Eerste keer HAW met m'n knappe hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cllaudia

Eerste keer HAW met m'n knappe hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 10:50

Hoi,

Ik waag me er ook aan om eens een filmpje te plaatsen van mij en m'n fries.
Ik zal eerst even wat over wudka vertellen..

Leeftijd: 6 jaar
Afstammeling: sape x nanno

Wudka is sinds vorig jaar onder het zadel. Hij heeft afgelopen winter stilgestaan, waarop ik in januari ben gestart met het doorrijden van hm.

Wud was erg stijf, niet in balans en scheef. We zijn denk ik al een heel eind gekomen.
Nu zijn we bezig om hem nageeflijk te houden bij de overgangen. Dit vindt hij erg moeilijk.
Ook zijn we ermee bezig om het neusje eruit te krijgen.

Ik ben ook benieuwd wat jullie van mijn zit vinden, aangezien daar volgens mij nog wel wat verbeterpunten op te behalen zijn.

http://youtu.be/BCzNEuE9n3o

beestenfreak

Re: Eerste keer HAW met m'n knappe hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:11

mooi dier, ziet er al leuk uit maar zou hem persoonlijk wat meer voorwaarts zien dat zal ook helpen om het neusje er wat meer uit te krijgen :)

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 11:15

Bedankt voor je reactie! Voorwaarts houden is idd ook een punt om aan te werken

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:22

Meer voorwaarts is inderdaad een werkpunt. Ik zou persoonlijk ook liever wat meer ruimte in de hals willen zien. Let er ook op dat je je benen onder je lichaam houdt en niet naar voren gaat steken. :)

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 11:47

Dankje! Hoe creeer ik meer ruimte in de hals? Door mijn handen te ontspannen of de teugels iets losser te laten?

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 13:54

Je handen moet je sowieso ontspannen. Ik vind hem véél te opgekropt. Laat hem zelf lekker zoeken door het neusje er wat uit te laten, zo vindt hij ook meer balans. Je zegt zelf dat hij niet in balans is, laat hem dan lekker op z'n eigen benen lopen en wissel ook in de hoofd/halshouding. Je zult merken dat hij dan vanzelf gaat ontspannen. :) Je zit hem ook vooruit te schoppen, maar hij kán niet omdat jij hem tegenhoudt met je handen. Succes. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:10

Ik weet niet zo goed wat ik af en toe zag op het filmpje net of je echt helemaal achter overging en je benen naar voren stak. Ik weet niet wat je daar precies aan het doen was? Of dat er een reden achter zat? Daarnaast denk ik dat het hele beeld fijner word als je meer met je paard mee gaat heb nu een beetje het idee dat je hem tegen houdt in z'n beweging. Waardoor je toch een moeizaam beeld krijgt.
Maar verder heb je echt een onwijs gaaf paard onder je kont.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:17

Knap paard! Ook ik zou graag veel meer lengte in de hals zien. Een jong paard hoort niet zo opgekropt hoog te lopen (een ouder paard ook niet, maar van een jonkie kun je dit zeker niet vragen). Je benen mogen een heel stuk naar achteren, en je handen meer dragen. Nu druk je ze naar je knieën, en je wilt ze op ieder moment in lijn hebben (elleboog, hand, mond). Probeer daarnaast tijdens het doorzitten rechtop te blijven, door te gaan hangen hang je niet alleen aan zijn mond, maar ga je ook achter de beweging van je paard in ipv erin mee. Met het lichtrijden zie je ook goed dat je handen niet onafhankelijk van je lijf zijn, als je opstaat blijven je handen niet op zijn plek, maar gaan mee omhoog.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:31

Allereerst wat een prachtig paard heb je onder je kont!
Ik rijd ook een fries en ik weet dat friezen heel makkelijk achter de loodlijn kruipen, maar ik vind dit er wel heel ongemakkelijk uitzien voor je paard. Heb mijn paard een tijd veel gelongeerd en aan een wat langere teugel gereden en vooral niet aan z'n voorkant gezeten. En toen eigenlijk alleen op zit gereden met veel overgangen enz. De laatste tijd doe ik dat vooral even aan het begin en als hij goed voorwaarts is pak ik hem rustig op en dan loopt hij uit zichzelf redelijk goed (niet altijd 100% op de loodlijn, soms iets der voor of er achter). Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik wilde het even delen.
Over je zit kan ik niet zoveel zeggen, behalve dat je je misschien beter kan focussen op wat er voor je gebeurd dan op je paard zijn hoofd.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:35

