Paard wilt niet vooruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauramango

Paard wilt niet vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:37

Hallo,

Ik heb een paard waar als ik dan op rijd niet vooruit te branden is. Rijden met sporen of zweep helpt niet. En zodra ik hem een tik wil geven gaat die alleen bokken. Overgangen rijden doe ik best vaak maar na een kwartier overgangen en tempowisselingen te gereden hebben wilt die nog niet vooruit komen. Wel gaat die vanaf stap naar galop in 1x. Heeft iemand tips?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:40

Laten nakijken. Misschien zit ie wel vast.
En neem les. Doe sporen af en laat hem reageren op het been.

FriesWytske

Re: Paard wilt niet vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:42

In je andere topic zeg je dat je paard/pony rustig loopt, maar alleen de galop gaat niet goed. Wat wil je nu precies weten. Misschien handiger om gewoon 1 topic te maken.

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:43

Heb ooit een shire beleert die niet vooruit wilde onder de man. Heb hem aan de longeerlijn gedaan en op stem geleert de gangen te doen, dit werkte prima. Ga er wel vanuit dat je zadel enzo past, geen lich. beperkingen/mankementen zijn, etc. Kon later doordat hij op stem reageerde, met beenhulpen ondersteunen om zo het rijden erin te krijgen. Deze shire is nooit een voorwaarts paard geworden (gewoon lui), maar wel te rijden zonder dat je zuurstofflessen nodig hebt :D

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:49

Heeft mijn pony ook gehad, het was pure koppigheid. Goed, hard en streng aanpakken en toen was het , over. Was een keer zó boos dat ik met de zweep in de richting van haar hoofd heb geslagen, toen schrok Lady zich kapot en toen liep ze opeens wel.
Nu heeft ze het alleen soms nog in de bak met mijn zusje, omdat ze weet dat mijn zusje minder sterk is dan ik en dan kan ze er misbruik van maken. Op buitenrit is er sowieso niks meer aan de hand, niet met mij en ook niet met mijn zusje!

Rij je in de bak of buitenrit? Bij mijn zusje helpt het vaak wel als er iemand met een longeerzweep in de bak gaat staan!

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn dan koppigheid, het kan ook zo zijn dat ze ergens last van heeft...

Lauramango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:50

FriesWytske: Ik heb een pony en paard :)

Lauramango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:54

In de bak en buiten. Buiten loopt die wel redelijk maar in de bak totaal niet. We wouden hem is bijna naar de slager brengen omdat we het kotsbeu worden. Heb in het begin zonder sporen gereden dat was helemaal geen doen en aan de longeer lijn moet je hem echt tikken geven met de zweep anders loopt die ook niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:55

Is hij nagekeken door een dierenarts of dierfysio? En hoe is hij aan de longe? Past het zadel wel goed?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:56

xxLady schreef:
Heeft mijn pony ook gehad, het was pure koppigheid. Goed, hard en streng aanpakken en toen was het , over. Was een keer zó boos dat ik met de zweep in de richting van haar hoofd heb geslagen, toen schrok Lady zich kapot en toen liep ze opeens wel.
Nu heeft ze het alleen soms nog in de bak met mijn zusje, omdat ze weet dat mijn zusje minder sterk is dan ik en dan kan ze er misbruik van maken. Op buitenrit is er sowieso niks meer aan de hand, niet met mij en ook niet met mijn zusje!

Rij je in de bak of buitenrit? Bij mijn zusje helpt het vaak wel als er iemand met een longeerzweep in de bak gaat staan!

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn dan koppigheid, het kan ook zo zijn dat ze ergens last van heeft...

Ehm... pardon? Zo ga je toch niet met dieren om?

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:58

Citaat:
We wouden hem is bijna naar de slager brengen omdat we het kotsbeu worden. Heb in het begin zonder sporen gereden dat was helemaal geen doen en aan de longeer lijn moet je hem echt tikken geven met de zweep anders loopt die ook niet.

Als je het zo beu bent, lijkt het me verstandiger dat je (betere?) lessen gaat nemen, in plaats van op een forum om advies te vragen. Wij kunnen niet zien wat er bij jouw thuis gebeurd, en hoe je paard reageert.

Hem goed laten nakijken lijkt me ook een goed plan!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:59

xxLady schreef:

Minder sterk? Paardrijden is geen krachtsport en je negatieve emoties moet je erbuiten laten als je met dieren bezig bent.. En raad dit alsjeblieft niet zomaar aan terwijl je geen idee hebt wat er met het paard van de Ts is.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:01

je wou een paard naar de slager omdat hij niet door loopt, beu of niet, dan zet het paard te koop!
pak les en leer het paard goed op been te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:02

Naar de slager brengen omdat je paard niet wilt lopen? Ik geloof dat er nog heel wat tussenstappen zijn voordat je dat gaat doen of je overdrijft een beetje.
Hoe oud is je paard? Snapt hij wel wat de bedoeling is? Is hij lichamelijk wel in orde? Doe jij iets verkeerd?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:02

Hoe is het paard verder lichamelijk en in de omgang?
Wat krijgt hij te eten?

