Veranderen van bit? Liverpool ohz?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Veranderen van bit? Liverpool ohz?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:41

Hoi allemaal,

Ik heb een 7-jarige welsh pony die ik al vanaf zijn 3e aangespannen rij. Ik rij hem met een Liverpool stang, waar hij het super mee doet. De leidsels hangen gewoon in het bovenste gaatje en ik kan hem met 2 pinken rijden. Gisteren is nog door een ervaren menner bevestigd hoe zacht Romeo in de mond is.

Sinds vorig jaar wordt Romeo ook intensief onder zadel gereden met een enkelgebroken trens. Hij was al iets langer zadelmak, maar sinds vorig jaar wordt hij wekelijks en zelfs 2 keer per week gereden door zijn 12-jarig ruitertje. In het begin ging het super goed, maar toen is Romeo haar beginnen testen. We hebben heel lang het probleem gehad dat mijn pony voortdurend bokte (hij merkte dat het meisje dan even pauzeerde omdat ze bang werd, resultaat: pony wist hoe hij onder het werk kon uitkomen)

We zijn toen aan de longe beginnen werken en het bokken is nu 100% gestopt. Nu zitten we met het probleem dat Romeo er vandoor gaat van zodra de longe los gaat. Aan de longe laat ik het meisje vaak 100% zelf sturen, zodat ze leert om Romeo te corrigeren en zodat het toch niet uit de hand loopt als Romeo er vandoor zou gaan. Dit gaat vaak goed, maar toch weet Romeo donders goed wanneer hij aan de longe hangt en wanneer niet. (hoewel hij aan de longe ook goed probeert)

Als Romeo er vandoor gaat, is dit niet snel, hij kan er ook in stap of een sukkeldrafje vandoor gaan, het meisje krijgt hem dan NIET gedraaid. Ik probeer het meisje zoveel mogelijk bij te staan en ervoor ze zorgen dat ze hem terugneemt voordat hij gaat lopen (pony laat heel goed merken als hij iets van plan is, ik zie het vaak vanaf een afstand), maar vaak lukt het haar ook niet om op tijd in te grijpen.

Nu was ik aan het denken of het misschien een oplossing kan zijn om (tijdelijk) de liverpoolstang te gebruiken tot het weer beter gaat. Het meisje is heel zacht in de mond, ze heeft helemaal geen harde hand, dus in dat opzicht lijkt mij dat geen probleem.

Wordt een liverpool soms gebruikt om onder zadel te rijden of is dit enkel en alleen om te mennen?
Zou (tijdelijk) veranderen van bit überhaupt een oplossing kunnen zijn of vinden jullie dat we het anders moeten oplossen?

Ik zou graag jullie mening hierover horen.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Re: Veranderen van bit? Liverpool ohz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:51

Ik denk niet dat dit het probleem weer oplost, het ruitertje zal handiger moeten worden en de pony zal niet meer de kans moeten krijgen om er vandoor te gaan. Dan lijkt me een keer een andere ruiter erop zetten effectiever.
Je zult namelijk krijgen dat als je dit bit gebruikt hij evengoed een manier zal vinden om er vandoor te gaan, door t bit vast te pakken of wanneer je weer een ander bit gebruikt zal hij tzelfde weer doen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:11

Daar heb ik inderdaad ook bang voor.
De reden waarom ik dacht aan de Liverpool was eigenlijk met het gedacht dat het meisje nu de kracht niet heeft om hem terug om te draaien. Met een Liverpool moet ze niet zo veel kracht zetten, dus misschien kan ze de pony zo makkelijker bij zich houden.
Of is dit een verkeerde gedachtegang?

Een tijd geleden bokte hij iedere keer als het meisje een tik gaf met de zweep en na een tijd zelfs als ze gewoon benen gaf. Dit heb ik opgelost door hem aan de longe te nemen en hem er zelf met de longeerzweep ervan langs te geven als hij bokte. Niet zo erg dat het meisje een trauma kreeg hoor, ik heb dit overlegd met het meisje en we hebben het samen opgelost. (meisje gaf benen, als pony bokte liet ik haar nog eens hard benen geven en tegelijkertijd gaf ik een mep met de longeerzweep)
Ik twijfelde toen ook wel aan de aanpak, want ergens leek het mij ook niet de enige oplossing omdat ik niet diegene was die het probleem moest oplossen maar het ruitertje zelf, maar ik was toen zo ten einde raad dat ik dat gewoon geprobeerd heb (op aanraden van een vriendin). Ik denk dat ik ondertussen wel mag zeggen dat Romeo nu helemaal niet meer bokt, dus heeft de aanpak toch zijn nut gehad.

