Topanga zes weken later

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Topanga zes weken later

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:44

Ik wil graag even weer een update laten zien van waar we mee bezig zijn. Ons laatste HAW-topic is nu zes weken geleden en ik ben benieuwd of jullie progressie zien. Ik heb inmiddels weer les, vanavond was de tweede keer dat ik daar was en ik ben er nu al best heel blij mee.

De voornaamste tips uit het vorige topic waren dat er meer ruggebruik moest zijn en een beter ondertredend achterbeen. Daar zijn we nu dan ook vooral mee bezig, maar wel voorzichtig, want ze heeft spat en dat is grotendeels vergroeid, maar ik wil niks forceren. Het is echt basiswerk maar wel heel belangrijk. Dat is dan ook gelijk ons niveau op dit moment. Een doel hebben we ook, namelijk kijken of we deze winter het L1 aankunnen en wanneer dat zover is, starten. Topanga is 13 jaar, heeft lang geleden ooit M1 gestart (ook met mij), is daarna verkocht geweest, recreatief bereden, en is sinds dit voorjaar weer in mijn bezit. Topanga is een goudeerlijk, maar bloederig paard, die duidelijk laat merken wanneer ze ergens niet van gediend is en die een redelijk lange gebruiksaanwijzing heeft. We zijn er nu erg mee bezig dat ze moet leren durven loslaten en ontspannen, maar daarnaast ook wat meer moet activeren vanuit het achterbeen. Daar heeft ze moeite mee en dat is in het filmpje goed terug te zien. Ik moet nog veel te veel drijven om haar aan het werk te houden, maar toch merk ik dat daar voorzichtig wat verbetering in komt, dus we gaan gewoon zo door.

Dit was ons vorige topic: [RT-HAW] Work @ the winkel voor het L1 *filmpjes*!

En dit zijn we nu. Het zijn helaas wel ontzettend wiebelige filmpjes, ik hoop dat jullie er doorheen kunnen kijken.

44Myrthe44

Re: Topanga zes weken later

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:10

Volgens mij loopt ze kreupel (aan de voorkant), of het lijkt zo omdat ze zich helemaal vast zet?
Ik vind jouw houding al wel een heel stuk verbeterd! Al zou je je benen nog wel wat stiller mogen houden (niet los-vast).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 22:13

ze loopt niet kreupel hoor. Denk eerder dat het aan de wiebeligheid van de filmpjes ligt. Dank je, ik moest continue binnenbeen geven en die werd steeds onrustiger omdat mn spieren gewoonweg op waren. Gezien haar karakter durf ik er op het moment ook geen zweepje bij te pakken, dus ik ga ervoor om minder beenhulp te hoeven geven, wanneer ze straks wat actiever wordt.

edit: bedoel je met kreupel de stap trouwens? Ik kan me dan voorstellen dat je dat denkt. Sinds ik haar terug heb dit voorjaar had ze opeens de neiging om spaanse pas te gaan lopen en dat moet er nu weer uit. dat zie je af en toe nog een pasje. Ik denk dat de vorige eigenaar haar dat heeft geleerd :+
Laatst bijgewerkt door Muronia op 17-09-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:15

ik vind haar ook niet lekker lopen, hoe ervaar je dit zelf toen je op haar zat en nu je het filmpje kijkt?
ik mis ook wat stelling in je voltes en bochten, ze lijkt een beetje 'vierkant' door de bocht te gaan.

verder vind ik je houding ook wel netjes.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 22:18

Zie bovenstaande edit, maar verder denk ik dat de filmpjes dus vertekenen, zoals ik hierboven zei. Ze loopt goed rad, dus daar is niks mis mee. Tijdens de vorige les liep ze nog duidelijk wat stijvig met haar achterbenen (maar met allebei, dus niet onregelmatig), maar daar zit nu al heel wat verbetering in, aldus mn instructrice. Dat komt omdat ze a. spat heeft en b. een hele poos niet actief gereden werd. Ik voel trouwens zelf over het algemeen heel goed aan of er iets onregelmatigs in het lopen zit als ik erop zit. Daarbij had ik EN een vriendin bij me die dat ook zeker zou hebben gezien EN mn instructrice die het had moeten zien, dus ik ga er niet vanuit eigenlijk.

Ik moet haar op de rechterhand bewust heel erg recht houden in de wendingen en bochten, ze verbuigt zich daar snel. Dat was een beetje de opdracht nu.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:27

Ik bedoel de draf, maar het kan idd dat filmpjes vertekenen, het is ook altijd lastig te beoordelen als je het niet in het echt hebt gezien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 22:28

ja ik begrijp het zeker wel hoor :). Ik vind het ook erg jammer dat ze zo onduidelijk zijn geworden, volgens de vriendin die gefilmd heeft, had ze een hele stille hand (ik zei nog, zet de camera maar op de bakrand als je filmt, anders wordt het niks hihi).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:46

Hij heeft wel een vreemd loopje moet ik bekennen.
Ik heb ook echt ff zitten kijken of hij wel echt rat is...
Maar wat mij opvalt is inderdaad dat er weinig buiging inzit, weinig stelling, maar ook niet altijd even recht op de hoefslag.
Lichamelijk zit dit paard naar mijn idee niet goed in haar vel.
Maar goed, jij kent haar beter dan ik.

