Hoe een goede zit krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Hoe een goede zit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 10:50

Hoi allemaal,
Ik loop nu al een tijdje tegen het probleem aan dat ik niet echt fijn op het paard zit
En dan voornamelijk mijn beenligging
Ik kan me knieen er niet goed aanhouden als ik mijn hakken uit druk maar als ik mijn knieën eraan hou dan rij ik met mijn hakken omhoog
Ook heb ik snel de neiging om op mijn tenen te gaan rijden..
Beugels een gaatje korter gaat niet omdat ze dan te kort zitten (ga dan in een stoelzit zitten)
Heb al tussen 2 gaatjes een gaatje geprikt, als ik het op het geprikte gaatje doe zijn ze net te kort en doe ik op het orginele gaatje eronder zijn ze net te lang
Wie o wie heeft er een tip of meerdere tips voor me?

Nijna

Re: Hoe een goede zit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:51

beugels eraf, longeer lijn er aan en zitten maar :) keer zitlesje nemen?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 10:53

Haha nee zonder beugels ga ik niet proberen
Kan prima zonder beugels rijden, ging eerder ook altijd zonder zadel een bosrit van 3 uur maken met ook draf galop etc
Maar met dit paard durf ik dat nog niet aan
Moet wel zeggen dat ik nieuwe laarzen heb en ik t ook wel moeilijk vind, tis even wennen (zit ook niet helemaal met me hak onder in de laars zeg maar als ik op t paard ga zitten)

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:54

Inderdaad aan de longeer lijn, alleen zou ik de beugels er niet af doen maar je armen los. Dus iemand houd je paard vast jij je armen naar de zijkant houden (omhoog dus niet gewoon laten hangen) en dan alleen maar proberen stabiel te blijven zitten. Ik had het pas geadviseerd aan iemand ze had het een keer gedaan en wauw wat een verschil al. Wel een knoop in je teugels maken!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 10:54

Met mijn oude laarzen had ik het trouwens ook al wel hoor
Mm ja dat kan ik volgende week wel eens even doen (deze week met les moet ik proeven oefenen en even puntjes op de i zetten voor zondag)

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:55

Succes komt vast goed!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:59

Je kan in het begin bij de zitles ook gewoon je beugels aan houden. Daarmee ga je ook beter je zit voelen en leer je vertrouwen op je zit en je paard.

Ik heb een jaar geleden een paar zitlessen gehad waarbij ik mijn beugels aan heb gehouden. Dat was al eng, omdat ik geen stuur meer in mijn handen had, maar dat werd langzaamaan toch makkelijker en ik kon op een gegeven moment ook zelf gewoon schakelen puur op mijn zit.

Vorige week heb ik weer een zitles gehad, dit keer werd van mij verlangd mijn beugels uit te doen. In het begin deed ik precies wat ik had verwacht, klemmen met de bovenbenen, maar ook dit ging langzaamaan beter. Galop durfde ik in eerste instantie niet zonder beugels, dus met aangegalopeerd. Later langzaamaan toch uit gedaan en op een gegeven moment zelfs zonder beugels aangegalopeerd vanuit stap.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:01

Heb wel eens zonder beugels gereden (overgang galop draf gaat nog niet zo goed dus altijd met beugels aan die overgang omdat ik er anders direct naast lig haha verder kan ik prima met paard zonder beugels rijden) was trouwens aan t einde van een training dat ze braaf was en ik voelde dat t wel kon zonder dat ze gek ging doen
Paard doet trouwens nooit gek, maar ik ben ik maart heel hard van een ander paard afgevallen dus angst zit er nog steeds, mijn eigen paardje vertrouw ik eigenlijk alleen nog maar
Rij nog wel eens op anderen maar tis toch altijd even spannend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:44

Heb je t alleen op dit paard of ook op andere paarden? Kun je wel goed zitten op dit zadel? Ben je zelf wel lekker los in je bekken en rug?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:44

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:20

Joolien schreef:
Heb je t alleen op dit paard of ook op andere paarden? Kun je wel goed zitten op dit zadel? Ben je zelf wel lekker los in je bekken en rug?