Omdat we toen met het bokken ook niet echt de oorzaak hebben aangepakt (gezien ik heb ingegrepen met de longeerzweep), dacht ik ook dat hij gewoon opnieuw zou beginnen met bokken van zodra ik er niet meer bij kan, maar dat is niet het geval. Daarom dacht ik dat een Liverpool met dit probleem ook wel een oplossing zou kunnen zijn, tot Romeo niet meer voortdurend denkt aan uitbreken.

Het kan zijn dat ik helemaal verkeerd denk, daarom hoorde ik graag jullie ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:57

Ik denk eerder dat het probleem zit in de verhouding tussen de pony en het meisje, en dat het daar ook moet opgelost worden. De pony ziet het meisje duidelijk niet als leider, en dat jij hem dan aan de longeerlijn pakt, lost het probleem niet op, want jou ziet hij al als leider.

Ze gaat niet zijn leider worden omdat ze meer kracht kan zetten met het bit, dus nee, denk dat dat symptoombestrijding is. Het probleem is gewoon dat zij hem teveel ruimte geeft en hij daar gebruik van maakt, ik zou zelf dus mijn tijd stoppen in haar leren consequent te zijn.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 17:23

@ Yamcha: Bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk, Romeo ziet het meisje inderdaad niet als leider, anders zou hij zo niet met haar voeten spelen. Hoe leer je iemand consequent te zijn?

Zoals ik al zei, laat ik haar aan de longe helemaal zelf sturen, dus ze moet de longe steeds laten doorhangen en ze moet Romeo netjes op die volte laten lopen. Ze heeft hier wel al héél veel uit geleerd, ze heeft al door hoe ze moet voorkomen dat Romeo toch probeert uit te breken, hoewel dit soms toch eens wil mislukken. Aan de longe doet ze het meestal echt super, maar als die longe los gaat, kan ik Romeo meestal 50 meter verder terug gaan halen, ze krijgt hem niet meer terug tot bij mij.

Volgens mij zit er ook veel in het hoofd van het meisje, van zodra ze los rijdt is ze bang dat Romeo er vandoor gaat. Ik begrijp dat niet zo, want meestal is dat gewoon in stap of in een stil drafje, het is niet dat hij er in galop vandoor schiet, hij breekt gewoon uit en loopt in een rechte lijn weg.

Ik dacht eraan om de Liverpoolstang eens te proberen zodat ze dan misschien meer kracht heeft en zo ook meer zelfvertrouwen krijgt in het los rijden. Als zij meer zelfvertrouwen krijgt, zal Romeo misschien stoppen met testen. Zou dat niet kunnen? (of is dat gewoon wishful thinking? :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:58

Ik ben bang dat het wishful thinking is. Ik snap het idee wel, maar meestal zien paarden daar doorheen.

Ik denk dat het meisje heel veel baat heeft bij een professionele instructeur. Dat sowieso. Verder zit je gewoon met het probleem dat heel veel 12-jarigen gewoon niet consequent kúnnen zijn imo, en dat is geen probleem bij de gemiddelde manegepony, maar wel bij een pony die de ruimte pakt die hij krijgt.