Je houding is goed inderdaad.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:55

Ook ik ben van mening dat dit paard niet goed loopt, hij geeft ook vaak een ja knikje wat bij mij toch echt duidt op pijn.

En het filmpje is in mijn ogen nou niet dusdanig wiebelig dat je spontaan een kreupel EN ja knikkend paard krijgt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 23:10

Sorry mensen, het is allemaal goed bedoeld, dat weet ik wel zeker, maar het paard is niet kreupel, voelt zich ook niet lichamelijk beroerd of wat ook. Ik mag aannemen dat ik dr na 13 jaar wel aardig ken inderdaad. Ik vind het nu ook wel een beetje jammer worden dat ik mezelf steeds moet herhaen.

Paard heeft 3 jaar sterren gekeken en heeft nog geen gewedige buiging weer nee. Vergelijk even met vorige topic, dan zie je wel al vooruitgan
Paard heeft spat en heeft wat moeite met onderbrengen achterbeen, zijn we rustig mee bezig
Paard is sensibel, bij stevige beenhulp zie je dat in het lopen terugu (schiet wat vooruit of zet een grotere pas)
Paard loopt in stap (vooral bij spanning) soms een stap spaanse pas achtig iets
Paard is nog niet constant in aanleuning, zakt dan eens door en komt er dan weer op
Filmpjes zijn niet stil genomen

Dat zijn feiten maar je kan niet zomaar (goedbedoeld) een paard kreupel praten terwijl 3 kenners ernaast staan en niks zien.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 00:19

Joh wat jij wil.

Toch bijzonder dat je enige commentaar hier is : je paard loopt niet goed.
Maar je loopt alleen maar smoesjes te verzinnen..

Het is jouw paard, niet die van mij.

Een goede ruiters hoort zijn paard fluisteren, en slechte hoort hem niet eens schreeuwen.

Andere filmpje niet gezien, ga ik ook niet doen. Ben al verdrietig genoeg van deze

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 00:22

Maar goed, ik ga weer uit dit topic.

Dit is het schoolvoorbeeld waarom ik nooit op haw kijk.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 00:58

Ik denk eerlijk gezegd dat de instructie die je in dit filmpje krijgt niet bij jou en jouw paard past. Is het jouw vaste instructrice die jouw hier begeleid? Ik zie net als de anderen dat jouw paard niet lekker loopt, heel voorzichtig met weinig balans. Dit hoeft niet te betekenen dat het paard kreupel is. Ik zie dat het paard echt zoekt naar zijn balans onder jou. Ik denk dat je je paard heel erg kunt helpen om op eigen benen te lopen door eerst op zoek te gaan naar jouw eigen balans in net zadel, waarbij je zelf helemaal ontspannen zit en mee gaat met de beweging van het paard. Nu ben je zelf ontzettend hard aan het werk, en geef je heel veel hulpen tegelijk waar je paard niet op reageert. Probeer zelf mee te liften met het paard, duidelijke en simpele hulpen te geven en hierop consequent reactie te eisen. Ga terug naar de basis, zelf ontspannen en in balans zitten, op zachte beenhulp reactie naar voren te krijgen. Eerst bezig gaan met tempo controle, zelf voor je uit kijken, handen mee naar voren, met je been wat naar je hand toe rijden zodat je paard ook meer voorwaarts gaat denken. Hoe meer been je gaat gebruiken en hoe drukker je zelf bent in je hulpen, hoe minder het paard gaat doen. eerst terug naar de voorwaartse ontspanning, dan kun je later bezig met de buiging en het recht richten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 06:00

Reageer maar weinig in HAW topics . Beste stuurlui staan altijd aan wal namelijk ;-)
Maar zie hier duidelijk een tik in het lopen . Ook dat achterbeen blijft serieus achter . Ze vergeet hem zelfs mee te nemen soms .
Zie hier een andere kleur van mijn eigen paard . En die is zeker niet in orde .
Houdt haar goed in de gaten aub . Voor ze echt stuk gaat .

