21 en 13 jaar; tijd om eens in de bak te gaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

21 en 13 jaar; tijd om eens in de bak te gaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:30

Caily kocht ik anderhalf jaar geleden. Zij had vooral carrière gemaakt als gezelschapspaard en fokmerrie, ik vooral als bossloffer en op onbeleerde pony's-zitter. Caily was wel beleerd en wat gereden, en ik wist ook heus wel welke letters er in de bak zaten, maar daar was het ook ongeveer mee gezegd. De afgelopen anderhalf jaar zijn we vooral naar buiten geweest, maar ik vond het wel eens tijd om het roer om te gooien.

Het doel is over 1,5 week onderling een B-proefje mee te rijden tijdens de competitie van het stamboek; we zijn immers toch al aanwezig voor de keuring, dus waarom niet? Aangezien ze drachtig is gaan we daarna terug het bos in, maar wat basis in de bak leek me voor ons beiden wel goed, zeker omdat ik volgend jaar met een andere Tinker wil gaan starten (ook eerst onderling). En wie weet als over een jaar het veulen eraf is Caily ook nog eens de ring in mag?

Sinds eind augustus zijn Caily en ik bezig in de bak. Kort gezegd was Caily, in tegenstelling tot buiten, niet aan het been, met moeite in galop te krijgen, laat staan in galop te houden. En voor mijn been opzij had ze nog nooit van gehoord (tenminste, zo deed ze het lijken). Caily is van zichzelf niet de snelste (een zgn left brain introvert paard), en dat is iets waar ik niet zo ervaren en handig mee ben dus volledig de weg nog mee moet zoeken. Inmiddels kunnen we een B-proefje rond komen. Ondanks dat het beeld nog erg slordig is ben ik tevreden met de vooruitgang die we boeken. Als we de komende week wat netter gaan rijden slaan we vast geen gek figuur.

Aan mezelf moet ik ook keihard werken; benen verder naar voren leggen en benen én handen stil, in galop netjes op m'n kont zitten en teugels op maat houden. Tja, de theorie is simpel, nu de praktijk nog. Ik hoop dat het dressuurzadel wat ik binnen nu en een week hoop te ontvangen ook een beetje meehelpt!

De proef die Caily en ik moeten rijden is proef 4: https://www.knhs.nl/media/5884290/4.-B- ... l-2011.pdf
Dit is ook de proef die we op de filmpjes rijden.

Graag zou ik wat tips en/of opbouwende kritiek ontvangen waar ik de komende week mee kan oefenen!

1.

2.

Groetjes,
Lotte

Evelijn

Re: 21 en 13 jaar; tijd om eens in de bak te gaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:42

Ik heb eerste filmpje grotendeels bekeken en tweede ook een stuk... en eerste wat me opviel.. na je intro tekst... he die pony loopt behoorlijk door... tempo is er wel.. soms zelfs iets boven haar tempo.
Waar ik nu aan zou werken (omdat je nog anderhalve week hebt) is vooral je eigen houding. Maak het jezelf en Caily wat makkelijker.... dan wordt beeld een stuk rustiger. Dus handen netjes, ellebogen in je zij, benen lang en rustig ... en steeds weer daar naar terug gaan. Zodat het beeld rustiger wordt... dat scheelt echt enorm.
Natuurlijk is de aanleuning nog niet wat het moet zijn en zit de lengtebuiging er ook niet netjes uit... maar als je er al meer als Anky op gaat zitten... en gewoon been eraan en sturen... dan ziet het er al prettiger uit om naar te kijken (en lijkt het ook alsof het allemaal minder moeite kost ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:46

Tempocontrole, veel rustiger sturen, en je eigen houding en zit. Dat zijn wat mij betreft de belangrijkste (en eerlijk gezegd ook noodzakelijke!) aandachtspunten voor nu.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:14

