Rji-dipje, na hoeveel tijd een paard correct nagefelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Rji-dipje, na hoeveel tijd een paard correct nagefelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:30

Hallo allemaal,

Mijn paard en ik, ofja vooral ik zitten op het moment weer even in een dipje. En de volgende vraag speelt steeds vaker door mijn hoofd.

Mijn situatie, ik rij het paard sinds maart. In Maart was ik nog een redelijke beginner, correct nagefelijk rijden had ik nog nooit geleerd. Ik kreeg een ontzettend leuk M2 dressuur paard onder mijn kont. In het begin lekker met hem opgebouwd en van de voorkant afgebleven. We hebben ieder week minimaal één keer prive-les waar we veel bij leren. Na een aantal maanden zijn we begonnen met de beginselen van nagefelijk rijden in de les, denk hierbij vooral aan van achter naar voren rijden met een weerstand biedende hand. In het begin was dit natuurlijk onwijs moeilijk maar langzaam maar zeker ging hij de laatste minuten van mijn les steeds vaker lekker zakken en over zijn rug lopen. Inmiddels zijn de beginselen alweer 3 á 4 maanden geleden en ik had zelf wel verwacht dat we nu toch langzaam wel ook aan het begin van de training tegen de nagelijkheid aan zaten. Maar helaas niets is minder waar, op het begin blijven we een beetje vechten, het paard is kijkerig, hier probeer ik hem voorwaarts door heen te rijden. Maar dit gaat nu al maanden zo en na een kwartiertje begint hij pas na te geven. Is dit normaal? wanneer komt de tijd dat het paard zich meteen gaat ontspannen?

Waarom ik me hier zo druk over maak is omdat het in het begin altijd vechten is en als het paard ontspant en over en door zijn rug gaat lopen hij zoooo fijn is om te rijden.

Bedankt alvast!!

beestenfreak

Re: Rji-dipje, na hoeveel tijd een paard correct nagefelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:34

volgens mij is het wel normaal hoor, dat een paard pas na 10/15 min. echt lekker ontspannen gaat lopen. Jij moet ook warmlopen voor je goed kan hardlopen :)
Ik deed altijd in het begin inbuigen en stelling vragen links en rechts zodat de hals een beetje losser wordt. natuurlijk niet met de kin op de borst, maar gewoon met wat lengte in de hals. daarmee voorkom je dat ze om zich heen gaan kijken, ze letten op jou en het nageven gaat makkelijker :)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:34

Ik wou dat die van mij na een kwartier al ging ontspannen. Mijn paard begint ook pas na een goed halfuur los te laten, daarvoor loopt ze alsof ze een bezemsteel heeft doorgeslikt :'). Ik heb het vechten gelaten voor wat het is, want dat zorgt ervoor dat je er al met tegenzin op gaat zitten en uiteindelijk bereik je er toch niks mee. Ik heb het maar gewoon geaccepteerd, ik heb gewoon echt een dieseltje...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:26

Poowniee schreef:
Hallo allemaal,
Waarom ik me hier zo druk over maak is omdat het in het begin altijd vechten is en als het paard ontspant en over en door zijn rug gaat lopen hij zoooo fijn is om te rijden.
Bedankt alvast!!

Hier zit je probleem.
Je denk aan jou zelf.
Het gaat echter alleen maar om je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:29

Dat heeft mijn lease-pony ook. In het begin veel slangenvoltes en voltes rijden, stelling vragen. Na ong 15/20 min begint hij lekker te lopen.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:47

Ik snap dat het paard even nodig heeft om los te komen, maar toch zie ik mijn omgeving ook al genoeg paarden over hun rug lopen met instappen. Het probleem is een beetje dat hij wel kan ontspannen maar nog erg kijkerig is hij daar doorheen dan gaat hij lekker ontspannen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:01

Poowniee schreef:

Waarom denk je? Je paard kan niet ontspannen als jij moet vechten he. Gewoon bij het inrijden veel overgangen maken, tempowisselingen, veel voltes, achtjes,... zodat je aan de stelling werkt. Dan ontspant een paard, als jij moet vechten om je paard 'in de krul te krijgen' dan doet die dat ook alleen maar om van jou vervelende druk af te komen. Dus niet uit ontspanning.
Daarnaast is het wel normaal dat het even duurt voor ze echt ontspannen lopen. Als je zelf begint ben je ook nog niet zo los in je lijf, eens je zelf warm bent wel. Het zelfde geldt voor je paard.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 16:23

Leen_ schreef:
Poowniee schreef:

Waarom denk je? Je paard kan niet ontspannen als jij moet vechten he. Gewoon bij het inrijden veel overgangen maken, tempowisselingen, veel voltes, achtjes,... zodat je aan de stelling werkt. Dan ontspant een paard, als jij moet vechten om je paard 'in de krul te krijgen' dan doet die dat ook alleen maar om van jou vervelende druk af te komen. Dus niet uit ontspanning.
Daarnaast is het wel normaal dat het even duurt voor ze echt ontspannen lopen. Als je zelf begint ben je ook nog niet zo los in je lijf, eens je zelf warm bent wel. Het zelfde geldt voor je paard.

Nee dat snap ik, maar ik vraag me dan af op mijn beurt waarom is hij in begin zo kijkerig? En met vechten bedoel ik dat hij kijkerig is, ik hem hier door probeer te rijden door hem te laten inbuigen en stelling te vragen. Hem meteen vanaf het begin bezig houden doe ik inderdaad al.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:27

Oh nee wat een ramp zeg :roll:
Misschien moet een paard ook eerst opwarmen?
Mijn pony loopt pas na een halfuur of langer pas aan de teugel .
En waarom in godsnaam vechten?
Laat hem nu toch gewoon rustig instappen en spieren opwarmen met enelang teugeltje
Ik heb nog nooit een paard zien vechten tegen het bit als er niet aan de teugels gehangen wordt ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:28

Omdat het een paard is. Geen fiets.
Hij heeft even nodig om zich te concentreren, bij het een paard is dat niet lang, bij een ander paard kan dat een half uur duren.
Eerst een rondje links en rechtsom zonder te veel te vragen. Gewoon netjes laten doorstappen aan lang teugeltje met licht contact. Daarna beginnen met inrijden. Dan hebben ze vaak alles al gezien. Begin je direct dat willen ze toch nog even weten wat dit en dat was.
Een beetje uitproberen wat bij jou paard werkt. De ene wil snel beginnen met werken, de andere heeft even tijd nodig om er in te komen.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:29

Leen_ schreef:
Hij heeft even nodig om zich te concentreren, bij het een paard is dat niet lang, bij een ander paard kan dat een half uur duren.
Eerst een rondje links en rechtsom zonder te veel te vragen. Gewoon netjes laten doorstappen aan lang teugeltje met licht contact. Daarna beginnen met inrijden. Dan hebben ze vaak alles al gezien. Begin je direct dat willen ze toch nog even weten wat dit en dat was.
Een beetje uitproberen wat bij jou paard werkt. De ene wil snel beginnen met werken, de andere heeft even tijd nodig om er in te komen.

Mee eens :j
( mooi verwoord trouwens :) )

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 16:35

Dankjewel voor de reactie's. Misschien is het er een beetje ingeslopen dat ik me er zo op focus omdat als hij nageeft en over zijn rug loopt hij zo onwijs fijn te rijden is, lekker ontspannen, pakt het been super aan, overgangen zijn heerlijk om te rijden. Tot nu tijd voelt het voordat hij nageeft zo moeizaam, hij is kijkerig, niet makkelijk te sturen.

Overigens wat ik nog heel even wil verwennen kon ik hem maar lekker met een lang teugeltje instappen en draven en dan oppakken dat hij lekker los is. Hij is in het begin kijkerig dat hij nog wel eens graag wegspringt, zonder teugelcontact vragen om problemen...

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 16:37

Leen_ schreef:

Haha geloof me dit paard heeft naar een rondje echt niet alles gezien, hij is het eerste kwartier standaard erg kijkerig en springt het liefst gemiddeld ongeveer nog 3x weg. En we overigens echt niet een heel spannende bak, helemaal dicht zelfs.

