3-jarige Rosa aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

3-jarige Rosa aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 22:32

Hoi hoi!

Vandaag heb ik een poging gedaan om wat stukjes te filmen tijdens het rijden met Rosa.

Even wat info,

Dit is Rosa :D

Afbeelding

Rosa is een 3 jarige NRPS merrie en meet nu ongeveer 1,56. Ze is sinds april onder het zadel, maar zowel ik als mijn instructrice merkte goed aan Rosa dat ze te weinig bespiering had om dit goed op te kunnen pakken. Hierdoor hebben we eerst een aantal weken aan de dubbele lijnen getraind om wat meer spieropbouw te krijgen. In juni zijn we weer onder het zadel verder gegaan. Hiervan zijn er ook twee topics te zien:

lonniejj @ [RT-HAW] Rosa voor de 5e keer onder het zadel!

lonniejj @ [RT-HAW] 3-jarige Rosa aan het werk met dubbele lijnen!

Ik les wekelijks met Rosa, omdat ik graag alles goed wil aanleren, dit is voor mij voor het eerst dat ik zo'n groen paard heb en dus is begeleiding erg gewenst. Gelukkig gaat dat ook erg goed! Rosa en ik rijden max 3/4 keer per week, waarvan we iedere keer maar uiterlijk 30 minuutjes rijden. Dat is meer dan genoeg voor Rosa en meer kan ik ook nog niet van haar verwachten.

Ons niveau, dat is dus basis. Rosa heeft wat soms nog wat moeite met haar halshouding en loopt van zichzelf graag wat hoger ingesteld. Nu heb ik haar juist liever wat meer voorwaarts-neerwaarts voor het ruggebruik. Dit trainen we dus ook zoveel mogelijk. Ze pakt alles heel goed op, Rosa is een fijn, meewerkend paard die erg veel meedenkt. Bij het trainen aan de dubbele lijnen had ik soms wat moeite met tempocontrole, Rosa overloopt zichzelf te snel, voornamelijk in draf. Hierdoor valt ze compleet uit elkaar en rent ze een beetje als bambi op het ijs rond. Dit heb ik onder het zadel eigenlijk vrijwel onder controle, soms neigt ze zelfs nu wat te onder haar tempo te gaan lopen.

We rijden nog niet de hele bak rond, dit komt omdat we een heus bakspook hebben in onze bak en Rosa vrij overdreven kan reageren in de hoek. Dit zijn we wel al aan het uitbouwen, maar omdat we eerst de basis goed bevestigd willen hebben, rijden we nu nog voornamelijk voor in de bak :)

Galop is voor Rosa nog een iets moeilijker punt. Ze heeft vrij lange benen en heeft nog enige moeite deze onder controle te houden, zoals mijn lesgeefster dat zo leuk uit kan leggen. Ik probeer haar daarom wat voorwaartser te rijden en wat meer steun te geven met mijn hand, hierdoor krijgt ze meer begeleiding en is het voor haar fijner om haar galopsprong te maken. Het is nu al zeker veel verbeterd, vergeleken met de eerste paar keren :)

Nu ik de beelden terug zie, zie ik al meteen een heleboel dingen die beter kunnen, zoals onder andere:

-Teugels korter! Soms zet ik mijn handen wat te hoog, omdat mijn teugels een kilometer te lang zijn. Iemand hier wat goede tips voor? De teugels blijven door mijn handen glippen, zowel zonder als met handschoenen..
-Meer naar voren kijken, ik kijk teveel naar Rosa (is ook zo leuk om naar te kijken :o )
-Soms rechterop zitten, ik heb wel eens de neiging om naar voren te vallen.