Imo heeft het ook geen zin om de pony aan te pakken, het probleem zit nl. niet bij de pony, maar bij het ruitertje.
Ik denk dat het ruitertje er heel veel baat bij heeft als ze met een heel brave pony leert van een professionele instructeur om idd consequent te zijn, en Romeo zelf door een consequente ruiter gereden wordt, of dat jij met hem bezig blijft. Maar voordat zij ver genoeg is (als in handig en snel) om een pony als Romeo te rijden, vrees ik dat je een jaartje verder bent.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:05

en wat doet pony als ze gewoon doorrijd. (pony breekt uit en loopt weg, wat doet hij als meisje net been bijgeeft en hem "zogezegd" die richting op stuurt, voor de omheining zal hij uiteindelijk wel draaien hoor :+
(misschien wel niet slecht om een stukje weide af te zetten dan, dat bied ook al veel steun aan die ruitertjes ...)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:23

@ Yamcha: Ja daar was ik ook al bang voor :D
Het meisje krijgt op andere dagen ook nog wel les op een andere pony, ik merk ook wel dat ze vorderingen maakt. Maar ik denk ook inderdaad dat ze nog niet consequent kán zijn. We werken er wel aan, maar ze krijgt het in haar hoofd nog niet voor elkaar. Romeo reageert heel erg op zijn begeleider, dus hij is enkel zelfzeker en braaf als zijn begeleider zelfzeker is, en dat kan het meisje nog niet altijd zijn. Romeo biedt de leiderplaats ook niet op een schoteltje aan, je moet er iets voor doen, en dat maakt haar onzeker...

Met het lopen gaan pak ik de pony ook niet aan, als hij uitgebroken is ga ik hen gewoon weer halen en hang ik de longe weer vast. Het heeft geen zin om hen los te laten lopen, want het vertrouwen van het meisje is dan zo verloren dat ze niets meer gedaan krijgt, tenzij het aan de longe is.
Ik blijf sowieso met Romeo bezig, ik men met hem, onder zadel wordt hij enkel door het meisje gereden.
Ach, voor mij is het geen ramp om het een jaar de tijd te geven, het meisje rijdt best goed en ik ben tevreden van haar, ik denk dat we dus nog even verder doen zoals we nu bezig zijn. (aan de longe en enkel los laten als ik merk dat het meisje vertrouwen heeft)

@ Duhelo: als ze been bijgeeft, zal Romeo in draf of galop gaan naar waar hij wil. Als hij bij de omheining is, blijft hij daar stilstaan. Als het meisje dan benen geeft of tikt met de zweep, gaat hij heel hard achteruit en halvelings bokken. Met andere woorden, dan worden zowel Romeo als het meisje bloednerveus, dus dat is geen optie... Zonder mijn hulp is hij daar dan niet meer weg te krijgen.
Hij gaat ook niet altijd naar dezelfde kant, soms gaat hij naar de kant waar zijn weide is, soms naar de kant waar zijn stal is, soms naar de uitgang van het veld waar we rijden, hij zoekt altijd een andere kant. :+

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:54

Kan je het niet zo doen: gewoon er naast lopen (niet vasthouden) en meelopen terwijl het meisje de pony figuren laat maken en dan ga jij heel ongemerkt steeds een stukje verder weg lopen totdat je stil kan gaan staan. Al stapt het meisje een heel uur op de pony, als ze hem maar onder controle heeft. En als hij wel uitbreekt misschien het meisje hem gewoon stil laten zetten even een paar keer diep adem halen en weer verder stappen. Ik denk dat jij dan niet gelijk te hulp moet schieten, want dan denkt pony dat als hij stout is jij het wel weer komt oplossen zegmaar, snap je? Misschien is dit een idee(:

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:04

Ik denk dat het je meisje moet leren om vanaf de grond al de leider te zijn van de pony, dan zal hij ook meer respect tonen als ze er mee rijdt. Heb ik ook gehad met de pony waar ik mee rijd, hij is veel braver en makkelijker te corrigeren.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:29

Ik heb altijd geleerd dat als mijn pony uitbrak, ik er een oefening van moest maken. Jij wil rennen? Prima, maar dan zal je ook! Net doen alsof het jouw idee is, en als hij wil stoppen, hem nog even door laten lopen. Jij wil naar links? Prima, maar dan wel op de volte die ik ervan maak. Zo pakte ik de controle terug.
Qua bit zou ik niet voor een liverpoolstang gaan, ik denk niet dat je daar iets mee oplost. Bij mijn eigen pony heeft het wel geholpen om over te gaan op een ongebroken trens. Die kon hij minder makkelijk vastpakken, en daardoor kon hij wat minder makkelijk met me aan de haal gaan. Het was een bit wat eigenlijk zelfs zachter inwerkte, maar waar hij uiteindelijk een stuk fijner op liep.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:36