Ik ben van mening dat je het met sporen alleen maar erger maakt.
Kijk eerst eens of hij niets mankeert
neem dan zijn dieet onder de loep.
En kijk hoe het paard gewoon in de omgang is.
Want flegmatieke paarden hebben vaak meer moeite met voorwaartse drang van de ruiter.

Lauramango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 10:02

Hebben er lessen mee gevolgd en is nooit er mee vooruit gegaan. (4 verschillende instructrices). Zadel ligt perfect (net nieuwe gekocht ong 1 jaar oud) voor laatst ook opgevuld nog is. Hij is altijd al lui geweest maar ik wil het er nu wel is vanaf.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:03

Krijgt die slager het paard wel goed voorwaarts gereden dan? ;)

En manege is misschien juist heel blij met een kalm dier als die voor beginners geschikt is. Maar even terug naar het rijden, loopt het paard bij buitenritten wel lekker door of is ie dan nog steeds rustig maar is dat voor jouw makkelijker te accepteren?

En in de bak, is het paard gewoon traag of heeft ie helemaal geen zin in het werk?

Lauramango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 10:05

Hij wil liever stil staan dan werken zodra je geen been geeft valt die stil. Nee we brengen hem niet naar de slager maar we zijn het beu gewoon.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:07

Wat krijgt het dier te eten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:07

Lauramango schreef:
Hij wil liever stil staan dan werken zodra je geen been geeft valt die stil. Nee we brengen hem niet naar de slager maar we zijn het beu gewoon.

Dan is het een keer raadzaam om de dierenarts te laten komen, misschien is er wel iets mis met je paard. Sowieso een bloedonderzoek doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:47

Lauramango schreef:

Klinkt mij als een paard in de oren wat er gewoon absoluut geen zin meer in heeft en zelf niet meer echt nadenkt. Je moet het paard leren hetzelfde tempo te blijven lopen tot jij iets anders aangeeft. Jullie paard heeft geleerd dat als hij niks hoort, ook niks hoeft te doen.

Aangezien je zegt dat je het paard met de longeerzweep aan moet tikken om ze voorwaarts te houden getuigd dat ook van onkunde vanuit jullie kant. Mijn advies is dan ook: niet meer rijden, niet meer longeren (het is nu toch voor niemand leuk en beide partijen leren het verkeerde) en zoek iemand die lesgeeft in grondwerk.
Tot je iemand gevonden hebt zou ik eerst gewoon eens het plezier terug zoeken, een osteopaat laten komen en het zadel eens laten checken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:54

Gaat het om 1 van de paarden uit je profiel?
Beide zijn al op leeftijd.
Misschien dat ze aangeven dat er iets loos is door niet meer te lopen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:03

Als er wat loos is zou dat op buitenritten toch ook moeten zijn? Vandaar m'n vraag over verschil in gedrag in bak <-> op buitenrit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:04

Ik vroeg me ook al af wat het paard te eten krijgt

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:14

Inderdaad, misschien krijgt ie het verkeerde eten voor wat hij moet doen?
Mijn verzorgpaard was ook niet voorwaarts, na een tijdje met rijden dit wel goed voor elkaar gekregen, maar toen we meer reden kreeg hij ook ander voeding en was hij in plaats van een mak lammetje af en toe wel eens wat frisser. (Niet in de zin van weglopen, bokken, etc, maar eerder dat hij actiever is en ik hem soms een beetje moet tegenhouden :D )

Als hij nagekeken is, dus de gezondheid in orde is, het tuig in orde is en hij de juiste voeding krijgt is het streng zijn. Ik had ook een paardje gereden wat zo sloom was, niet normaal. En de eigenaars zeiden nog dat ie eerst wel de snelste was. We kwamener uiteindelijka chter dat zijn voer soms afgepakt wordt (laagste ind e rang) en zijn hem dan ook gaan bijvoeren. Daarna ben ik een keer streng geweest enzelf ook intensiever gewerkt dan ooit. De combinatie deed het hem en nu is ie super om te rijden.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:40

Merkwaardig topic: de een probeert zijn paard met zweep en sporen vooruit te krijgen, de ander lost dit probleem op door met een zweep naar het hoofd van het paard te slaan. Moet toch niet gekker worden!
Dat noemt zich paardenliefhebber??

Vraag je eens af waarom je paard niet voorwaarts is. Helemaal gezond, juiste voeding etc.
En nog veel belangrijker: je eigen manier van rijden onder de loep nemen. Neem les bij een hele goeie instructeur. Sporen af
en wees consequent!
Een heel flegmatiek dier zal nooit een hele vlugge worden maar kan wel netjes luisteren.
Wordt er regelmatig gereden en ook voldoende afwisseling geboden? Misschien heeft je paard meer plezier in buitenritten dan rondjes in een bak. Accepteer dat dan en maak een keuze...

Heb zelf ook niet een hele vlotte en ben veranderd van voer en dit maakt een wereld van verschil!
Voorheen 2 paarden gehad die dressuur saai vonden. Springen en buitenritten vonden ze super! Dus heel veel afgewisseld met rijden en dat ging perfect!

En paardrijden is geen kwestie van sterk ofnniet , het is het respect wat het paard voor je heeft en dat bereik je niet door het meppen op het hoofd met een zweep . Dat heet angst....

Succes!