Motivatie-oefeningen voor een paard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Motivatie-oefeningen voor een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 17:39

Hier ben ik weer met een lastige vraag. Mijn paard is een 12jarige ruin, heeft vroeger eventing gelopen en nu omgebouwd tot dressuurpaard. We starten in de B en staan op het punt om naar de L te gaan. Paard is geen bloedtype, niet sensibel en zelden fris. Als we gaan wandelen, strandcrossen of springen is hij het toonbeeld van enthousiasme, maar dressuurwerk gaat heel wat minder en laat nu net dat zijn wat ik wil doen.
Het probleem zit hem erin dat ik steeds teveel moet 'rijden'. Ik moet blijven werken met m'n been, blijven corrigeren met m'n hand en zit, om hem aan het werk te houden. En dat houd ik niet vol.. Paard is 1.68m en met mijn 48 kilootjes heb ik niet de kracht om met continue druk te rijden. Lesgevers zeggen steeds hetzelfde: scherper voor je been maken, lichter in de hand krijgen, .. Veel overgangen, wendingen, om hem scherp en licht te krijgen. Helaas, het helpt amper.

Ik moet mijn paard er zowat elke rit opnieuw aan herinneren dat been vooruit betekent, en daar moet ik dan al een kwartier heel gericht mee aan de slag. Dan begint zijn volgende fase: alles doen om het contact met de hand te ontwijken. Hoofd omhoog, heel erg duwen, stug zijn, .. En zelfs al blijf ik dan dapper wendingen maken, (schijn)overgangen rijden, .. Gaat het vaak pas na een hele tijd wat beter. Het resultaat is dat ik vaak al 45min aan het rijden ben voor het enigszins fijn gaat. Heb ik geen probleem mee, ware het niet dat ik elke training diezelfde stappen moet doorlopen en nooit een keer kan beginnen waar ik gestopt ben (of toch iets in die richting). We hobbelen dus week na week, maand na maand, op hetzelfde niveau rond.

Van zodra we iets doen wat hij wel leuk vind, is er geen enkel probleem meer. Dan heb ik een voorwaarts, licht, wendbaar paard..
Medisch is hij al meerdere keren gecheckt, hij staat op een prima stalling waar hij alles heeft wat hij nodig heeft, m'n zadel wordt regelmatig nagekeken, we stoppen afwisseling in het werk .. Lesgevers botsen ook steeds op hetzelfde: 'hij laat zich niet motiveren'.

Dus dan komt de vraag... Hoe krijg ik mijn paard wél gemotiveerd aan het werk zodat ik niet op kracht moet rijden?

troi

Re: Motivatie-oefeningen voor een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:19

Tja, als het contrast echt zo groot is moet je misschien concluderen dat je je paard er gewoon totaal geen plezier mee doet..

Waarschijnlijk als je veel harder wordt in je aanpak zal hij eieren voor zijn geld kiezen en voor je gaan werken maar dan heb je een paard wat alleen maar wat voor je doet omdat hij niet anders kan. Dat rijdt ook niet fijn denk ik.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:25

Je paard geeft inderdaad super duidelijke signalen, ik zou serieus overwegen om met hem een weg in te slaan waar hij wel plezier in heeft. Ik verwacht dat jij dan ook meer plezier aan hem en het rijden kunt beleven

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:29

Daar zit wel iets in, wat hierboven wordt gezegd.
Mijn vriendin had een Gelderse ruin die onder het zadel ook niet te motiveren was.
Ze heeft er bloed, zweet en tranen in gestoken, maar na 2 jaar amper vooruitgang.

Het gekke was dat diezelfde ruin ook voor de kar beleerd was.
Dat was echt zijn ding, je kende hem gewoon niet meer terug.
De oortjes erop en maar gaan!
Dus dat paard is volledig voor de wagen gegaan, en gestopt met onder het zadel rijden.