Snapt de pony het allemaal wel? Uit je verhaal lijkt het alsof hij de hulpen gewoonweg niet snapt en maar iets probeert..
Met andere woorden, is hij ooit wel goed doorgereden en zijn alle hulpen bevestigd?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 20:57

@ xmaudieee: als ik ernaast loop, doen ze het prima. Helaas is pony zo slim dat van het moment ik buiten bereik ben (en dus niet kan ingrijpen), hij zich weer lekker laat gaan. Als hij uitbreekt, zeg ik ook wel dat ze hem gelijk moet stil zetten, anders loopt het uit de hand. (dan worden ze beide zenuwachtig en dat is niet goed voor geen van beide)
Wat ik haar wel probeer te leren, is te voorkomen dat hij uitbreekt. Hij doet het meestal in draf, dus ik laat haar hem in draf zetten en ik probeer haar voortdurend bij te staan (verbaal) zodat ze leert letten op zijn signalen. Op de goede dagen gaat het super, maar toch zijn er momenten dat Romeo uitbreekt en dan verliest het meisje het vertrouwen weer. Daarom dacht ik, als ik een liverpool bitje gebruik, is het voor het meisje misschien net iets gemakkelijker om hem bij te houden. Verder is ze heel zacht in de mond, dus ze zou het niet verkeerd gebruiken. Maarja, ik wil niet zomaar in het wilde weg dingen proberen, vandaar mijn topic hier.

@ TrIjNiE__: Ja dat heb ik ook geprobeerd, maar dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Ze komt gewoon niet zelfzeker over als ze hem begeleidt op de grond en Romeo misbruikt dat. We hebben hier verschillende weken aan gewerkt, maar Romeo werd er alleen maar zenuwachtiger van, daarom zijn we hier mee gestopt omdat dit ook niet bevorderlijk is voor het vertrouwen van het meisje.

@ xSwanHeart: Dat klinkt inderdaad niet slecht, dat kan ik wel eens proberen om haar te laten doen. Het probleem is dat het meisje zowat tilt slaat als Romeo uitbreekt en Romeo hier nog zenuwachtiger van wordt, maar misschien krijg ik het er wel in bij haar (mentaal). Soms heeft ze dagen dat ze écht streng is en dan durft Romeo ook niet veel verkeerd te doen, maar op die onzekere dagen is ze gewoon een deurmat waar hij zijn voeten aan veegt.

@ 0_saskia_0: Ja hij snapt het prima, aan de longe doet hij het perfect, zelfs als de longe gewoon doorhangt en zij volledig stuurt. Hij amuseert zich volgens mij gewoon te pletter als hij het ruitertje de stuipen op het lijf kan jagen. Op dagen dat het meisje zich heel zeker voelt, gaat het echt prima en dan kan ze zich écht boos maken op Romeo als hij iets probeert, maar vaak zit ik echt met mijn handen in het haar, dan is Romeo een echt ettertje en dan begint het meisje te huilen omdat ze hem niet onder controle kan houden. Het probleem zit meer in het meisje haar hoofd, want als het in haar hoofd goed zit, is Romeo ook super braaf.
Dat was dan weer de reden waarom ik dacht aan een ander bit (Liverpool gezien ik hiermee men, Romeo kent dit bit), misschien wordt het meisje dan zelfzekerder als ze het gevoel heeft dat ze sterker is. Ik weet het niet, ik ben maar wat aan het gokken...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:07

laat haar anders gewoon 2 keer met dat bit rijden , niet meer.
als je plannetje werkt zie je dan bij de 2e keer het verschil.
en stel het werkt , dan moet je haar zover krijgen dat ze dat vertrouwen ook heeft zonder
liverpool.

misschien moet ze een paar keer met hem grondwerken , want
daar ligt uiteindelijk het probleem

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:16

Stangbit is minder geschikt voor het links/rechts stuur wat je zoekt.
Ongebroken trens kan goede optie zijn, dan heb je ook een vergelijkbaar mondstuk met je liverpool. Enkel gebroken bitjes vinden veel pony's niet zo fijn, en dat kan ook reden tot klieren zijn.

