Pony staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loisevers

Pony staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 19:50

Hallo,

Mijn pony wilt heel graag voor mij werken en doet het super goed! Maar nu ga ik L2 starten en moet hij ook achter uit lopen!

Het stil staan gaat helemaal goed, gewoon mooi nagefelijk en lekker ontspannen...
Tot dat hij achter uit moet gaan lopen, hij gaat of gewoon niet achteruit ( en pakt z'n bit vast) of hij loopt niet meer dan 2 passen achter uit en springt op of steigert..

Hij weet dat als hij steigert dat hij niet goed bezig is en dan moet ik hem een tik op z'n hoofd geven, hij weet dat hij niet mag steigeren en hij verwacht de tik, hij voelt dan dat ik de teugel een stukje langer laat en begint dan te rennen...

Maar telkens als ik het achter uit lopen probeer, dan begint hij weer.... En het is alleen met achter uit lopen...

Zodra ik het vaker gaat proberen en dus niet na 1 a 2 keer proberen het op geef word hij steeds vervelender, dan ga ik heel even door en als dat niet gaat ga ik even een andere oefening doen en dat heeft natuurlijk een voordeel: hij is even wat anders aan het doen dus weer even afgeleid en word weer 'rustig'
Maar het heeft ook een nadeel: ik ben weer van het doel af en hij heeft het weer voor elkaar gekregen om er onder uit te komen!!

Het is niet dat hij het niet snapt of kan want af en toe doet hij het gewoon maar als hij niet wilt dan wilt hij het echt niet en doet hij het ook niet...

Wat kan ik het beste doen hier aan??

Sadira

Re: Pony staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:55

Welke hulpen geef je voor achterwaarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:55

Oh ja handig dat je hem op zijn hoofd slaat. Dat is natuurlijk het stomste wat je kunt doen.
Eerst even rustig aan ded hand gaan oefenen, en daarna erop, maar vooral letten op de juiste hulpen. Kruis wat aandrekken, benen iets eraan houden en zodra je pony tegen de hand wilt lopen sluit je ej hand. Dit moet je met rust en beleid doen, achterwaarts is niet zomaar een trucje wat je aanleert.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:56

die tik met steigeren is niet perse nodig.
ik zou de focus niet op het achteruitlopen leggen , maar elke keer kort tussen de oefeningen door een doen en bij elke pas die hij terug doet belonen en direkt weer verder gaan met de oefeningen die wel goed gaan.

en dat verder uitbreiden.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:59

oefenen vanaf de grond met stemcommando's?

begrijpt je paard wel wat je van hem vraagt?
ik zou het proberen vanaf de grond, als dat bevestigd is de commando's gebruiken tijdens het rijden inclusief de hulpen zodat hij de link gaat leggen :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:10

Er is een manier die zonder dwang, getrek of gestomp je paard een start te geven om achterwaarts te leren..

Zet twee hindernissen ( steiltjes) met kleine twee meter afstand naast elkaar. Boven balk moet op borst/ hals hoogte zitten.
Bovenop de steiltjes leg je een balk.
Je gaat met je paard tussen de twee hindernissen staan, paard met de neus bij de balk die er bovenop ligt. Iemand rolt de balk op een rustig tempo richting je paard, de bedoeling is dan dat je paard achteruit stapt.
Dit doe je een paar keer achter elkaar zonder de hulp van achterwaarts te geven.
Daarna ga je tijdens de oefening de hulp voor achterwaarts erbij geven.

Op een gegeven moment gaat je paard de link leggen tussen achterwaarts en de gegeven hulp.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:12

Ik ben sowieso geen fan van tikjes tegen t hoofd.Maak je ze onnodig bang en kopscguw mee. Zorg liever voor goede begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:13

myk_en_shant schreef:
Er is een manier die zonder dwang, getrek of gestomp je paard een start te geven om achterwaarts te leren..

Zet twee hindernissen ( steiltjes) met kleine twee meter afstand naast elkaar. Boven balk moet op borst/ hals hoogte zitten.
Bovenop de steiltjes leg je een balk.
Je gaat met je paard tussen de twee hindernissen staan, paard met de neus bij de balk die er bovenop ligt. Iemand rolt de balk op een rustig tempo richting je paard, de bedoeling is dan dat je paard achteruit stapt.
Dit doe je een paar keer achter elkaar zonder de hulp van achterwaarts te geven.
Daarna ga je tijdens de oefening de hulp voor achterwaarts erbij geven.

Op een gegeven moment gaat je paard de link leggen tussen achterwaarts en de gegeven hulp.