Maar het hangt ook af met wat voor doel jij jouw paard hebt aangeschaft?
Voor de sport of meer recreatie?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 18:31

Een heel andere weg inslaan ligt een beetje moeilijk.. Ik ben nogal een schijterd als het op springen aankomt, meer dan een parcoursje van 90cm zie ik niet zitten. Bovendien heb ik een zaak die ik alleen moet draaiende houden, en bij springen/sgw rijden ben ik dan bang voor het extra risico. Met dressuurrijden weet ik met dit paard dat ik 99,9% van de ritten gewoon blijf zitten ;) er kan natuurlijk altijd wat gebeuren maar springen blijft toch een groter risico.
Boscrosser worden is ook niet echt een optie, ik heb wel wedstrijdambities en dat zal denk ik nog wel even zo blijven.. Verkopen denk ik op dit moment ook niet aan, ik wil echt nog verder zoeken naar een manier om beter samen te werken.

Troi: nee, harder worden zit er niet echt in. Ten eerste omdat ik dat fysiek niet kan, ten tweede omdat slaan, schoppen en trekken bij dit paard echt niet gaat werken, en ik wil ook niet dat dat de oplossing is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:31

als je corrigeerd, en hij reageerd zoals je wilde voor de correctie, beloon je hem dan ook uitbundig?
Want dat vergeten veel ruiters wel eens omdat ze denken "jamaar het was een correctie". Ja, dat was het ook, maar als ie dan doet wat je wilde bereiken met die correctie moet je hem ook belonen! Dat hij weet wat je wél wil. :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 18:34

Daar probeer ik aan te denken, maar wellicht ben ik daar nog te weinig consequent in omdat ik inderdaad wel een keer denk 'dat had hij de eerste keer ook al kunnen doen'. Die tip ga ik alvast een keer meepakken in de training.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:37

Dat had hij gekunt ja, maar het is een paard, geen professor... Hij heeft ongeveer 650gr hersenen voor 600kg aan te sturen... Vrouwen hebben het dubbele om gemiddeld 60kg ofzo aan te sturen... Je mag van hem niet verwachten "dat hij dat van zichzelf weet." :)
Zeker eentje die blijkbaar die motivatie nódig heeft mag extra beloond worden als ie het goed doet. Ook al heb je hem dat extra duidelijk moeten vragen. :)

Leg balkjes in de bak... Het is iets wat hij waarschijnlijk linkt aan hetgeen dat hij leuk vindt en bovendien is het nog een hele fijne dressuurtraining. Zet blokken in de bak en rijdt daar voltes om of zigzag er tussendoor met correcte stelling en buiging.... Kijk of hij op die manier "plezier" vindt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-10-13 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:37

Stukjes dressuur trainen in het bos (als in 1 paadje wel, 2 paadjes niet) en dressuren tussen de hindernissen door. Gebruik wat hij wel leuk vindt om hem te motiveren en belonen.

Al ben ik het wel met de ander posters eens dat je kritisch moet kijken naar wat jij wil qua paardrijden. Als dat enkel dressuur is doe je dit paard daar geen plezier mee en je loopt het risico dat paard hele rijden niet meer leuk gaat vinden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 18:39

Ayasha: Daar heb je gelijk in, hou ik zeker in het achterhoofd!

Tamary: vind jij verkopen dan bijvoorbeeld een betere oplossing?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:41

Ik zou eerst eens kijken of je hem geen plezier kan laten krijgen in de dresuur door het te combineren met "leuke elementen" die ook helpen voor je training. :) Ik heb altijd moeite met het statement dat een paard "niet graag dressuurwerk" zou doen ... IMO doe je dan gewoon zelf iets verkeerd of te weinig en het mooie daarvan is dat je daar wat aan kan doen. :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:45

Misschien het even op een over een andere boeg gooien, heeft mijn pony het enorm goed op gedaan. Bijvoorbeeld een tijdje alleen buitenritjes maken en even geen bakwerk.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 10:01