Tigra_ schreef:
Ik weet niet zo goed wat ik af en toe zag op het filmpje net of je echt helemaal achter overging en je benen naar voren stak. Ik weet niet wat je daar precies aan het doen was? Of dat er een reden achter zat? Daarnaast denk ik dat het hele beeld fijner word als je meer met je paard mee gaat heb nu een beetje het idee dat je hem tegen houdt in z'n beweging. Waardoor je toch een moeizaam beeld krijgt.
Maar verder heb je echt een onwijs gaaf paard onder je kont.

Niet alleen het paard heeft nog niet zoveel balans, ook de amazone niet. Dat is het naar achteren vallen en
de benen naar voren gooien.

TS, probeer actiever te zitten en je niet teveel te laten leiden door het paard. Zolang jij geen balans hebt
en af en toe in het zadel valt een dus steun op de teugels zoekt, kan je paard nooit helemaal ontspannen
en zelf in balans komen.
Dus zelf eerst actief leren zitten en rijden, paard meer voorwaarts en dan het paard meer neerwaarts.

Wel gaaf paard trouwens ;)

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 16:48

Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik wat mee. Ik heb de eerste tijd niet aan de voorkant gezeten. Fit is pas iets vd laatste paar weken. Het is niet zo dat hij erg moeilijk naar beneden te rijden is. Wat dat betreft is ie erg soepel. Het is wel moeilijk om het neusje eruit te krijgen. Ik ga hm meer voorwaarts rijden!

Wat betreft mijn zit ben ik het met jullie eens. Wat zijn goede oefeningen om dit te verbeteren?

Ik ben sinds 6 maand weer begonnen met rijden na 6 jaar niets te hebben gedaan. Wel ff wennen weer dus, vooral op zo'n jong wiebelpaard! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:48

Voorwaarts blijven rijden en van de voorkant afblijven. Paard loopt veel te veel opgekropt.

En Ilayla, dat is een fabeltje. Dat ligt aan degene die ze beleert. Die van mij kruipt er niet achter. Puur omdat ze altijd voorwaarts wordt gereden. En al de Friezen die ik heb gereden, doen dat ook niet.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:52

ik vind je persoonlijk nogal stug met je handen en ik zag ook dat je af en toe rukte en hing. zoek eerst je eigen balans zou ik zeggen op een ander paard want deze is nog jong en daarmee kan jij hem ook uit zijn balans halen. een stuk voorwaardser en aangezien je pas net weer bent begonnen met rijden kan je beter beginnen op een wat ervarener paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:52

Aangezien je je handen nog niet onafhankelijk hebt, zou ik echt van de voorkant afblijven. Ga goede zitlessen nemen en leer je balans te vinden. Zonder goede balans van de ruiter zal het paard ook nooit in balans kunnen gaan lopen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:28

Een goede oefening voor je zit is, sta sta zit. Probeer zoveel mogelijk van de teugels af te blijven, want aan jouw zit te zien, trek je je omhoog aan de teugels en dat is dus niet de bedoeling. Het is een goede oefening, maar in het begin ontzettend moeilijk. Veel succes!