Om te beginnen, ik ben geen jury, maar ik zie wel wat puntjes waar je in korte tijd aan kan werken. Ik heb je tweede filmpje helemaal bekeken en je eerste een stukje. Hier zijn wat puntjes die mij opvielen.
Probeer in je proef de hoeken goed door te rijden, ik zag dat er een flinke plas lag en dan is het misschien wat lastiger. Wat mij verder erg opviel is dat je je been erg ver naar achteren hebt, probeer je benen meer 'op de singel' te leggen. En als je wil aandrijven/been geven, je been op de plek te leggen waar je hem nu meestal houdt. Daardoor ga je ook makkelijker rechtop zitten. (probeer maar op een kruk oid. Als je je been naar achteren zet, gaat je bovenlichaam automatisch corrigeren door naar voren te buigen) Om gelijk verder te gaan op het zitten, in galop ga je mee naar voren zitten en je klemt volgens mij flink met je knieën, probeer rechtop te zitten en jezelf lang te maken van top tot teen. Ik snap dat je naar voren gaat zitten, omdat wat je zei in de tekst, het erg moeilijk is om je paardje in galop voorwaarts te houden. Wat kan helpen is je beugels (minimaal) twee gaten langer te maken, hierdoor heb je je been langer en kun je niet meer verkrampt klemmen met je knieën. Dit is denk ik in grote lijnen waar je in anderhalve week best iets aan kan verbeteren. Mocht ik het ergens mis hebben; correct me if i'm wrong ;)
Qua tempo is er al wat gezegd, probeer het tempo aan te houden zoals in filmpje twee rond ongeveer 2:25.
Als laatste puntje, maar misschien is dat te kort tijd.. Probeer in je bochten wat stelling te vragen en gebruik hierbij je binnenbeen. Zo nu en dan valt je paardje helemaal naar binnen. Bij bijvoorbeeld: vlak voor het afgroeten.

Ik wil je hierbij wel heel erg veel succes wensen!! En laat je ons weten hoe het gegaan is?

Erwtje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:24

Ik denk dat je nu het beste aan je eigen zit kunt werken (zoals mijn voorgangers al zeiden). Het lijkt een beetje (met name als je gaat door zitten) of je ''bonkt'' in het zadel. Misschien als je iets stiller gaat zitten dat je het Caily daar mee wat makkelijker maakt. En wat de anderen al zeiden, hakken laag, benen lang, etc. En probeer misschien wat te trainen in het iets netter op de letters rijden (komt misschien dat het op de letters rijden nu wat minder is door de natte bak).

Alvast heel veel succes!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:00

Hey lotte,

Caily is aardig dik of niet?! Kan niet aan haar dracht liggen want zover is ze nog niet ;)
Ik ga mee met het bovenstaande commentaar en in de galop op je KONT gaan zitten ;)
Je kunt weinig doen voor volgende week, ik zou mezelf wel sterk afvragen of ik mee zou doen, puur om je "eer" ga eerst lekker oefenen en dan als ze in shape is op de keuring rijden!!!

Verder valt me op dat je haar bij (denk ik uitgestrekte stap) heeeeeel hard laat lopen, het gaan om verlengen van de pas niet om het tempo!!!

Mocht je toch mee gaan doen, dan zou ik idd aan jezelf proberen te werken, dat moet het meest haalbare zijn in zo'n korte tijd!

Succes!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 22:02

Dankjewel voor alle tips allemaal!

Enne, Caily is voor een tinker prima op gewicht. Ze heeft lekker veel massa zoals bij het ras hoort.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:12

Ik vond het er leuk uitzien. Wat een bravo pony, zoals ze door die plassen loopt. Hahaha...... Laat ze maar banketstaaf, ga lekker zo door.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:20

gootje12 schreef:
Ik vond het er leuk uitzien. Wat een bravo pony, zoals ze door die plassen loopt. Hahaha...... Laat ze maar banketstaaf, ga lekker zo door.

pardon? Ts vraagt zelf om tips..

Inderdaad tempowisselingen en probeer meer binnenbeen te geven in de bochten zeg maar.
En zoals al gezegd was, ga zitten als anky, :D geeft gelijk een ander beeld.
Ik vind haar óók voor een tinker wel wat aan de zware kant.
Succes!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:32

Heel eerlijk??

Ik zou niet starten. Er zijn nog te veel punten om aan te werken. Je hebt duidelijk geinvesteerd ( proefje uit je hoofd geleerd, of niet?) maar een proefje is toch iets meer dan alleen maar in een voor geschreven tempo een paar figuren achter elkaar rijden.

Ik weet niet wat het niveau is van de combinaties op de keuring, maar als het een beetje lijkt op het b niveau tijdens officiele wedstrijden, dan doe je jezelf en je paard tekort om nu al te gaan starten.
Is het niet veel beter om gewoon dit jaar te gaan kijken, om een goed beeld te krijgen van wat er van je verwacht wordt, om dan daar het komende jaar aandacht aan te besteden, te gaan oefenen om dan volgend jaar beter voorbereid mee te gaan doen? ( met dit paard ,of de andere tinker die je noemt, en dan nadat je toch wat meer dressuur lessen hebt gehad?)

Begrijp me niet verkeerd: Je pony is enorm braaf, en ik zie dat je je best doet om een nette proef neer te zetten, maar jullie hebben beiden duidelijk nog (té!) weinig dressuur kilometers gemaakt.