Welshjes zijn super pony's, maar soms frustrerend slim. Ben bang dat je ruitertje inderdaad gewoon te onzeker/jong is om dat in goede banen te leiden.

romyloverrr schreef:
laat haar anders gewoon 2 keer met dat bit rijden , niet meer.
als je plannetje werkt zie je dan bij de 2e keer het verschil.
en stel het werkt , dan moet je haar zover krijgen dat ze dat vertrouwen ook heeft zonder
liverpool.

misschien moet ze een paar keer met hem grondwerken , want
daar ligt uiteindelijk het probleem
Slimme pony weet precies wat hij in zijn mond en op zijn rug heeft en die wacht gewoon af, dat zie je nu met het longeren al. Pony leren luisteren naar eigenaar op de grond zonder longe er aan kan wel eens meer nut hebben. Nu zou hij als de longe er af is naar het ruitertje moeten luisteren en dat lukt niet zonder dat pony denkt dat baas ruitertje kan steunen als hij voor zichzelf gaat beginnen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 07:56

@ tamary: Bedankt, ik weet niets van bitten, dus je tip komt zeker van pas. Ik wist niet dat een stangbit niet zo geschikt is voor links/rechts, maar het lijkt wel logisch. Het zou kunnen dat Romeo het enkelgebroken bitje gewoon niet fijn vindt, ik kan eens gaan kijken naar een ongebroken trens.

Welsh pony's zijn inderdaad soms frustrerend slim :D Maar toch vind ik het heerlijke pony's om mee te werken, zou niets anders meer willen.

Romeo wéét gewoon dat hij zijn zin kan doen als de longe eraf is, omdat ik dan niet kan ingrijpen. Ik probeer het meisje er verbaal door te helpen, maar soms krijgt de onzekerheid van haar/de zekerheid van Romeo de overmacht...

@ romyloverrr : zie het antwoord dat ik gisteren aan TrIjNiE__ heb gegeven, grondwerk zie ik dus niet dadelijk als optie.
Als ik een ander bit probeer, en het werkt, dan is het voor mij niet nodig om nog met een ander bit te gaan rijden. Het meisje is héél zacht in de mond en zal een strenger bit niet gaan misbruiken. Als het rijden goed gaat met een ander bit, mag ze daar wat mij betreft mee blijven rijden...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:00

o , dat is jammer !
ben er van overtuigd dat het een oplossing had kunnen zijn -O-
jammer dat het bij deze combi niet werkt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 08:07

Ja meestal is grondwerk wel een goede oplossing voor de verhouding tussen mens en paard, maar het meisje maakt dan ongecontroleerde bewegingen waardoor Romeo zenuwachtig reageert (hij weet dan niet wat ze bedoelt) en hierdoor wordt het meisje ook weer zenuwachtiger. We zijn er een tijd mee bezig geweest, maar het lijkt gewoon niet te werken, Romeo wordt opdringeriger en het meisje wordt onzekerder.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:14

Hmm ik zat ook te denken aan grondwerk, misschien onder leiding van een professioneel iemand die met het meisje werkt aan de leiding nemen? Ik zie dat grondwerk ook niet goed lukt, maar ik denk dat ponylief eerst moet gaan zien dat zij de baas is voor je dit onder het zadel kunt oplossen.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:23

Ik weet niet of jullie tijd en geduld hebben......
Maar jullie kunnen terug naar de basis en dat is wederzijds respect.
Dus op de grond moet er ook respect zijn naar dat meisje van je pony want dat zal er ook niet helemaal zijn.
Werk daar aan zij bepaald niet de pony,alleen kost dit tijd en geduld.
Hoe doet ze het met rijden als hij iets moet doen en hij breekt uit moet hij dan nog wel de kant opdraaien die zij als eerste aan haar gevraagd heeft.