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:53

Dankje betteke, daar kan ik wat mee :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:03

ik vind het er eerlijk gezegd niet heel fijn uit zien. Hij mag van mij echt veel meer ruimte krijgen en meer lengte in zijn hals. en inderdaad wat meer voorwaarts.
ik denk ook dat je je handen wat stiller moet houden, nu zie ik dat je vaak tegen hem in werkt, waardoor hij weer terug valt en nog dieper gaat lopen.
misschien je handen wat meer vooruit, meer ontspanning, voor zowel de hengst als jij zelf. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:57

Een erg mooi paard, als je hem wat meer ruimte geeft komt hij nog veel mooier uit de verf.
Je houd hem echt heel kort, zowel in hals als in beweging. Dus teugels wat langer en wat meer tempo erin rijden. Bij een paard doorrijden begin je met voorwaarts rijden en lengte in de hals, ontspanning en goed gebruik van rugspieren.
Je houd hem zo tegen dat hij de overgang niet eens goed kan maken, daar moet je hem echt een slag langere teugels geven en duidelijker zijn in je voorwaartse hulp zodat hij in één keer aandraaft en niet met een reeks dribbelpasjes zoals nu.
Je zit kan ook nog wat beter, denk dat het goed is om eens te oefenen zonder beugels. Je moet meer voorin je zadel zitten en je been langer maken en meer terug leggen. Je zit nu achterin je zadel met opgetrokken voeten.
Krijg je al les?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:04

Als ik jou was zou ik eerst een aantal zitlessen nemen. Zonder handen, lichtrijden, verlichte zit, zitzitsta, stastazit, dat soort dingen. Zowel je benen als je handen moeten veel stiller worden en onafhankelijk van elkaar gaan bewegen. Nu hang jij aan je handen, in zijn mond waardoor hij nog verder opkropt en nooit lekker kan gaan ontspannen, uitschuiven en zakken. Dit vind ik wel iets wat heel belangrijk is voor een jong paard.
Het tempo mag inderdaad omhoog, of in elk geval meer impuls. Wat dat betreft mis je ook je goede balans, want als je paard dan even iets versneld of vertraagt dan klap jij direct achter of voorover in het zadel en gaan je benen ook mee.

Ik vind dat je het wel erggg knap doet als je nog maar zo kort weer bent begonnen met rijden!! Je komt er wel op deze manier, alleen voor het paard is het eerlijker om even te werken aan je zit op een ander paard.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:48

Nog even als toevoeging op bovenstaande, lekker veel tempo wisselingen rijden worden ze wat vlotter van en zijn ze lekker bezig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:52

Ik verbaasde me over je instructrice, moedigt zij het aan om hem zo kort bovenin te laten lopen? Dan zou ik gauw een andere instructrice zoeken, want dat lijkt me niet helemaal de bedoeling ;)
Verder staan er een boel goede tips hier in het topic, ik denk dat voorwaarts rijden de beste oplossing is voor lengte :)
Succes!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:11

Prachtige fries. Wat je zit ook zou helpen, is een ander zadel. Een dressuurzadel?
Lengte in de hals bereik je door hem actiever van achter naar voren te laten lopen, je handen meer te dragen in plaats van vast te zetten en een beetje meer teugellengte.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:35

Wat een ontzettend gaaf paard!

Als ik naar het filmpje kijk, lijkt het dat jij helemaal geen evenwicht hebt en dat je daar door aan de teugels zit te trekken. & af en toe heel hard in je hand bent. Wat de rest ook al zegt is paard voorwaarts rijden, misschien je teugels wat langer te maken. Probeer hem eerst wat lang en laag te rijden.

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 22:16

Ik heb vandaag de teugels al een slag langer gelaten. Dit gaf meteen effect. Paard is heel soepel geworden, waardoor hij bijna op 2 vingers te rijden is. Doordat ik hem meer ruimte gaf en voorwaarts reed, kwam het neusje er ook al meer uit!

Heel erg leuk, want ik gebruik jullie tips en merk meteen verschil.

Wat betreft mijn zit. Tja... Ik vind het best dramatisch. Kent iemand een goede instructrice omgeving twente die zitlessen geeft?

Mijn zadel is ook niet optimaal. Ik zit teveel op de lepel. Vandaag steeds geprobeerd om voor in het zadel te gaan zitten, maar dit lukt niet.. Iemand een suggestie voor een goed dressuurzadel?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:17

Is je zadel recent nog opgevuld? Kan ook gewoon zijn dat de kussens te plat zijn geworden.
Rijd je hem nu ook meer voorwaarts? Want dat moet je ook echt doen hoor.