Nog gouden tips, iemand? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:55

Een creatieve lesgever zoeken die daadwerkelijk buiten zijn of haar eigen referentiekader wil gaan om het dier te motiveren en niet enkel de standaard trukjes kent. :)
Ook iemand die niet bang is om gewoon een paar dingen te proberen met de kans dat ze niet werken om dan over te gaan op het volgende. :) Veel lesgevers durven gewoon niet omdat ze bang zijn dat als het niet werkt dat zij dan zelf over de gehele lijn falen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:16

Wat is een gouden tip, denk dat die niet bestaat,
Ik denk dat je het bij jezelf moet zoeken, dat je miss te veel vraagt in de bak, buiten is hij wakker en loopt door, maar dat is op zijn eigen tempo en houding, je lift als het ware mee, in de bak wil je een houding waar hij niet aan kan voldoen en word traag en stug, heel logisch eigenlijk voor het paard.

Wat je kan doen is gaan gymnastiseren aan de hand en miss ook spelen in de bak, laat het paard merken dat in de bak ook fijn is, ga targetten b.v , zelf heb ik een merrie die ook erg traag , flegmatiek en oersterk kon zijn, ik ben aan de slag gegaan met het werken en gymnastiseren aan de hand, zodat ze leniger werd en ik merkte al best vrij snel ( niet een dag , maar een aantal weken) dat ze soepeler werd ook onder het zadel en daardoor ook actiever werd, ik merk steeds meer verbetering met haar en af en toe loopt ze echt zo soepel en reageert super op mijn zit en hele kleine teugel en been hulpen, hoe groter de hulp hoe meer verzet je kan verwachten,.

De gene van wie ik les krijgt zegt altijd, er zijn geen trage of slome paarden maar stijve paarden en jij als trainer van het paard zal daar mee aan de slag moeten ,zeker nooit grover worden in je hulpen, maar opzoek gaan naar verfijning,

Kijk eens op de site van paardenbegrijpen.nl staat miss wel meer uitleg over waarom een paard stug en gesloten reageert.
Maar ik weet wel dat er tijd voor nodig is, werk stap voor stap en luister naar je paard, hij geeft jou signalen en aan jou de taak die te gaan herkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:20

Mallootje schreef:
Nog gouden tips, iemand? ;)

Als je paard blij word van hindernissen en buiten rijden, en jij wedstrijdambitie hebt, probeer die twee dan te combineren. Is endurance of TREC niet wat voor jullie?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:24

Afwisseling! Ik heb ook zo een springer en crosser, maar ik zelf wil B proeven gaan rijden en train hier dus ook voor.
1 training gaat goed, de dag erna gaat de zelfde training minder en de 3e dag gaat het gewoon niet, echt niet aan de teugel willen, 'schrikken' voor het been of voor de hand en dat soort onzin, iedere dag erna gaat steeds slechter (niet willen lopen etc.).
Na één dressuurtraining ga ik dus (de dag erna) uitrijden of springen, dan weer dressuur en weer naar buiten of springen (of vrij).

Fris dat koppie lekker op, gooi er desnoods iemand op die wel van springen en crossen houdt. Het zal, als het goed is, uiteindelijk alleen maar de dressuurprestaties verbeteren. Wat ik lees is een verveeld paard, die motiveer je niet door nog meer te herhalen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 13:59

xSlvna: Hij werkt 4x per week. Dit is 2x dressuurrijden, 1x wandelen/springen of cavaletti en 1x werken aan de dubbele longe. Nog meer afwisselen vind ik zelf moeilijk omdat ik niet naar 5x per week kan, en als ik binnen die 4x blijf, blijft er maar 1x dressuurwerk meer over en dat is naar mijn gevoel niet voldoende om een nette proef te kunnen rijden.

Blijheid: TREC heb ik al aan gedacht, maar lijkt me een beetje 'saai' en eenzaam. Misschien moet ik me er eens wat meer in verdiepen :)

Midgie: Welke oefeningen doe jij dan aan de hand? Heb hier weinig ervaring mee, ik longeer wel met de dubbele longe maar doe geen werk aan lange lijnen oid.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:02

Als je wel competitie wilt maar paard wil geen dressuur, zou ik kijken naar andere disciplines.
Springen/cross wil je zelf niet, maar er zijn nog genoeg andere richtingen:
Wat vind je van endurance, trec, trail, working equitation, reining, cutting om maar even wat te noemen?