Dat ik goed kan zitten op dit zadel twijfel ik idd aan, ben ook rustig aan t rondkijken voor wat anders...
Ja ben wel los heb er wel moeite mee (afwijking) maar t gaat wel goed (steeds beter eigenlijk)
Geen idee of ik t ook op andere paarden heb, toen ik nog die zwart bonte reed volgens mij bij die niet..
Maar rij eigenlijk nooit op een andere
Vrijdag misschien nog op een andere kijken hoe dat gaat, daar ligt een ander zadel op

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:22

Bedankt voor je verhaal simpelman!
Hier ga ik mee bezig
moet trouwens er wel bij zeggen dat in stap en galop ik wel netjes zit maar draf het lichtrijden echt t probleem is
Doorzitten zit ik ook gewoon netjes hakken naar beneden knieën eraan etc

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:23

Ik ga even een foto zoeken

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:28

Kan zo snel geen foto vinden, zondag worden er foto's gemaakt bij mijn wedstrijd
Moet ook zeggen dat t echt van de laatste tijd is dat probleem..
Zal zondag of maandag dan even een foto plaatsen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:29

Eens met Simpelman, ga niet je hakken uitdrukken of met je knieën klemmen. Daarmee blokkeer je je lichaam en kan je niet meer fijn rijden. En je paard niet meer fijn lopen. Voelen, voelen en nog eens voelen. Laat anders iemand op de grond meekijken, soms voelt iets heel scheef terwijl het eigenlijk recht is, omdat je altijd scheef hebt gezeten.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:31

Afbeelding

Hier is wel te zien dat ik me benen naar buiten steek met het naar boven komen
Probleem is dat ik ook wat scheef zit, gisteren ook mee bezig geweest tis iig al wel minder dan vroeger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:37

Het lijkt er gewoon op dat je totaal geen onafhankelijke zit hebt, het lijkt alsof je namelijk ook wat steunt aan de teugels. Je paard oogt ook heel strak in de bovenlijn.
Je moet bedenken dat als je paard onder je vandaan word gehaald je eigenlijk gewoon op de grond kunt blijven staan. In balans dus. Wat simpleman hierboven benoemd is wel heel leerzaam maar ook meot je een instructrice hebben die je goed kan laten voelen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:39

Het is niet de beste foto om te kunnen beoordelen zo half uit het zadel, maar ik zie veel spanning in je schouders en nek (en daardoor ook in je paard, die met de rem erop loopt) en je benen liggen te ver naar voren. Ga eens op je paard zitten, gewoon als ie stilstaat, en dan doen wat Simpelman voorstelt: je hele lijf bij langs om te voelen waar het ideale balanspunt zit. Ontspan je schouders en je nek, voel je zitbeenknobbels. Adem een paar keer rustig in en uit vanuit je buik. Laat je benen hangen, voeten uit de beugels (laat iemand je paard vasthouden als je dat eng vindt). Beweeg ze eens een stukje naar achter (hele been, niet alleen onderbeen) en voel wat er dan gebeurt in je lijf.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:41

Oke ik zal het eens proberen volgende keer dat ik op het paard zit :)
Zou die spanning komen dat ik er in maart vanaf ben gevallen dat ik nog steeds bang ben dat er wat gebeurd, ondanks dat het niet met dit paard was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:43

Dat kan heel goed. Dan ga je je lichaam op bepaalde delen vastzetten. Wat Imre zegt is een hele goede. Eerst eens gaan zitten, in en uit ademen en je hele lijf controleren. Dit kun je om de paar minuten even doen. Draai je schouders rond, adem goed in. Maak je lijf los.
Het kan zijn dat je onbewust spanning opbouwt, daardoor is het goed om er bewust mee bezig te gaan om zo te leren voelen wat de knelpunten zijn.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:44

Bedankt voor de tips :D heb ik zeer zeker wat aan, ga er mee aan de slag :)
Want wil gewoon lekker kunnen rijden, en ik erger me dood aan me benen die met lichtrijden niet zo mooi liggen etc
Maar gewoon helemaal, dat ik dus het paard ook wel in de weg zit met het rijden en dat wil ik helemaal niet

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:53

Komt ff binnen rollen.

