Ramzes @ work, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Ramzes @ work, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 21:46

Dit was vorig jaar mijn lespaard Ramzes, maar ik mag hem sinds kort (nadat hij heeft stilgestaan) ook zonder lesgeefster rijden. Ik zou graag tips hebben over mijn houding, ik vind mijn lichtrijden er namelijk nogal vreemd uitzien en ik heb wel wat een stoelzit. Ik heb mijn beugels al eens korter gedaan, maar dan geraak ik niet meer aan mijn beugels en ben ik nog meer aan het sukkelen, dus as er nog andere tips zijn: SHOOT! :D
Ik heb ook een beetje het gevoel dat hij af en toe mankt, of toch stijf loopt. Hij heeft nu wel lang stil gestaan, nu is hij al 2 weken terug gereden (2x per week) Hij is wel heel dik, omdat hij dus lang heeft stil gestaan, maar ik mag natuurlijk niet té veel met hem rijden, want hij is al aan de oude kant. Daarom dus 2x per week, dat vet gaat er deze winter wel zo goed mogelijk terug af ;)

Hier is het filmpje dan:
http://www.youtube.com/watch?v=NRxxv62l ... e=youtu.be

Laat nog een reactie achter alsjeblieft!

Anoniem

Re: Ramzes @ work, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:51

Paard is niet rad, inderdaad veel te dik, en die slof mag er wat mij betreft ook a la minute af want die s niet bedoeld om dat hoofd naar beneden te trekken en/of niet te laten knikken omdat het dier niet rad is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:53

Ik denk dat je dit paard enkel nog moet gebruiken voor een stapritje.
Lichtrijden kan hier haast niet op omdat hij kreupelt en niet doorloopt.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 21:56

Sorry, maar aan die slof kan ik niets doen, paard is heel sterk en ik kan volgens de eigenares beter even met slof rijden, tot ik hem weer terug goed aan kan...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:58

zoiezo eerst is zorgen dat ie wat gewicht verliest, dit kan namelijk ook de oorzaak zijn dat ie niet goed loopt
zet je paard op dieet en ga veel met hem stappen, als de kreupelheid niet over gaat laat er dan aub iemand naar kijken die er verstand van heeft voor je je paard helemaal verziekt

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:59

Ramzes is kreupel en heeft dus pijn. Mijn enige tip is om er niet meer op gaan zitten voor er een DA bij geweest is. Een dieet zou hem ook goed doen, hij is veel en veel te zwaar

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:00

Hij is achter niet rad, dat zowieso.
Daarbij echt veel te dik, daar moet je eerst wat aan doen. :(:)
Misschien kan hij op rantsoen en kun je hem een tijdje longeren om hem wat soepeler te krijgen? Hopelijk gaat hij daar beter van lopen.
Je rijd hem ook ver onder tempo, nog even en hij valt om, dat is ook goed te zien aan alle stof wat hij opwerpt door het slepen met zijn benen.
Maar op een normaal tempo rijden kan nu ook niet, dan zal hij duidelijk gaan kreupelen.
Daar eerst wat aan doen voor je verder gaat :)

marlonFloris

ik vind het er ook niet zo fijn uitzien. met name op 0.57 sec zie je erg goed dat hij niet goed loopt.
daarbij is hij veel te dik en heeft ook absoluut geen tempo in zijn gang.
waarom heb je er een slof aan zitten? (zie nu paar reacties erboven dat dit is omdat hij sterk is.. hij oogt niet echt alsof hij sterk is en ervandoor zou gaan? :+
wat betreft jou lichtrijden heb ik af en toe het idee dat je bovenlichaam naar voren steekt en je benen naar achteren vallen.
Laatst bijgewerkt door marlonFloris op 10-09-13 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Dit paard is niet rad, en daar hoor je dus helemaal niet op te rijden tot duidelijk is waardoor dit veroorzaakt wordt. Haal er een DA bij en achterhaal de oorzaak. Dan kan in overleg met de DA gekeken worden of rijden een optie is, en zo ja op welke manier.

Op een paard dat niet rad loopt kun je ook nooit lekker rijden, dus over je eigen houding en hulpen is zo weinig te zeggen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 22:01

Paard is niet van mij zelf. Hij heef mok gehad en is toen beginnen manken. Mok is compleet genezen. Eigenares is gisteren komen kijken (want kan zelf even niet rijden) en zei dat hij goed liep... Wat ik nu doe is een kwartier stappen, 10 min draven en afwisselend stappen, en terug 15 min stappen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:02

De eigenaresse kan zeggen dat het paard goed loopt, maar op het filmpje is duidelijk zichtbaar dat het niet goed is.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:02

dit ziet er niet heel erg vrolijk uit, je paardje dan bedoel ik..
Voelde je zelf niet dat hij kreupel liep? En mag ik vragen waarom het hem dan nog moeilijker wordt gemaakt door die slof? Denk dat dat zijn herstel alleen maar in de weg zit.
Over het gewicht van ramzes sluit ik me aan bij wat hier boven al is genoemd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:03