Ik ken dit probleem heel erg goed met mijn dochter en pony.
Het heeft echt bloed,zweet en tranen en heel veel geduld gekost om hem zo te krijgen zoals hij nu is .....met respect voor mijn dochter maar het was een lange weg om te bewandelen maar nu o zo trots op die 2.
pb kan je mij altijd als je nog dingen wilt weten

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:28

Ik heb dus een totaal tegenover gestelde welsh. Hij wil gewoon lekker lopen, zolang de ruiter niet te veel sturen wil. Als de ruiter wil sturen dan wordt het een draakje. Ik heb onderstaande dingen ook allemaal gedaan. Pony loopt dus het beste op halster met teugels, mits de ruiter niet te veel eist. Hij is dus zelden nog onder het zadel met kids.

Om terug te komen op die van jou.
Ik zou persoonlijk jou liverpool puur voor het mennen houden, hij reageert super hier op dus "verpruts" het niet door een (minder leidende) ruiter.

Het tempo van uitbreken ligt niet hoog, het is in mijn ogen dus idd uitproberen van de ruiter op een zeer vriendelijke manier.

Ik zelf zou in deze situatie (deed ik ook met die van mij)
Eerst teveel energie eruit longeren.
Bak verkleinen dat de lange lijnen verdwijnen (longeer cirkel maken) je ruiter heeft dan meer het gevoel van "ze kunnen niet ver weg rennen."

Ipv zwaarder bit wat doet jou pony op een halster? Soms zijn ze wat rustiger zonder bit. Mijne is ook gevoelig in de mond, maar met halster is hij veel liever voor zijn ruitertjes.
Kan je ruiter eens rijden na dat jij gewerkt heb met de kar? Laat haar uitstappen.

Laat je ruiter een spelen met je pony, rond pionnen sturen, evenwichtsoefeningen,armen om de hals laten slaan, proberen staart te krabbelen, zonder zadel, halster met teugels. Op deze manier kan er vertrouwen opgebouwd worden en evenwicht. Vaak is het ongedwongen een fijne manier van elkaar leren kennen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 13:52

@ wph1: Nu de zomer voorbij is, komt het meisje nog maar 1 keer per week rijden. Die keer dat ze komt, wil ze ook graag rijden. Ze woont een eindje hier vandaan en haar ouders moeten haar steeds brengen, zij brengen haar liever niet als ze niet kan rijden. Dus dat is best wel vervelend...

Als Romeo uitbreekt tijdens het rijden, verplicht ik haar inderdaad om Romeo toch te draaien in de richting die ze eerst gevraagd had, ookal moet ze daardoor een vreemde en onlogische draai maken.

@ Bluestar: Op welke manier denk je dat ik het mennen met een Liverpool zou verprutsen door het ruitertje? Het meisje is zacht in de mond en trekt niet zomaar, dus ik denk niet dat ze het zou verprutsen. Graag dus even een toelichting hoe jij dit ziet.

Volgens mij is het ook echt 100% uitproberen, je kunt de pret gewoon van zijn gezicht aflezen soms :D

Voor het rijden longeer ik hem altijd. Als ik dit niet doe, is hij helemaal niet fijn om te rijden, dan loopt hij echt met een ei en dan kan hij zich niet ontspannen. Bak verkleinen lijkt me ook niet eenvoudig, we rijden op een voetbalveld... Dan zou ik prikpaaltjes moeten gaan kopen en draad...

Het ruitertje rijdt soms inderdaad nadat we met de wagen zijn gaan rijden, maar dat maakt voor Romeo niet uit hoor. Na 45 km mennen is hij nog even enthousiast als in de eerste kilometer, dat ponybeest is niet moe te krijgen :Y)

We hebben al verschillende dingen gedaan om te "spelen", dat vinden ze beide ook wel leuk, en het ruitertje vindt Romeo een heerlijke pony, maar tijdens het rijden gaat het wat moeilijker. Mentaal slaat ze tilt als Romeo uitbreekt, al is het in stap. Ze is bang dat Romeo haar eraf gaat gooien als ze hem te veel tegenwerkt.
Na het rijden ga ik ook altijd een half uur wandelen met hen (het meisje erop), dat vindt ze ook altijd super.