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 06:24

Ik zie idd een paard wat moeite heeft met de balans,die moeizaam buigt en zich niet loslaat in het lijf.
Ze maait met haar voorbenen wat balans houden al moeilijker maakt .
Af en toe is ze haar achterbeen even kwijt.
Het is dus nog een heel projekt,maar dat geef je zelf ook aan.
Het kan niet allemaal in 1x goed gaan,als dat zo was dan startte je wel een stuk hoger dan L1.
Kreupelheid zie ik niet,af en toe een tactfout wel.
De instructies zijn ook duidelijk:rechthouden op 2 teugels en buiging vragen vanuit het binnenbeen.
Geduld hebben en scherp aan het been maken.
Dus constant binnenbeen zou ik niet voor kiezen,dan gaat ze snel leunen tegen het been.
Trek er rustig een jaar voor uit om je paard weer lenig te krijgen,dan komt de rest vanzelf.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 07:01

Ik kan niet zeggen of ze nou echt kreupel loopt, maar wel heel erg stijf... Hopelijk krijg je dat nog beter :j

(Filmpje valt best mee qua wiebeligheid hoor, en het vertekend beeld valt mee want t andere paard loopt wel soepel)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 08:05

Kitty, ik geloof niet jij mij kent, noch dat jij het verhaal achter dit paard kent, noch dat jij kunt beoordelen wat voor ruiter ik ben noch of er iets aan mijn gehoor scheelt en dus apprecieer ik dergelijke verwijten niet van je. Fijn dat je met het paard begaan bent, maar dat ben ik zeer zeker nog veel meer.

Zinzi-jewel.. ik weet welk moment je op doelt maar dat is een taktfout en 'dat" achterbeen is dus niet het spatbeen.

karin_gracia en ambre en Nibbit, bedankt voor jullie reacties. jullie zien dus wel wat er speelt en waar we mee aan het werk zijn. Ik plaats zo nu en dan een voortgangstopic omdat er gelukkig wel echt vooruitgang in zit, vergeleken met hoe ik haar terugkreeg in mei (in de OP staat een linkje naar het vorige topic en in de OP daarvan staat weer een linkje naar een eerder topic). We nemen rustig de tijd ervoor en vooral nu ik weer les heb, kan ik er echt wat mee. Het is wel heel fijn dat er een kundig iemand over je schouder mee kijkt en heeft me ook zeker geattendeerd op steken die ik zelf liet vallen in de training.

Ik ben lang op zoek geweest naar een instructeur die zowel bij mij past als die dit paard begrijpt. Er zijn meerdere hier geweest en bij geen van allen had ik het gevoel dat dit "het" was, maar paulien ziet precies waar het aan scheelt, zowel bij mij als bij het paard en daar kan ik echt wat mee en wil ik zeker mee verder. Dit was pas onze tweede les nu, en ik merk nu thuis ook al veel verschil, dus ik ben heel benieuwd hoe het op de langere termijn gaat. We zien wel waar het schip strandt, niks moet en alles is mooi meegenomen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:20

Leuk dat je zo bezig bent :)
Misschien is het een idee een osteopaat te laten komen? Wordt ze wat losser in d'r lijf en kan ze misschien makkelijker balans houden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 08:31

Dank je voor je reactie. Er is in mei nog een osteo bij geweest, maar er zitten geen blokkades. Ik denk gewoon rijtechnisch oplossen, dan duurt het maar langer. En veel buiten lopen en zo min mogelijk op stal staan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:31

Het valt mij ook dat ze stijf en onregelmatig oogt ik heb haar natuurlijk in het echt gezien toen had ze swung ze oogt nu erg in onbalans en loopt duidelijk zeer voorzichtig.

Waar het nu door komt geen idee maar ik zou de adviezen wel in acht nemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 08:47

Marjolein, ik weet wel wat je bedoelt en ik zie dat ook wel terug, maar vergeleken met toen wordt er nu aardig wat meer van haar gevraagd, qua ruggebruik en het achterbeen. Ik heb ook een les gehad van een klassiek instructrice en zij denkt dat het paard angst heeft en vertrouwen moet krijgen in het durven loslaten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:58

Ik vind het paard wat vreemd wijd in haar voorbeen, als ze recht op de camera afloopt zie je het goed en als je de volte instuurt zie je duidelijk dat ie dan balans gaat zoeken op het buitenvoorbeen. Ik zou toch nog eens een goede kraker (geen osteo) laten kijken. Kan maar zo zijn dat de schouders vastzitten en daarom gaat compenseren door wijd te gaan lopen. Vind het wel een leuk dier :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:27

Ik kan niet zeggen dat ik een kreupel paard zie. In stap loopt ze rechts voor iets korter en is ze volgens mij erg zoekend nog in haar houding en veel balans mist. Ik denk dat dit met een juiste instructie goed op te lossen is. Denk wel dat het flink tijd nodig heeft. Ligt verder je zadel goed? Om dat bijvoorbeeld uit te sluiten?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:39

Spat wat grotendeels vergroeid is, wanneer is de laatste foto gemaakt?
Je ziet duidelijk dat het paard moeite heeft met de achterbenen, niet voor niets dus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:23

Mijn paardje had ook artrose in haar beide achter benen en liep ook zo.
Zij was op beide achterbenen kreupel waardoor je het veel minder zag (dan als dit bij 1 been zou zijn).
Daardoor waggelde ze iets waardoor ze dat voor ging compenseren.