lopen onder het zadel?

Ik lees iets via de dubbele longe, omwille van de impuls. Maar hoe kan je naar dingen als schouderbinnen & travers enzo toewerken aan de dubbele longe? Dat gaat toch helemaal niet? (of aan de lange lijnen bv.). Of mis ik daarvoor gewoon teveel kennis, om in te zien hoe dat dan wel zou lukken? :Y)