Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iloveDreamer

Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:39

Hoihoi, ik heb een 3 jarige merrie reeds twee maanden onder het zadel en ze doet het hartstikke goed,
afgezien van het probleem dat ze ontzettend hoog steigert en bokt nadat ze iets ziet of hoort.. niet gewoon een normaal sprongetje wat de meeste paarden doen als ze schrikken, maar echt gemeen, alsof ze gebruik wil maken van het schrikmoment om mij van haar rug te krijgen.
Ze is over het algemeen niet heel schrikachtig, maar als ze schrikt dan doet ze het ook gelijk flink.
Ik heb me al een paar keer naar bezeert, en heb ook al mensen naar het zadel laten kijken, die perfect op haar ruggetje ligt.
Ik krijg het advies haar weg te doen omdat steigerende paarden gewoon ontzettend gevaarlijk zijn, maar ik laat het hier niet bij.
Heeft iemand tips of ervaring hiermee?

unihorses

Re: Jong paard steigert en bokt heel gemeen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:40

ik zou vooral haar hoofd voor haar lichaam weg halen.. en hoofd hoog houden, kan het niet te gevaarlijk worden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:41

Ik zou haar naar een goede trainings- en africhtingsstal brengen als ze echt zo gevaarlijk is als je zelf zegt.
Vooral zelf er niet mee aan gaan rommelen als je geen proffessionele amazone bent(en dat zijn er maar weinig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:44

Ik denk dat de oplossing is haar aan het werk te zetten. Niet gaan afwachten maar bezig houden zodat ze de kans niet krijgt om zo idioot te doen. Aan het been maken, op jou laten letten. Let ook op het orenspel, als de oren constant naar voren zijn zijn ze niet bij jou maar letten ze meer op de omgeving, laat haar dan meer op jou letten, vraag een oefening, praat tegen haar tot het orenspel opzij of terug is.

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:45

Thanks Joolien! lijkt me een handige tip :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:47

mbt orenspel.. dat is per paard anders.
Mijn paard gaat juist draken of streken verzinnen als haar oren opzij of terug zijn en juist niet als haar oren naar voren zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:51

tamaramt schreef:
mbt orenspel.. dat is per paard anders.
Mijn paard gaat juist draken of streken verzinnen als haar oren opzij of terug zijn en juist niet als haar oren naar voren zijn

Dat kan maar in dit geval zal het paard met de oren naar voren zijn om het geluid goed te kunnen horen. In jouw geval zou t kunnen dat je paard iets niet prettig vind en dat laat merken door de oren terug te doen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:55

ze doet haar oren opzij of iets naar achteren voordat ze gaat schrikken, opzij springen of stuiteren...
Niet omdat ik iets vraag wat ze minder prettig vind.
Ook nog nooit eerder gehad bij een paard hoor mbt orenspel maar daarom gaf ik het hier aan dat elk paard anders is.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:59

Ik heb dat probleem gehad, het is opgelost door alleen maar onder begeleiding te rijden,vooral belangrijkste is dat je eerder bent dan het paard, juist handelen en dat weet je alleen als je onder begeleiding rijdt. Ik moet er ook vertrouwd voelen, dat hielp alleen als ik een bodyprotector aan heb en van te voren gaan longeren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:20

idd ieder paard is anders, maar de ruiter dient altijd snel te reageren.
En hier zeg jij dat het paard duidelijk al iets aangeeft met het bewegen van zijn oren, het is net op dat moment waar jij dan al zou moeten ingrijpen, dus het paard trachten voor te zijn.
Zet hem op zo'n moment even extra aan het werk, iets dat hij op dat moment niet verwacht had, net daardoor verplaats je het paard zijn denken, en vraag je de aandacht echt bij jou.
actie en reactie dus.
Zeker niet wachten tot het paard daadwerkelijk echt in de fout gaat, dan ben je eigenlijk altijd al te laat.

tamaramt schreef:
ze doet haar oren opzij of iets naar achteren voordat ze gaat schrikken, opzij springen of stuiteren...
Niet omdat ik iets vraag wat ze minder prettig vind.
Ook nog nooit eerder gehad bij een paard hoor mbt orenspel maar daarom gaf ik het hier aan dat elk paard anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:26

Ik neem aan dat je les hebt?? Wat zegt je instructie?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:43

Heb ook zo'n beestje staan, die nu overigens erg braaf is. Oplossing was om een aantal weken achter elkaar, dagelijks aan het werk te gaan met hem. Nu is deze wel 5 en die van jou 3 dus dan doe je dat iets makkelijker. Na die paar weken was het wel klaar met dat idiote gedoe en tot nu hebben we er geen problemen meer mee en kan hij ook makkelijk een dagje niet gereden worden (Was ook echt bokken/draaien e.d. uit het niets)
Krijgt je paard gedurende de dag wel genoeg tijd om dr ei kwijt te kunnen in t land/paddock? Kan ook al veel schelen.
Zou idd wel prof hulp inschakelen als je het zelf niet aandurft en medische redenen uitsluiten. Veel succes gewenst!