Het gekke is dat zij voor het rijden al beslist hoe de les gaat gaan. Soms zegt ze heel zelfzeker tegen mij "Vandaag ga ik héél erg mijn best doen, nog meer dan anders!" en dan gaat het ook echt beter. Ik zeg haar dan ook dat het super gaat en ik geef haar regelmatig complimentjes zodat haar zelfvertrouwen groter wordt, maar soms is ze de keer erna niet meer zo overtuigd en dan begint Romeo te klieren. Het probleem is dat je de gedachten van een persoon niet kunt bepalen, je kunt haar aanmoedigen om zelfzeker te zijn, maar als zij de knop in haar hoofd niet wil/kan omdraaien, is het een verloren zaak...

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:02

@ sander_lotte je melde idd al dat het een ruiter was met zachte hand. Vaak is rijden en mennen 2 verschillende manieren van sturen. Ik had "verprutsen" ook bewust in aanhalingstekens gezet. Zo vaart zou het idd niet lopen, het blijft alleen zonde als sturen verschillend is en er verwarring gaat ontstaan bij de pony.

Ik zelf stuur met mennen linksaf dan rechter teugel losser. Rijden is vaak toch wel dan links ook opvragen en rechts wat losser laten. Ik denk dat jij (en dus ook jou ruiter) het zelfde sturen onder het zadel als voor de kar? Zo te lezen doe je al veel dingen, en idd het is erg lastig om het knopje om te laten zetten. Ik denk idd dat ze het zelfvertrouwen nog moet opbouwen, hier gaat tijd overheen. Maar hoe zeker wordt zij met een liverpool? Mocht je het toch willen proberen kan ik alleen de tip geven haal de kinketting eraf. Ze rijd dan op ongebroken bit zonder dat ze het weet :P

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 20:32

@ BlueStar: Ah op die manier, ja inderdaad, sturen voor de wagen en ohz is inderdaad anders. Als ik voor de wagen links wil afslaan, doe ik een ophouding en dan geef ik rechter teugel. Ohz wordt hij toch wel anders gereden, dan wordt er links ook meer gevraagd. Maar voor zover mijn ervaring met Romeo reikt, merk ik dat Romeo het mennen en het rijden ohz heel goed van elkaar onderscheidt, hij heeft geen probleem met het verschil in sturen. Uiteraard als ik ohz een ander bit ga aandoen, kan het nog zijn dat Romeo verward raakt, maar het kan ook positief uitdraaien...

Je kunt je niet voorstellen hoe moeilijk het is om dat stomme knopje om te draaien bij iemand anders, de ene dag straalt ze de zelfzekerheid uit, en de andere dag wordt ze zo de grond ingeboord door Romeo (door zijn zelfzekerheid in het klieren :o )
Ik wou dat ik er iets aan kon doen om haar iedere keer zo zelfzeker te hebben, maar helaas is dat niet mogelijk.
Ik weet inderdaad niet of ze zekerder wordt met een liverpool/een ander bit, ik heb er geen enkel idee van. De kinketting eraf halen is inderdaad wel een goed plan, het bit werkt anders misschien toch net iets te fel in. Ohz is zo een bit sowieso strenger, gezien de afstand van het bit naar je handen veel kleiner is.

Het is niet eenvoudig om die beslissing te nemen. Romeo is best een gevoelige pony, zeker als het om zijn mond gaat, dus ik durf niet zomaar dat bit erin te steken en kijken wat er gebeurt. Ik wil er goed over nadenken of het wel een goede keuze is. Mijn pony is me toch net iets te veel waard, die laat ik niet zomaar verpesten door een stomme fout. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:58

idd zolang de pony haar niet als een leider ziet is rijden eigenlijk niet echt mogelijk.
paardrijden is moeilijker dan het er uit ziet, en of het meisje er wel klaar voor is dat is voor mij een heel sterke vraag.
Is ze er niet klaar voor dan is dat zo, ook dan moet je zoiets ook durven te zeggen.
Alleen maar wat leuk op een paard schommelen is echt nog niet paardrijden.

amandananana schreef:
Hmm ik zat ook te denken aan grondwerk, misschien onder leiding van een professioneel iemand die met het meisje werkt aan de leiding nemen? Ik zie dat grondwerk ook niet goed lukt, maar ik denk dat ponylief eerst moet gaan zien dat zij de baas is voor je dit onder het zadel kunt oplossen.