Maar dan moet je de hulp wel goed geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:14

Kan het nog omslachtiger? :D

Wat zegt je instructeur ervan TS? Wil je niet gewoon teveel, te snel? Beloon je na elke pas wel door éven de druk eraf te halen?

loisevers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:16

@alleeneh;
Beetje bellen kantelen been naar achter en beetje aan de voorkant druk geven

@joolien:
Sinds ik hem ( zoals ik het noem) een tik geef ( met m'n had langs z'n hoofd dat hij schrikt dus ik raak hem niet) steigert hij een stuk minder hoog en ook minder... ) en het achter uit lopen kan hij wel gewoon maar doet het alleen wanneer het meneer uit komt en als het hem niet uit kom ( best vaak) gaat hij omhoog

Wat ik vergeten ben te zeggen: hij heeft ong 2/3 maanden geleden een blessure gehad van 2 mnd daarvoor deed hij het wel en snapte hij het ook gewoon.. Ik heb na de blessure langzaam op gebouwd en nu is hij weer redelijk op niveau terug :) maar na z'n blessure is hij begonnen met staken terwijl ik niks anders doe dan dat ik normaal doe!

@Adnerb: ja we zijn ook veel bezig met grond werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:19

Als hij na zijn blessure staakt probeert je pony duidelijk te maken dat hij nog ergens last van heeft en dat moet je zeker niet afstraffen. En slaan is gewoon geen optie, je moet iets aan je paard vragen, niet afdwingen of forceren.
Maar eerst maar eens kijken waarom hij staakt, en nee dat doet een paard niet omdat hij geen zin heeft.

loisevers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:22

Sonja schreef:
Kan het nog omslachtiger? :D

Wat zegt je instructeur ervan TS? Wil je niet gewoon teveel, te snel? Beloon je na elke pas wel door éven de druk eraf te halen?

Nou jullie doen op z'n minst alsof ik m'n pony in elkaar stomp, dat is niet zo!

Mij instructeur is me aan het helpen en zoals ik al eerder zei hij is heel erg dominant en doet wat hij zelf wil en wanneer hij het uit komt en anders doet hij het echt niet, hij heeft ook al hoger gelopen dus hij kan het en weer hoe het moet..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:24

Soraya10 schreef:
Ik ben sowieso geen fan van tikjes tegen t hoofd.Maak je ze onnodig bang en kopscguw mee. Zorg liever voor goede begeleiding.

Die van mij hoeven ook echt niet omhoog te komen dan krijgen ze echt een roei op hun kop hoor maar ik heb er nog nooit een kopschuw gehad misschien kwestie van het juiste moment? Paarden gaan echt niet dood van een tikkie en steigeren tolereer ik niet zolang ik het commando ervoor niet gegeven heb.

Ts wat zegt je instructeur?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:25

Op het hoofd slaan als hij steigert zou ik niet meer doen.
Je paard kent onderhand de oefening en weet al wat er gebeuren zal.
Zodra hij achterwaarts moet, is het logisch dat hij in de stress schiet.
Hij weet dat het ellende wordt dus wat kan hij anders?

Misschien moet je een poosje het achterwaarts achterwege laten.
Of heel geleidelijk en rustig oefenen.
Dan maar een paar weken langer, dat je dan even geen concoursen rijdt.

loisevers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:26

Joolien schreef:
Als hij na zijn blessure staakt probeert je pony duidelijk te maken dat hij nog ergens last van heeft en dat moet je zeker niet afstraffen. En slaan is gewoon geen optie, je moet iets aan je paard vragen, niet afdwingen of forceren.
Maar eerst maar eens kijken waarom hij staakt, en nee dat doet een paard niet omdat hij geen zin heeft.

Die blessure is voor 100% over hij is helemaal gescand en niks gevonden...

( ik kan wel het hele verhaal uitleggen van af toen ik hem kreeg misschien snappen jullie er dan wat meer van)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:28

Hoeft ook niet die blessure te zijn, misschien is ie door die blessure wel anders gaan lopen en is ie erg scheef geworden of zitten de spieren niet meer lekker. Een paard staakt gewoon niet uit koppigheid zeker als ik jouw verhaal zo hoor.

loisevers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:30

Polly schreef:
Soraya10 schreef:

Die van mij hoeven ook echt niet omhoog te komen dan krijgen ze echt een roei op hun kop hoor maar ik heb er nog nooit een kopschuw gehad misschien kwestie van het juiste moment? Paarden gaan echt niet dood van een tikkie en steigeren tolereer ik niet zolang ik het commando ervoor niet gegeven heb.