En misschien ben ik té kritisch, dat kan hoor, ik weet ook niet wat het dressuur niveau is op deze onderlinge wedstrijd, maar ikzelf zou nog niet gaan starten nu...

WiesRosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:51

Wat een lief paard! :)
Er zijn wel meerdere punten maar wat me opviel, je drijft bijna elke pas, en ik heb geleerd dat je dat juist niet moet doen. Misschien aandrijven, geen reactie nog een keer aandrijven geen reactie, bij de derde keer ook niet, dan een tik met de zweep.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:09

Punz schreef:
Heel eerlijk??

Ik zou niet starten. Er zijn nog te veel punten om aan te werken. Je hebt duidelijk geinvesteerd ( proefje uit je hoofd geleerd, of niet?) maar een proefje is toch iets meer dan alleen maar in een voor geschreven tempo een paar figuren achter elkaar rijden.

JUIST WEL starten, het gaat om een onderlinge. Een mooi moment om gewoon te gaan rijden en al wat van het 'wedstrijd gevoel' proeven. Daarbij krijg je jurycommentaar waar je vast veel aan hebt en mee verder kan.
De "echte" wedstrijden zijn voor latere zorg.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:27

Als vriendin en tevens stalgenoot ben ik wel meer bevooroordeeld maar toch wil ik ook even mijn zegje doen. Deze twee zijn in korte tijd zo hard vooruit gegaan wat betreft dressuurmatig rijden in de bak, dat verdient toch op z'n minst wel een groot compliment. En oké er zal nog het één en ander verbeterd kunnen/moeten worden en dat beseft Lotte ook maar als je bedenkt dat ze tot voor heel kort, 80 procent van hun tijd buiten in het bos besteden en de rest van de tijd wat dressuurmatig in de bak, dan is dit toch al wel een hele prestatie. Ik ken ze dan allebei persoonlijk en ik zie ze met de dag groeien en verbeteren. Dus ik vind dat ze gerust en met trots mee kan doen met een B proef, ook al is het in sommige mensen hun ogen nog niet verstandig. Het gaat natuurlijk ook om de ervaring en de beleving. Zie het als een leermoment. En ik als vriendin support haar dan ook volledig :-)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:30

Punt is dat ik denk dat er op een keuringswedstrijd, anders dan op een onderlinge wedstrijd op een manege, toch wel het eea van de paarden/combinaties gevraagd wordt. Maar misschien vergis ik me daarin, vandaar ook mijn eigen nuance "misschien ben ik te kritisch..." > kan goed hoor!

Heb ook alle respect voor wat er kennelijk al in korte tijd bereikt is, maar zou het oprecht zónde vinden als door té vroeg gaan starten TS zou gaan concluderen dat dressuur niets voor haar is/ het plezier al verliest voordat ze goed en wel begonnen is..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:42

Leuk dat jullie fanatiek aan het dressuren zijn! +:)+ Ik ga mee in het commentaar dat ook al eerder voorbij is gekomen; laat het tempo van Caily even voor wat het is en ga aan je eigen houding werken. Je doet zelf heel veel, veel meer dan Caily. Eigenlijk moet het andersom. In draf ben je bijvoorbeeld heel actief aan het lichtrijden, dat mag best wat minder groot. Blijf dichter bij je paard (dus minder je heupen naar voren gooien), zoals je doet in het stukje lange zijde als je aandraaft rond 2:45 in het eerste filmpje. Dat stukje geeft een veel rustiger beeld dan hoe je op andere stukken lichtrijdt. Tot je weer bij de hoek komt, dan ga je ineens weer meer doen, kijk maar eens of je het verschil zelf kan zien. Ga mee in de opwaarts en voorwaartse beweging van Caily, maar overdrijf het niet. Dit geldt ook voor de galop: ga lekker zitten en beweeg mee, ga niet duwen om haar meer voorwaarts te krijgen. Dat helpt niet.

Verder nog een tip voor het sturen: doe meer met je buitenteugel. Als je die in de wendingen en voltes op contact houdt krijg je veel nettere figuren.