Laat dan de eigenaresse eens komen kijken als je hem in normaal tempo in draf longeert, als hij in een goed arbeidstempo loopt zul je duidelijk zien dat hij kreupelt.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:04

Dit paard komt bijna niet vooruit. Hij is totaal niet actief, gebruikt zijn achterhand niet, loopt ook niet rad (maar dat gaat misschien weg als hij actiever wordt) en hij is veel te dik. Ik zou beginnen met veel longeerwerk, dan zie je zelf hoe het paard loopt en traint hij het vet eraf. Met jouw houding is in eerste instantie niets mis hoor. Succes!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:06

Had je tijdens dit filmpje trouwens les? zo ja, wat zei je instructrice hier dan van?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:08

Ik zou hem eerst eens in een wat hoger tempo rijden (en dan bedoel ik echt 2 of 3 keer zo hard als nu), slof wat losser en meer op eigen benen. Hij loopt zo erg te sloffen dat hij af en toe bijna struikelt over zn eigen benen.

Hij loopt nu inderdaad niet 100% goed, maar kan best dat als je hem wat meer op het achterbeen zet hij er minder last van heeft.

Afvallen zou inderdaad niet slecht zijn.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 22:11

Ze komt normaal dit weekend nog eens kijken. Ik voelde het zelf wel dat hij zo wat waggelde, maar de eigenares zei dat dit gewoon kwam doordat ik hem niet vlot genoeg reed en dat hij daarmee zo waggelde...
Aan zijn 'dikheid' kan ik zelf eigenlijk niets doen, hij staat nu op de wei en eet er dus zoveel hij wil, deze winter gaat hij normaal op stal.

Tijdens dit filmpje had ik geen les nee, toen was de eigenares er ook niet, een vriendin filmde.
Als ik les heb is dat van de eigenares, zij is dus mijn instructrice.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:16

Ik denk dat de eigenaresse van Ramzes nog niet helemaal wakker was toen ze hem zag lopen dan, want hij loopt echt heeeeeeeel duidelijk niet goed. Inderdaad loopt hij ook ver onder z'n tempo, maar hem meer aan het werk zetten om te kijken of hij dan verbeterd is in mijn ogen geen juist advies. Kreupel is kreupel en daar dient de eigenaar eerst iets aan te doen (DA bellen dus), voordat er met rijden en/of longeren verder wordt gegaan.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:22

Paardje is inderdaad overduidelijk kreupel, goed dat je dat voelt. Wel jammer dat de eigenaresse dat niet ziet en jou er toch mee door laat rijden. Vooral niet verder rijden zo, hij ziet eruit als een schat van een paard wat nu alles in het werk stelt om met pijnlijk lijf toch maar te kunnen lopen (traag, benen niet optillen, lijf vasthouden).

Eerst de dierenarts erbij, als hij weer in orde is langzaam weer opbouwen en dan vooral voorwaarts gaan rijden :) Dan krijg jij je lichtrijden ook wel voor elkaar, op een paard wat zo loopt kan niemand prettig/goed lichtrijden en dat is wat je voelt met lichtrijden :) Jij compenseert daarin ook.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 22:29

De eigenares was nu wel gisteren komen zien en het was echt aan het gieten, dus misschien daarmee dat ze het niet goed Kon zien... Dit weekend zal ik het haar proberen duidelijk maken dat hij wel degelijk mankt. Het is niet dat ze niet weet wat mank lopen is of dat hij te weinig rust heeft gekregen, anders had ze hem ook niet wat langer op rust gezet dan de da had gezegd. En ze vertrouwde ook op de da, toen die zei dat hij terug in orde was. Ik denk vooral dat ze gewoon denkt dat het stijfheid is, omdat hij nu nog maar 4 keer terug is bereden, maar ik dacht dat het na die 4x dan toch een verschil zou moeten geven, maar dat was dus niet...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:43

Het 'niet rad lopen' kan te maken hebben met stijfheid. Het een sluit het ander niet uit.
Dat los je niet op met 'rust'.
In overleg met DA en evt. osteopaat/fysio, kun je besluiten wat nodig is qua opbouw.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:48

Wat een braaf paard dat hij gewoon blijft lopen. Die van mij was met z'n zere lijf gaan stuiteren tot ik op de grond lag.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 23:13

Kan je alsjeblieft niet zo'n reacties geven, ik probeer alleen maar goed te doen door hier iets te posten en iedereen wordt hier precies kwaad op mij...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:39

Te dik en kreupel...
Ik zou toch zorgen dat er een DA komt, als dat opgelost is beginnen met longeren want de moeite is duidelijk te zien, niet enkel van het manken maar ook van heel dat gewicht mee te dragen :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:41

Beste Crazy Iris; stop met het rijden van dit paard als je goed wilt doen en probeer de eigenaar te overtuigen van professionele hulp.