En anders je bakdressuur verrijken met bijv balkjes in patronen (tteam bijvoorbeeld, voor ideeën: http://tteam-ttouch.com/horsePlayground.shtml)
Dual Aktivierung (Michael Geitner) is er ook zo eentje waar je misschien wat inspiratie uit kunt halen.

Als je echt persé "ouderwets" wilt dressuren, moet je je denk ik serieus afvragen of jullie wel zo'n goede match zijn.
Het klinkt echter alsof je niet op wilt geven en er samen met dit paard uit wilt komen.
Hopelijk vind je iets waar je allebei vrolijk van wordt, succes! ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:04

@Mallootje; Bij TREC kan je bij de meeste wedstrijden kiezen of je alleen start of in een equipe :) Dus eenzaam is het sowieso niet snel, en saai, tja, kijk eens wat TREC topics door zou ik zeggen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:12

Mallootje schreef:
Lesgevers zeggen steeds hetzelfde: scherper voor je been maken, lichter in de hand krijgen, .. Veel overgangen, wendingen, om hem scherp en licht te krijgen. Helaas, het helpt amper.

Sorry, maar ik denk eerder dat het aan je niveau ligt ipv het paard. Nu zijn sommige paarden makker en sommige paarden moeilijker te rijden, maar het blijft natuurlijk aan de ruiter om goede hulpen op het juiste moment te geven.
Geef jij onbewust tegenstrijdige zithulpen bijv, dan gaat de lol er ook snel vanaf bij het paard.

Wil je echt weten of het probleem bij jezelf ligt, laat er dan een weekje een lesgever op rijden en zie het verschil....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:13

@mallootje: in dit topic worden een heleboel leuke tips gegeven hoe je wat creatiever kan worden in de training met je paard:
[RT-P] Slooooooooom

Ik denk dat je daar al heel veel uit kan halen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:25

Hier ook een paard wat ik dood ongelukkig aan het maken was met dressuur willen en er niet uit krijgen en te weinig afwisseling meer bieden of omdat hij dat leuker vond beter deed. En diverse lesgevers die probeerde het te veranderen in ons:) Nu een totaal andere weg in geslagen en dressuur heus nog wel maar meer afwisselend en rijdt ook weleens gewoon op puur ontspanning in de bak en dan ineens krijg ik wel dingen gedaan die ik niet gedaan kreeg. Gewoon omdat het niet meer moet en niet verder wil dan dat ik zit. Dus de lat naar beneden gedaan voor ons samen waar ik heen wilde. En dan ineens een schriktraining gemaakt van alles aan huis tuin en keuken dingen die ik kon vinden en in de bak gezet en gelegd. En daar tussendoor dressuren en afentoe een ding van schrik meenemen. TREC trainingen mee gereden, bosrit maken en dan daar veldje uit zoeken en stukje dressuur aanvragen maar heel kort zodat het leuk blijft. Gymnastiseren doe ik zowel aan de grond als erop. En daar krijg ik een los paard van.

Wat ik ook veel doe is vanuit stap een keer aanvragen te galopperen, maar het maakt dan niet uit hoe snel hij het uit voert en hoe het eruit ziet. Gewoon reactie krijgen wanneer het gaat. Dus niet proberen nog aan de teugel te houden of wat ook. Gewoon wegwezen:) En heet dat hij daarvan wordt ineens. Uiteindelijk heb ik dan ineens een paard wat voor mij uit begint te denken en loopt;) Dat ik zelfs op moet letten dat hij als hij maar denkt dat ik het aanvraag ineens weg is met oren erop in harde galop. Maar het maakt me niets uit..zo lang we maar zonder frustratie aan het rijden zijn. Lukt iets niet probeer ik nog 1x en begrijpen we elkaar dan nog niet ga ik eerst wat anders doen en probeer het nog eens. En ineens zonder instructie of iets kom ik verder dan ooit met mijn paard. Maar puur omdat ik geen lat meer heb en meer denk aan zonder frustraties rijden van 2 kanten.