Alvast succes met je proefje!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:52

Ze loopt stevig door, mijns inziens ook boven haar tempo. Je lijkt haar ook te 'overvallen' met de figuren, waardoor het er onrustig uit ziet. Tel daarbij jouw onrustige houding erbij op en het ziet er veel minder uit dan dat het eruit hoeft te zien. Je doet inderdaad heel veel. Je drijft bij elke pas, waardoor het niet gek is dat Caily doof is voor je been. Waarom zou ze scherp reageren als de hulpen toch wel blijven komen?
Ook rij je veel figuren op je binnenteugel, die je fors van haar hals af haalt. Je hebt een buitenteugel, die zit er niet voor niets. Als je veel gaat wenden en buigen op de buitenteugel zul je zien dat je haar beter voor kunt bereiden op een wending/figuur maar ook dat deze veel netter gaan, en je hulpen kleiner kunnen. De oefening die wij met les hebben gedaan (in het vierkant) is een hele fijne daarbij.

Je hebt veel op kracht geoefend, maar ik zie vooral een gehaaste Caily, geen krachtige(re) draf. Krachtig is niet zozeer harder, wel ruimer en met meer afdruk.

Succes met je wedstrijd, veel plezier!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:55

Pony loopt goed door, alleen zal ik nog wat meer werken aan het voorbereiden voor je wendingen/figuren. Soms overval je hem net wat. Maar wel super leuk dat je een proefje gaat starten.
Is dat toevallig op de keuring bij Hagenstein? Zo ja dan worden we concurrenten want ik start daar ook nog een proefje :Y) haha.
Succes!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 02:58

Bedankt allemaal voor de goede bedoelde kritiek, en hier en daar toch ook nog wel een complimentje :o

Ten eerste, Caily en ik gaan toch bijna zeker wel een proefje meerijden hoor. Al is het maar om het feit dat ik dan met haar m'n debuut maak ipv de andere Tinker.

Inmiddels is Caily wel redelijk aan het been. Begin deze maand was in galop krijgen een kwestie van geluk hebben en draf zonder handrem was ook een behoorlijke uitdaging, bij voltes viel ze door mn been heen naar binnen, kortom, geen respect voor het been. Nu moet ik zeggen dat ik op den duur ook wel iets te snel naar de zweep greep, iemand maakte me daar bewust van, en zie het resultaat. Door consequent en duidelijk zijn en zweepje echt alleen als het niet anders kan en een heerlijk voorwaarts paard, soms zelfs iets te fanatiek vandaag.

Inderdaad moet ik meer naar mn buitenhand toe rijden, maar dan zal de moeten buigen voor druk met mijn binnenbeen, en dat is iets waar we nog wat aan moeten sleutelen; ene keer gaat het erg braaf andere keer is ze een plankje. Zelf merk ik daar wel al verbetering in.

Zoals in de OP staat is Caily drachtig, vandaar dat ik ervoor kies om het na volgend weekend weer wat rustiger aan te doen en voornamelijk naar buiten te gaan, echt fanatiek mee starten wordt 'm toch niet, ik heb ook geen vervoer voor haar namelijk. Het in de bak rijden begon als training voor de keuring (van longeren kreeg ik natte voeten :+ ), maar ik toen ik eenmaal van het dressuurrijden proefde (ook vanaf een wat verder doorgereden Tinker van iemand anders) werden we wat fanatieker, zodoende.

Ik verzorg al een aantal jaren een Tinkerhengst welke inmiddels al richting de 5,5 jaar oud gaat, hem ben ik ook iets meer aan het oppakken. (Hopelijk) goed passend zadel is onderweg, en dan zal ik met hem gaan maandelijks gaan lessen (en tevens eens per maand ik op paard van instructrice) en mag hij vanaf januari zich (onderling) in de ring laten zien. De eigenaar heeft vervoer en drachtig zal hij niet worden, dus daar heb ik dan een beter paard aan (ook vanwege de leeftijd en de beweging an sich)

Hieronder het filmpje van vandaag. Gisteren een dagje rust gehad, dus dit was de eerst volgende keer rijden. Ik heb mijn beugels een stukje langer gedaan waardoor mijn benen in een betere positie liggen en ik ook niet meer zo naar voren val. Wel blijft het mij als ik de filmpjes zie opvallen hoe onrustig ik met mijn benen ben; hier ben ik mij ter plekke niet zo van bewust. Ik drijf inderdaad constant en daar reageert Caily (uiteraard) niet op. Aandrijven doe ik met mijn hak, dat verschil kent ze dus inmiddels waardoor ze wel voorwaarts is, maar dat moet uiteraard nog wel anders. Ook in mijn handen ben ik nog erg onrustig, iemand tipte met elastiekje erom, wie weet moet ik dat eens proberen. En in galop nóg meer op mn kont zitten.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:23

Ik zie dat het allemaal met elkaar samenhangt.
Paard durft niet in de hand te ontspannen, door de onrustige handen van de ruiter.
Maar daardoor ontspant de rug niet, waardoor de ruiter weer niet lekker kan zitten en dus onrustig wordt in de handen.
De ruiter is de persoon die er wat aan kan doen.