Toch bedankt voor je tips, minder ermee bezig zijn dus!

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:45

Heb niet alle reacties gelezen! Maar je verhaal is erg herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde alleen dan eigenlijk al langer. Toch koester ik die momenten dat hij wel loopt waar ik wil dat hij loopt. Die van mij ziet ook werkelijk alles. Ik rijd bijvoorbeeld thuis regelmatig alleen maar achter in de bak. Dit omdat hij het voorin erg spannend vind en daar dus niet langs wil. Ik kan hem er dan wel langs vechten, maar daar schiet ik niets mee op. Daarom begin ik achterin. Rond het einde begint hij dan echt te lopen waar ik wil dat hij loopt en op dat punt is hij zo geconcentreerd dat ik hem zo de bak rond stuur.
Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van kilometers maken is. Koester de momenten waarop hij wel goed loopt en beloon hem daar. De kleine momenten worden vanzelf grotere momenten.

Dit is in ieder geval mijn ervaring bij jou verhaal :).

EDIT; hier wil ik nog even aan toevoegen dat het paarden blijven. Ik heb mijn paard inmiddels al bijna anderhalf jaar. En ik krijg hem nog niet altijd helemaal de bak door omdat het in zijn ogen 'eng' is. Paarden blijven iedere keer weer dezelfde dingen eng vinden. Vandaag wil hij wel langs de vrachtwagen naast de bak en morgen vreet diezelfde vrachtwagen op datzelfde plekje hem op.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 16:54

Rosanne__ schreef:
Heb niet alle reacties gelezen! Maar je verhaal is erg herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde alleen dan eigenlijk al langer. Toch koester ik die momenten dat hij wel loopt waar ik wil dat hij loopt. Die van mij ziet ook werkelijk alles. Ik rijd bijvoorbeeld thuis regelmatig alleen maar achter in de bak. Dit omdat hij het voorin erg spannend vind en daar dus niet langs wil. Ik kan hem er dan wel langs vechten, maar daar schiet ik niets mee op. Daarom begin ik achterin. Rond het einde begint hij dan echt te lopen waar ik wil dat hij loopt en op dat punt is hij zo geconcentreerd dat ik hem zo de bak rond stuur.
Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van kilometers maken is. Koester de momenten waarop hij wel goed loopt en beloon hem daar. De kleine momenten worden vanzelf grotere momenten.

Dit is in ieder geval mijn ervaring bij jou verhaal :).

EDIT; hier wil ik nog even aan toevoegen dat het paarden blijven. Ik heb mijn paard inmiddels al bijna anderhalf jaar. En ik krijg hem nog niet altijd helemaal de bak door omdat het in zijn ogen 'eng' is. Paarden blijven iedere keer weer dezelfde dingen eng vinden. Vandaag wil hij wel langs de vrachtwagen naast de bak en morgen vreet diezelfde vrachtwagen op datzelfde plekje hem op.

Jeetje dit klinkt echt precies als mijn verhaal. Wij rijden ook bijna altijd maar in de helft van de bak omdat de poort van de bak ''eng'' is, zeker als hij nog niet ontspannen is moet ik hem erlangs vechten. Zo snel hij nageeft gaat hij er ook makkelijker langs. En dat is met alles, het is allemaal zoveel gemakkelijker als hij lekker ontspannen is. De momenten dat hij nageeft en ontspannen is koester ik ook zeker, gelukkig is hij dit ook iedere keer aan de einde van de training en kan ik het positief afsluiten. Mijn instructeur zegt ook beloon hem op de momenten dat hij goed loopt en deze periodes worden vanzelf steeds groter en langer. Daarom dat we even in een dipje zitten omdat we nu al maanden vast zitten in de kortere ontspannen periode.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:57

Om maar een direct antwoord te geven op je vragen; Nee, dit is niet normaal. En je paard gaat sneller en constanter ontspannen en nageven naarmate jij handiger wordt...