Ook gezegd tegen mezelf de glimlach op mijn gezicht is belangrijker dan prestaties van 5 minuten neer zetten in de ring. Ik ben paard gaan rijden voor ontspanning en plezier en een topruiter wordt ik niet dus geniet ik liever van mijn paard. Wedstrijden kosten ook veel tijd en geld. Vroeger genoeg gereden. En met dit paard wil het gewoon niet maar hij is zo leuk in andere dingen. En ook ik durf niet goed te springen, maar met de juist begeleiding te naast spring ik toch meer dan alleen proberen. Niet iemand die je op alles wijst maar gewoon lol met je paard. EN dat krijg je vaak in TREC training wel mee...bang om te springen en doen maar toch heb ik daar veel overwonnen aan angsten voor springen enz:) Dus een betere band er door gekregen. Ook heb ik nog wat houding, zit en balans lessen gedaan zodat ik zeker weet dat ik mijn paard niet in de weg zit. En nee niet de traditionele aan de longeerlijn maar gewoon anders;) Daarnaast zelfs het bit na laten kijken of het wel het soort is wat in mijn paard zijn mond moet. Paard eens laten masseren enz. En nu..we zijn terug van weggeweest we genieten van elkaar. En mijn paard is 2x zo gelukkig nu en bied me daardoor ook weer meer aan:)

Ik had mijn paard bijna verkocht omdat ik dacht dat ik de weg niet meer kon vinden die ik wilde. De koper is zelfs meerdere keren wezen proefrijden. Op het laatste moment is alles gestopt omdat ik toch wel pittig vond het te doen en dacht wat koop ik dan terug? en als het dan niet gaat omdat ik weer gefrustreerd aan het rijden ben in plaats van met plezier. En voor wat? Voor de 5 minuten roem in de ring. En wil niet zeggen dat ik het nooit meer zal doen..maar dan wel met een glimlach op mijn gezicht. Zo lang ik dat gevoel niet heb zie je mij niet op een wedstrijd met hem. Hoewel ik gewoon van alles doe aan trainingen en plezier cursussen enz. En steek overal wel iets op. Laatst op Veluwe geweest en genoten van de rit van 25 kilometer. Zondag enjoy the ride rit rijden! Gewoon eens wat anders en genieten met mijn paard..worden we samen gelukkiger van. Lat weg halen!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:29

Ik heb hier het boek "training van ruiter en paard" van Lammert en Jet Haanstra liggen, zij zeggen kort iets over het motiveren van een paard. De speerpunten:

- een goede trainingsopbouw, waardoor het paard de kans krijgt om succeservaringen op te doen. Oefeningen vragen die vaak niet lukken, leidt tot demotivatie. Misschien is een stapje terug in training een oplossing?
- afwisseling, hier zeiden andere bokkers ook al wat over. Ga eens dressuren in het bos, pak wat balken mee etc
- een kür op muziek rijden (of gewoon je oefeningen) kan wonderen doen, aldus de schrijvers. Door de muziek is je paard geneigd om meer enthousiasme te laten zien

Wellicht kunnen bovenstaande tips je helpen! Al blijf ik er ook bij dat je je goed moet afvragen wat je van je paard vraagt
In hoeverre weegt jouw belang/wil/wens om te dressuren op tegen zijn geluk/plezier in het rijden/welzijn? Dat is wel een ethische afweging waar je in mijn ogen bij stil zou moeten staan (niet alleen jij, alle ruiters in beginsel)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 14:30

@ Superwoman: Dat is al gebeurd en daar komt ook weinig uit. Misschien met een langere periode in training, maar die investering zie ik momenteel niet zitten.

Ik besef trouwens dat ik geen perfecte ruiter ben, daarom les ik ook. Maar ik denk wel dat ik bekwaam genoeg ben om een paard op L-niveau te rijden :)

@ Jotoma: Die ga ik eens doorlezen, dankje!