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:03

AronenLoutje schreef:
Heb ook zo'n beestje staan, die nu overigens erg braaf is. Oplossing was om een aantal weken achter elkaar, dagelijks aan het werk te gaan met hem. Nu is deze wel 5 en die van jou 3 dus dan doe je dat iets makkelijker. Na die paar weken was het wel klaar met dat idiote gedoe en tot nu hebben we er geen problemen meer mee en kan hij ook makkelijk een dagje niet gereden worden (Was ook echt bokken/draaien e.d. uit het niets)
Krijgt je paard gedurende de dag wel genoeg tijd om dr ei kwijt te kunnen in t land/paddock? Kan ook al veel schelen.
Zou idd wel prof hulp inschakelen als je het zelf niet aandurft en medische redenen uitsluiten. Veel succes gewenst!

Ik ga haar nu inderdaad meerdere keren per week rijden, heb haar maandag en dinsdag gereden en ze was superbraaf! Geen bokje of steigertje gegeven. Ze staat bijna elke dag op het grote weiland, en voordat ik haar rijdt laat ik haar even in de rijbaan los rennen.
Ik heb voor mezelf besloten dat als ze het nog een keer doet dat ik een proffesionele paarden zadelmakmaker erbij haal..
Bedankt voor je tips!

Iedereen bedankt trouwens :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:04

unihorses schreef:
ik zou vooral haar hoofd voor haar lichaam weg halen.. en hoofd hoog houden, kan het niet te gevaarlijk worden.

Hij kan hooguit achterover klappen...

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:08

Nou dat is fijn dat ze zo braaf is deze week! Heb je wel goede begeleiding?
Hoop voor je dat ze zo braaf blijft en het gewoon een fase was/is die bijna ten voorbij is.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:14

Ik weet niet of ik nu iets doms zeg maar word ze niet heel wakker en heet enz van het rennen in de bak.? Als je haar longeerd is ze dan misschien minder wakker enz.?
Fijn dat ze zo braaf was maandag en dinsdag. :)

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:45

AronenLoutje schreef:
Hoop voor je dat ze zo braaf blijft en het gewoon een fase was/is die bijna ten voorbij is.

Mijn moeder is er altijd bij :) Ik ga binnenkort wel les nemen, maar ik vind dat momenteel nog niet helemaal nodig omdat ze pas net onder het zadel is

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:47

iloveDreamer schreef:
AronenLoutje schreef:

Mijn moeder is er altijd bij :) Ik ga binnenkort wel les nemen, maar ik vind dat momenteel nog niet helemaal nodig omdat ze pas net onder het zadel is

Dan is het juist handig :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:48

da's idd het belangrijkste moment.
niet wachten tot later, nu lessen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:54

Ik denk niet dat een echt jong paard, pril zadelmak, bewust gemeen gaat bokken om je eraf te smijten, wel kan het natuurlijk een enorm lenig paard zijn, die maken rare sprongen :Y)
De beste oplossing zie ik in het voorkomen van het probleem:
- zorg dat de overmaat aan energie eraf is (genoeg werk, niet te hard voeren, voor het rijden longeren om de sjeu eraf te krijgen en evt. spierpijntjes van de vorige keer)
- zorg dat je het paard goed bezig houdt, laat het voortdurend nadenken over wat jij vraagt, geen lange stukken hetzelfde doen, hou de gedachten bij jou.
- blijf zelf ontspannen, ga zelf niet loeren op waar ze van kan gaan schrikken.
- voor je eigen veiligheid: zorg voor een bokriempje aan het zadel voor als het paard toch van kiet gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:55

Nu lessen zou ik ook doen, iemand vanaf de grond kan je toch beter begeleiden en je juist helpen signalen eerder te voelen of te zien.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:57

Zeker niet wachten met lessen, juist nu is begeleiding heel belangrijk, wat ze in het begin leren blijft lang hangen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:05

Joolien schreef:
Ik denk dat de oplossing is haar aan het werk te zetten. Niet gaan afwachten maar bezig houden zodat ze de kans niet krijgt om zo idioot te doen. Aan het been maken, op jou laten letten. Let ook op het orenspel, als de oren constant naar voren zijn zijn ze niet bij jou maar letten ze meer op de omgeving, laat haar dan meer op jou letten, vraag een oefening, praat tegen haar tot het orenspel opzij of terug is.

Ik ga hier helemaal in mee! En kan je niet een slof of elastiek o.i.d gebruiken zodat ze haar hoofd niet meer omhoog kan gooien om te steigeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:07

Soraya10 schreef:
Joolien schreef:

Ik ga hier helemaal in mee! En kan je niet een slof of elastiek o.i.d gebruiken zodat ze haar hoofd niet meer omhoog kan gooien om te steigeren?

Dat is heel link, als ze dan omhoog komen raken ze uit balans en juist dan vallen ze.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:08

Soraya10 schreef:
Joolien schreef:

Is dit een serieus advies? :oo Ik zou nooit een slof er aan hangen om deze reden, alleen maar voorwaarts en gaan met die banaan. Enige wat contact kan bewaren kan een martingaaltje zijn met een borsttuig zodat je zadel niet wegschuift als het paard overeind komt.