Wat jij hebt, precies dat heb ik ook gehad, en kom er nu langzaam maar 100% zeker er wel van af.

Sinds ik een leenzadel heb, een merano, wat ik ontzettend rot vind zitten, maargoed.... Ben ik zonder beugels gaan rijden. Het voelde meteen beter! Beugels raakte ik niet meer kwijt...Hing (hang hong...K...NL) niet meer naar achteren of naar voren, en des ter vaker ik het deed, des ter makkelijker ik kon rijden.

Eerst lekker stilstaand, lekker de tijd nemen, om lekker te gaan zitten, op je bips, benen lang, lichaam ontspannen.
Toen een hele tijd gestapt... Als het geen maand was, was het wel langer. Stap, halt, stap halt. Tot ik voelde: Oooooh ik kan hem ook inhouden! Hij kan ook stilstaan als ik het vraag.
Die angst was weg, weg kramperigheid in stap.

Toen kwam draf. Alsof ik een hark had ingeslikt???? Moet je na gaan dat ik gewoon 10 jaar zo heb gereden. Gewoon niet gezond!
Draf, stap, draf stap, zonder beugels...ENG dat ik het vond. Tot ik tussen mijn oren kreeg: Okeeeeey hij is OOK bestuurbaar in draf! Ik kan wel doorzitten! Het lukt wel!

Ik ging weer ontspannen, en dat werd getoond. Want meneer gaf na...Ik relaxed, hij relaxed.

Tja...Ook maar galop? Toch wel doen? Brrrrrr eng hoor...galop....
Ik twijfelde, en met twijfelen nam mijn pony het voor het zeggen, die ging zelf galop in.

Ik ben nu tijden verder....echt tijden...
Rijd nog steeds zonder beugels in de bak. Heb toch geen wedstrijd ambitie's en voor naar buiten doe ik wel beugels onder mijn voeten.
Ik vind het heerlijk. Ik kan me eindelijk angstloos vrij bewegen.

Moest het ff kwijt..... Want het voelt enorm fijn!!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:01

Je zult het waarschijnlijk niet graag horen maar het lijkt mij niet dat je op dit paard ooit een goede zit zult kunnen ontwikkelen.
Zo te zien s hiet te breed voor jou, je hebt te korte bovenbenen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 13:04

Hoe bedoel je?
Een ander paard te rijden heb ik niet....
Dus moet er toch het beste van maken
heb een tijdje een bredere gereden en daar had ik het niet
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 24-09-13 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:09

Oeff, dat is geen flatteuze foto, TS, het paard (dat overigens heel leuk en mooi er uit ziet) rolt zowat op diens kop, en leunt zwaar op de teugels, (volledig op de voorhand)die jij op jouw beurt weer nodig hebt om je balans te bewaren. Druk geeft tegendruk, dat is op je foto weer heel duidelijk!
Hier valt veel verbetering te behalen!
Zitlessen nemen, iemand aan de longe met het paard, jij er op en bewust alles laten zakken: benen, schouders, uitademen, in stap beginnen. Van de teugels zo veel mogelijk afblijven, in elk geval geen enkel soort van druk er op nemen: lukt dat niet, dan hou je je aan de voorboom van het zadel of aan een zogenoemd bokriempje vast (wat dat is kun je opzoeken) maar NIET aan de teugels.
Zonder ontspanning en jezelf lang maken blijft het een verkrampte en gespannen toestand, even niet bezig zijn met hoe je benen zouden moeten liggen, gewoon zo veel mogelijk langs het paard laten afhangen, zodat bal van de voet net op de beugel rust.
Dit kost tijd en jij zal je zeer bewust moeten zijn van je eigen lichaam in het zadel: wat doet het, hoe beweegt het, wat hou ik vast... loslaten, loslaten is THE NAME OF THE GAME, voor zowel paard als ruiter.
Succes!