Met dat antwoord ben ik het eens zo bedoelde ik het te zeggen, m'n instructeur die zegt ong het zelfde als jou, ze zou nooit zo maar on terecht een paard slaan maar als het moet dan moet het, zoals kinderen moet je toch ook een keer een 'tik' geven als ze niet luisteren :D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:30

nee we zeggen alleen maar dat die tik op zijn hoofd overbodig is , en als je paard daarop hem op een rennen zet . geeft het ook wel aan dat je alleen nog maar meer staking krijgt in een andere vorm.

als je paardje eerst wel achteruit liep en na de blessure niet meer , er misschien nog iets niet goed zit , als hij verder wel andere dingen voor je wil doen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:31

Joolien schreef:
Hoeft ook niet die blessure te zijn, misschien is ie door die blessure wel anders gaan lopen en is ie erg scheef geworden of zitten de spieren niet meer lekker. Een paard staakt gewoon niet uit koppigheid zeker als ik jouw verhaal zo hoor.

Mee eens!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:34

Polly schreef:
Soraya10 schreef:

Met dat antwoord ben ik het eens zo bedoelde ik het te zeggen, m'n instructeur die zegt ong het zelfde als jou, ze zou nooit zo maar on terecht een paard slaan maar als het moet dan moet het, zoals kinderen moet je toch ook een keer een 'tik' geven als ze niet luisteren :D[/quote]

Als je paard omhoog komt spoor je hem voorwaarts en idd met de zweep afstraffen, maar op de achterhand.Een paard moet je nooit in zn gezicht een tikje geven of slaan.
Laatst bijgewerkt door Soraya10 op 25-09-13 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

loisevers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:34

fuego3 schreef:
nee we zeggen alleen maar dat die tik op zijn hoofd overbodig is , en als je paard daarop hem op een rennen zet . geeft het ook wel aan dat je alleen nog maar meer staking krijgt in een andere vorm.

als je paardje eerst wel achteruit liep en na de blessure niet meer , er misschien nog iets niet goed zit , als hij verder wel andere dingen voor je wil doen.

Hij doet t nog wel alleen wanneer het hem uit komt en als hij geen zin heeft dan gaat hij niet en wilt hij niet, ik heb niet gezegd dat hij hij het hele maal niet meer wil of kan!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:38

@Soraya10 hoe jij je kinderen op voed moet je zelf weten , maar mijn kind hoeft/krijgt echt geen tik .
een goed uitgevoerde time out werkt prima.
moet het niet zien dat iemand haar slaat omdat degene denkt dat nodig te vinden.

dan is de wereld ff te klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:41

loisevers schreef:
hij heeft ook al hoger gelopen dus hij kan het en weer hoe het moet..

99% kans dus dat 'ie je wat wil vertellen en/of dat je 't dus niet op de juiste manier aanvraagt.

Zoek zulke problemen gerust bij jezelf. Ligt zelden aan het paard.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:11

fuego3 schreef:
@Soraya10 hoe jij je kinderen op voed moet je zelf weten , maar mijn kind hoeft/krijgt echt geen tik .
een goed uitgevoerde time out werkt prima.
moet het niet zien dat iemand haar slaat omdat degene denkt dat nodig te vinden.

dan is de wereld ff te klein.

Dat was verkeerd geqoute door mij dat schreef iemand anders. Ik schreef dat onderste van het niet slaan dat ik dat niet vind kunnen en mijn kind al helemaal niet. Sorry verkeerd gedaan, maar onderste geschreven alinea is van mij kijk maar goed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:30

Hoe reageer je dan als ze een keer bijten Soraya?
Het zijn PAARDEN hoor geen kinderen en het is ook je moeder niet. Ik heb nu bijna 15 jaar paarden en als de situatie erom vraagt krijgen ze een lel en in situaties die voor mij of omstanders potentieel gevaarlijk zijn raak ik ze waar ik op dat moment bij kan.ik heb brave pony's die niet (kop) schuw zijn maar gewoon netjes opgevoed. Waak ervoor dat je een paard niet gaat vermenselijken, het is een dier en dat blijft het ook hoor hard mensen ook roepen dat een paard de beste vriendin is van iemand, het blijft een groot en sterk dier die heel wat schade kan aanrichten. Nogmaals ik mep mn paarden echt niet in elkaar maar soms is het niet anders.

Overigens kijk ik niet op deze manier tegen het opvoeden van een kind aan, dat is heel wat anders dan een paard.