Ik ben het ermee eens dat een paard de kans moet krijgen om warm te worden en niet direct voluit los beweegt. Echter moet ieder gezond paard gewoon na kunnen geven als je opstapt en moet je hem normaal in alle gangen juist over de rug, van achter naar voor nageeflijk en los door het lijf kunnen rijden. Dat is juist het losrijden. Paard losrijden met de kop in de lucht heeft geen zin, wordt ie niet losser van. Dan ben je juist de spieren aan het opwarmen die hij niet moet gebruiken...
Zelfde verhaal voor het kijkerige. Een paard, zeker een al wat ouder en ervaren paard, kan prima gewoon op jou letten, ook het eerste kwartier. Juist omdat je hem dan nog niet voldoende onder controle hebt is hij ook schrikkeriger.

Wat nu? Gewoon lekker dooroefenen. Je moet gevoel ontwikkelen en dat gaat niet in een halfjaar tijd. Jij moet leren voelen wanneer je los moet laten, wanneer en hoe je in moet grijpen, enz. enz. De twee dingen die ik vaak zie bij ruiters van jouw niveau is te laat ingrijpen (ipv heel even weerstand bieden als het paard het hoofd omhoog wil gaan brengen, pas reageren als het paard het hoofd al erg ver omhoog of naar voren heeft gebracht) en te laat loslaten (paard vragen los te laten, paard laat los, ruiter nog niet, paard wordt weer stugger). Ook het doseren van je teugelhulp kan lastig zijn en vereist veel handigheid en gevoel, dat leer je niet zo één twee drie. Gewoon geduld hebben, probeer ook eens een ander paard te rijden zodat je verschillen leert voelen en concentreer je tijdens het rijden op jezelf. Komt wel goed!

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:10

Mijn paard krijgt van mij niet de kans om rond te kijken hoor! Ik zet hem wel direct aan het werk, maar dan wel op de plek waar hij normaal langs wil. Ik heb een tuiger, en die kan flink sterk zijn( en kijken :D ) en dat kan dan dus ook een flink gevecht gaan worden wil ik hem gelijk in het begin van de les over zo'n eng stuk rijden. Vandaar dat ik dat uit voorzorg maar niet doe.
Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens moeten beginnen met een hele kleine volte. Uiteindelijk werd die volte steeds iets groter en op 't einde belanden we op de hoefslag. Ik probeer er vaak wel voor te zorgen dat ik hem er sowieso 1 keer langs rijd. Vooral even voor mijn eigen gevoel denk ik ...

Wat @0000 zegt herken ik wel. Ik merk inmiddels wel steeds meer dat mijn paard eerder loopt waar ik wil dat hij loopt doordat ik weet wanneer ik mijn handen moet ontspannen etc.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes. En met hulp van een instructeur komt dat vroeg of laat vast allemaal goed!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:12

Ik ben het eens met 0000. Degenen die zeggen dat een paard tijd nodig heeft om op te warmen hebben uiteraard deels gelijk, maar sommige paarden hebben nu eenmaal ook niet altijd even veel zin om te werken en zoeken er een weg onderuit. En dat herken ik dan ook bij mijn paard.
De ene dag gaat alles vanzelfs, maar de andere dag heeft ie nergens zin in. Maar dan krijgt ie het deksel op zijn neus. Als hij gaat zitten trekken om onder de nageeflijkheid uit te komen dan accepteer ik dat niet. En op dat moment moet je, zoals 0000 zegt, zorgen dat je timing perfect is. Je moet weten waar je moet ingrijpen of moet loslaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:18

Je wilt te snel, vooral met jezelf. In maart was je nog een beginner? Met alle respect, maar dan ben je nu, een half jaartje later, niet ineens een vergevorderde en superhandige ruiter.
Blijf gewoon netjes rijden, les serieus, vraag wat je niet snapt, en ga niet 'vechten' met je paard.
Paardrijden is geen vecht- danwel krachtsport. Het draait om teamwork.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:21

Paarden hebben verschillende karakters, bouw en gebruiksaanwijzing. Idem dito voor de berijder.
En van de paarden die vanaf min. 1 in een krulletje/rond lopen, zijn er nog een heel aantal niet werkelijk nageeflijk.
Paardrijden is een moeilijke sport. Lekker dooroefenen en geniet er van!

