Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ryukapple schreef:Probeer heel veel overgangen te rijden en heel veel figuren en dat dan vooral op benen en zit. Grote volte volte 15 meter slangevolte gebroken lijn gebroken lijn 5 meter gebroken lijn met een volte 10m op de x links en rechts omkeer. Bij elke letter een figuur. Probeer ook overgangen te maken binnen te figuren. Door dit te doen word je paard lekker actief en los en zal hij sneller nageven
senna21 schreef:Lang en laag met lange teugel heeft alleen zin als de pony nageeflijk is/wordt gereden. (....)
Dat is de basis.
Janneke2 schreef:senna21 schreef:Lang en laag met lange teugel heeft alleen zin als de pony nageeflijk is/wordt gereden. (....)
Dat is de basis.
Pardon....?
Juist bij een wat ouder en verreden paard heeft hals strekken een wezenlinke functie! !
Door de hals te laten strekken, kan de pony alsnog haar rug bol gaan maken en haar ruiter op een correcte wijze gaan dragen. Trek daar rustig een half jaar voor uit.
I die tijd bouw je spieren op (mede geholpen door overgangen op zit en gewicht en oltes aan een vrijwel losse teugel).
Een pony of paard die dit niet kan, kun je helaas wel in de krul trekken, maar rijkunstig kun je er verder niets mee.
(I termen van het skala: werk eerst aan de losgelatenheid - waarbij je dus ook echt herstelwerk moet doen. )
Ieder paard kan met zn kop omlaag rondjes lopen, geen probleem.MelissaV schreef:Dit doe ik continu maar dan gaat ze met haar neus over de grond lopen zonder daarbij haar rug te gebruiken..
Amiigo schreef:Ieder paard kan met zn kop omlaag rondjes lopen, geen probleem.
Nu doet de achterhand niks en klapt die op de voorhand. Bovenlijn laat niet los, buikspieren spannen niet aan en rug bol maken heb je niet veel aan, hij moet zijn rug ontspannen zodat hij lengtebuiging kan aannemen.
- enzo).lucifertje schreef:Janneke, senna zegt helemaal niks over in de krul/kop naar beneden.
Klopt.lucifertje schreef:Ze doelt alleen dat het halsstrekken pas een functie heeft als de pony nageelfijk loopt en dit verkrijg je alleen met contact met de mond te hebben en van daaruit te drijven zodat de pony de druk wilt aannemen en vanuit daar kan de amazone de hals laten strekken.
lucifertje schreef:Als de pony dan het hoofd omhoog wilt doen, weer bijdrijven zodat je de voorwaartste drang houdt.
lucifertje schreef:De amazone rijdt met losse teugels zonder contact en zo kan je ook niet nageeflijk halsstrekken en het heeft weinig nut opmdie manier.
Janneke2 schreef:lucifertje schreef:Janneke, senna zegt helemaal niks over in de krul/kop naar beneden.Klopt.
Senna had het over "dat halsstrekken geen zin zou hebben als er geen nagefelijkheid is"
Amiigo had het over "kop naar beneden".lucifertje schreef:Ze doelt alleen dat het halsstrekken pas een functie heeft als de pony nageelfijk loopt en dit verkrijg je alleen met contact met de mond te hebben en van daaruit te drijven zodat de pony de druk wilt aannemen en vanuit daar kan de amazone de hals laten strekken.
Dat is een mooi doel - maar compleet onhaalbaar voor deze pony. (Nu ja, het eerste half jaar, of iets van dien aard.)
Waar ik het wel mee eens ben: zachtjes contact nemen, drijven en vragen om de hals te strekken.
Maar "drijven, zodat ze wil aannemen" - nee.
(Voor een paard zijn dat sowieso 2 verschillende dingen. Een jong, niet bedorven paard zal heus het bit willen aannemen. Een verreden pony heeft daar zo haar eigen gedachten bij.)
En je kunt een paard "opsluiten". Een braaf, goedgereden paard, die kun je met je kuiten de neus naar voor duwen.
Is het dier niet bang etc voor het bit/ de hand, dan kun je merken, dat het dier harder an het bit gaat trekken. (Of als het dier zijn evenwicht verliest.... Dat noemen we op het bit, ipv. aan het bit.)
En als het dier dit "opgesloten zijn" niet prettig vind, kun je een soort van nagefelijkheid krijgen.
De echte nagelijkheid kot uit het lichaam plus geest van het hele paard, dat in vertrouwen de hand van de ruiter aanraakt, vanuit een soepel lichaam. (Dat is iets anders dan balen van het opgesloten zijn.)
Ik ben het hier helemaal met je eens. Als de paard je hand niet vertrouwt krijg je never nooit een correcte nageeflijkheid.lucifertje schreef:Als de pony dan het hoofd omhoog wilt doen, weer bijdrijven zodat je de voorwaartste drang houdt.
Dit is botweg straffen.
Mijn voorkeur heeft het, uit te zoeken, waarom een dier die neus omhoog steekt.
Het kan stoutigheid zijn, maar ook stijfheid - en stijfheid werk je echt niet weg, door met je kuiten de brave neus naar voor te duwen, terwijl je voor extra druk zorgt.
Stijfheid neem je weg, door met een bijna los teugeltje goed voorwaarts te rijden (opwarmen) grote voltes te rijden en op zit en benen (ideaal: een echte losse teugel) overgangen en "schakeltjes" te rijden.
Ik ben het er ook totaal niet mee eens dat je het straffen noemt. De pony moet leren om niet continue weg te mogen door zijn hoofd in de lucht te steken. Je moet uitnodigen om naar de hand toe te blijven lopen en jij als amazone moet bepalen hoeveel druk de pony aan kan, wordt het teveel zet je even je hand naar voren en kan de pony weer even ontspannen. Juist dan train je de spieren om weer los te laten. Dit zal vast intzettend moeilijk zijn bij deze pony maar je moet er wel aan werken anders blijven die spieren stijf en stram.
Dat schakelen en overgangen rijden heeft gewoon totaal geen nut als je geen contact hebt met de voorkant. En met contact bedoel ik niet druk ik bedoel een lichte verbinding. Als je blijft rijden met een los teugeltje bouw je geen spieren op en maak je ze niet los, dat is doelloos rondhobbelen. Ik vind jouw aanpakken weglopen van het probleem.
Ik vraag mij dan ook daadwerkelijk af hoe je hierbij komt?lucifertje schreef:De amazone rijdt met losse teugels zonder contact en zo kan je ook niet nageeflijk halsstrekken en het heeft weinig nut opmdie manier.
Het heeft 1 enkel, maar zeer belangrijk nut: de juiste spieren aan het werk krijgen.
Vandaar dat ik halss trekken een basis kwestie vind (en dus niet vind, dat het dier eerst etc.etc.)
Daar kan drijven bij horen (aan boren heb je idd niets) maar teugelcontact is er niet voor nodig. Denk maar aan een pard dat los in de wei loopt, of aan een halster wordt gelongeerd: 2x geen teugelcontact, maar wel de juiste spieren actief.