Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 10:50

Hallo bokkers,

Ik vind dit wel een interessante discussie. Ik had het er laatst met mijn dierenarts over, vanaf welke leeftijd je eigenlijk echt kan gaan rijden met een paard, en dan bedoel ik dus stap, draf, galop (uurtje buiten rijden of in de bak). Dus niet 10 min even op z'n rug zitten. Je mag ook je eigen ervaring delen, als je zelf je paard hebt beleerd etc. Ik vind het wel interessant om te horen vanaf welke leeftijd iedereen hieraan begint. LET OP, ik open dit niet omdat ik het zelf nog niet weet, maar gewoon omdat ik het interessant vind om er met anderen over te praten :j

sophianemo

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:53

5 jaar, op mijn eigen Shetlander. Ik deed alles met hem, ook springwedstrijdjes enz..

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 10:54

leuk een shettie!

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:56

Ik heb mijn tinker met 3 jaar ingereden, paar maandjes laten staan en met 3,5/4 jaar serieus gaan rijden, mijn haflinger daar in tegen heb ik pas met 4,5 jaar ingereden ( nu nog bezig ), want ik vond hem op zijn 3e er echt nog niet klaar voor :).
Laatst bijgewerkt door FD_horses op 04-10-13 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Ik vind vanaf 4/5 jaar. Drie is nog zo vroeg, paard is nog vol op in de groei (ja, tot zijn achtste). Het is belachelijk als je iets met een twee-jarige doet, maar als hij drie is kan hij ineens de hele wereld aan?

Ik vind dat je gewoon geduld moet hebben en het paard goed moet laten groeien. Als je dan hoort dat een 4-jarige al op M-niveau is, dat vind ik heel vroeg.

Kirrr

Hier zijn echt al zoveel topics over.. Even de zoekfunctie gebruiken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:58

Serieus een uurtje rijden in stap draf galop doe ik vanaf 5 jaar. Daarvoor rustiger aan, korter, en alleen t stuur, gas en rem oefenen in de bak of buiten.

AaronYve

Bij de mijne heb ik ze met 3 ingereden en daarna laten staan voor een jaartje ongeveer.
In de tussentijd wel gewoon gewandeld en alles gedaan. Met 4 zijn we gaan rijden maar hebben het langzaam opgebouwd. Hij is nu 5 jaar en ik rij ongeveer 3-4 x per week. Ben niet zo van het iedere dag rijden. Ga nog steeds veel wandelen en kroelen

Veulen84

Mijn andalusier wordt volgend jaar mei 4. Dan ga ik haar ophalen en ik hoop dat als ze 5 is ik er echt een paar keer per week een uur op kan zitten.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:00

Ik heb nu een jaarlinger staan dus ben er over aan het nadenken. Het ligt er voor mij ook gewoon hor hij straks is. Is hij nog puppy qua fysiek en in z'n koppie of niet? Ik denk dat ik met ongeveer drieenhalf wil beginnen met zadelmak maken en longeren en er wat knopjes opzetten, dan paar maanden vrij en op zijn vierde doorrijden. Ik ga er in ieder geval niet op voor hij drieën en een half is, zit er zelfs aan te denken om te wachten tot hij 4 is. Maar hangt gewoon ook van hem af.
Oh en echt een uur rijden? Daar wacht ik wel mee tot ie vijf is, is vroeg genoeg.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 04-10-13 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 11:01

FD_horses schreef:
Ik heb mijn tinker met 3 jaar ingereden, paar maandjes laten staan en met 3,5/4 jaar serieus gaan rijden, mijn haflinger daar in tegen heb ik pas met 4,5 jaar ingereden ( nu nog bezig ), want ik vond hem op zijn 3e er echt nog niet klaar voor :).

Oke! En wat bedoel je dan met inrijden, en serieus rijden :) ? Goed dat je het per paard bekijkt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:35

Mijn andalusier is met 4 heel rustig onder het zadel gebracht door de vorige eigenaar (heb hem met 4 jaar gekocht, hij kende stap en draf, begin van galop). Hij is nu ruim 6 en pas nu begint hij sterk genoeg te worden om echt aan het werk te gaan (5 keer in de week een uur echt goede dressuurmatige training). De eerste 2 jaar heeft hij niet meer als 3 keer in de week gelopen, vaak een half uur per keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:50

Ik heb een 4-jarige merrie, die kalmpjes is ingereden, en waarmee ik nu een paar keer per week een beetje loop te kloten, en eens per week wat serieuzer rijd.
Moet eerlijk zeggen dat ik sowieso niet echt van plan ben er vaker dan 4x in de week op te gaan zitten, spieren moeten zich ook herstellen, en na een serieuze training duurt dat 48 uur.
Maar goed, denk dat als ze 6 is, dat het dan wat serieuzer wordt allemaal, voorlopig is 't vooral een hoop Spielerei.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:07