Begin om het tempo ernstig omlaag te halen en de reactie op je been te verscherpen door middel van overgangen.
Zweepje alleen bij beenpoging (been poging één, geen reactie. Been poging 2, geen reactie= tikje) Hier uiteraard super consequent in zijn!
Als het tempo lager is, kan Caily zich gemakkelijker ontspannen, zit jij rustiger en zullen je handen ook rustiger worden.

Stuur inderdaad op twee teugels, juist in wendingen is dat erg belangrijk.
Rij hiervoor veel voltes en probeer haar met je benen en buitenhand door de volte te sturen.
Een erg leuke en confronterende oefening!

Ik vind je benen nu juist weer te lang :o
Probeer eens naar je lage buik te ademen en je te concentreren op je heupen en je hakken.
Stuur je ademhaling richting je hakken. Klinkt stom, maar helpt echt!

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:50

Super leuk dat je dressuurmatig bezig bent en een proef op de planning hebt staan!

Je hebt al veel tips gegeven en ga hier in mee,
Vooral die rust en ontspanning, ook vind ik de figuren op 1e filmpjes wat onvoorbereid, probeer echt van te voren al voor te berijden en niet 'opeens' afwenden of een gebroken lijn maken.
Ook vind ik dat je best wat meer naar achter mag zitten, ook in galop, lekker ontspannen en wat meer naar achter zitten.
Verder bij volte's buiten teugel eraan, anders kantelt haar hoofd ipv. dat ze in haar hals en lichaam buigt.

Volte's vergroten en verkleinen wil ook nog wel eens helpen, ook voor het opzij gaan met je been.

Verder vind ik je middenstap ook wat overhaast,
Ze maakt snellere kortere passen ipv. mooie ruime passen.
Probeer haar vooral van voren de ruimte te geven zodat ze ook de mogelijkheid heeft wat langer te worden en in haar lichaam ook kan strekken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en ik vind het super leuk en vind dat jullie hard vooruit gaan, Toppers!
Ben benieuwd hoe het gaat met je wedstrijd!

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:03

Ik zou niet te veel sleutelen aan het tempo. Maar probeer rustig licht te rijden, dan geeft het een fijner beeld,
Ook zou ik je benen stiller willen zien, waarom constant klepperen als het tempo niet hoger hoeft?
Misschien je beugels een gaatje langer maar dat vind ik lastig te zien.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:01

Heb je geen filmpjes van vrijdag Lotte? :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 13:35

Ik zou jullie nog iets laten weten :o

Deze proef was goed voor 169 punten. Galop moet nog heel hard aan gewerkt worden, en mijn benen zijn nog steeds niet waar ze horen, maar ik kan voor nu wel tevreden zijn. Wie weet dat ik in januari nog eens meedoe...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:48

Ik herken Tinky echt hélémaal in die galop. Bij mij lijkt ze ook de balans erg snel te verliezen en snel stil te vallen.. Een cirkel kan zij hélémaal niet. Valt ze helemaal uit elkaar etc. Ik vind voor de rest je proefje er echt niet slecht uitzien hoor Lotte. Stoor me enkel aan je benen. Zit jij wel lekker in dat zadel? Ik vind ze zo gek zitten, lijken geen steun te hebben ofzo. Kan er geen woord op plakken.

Je hebt het allesinds al beter gedaan dan ik :D ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:09

Eerlijk gezegd vind ik dat je zelf echt veel netter rijdt dan in de filmpjes van het oefenen. Je trekt je pony minder de wending in, rijdt zelf echt rustiger en vloeiender. Mijn complimenten dat je dat in zo'n korte tijd voor elkaar hebt gekregen.

Je pony zelf heeft echter in de proef duidelijk geen impuls. Dit probleem zie het natuurlijk het duidelijkst bij de galop, maar ook in de draf is het zichtbaar. Daarbij is er voor wat betreft de galop inderdaad ook een balans probleem.

Als je toch verder wil met de dressuur dan zou ik beginnen met veel overgangen rijden. Je krijgt daarmee je pony wat beter aan je been, aan je hulpen. Daarbij wordt je pony er sterker van, wat nodig is voor de galop.

Ik weet even niet meer of je les hebt? Anders zeker doen! Ik heb namelijk heel veel respect voor je hoe je aan je eigen rijden gewerkt hebt de afgelopen weken, dat is echt goed te zien!!

Maar nu moet je je pony gaan scholen, opleiden en daar is eigenlijk toch les voor nodig.