jan_ineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:29

Lijkt mij een normale situatie. Ik heb ook een paard die nu ( na 4 jaar ) eindelijk lekker ontspannen wil lopen. Maar nog steeds laat ik hem het eerste kwartier veel wendingen maken, beetje buiging/stelling vragen, van hand veranderen etc.. probeer spelender wijs het eerste kwartier door te rijden en probeer hem daarna op te pakken. Ik zou je daar vooral geen zorgen over maken. Een top sporter heeft ook eerst een warming-up nodig. Toch? ;) Veel succes!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:33

Poowniee schreef:
Leen_ schreef:

Haha geloof me dit paard heeft naar een rondje echt niet alles gezien, hij is het eerste kwartier standaard erg kijkerig en springt het liefst gemiddeld ongeveer nog 3x weg. En we overigens echt niet een heel spannende bak, helemaal dicht zelfs.

Toch bedankt voor je tips, minder ermee bezig zijn dus!

Ze hebben dan alles gezien, dan weet je of ze het eng vinden of ze fris zijn.
Ik spreek uit ervaring hoor, mijn paard was nummer 1 in wegschieten. Misschien wel 50 keer per ritje. Uiteindelijk gewoon opzoek gegaan waarom hij het deed. Bij hem was het uiteindelijk omdat ik al dacht dat hij ging wegschieten dat ik hem geen tijd gaf om even op zijn gemak rond te gaan en te kijken. Ik nam hem onmiddelijk al op omdat ik dacht dat ik dan meer controle had over hem. Maar dat zorgde er net voor dat hij het zoveel deed. Door de spanning die ik hem erdoor gaf. Erna was het maar een 3-5 keer per ritje en nu is het enkel als er echt iets engs is, niet omdat hij denkt dat er iets eng zou zijn.
Wanneer hij nu denkt dat er wat eng is dan voel ik hem meer verzamelen onder mij, dat hij soort van meer steun zoekt bij mij. En dan moet ik hem ook het vertrouwen geven dat er niets erg is.

Op de dagen dat hij fris is schrikt hij wel nog weg. Dat is bij het inrijden vaak een 3-5 keer, maar dan wel gecontroleerd. Hij schrikt en ik kan hem onmiddelijk opnemen, niet dat hij eerst nog een heel stuk liep (wat in het begin wel volledige pistes rond waren met bokken, omdraaien, rennen,...)

Gewoon aanvoelen hoe het met jou paard zit. Loopt hij gewoon door als hij schrikkerig is, stopt hij, rent hij, gaat gewoon alle focus weg maar hij loopt gewoon door? Kijk ook naar een patroon, als je 2 dagen niet rijdt doet hij het dan meer dan dat je de dag ervoor nog had gereden,... Dan weet je uiteindelijk ook hoe je zelf moet reageren.
Bij jou paard komt het er gewoon op neer dat hij het eerste kwartier ook moet leren dat er dan niets is, eens hij dat weet zal hij wel ontspannen. Maar dat heeft tijd nodig. Dat ze niet onmiddelijk nageefelijk lopen is perfect normaal, zou eigenlijk bijna niet anders kunnen.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 17:38

@ Sonja. Natuurlijk ben ik op het moment nog geen vergevorderde ruiter, verre van zelfs!! Eigenlijk gewoon een goede beginner. Maar omdat het paard zo'n super goede basis heeft dacht ik dat het wat sneller zou gaan, omdat hij het wel kan, maar niets is minder waar hij profiteert net van mijn onkunde hihi. Als mijn instructeur erop gaat loopt hij namelijk meteen nagefelijk en netjes over zijn rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:03

Verwacht dan ook geen gevorderde rijkunst van jezelf... Wees een beetje lief voor jezelf, gun je de tijd. Het komt wel goed, maar daar zijn kilometers voor nodig ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:08

binnen de eerste paar passen is die van mij relaxed en nageeflijk.... maar dat is misschien de dicipline.