Mijn 5 jarige is op 4 jarige leeftij zadelmak gemaakt, een paar maanden voor der 5e verjaardag ben ik haar serieus gaan rijden. Maar in mijn omgeving zie ik veel mensen die zadelmak maken op 2/3 jarige leeftijd en dan ook al serieus gaan rijden ermee.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:28

Tja, vanaf de leeftijd dat het paard er lichamelijk en geestelijk aan toe is. Dat verschilt van paard tot paard. De één is er heel vroeg aan toe, de ander doet er langer over.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:41

ik heb mijn ingereden gekocht. Zei is eigelijk tevroeg in gereden. Toen daar achter kwamen is gelijk weer land op gegaan. Ik kocht der toen ze 2 jaar was. Toen hebben wij een jaar niets gedaan alleen maar aadacht geven enzo. Nu is 3 half en rij nu onder tussen een half jaar iets minder rij ik haar. Dus heb nu ander half jaar. En galop ging pas leren toen ik dressuur les kreeg. En dat nu zoon begin dit jaar. Maar rijd nu ook maar zoon 3 keer in week. En soms een buitenritje maar die heb sins dat ik van stal ben verhuist met me paardje niet meer gedaan. Maar dat komt omdat ik nu meer naar me 1ste dressuur wedstrijd aan toe leven ben. Dus kwam niet meer van. Dus ik heb me paardje alleen door gereden.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:28

Mukkietje schreef:
FD_horses schreef:

Oke! En wat bedoel je dan met inrijden, en serieus rijden :) ? Goed dat je het per paard bekijkt!

Met inrijden een zadel op, stap en draf, en beetje stuur werk en halt houden :) Met serieus rijden een half uur of langer en dan proberen de galop er bij te pakken en wat meer figuren rijden :)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 11:31

Citaat:
Met inrijden een zadel op, stap en draf, en beetje stuur werk en halt houden :) Met serieus rijden een half uur of langer en dan proberen de galop er bij te pakken en wat meer figuren rijden :)

Duidelijk! :j

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:34

3,5 / 4 jaar.. hangt er vanaf.. soms ook wel 5 xD

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:37

Ligt aan het paard. Mijn merrie was 3 jaar. Ik heb haar toen 4 maanden onder het zadel gehad & toen heeft ze 5 maanden rust gehad om bij te komen. Ook de winter daarna heeft ze tijd gekregen om bij te komen (3 maanden). Inmiddels is ze 5 & loopt ze 4 a 5 keer per week. Een les duurt een uur, maar met zelf trainen ben ik vaak na 20/30 minuten klaar.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:46

K heb mijn paard ingereden toen ze 5,5 was en gekocht als 3jarige.
In die twee jaar heb ik veel met dr gekloot en gewandelt en een beetje trutten. <3
Ik vond een instructrice en die heeft mij een half jaar vanaf de grond laten werken. Spieren maken en voorbereidend werk voordat ik erop ging. Paard deed het perfect! 2e x erop was een buitenrit haha (in stap)
Als ik er weer een voor de kiezen krijg zou ik het precies zo doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:50

Ik maak ze zadelmak met 3, laat ze dan een jaar met rust en begin weer met 4 en eer dat ze zo ver zijn dat ik werk van ze vraag, zijn ze 5 of 6.

Buitenrijden tel ik niet als werk, dat doe ik zo snel mogelijk (omdat rechtuit werk op afwisselend terrein gewoon beter is dan in de bak werk), maar altijd voornamelijk in stap.

Hier rijd ik paarden in zonder gebruik van een bak en dat bevalt me prima.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-10-13 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:52

als ze er klaar voor is ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:56

Dat hangt van het paard af, maar over het algemeen rijdt ik pas paarden in vanaf hun 5e.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:02

ik heb nu een merrie veulen van 1 en een half jaar en die ga ik inrijden vanaf 3 en half jaar eerst longeren knoppen erop zetten, veel wandelen en voorzichtig erop. dan mag ze de winter bijkomen van al het nieuws en pak ik haar de volgende zomer weer langzaam op. voor foto zie mijn profiel het is een leuk bontje. was helemaal niet mijn bedoeling om nog een paardje erbij te nemen, maar het lot besliste anders voor het verhaal zie link in mijn onderschrift.. ik heb nog steeds een dubbel gevoel.... ;(