Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Steeds als ik mijn paard niet begreep, en dat gebeurde nog weleens in die drie kwartier, dan legde de instructrice het even uit en kon ik weer verder. 
Sonja schreef:Dat is zowel het frustrerende als het leuke aan paardrijden TS, de theorie is zo moeilijk niet, maar die praktijk...
Ben benieuwd naar je filmpje. Ik vind het sowieso knap hoe je je probleem onderkent, omschrijft, en vervolgens ook nog eens effectief aanpakt. Top!
Ik zat heeeeeel krom en kon wel huilen zo erg. Maar toen zette ik me verstand op nul en maakte me hoofd leeg en sloot haar af. En toen had ik weer plezier in het rijden en deed Thirza het meteen een stuk beter.

Sonja schreef:Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je zoveel spanning in je lijf hebt. Je hebt erg weinig te vertellen over die pony. Dat zou ik ook spannend vinden, dus dan is verkrampt zitten niet zo raar. Pest is wel dat het je probleem van weinig controle over je paard hebben nog verder vergroot.
Werk je met je instructeur ook aan tempocontrole en gehoorzaamheid?
Zou het geen optie zijn om je pony te laten bijrijden door een wat meer gevorderde ruiter? Ik vind dit dier behoorlijk groen/lomp/ongehoorzaam voor jou...
Ik heb het idee dat ze echt haar best doet en niet gemeen doet oid
en dat er miscommunicatie is.
Ik heb dit voorjaar op een manegepaard gereden en toen gauw weer terug naar me eigen knol, ik had precies dezelfde moeilijkheden.
Alleen duurt dat soms iets langer dan bij een ander...
hannahaapje schreef:En iemand anders er serieus aan de slag mee laten gaan zie ik niet zitten, ik wil op mijn eigen knol blijven rijden met meer les. Vroeger was het soms niet te doen. Galoppeerend de bak door en haar niet meer terug kunnen halen, dat soort dingen. En dat is al zo goed verbeterd, ze is al zoveel beter gaan luisteren. Wie weet waar we weer over een paar maanden zijn. En ik vind die ''gevorderde ruiters'' te streng voor haar. En dan ook echt véél te streng. Streng als in, paard drie enorme rukken geven aan het bit terwijl ze stilstaat (zelfs na al die maanden gruw ik er nog van, nóóit meer). Ik wil nooit meer machteloos toekijken en niet kunnen ingrijpen snap je.

hannahaapje schreef:Sonja schreef:En iemand anders er serieus aan de slag mee laten gaan zie ik niet zitten, ik wil op mijn eigen knol blijven rijden met meer les. Vroeger was het soms niet te doen. Galoppeerend de bak door en haar niet meer terug kunnen halen, dat soort dingen. En dat is al zo goed verbeterd, ze is al zoveel beter gaan luisteren. Wie weet waar we weer over een paar maanden zijn. En ik vind die ''gevorderde ruiters'' te streng voor haar. En dan ook echt véél te streng. Streng als in, paard drie enorme rukken geven aan het bit terwijl ze stilstaat (zelfs na al die maanden gruw ik er nog van, nóóit meer). Ik wil nooit meer machteloos toekijken en niet kunnen ingrijpen snap je.
Maar is het echt zó erg? Ik reed drie jaar geleden op een tinker dat iedere hoek de bak uit rende, alle kanten op ging en waar ik vanaf viel. Thirza is juist zo lief en kan vanalles, serieus. Goed, ik ben vaak wat te makkelijk en bekijk een hele hoop door een roze bril, ik pik veel om haar en moet nog weleens lachen als ze iets uithaalt. Maar érg weinig te vertellen hebben is overdreven. Ze is helemaal niet behoorlijk lomp en ongehoorzaam. Het is wel mijn superpaard. Okee ik neem het te persoonlijk opIk heb het idee dat ze echt haar best doet en niet gemeen doet oid
en dat er miscommunicatie is.
Bedankt voor je feedback, een echte eye-opener en ik ben van plan hier heel hard aan te gaan werken.
).
Vanmiddag even haar e-mail adres vragen. 
Sonja schreef:Wat ook leuk en leerzaam is, is om je instructeur er een paar keer op te laten rijden. Gewoon de rollen omdraaien; jij op je voetjes in de bak, en hij/zij op jouw paard en laten vertellen wat hij/zij allemaal doet. Leren zowel paard als jij heel veel van
Nogmaals compliment voor hoe jij het oppakt, super!
Maar voor iedereen is dat natuurlijk verschillend :p Mijn eigen instructrice heeft er één keer opgezeten op die van mij, omdat ze wilde weten wat hij nu precies deed waardoor ik er zoveel moeite mee had. Dan wist ze ook wat er gedaan moest worden om dit op te lossen. Ze heeft er 10 min op gereden en toen was het daarna direct duidelijk en heb ik het zelf weer verder opgepakt met haar begeleiding er weer bij
Ze stelde het laatst weer voor. Nu om hem eventueel wat makkelijker en sneller nageeflijk te krijgen. Paard is pas 3,5 maand onder het zadel, ik vind dat hij het al super goed doet. Die nageeflijkheid komt vanzelf wel. Als ik het goed doe, doet het paard het ook goed en dan komt die nageeflijkheid vanzelf 
Sonja schreef:Dat heeft dus meer met ego te maken dan met wil om te leren?
"Schuld" ligt niet bij het paard, maar de combi is te groen.