Genoeg info, hier het filmpje. Omdat het nogal lang was geworden, heb ik hier en daar wat beelden wanneer ik het beeld uit reed eruit geknipt. Zo is het nog enigszins wat fijner te kijken :P

Oh en dit is ook wel leuk om erbij te zetten, Rosa's ontwikkeling tot nu toe:

Afbeelding

Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden! Kritiek mag, graag zelfs. Maar ik waardeer het wel als het opbouwende kritiek is waar ik mee aan de slag kan :)

Ulfeino

Re: 3-jarige Rosa aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:49

Vind dat je haar heel netjes hebt lopen, ze loopt in een mooie vrij constante houding.
Je rijdt haar netjes en zonder veel druk op de teugel.
In het filmpje rij je eigenlijk alleen rechte lijnen en grote voltes, denk dat ze wel toe is aan het rijden van wat meer figuren, wat verruimen en terug nemen etc, de B oefeningen :)
Op het rijden verder heb ik geen op en aanmerkingen vind dat je het heel netjes doet.

Heel veel succes verder

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:55

Kijk ze gaan dan!
Ziet er al heel netjes uit, Lon. Wat loopt ze lekker al!

Een tip voor jou: Hakken naar beneden en rechtop zitten (maar dit zei je zelf ook al)

Keep up the good work! :D

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 18:08

Ulfeino, bedankt voor je bericht! Leuk om te horen dat het een beetje netjes is :D Ik probeer inderdaad al wat meer voltes halve baan te pakken, waarbij ze ook wat meer moet schakelen in het tempo. Middendraf is nog niet geprobeerd, zou ik inderdaad wel eens kunnen meepakken en kijken hoe ze daar op reageert!

Eef, bedankt! Ze gaat goed vooruit he? :D Inderdaad, rechterop zitten en die hakken (eeuwige strijd :') )
Laatst bijgewerkt door Coby op 08-09-13 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderd bericht verwijderd.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:14

Gaat goed zo te zien Lon! :D
Vraagje, van wie krijg je les? :D

Tip van mij was indd ook hakken na beneden & houding, maar dat werd al gezegd.. Hoewel dit mijn probleem ook is, haha!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 19:21

Natas, bedankt voor je bericht! Ik PB je even over mijn lesgeefster! :)
Laatst bijgewerkt door Coby op 08-09-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderd bericht verwijderd.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:39

Wat een prachtig filmpje je hebt Rosa mooi en relaxt lopen.
Vind het heerlijk om naar jullie te kijken, en wat zijn jullie goed bezig. +:)+
Rosa ziet er geweldig uit.
Wat je zelf al zegt op zo´n knap paard mag je best wat trotser gaan zitten.
Beugels een gaatje langer zou misschien al wat helpen.
De teugels kun je daar geen stukjes op laten zetten zodat ze niet doorglijden?
Of misschien andere teugels.
Ga zo door ben alweer benieuwd naar het volgende filmpje.
Jullie zijn zo knap saampjes :+:

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:45

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:25

Erg mooi en leuk paardje en lekker ontspannen.

Je hebt heel veel punten al zelf aangegeven.

Ziet een training erbij jou altijd zo uit? Afhankelijk wat je paardje aan kan kun je het misschien een beetje intressanter maken door figuren en overgangen

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:21

Gaat echt al heel lekker Lonn!

ik zou tempowisselingen gaan rijden en wachtoefeningen, hierdoor train je ook de achterhand en gaat Rosa meer controle krijgen haar stelten ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:25

esje01 schreef:
Gaat echt al heel lekker Lonn!

ik zou tempowisselingen gaan rijden en wachtoefeningen, hierdoor train je ook de achterhand en gaat Rosa meer controle krijgen haar stelten ;)

Het is nog maar een 3-jarige. Laat die eerst eens goed balans onder zijn of haar ruiter/amazone vinden. De rest komt later wel.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 14:00

Knoeken, dankje voor je reactie. In een ander topic had ik dat inderdaad ook al besproken, wanneer ik les heb rijden we veel meer overgangen, figuren etc. We werken aan het sluiten op de volte, tempowisseling daarin zodat ze meer dragend wordt op het achterbeen. Echter wanneer ik alleen rij schieten die oefeningen er vaak bij in en vergeet ze ook 9 van de 10 keer. Iets waar ik heel hard aan werk en zo weer een goede reminder heb gezien dat het vrij eentonig eruit ziet :j

Es, dankje! Ik ben inderdaad al wat meer bezig met tempowisselingen. Wat bedoel je precies met wachtoefeningen, dat begrip ken ik nog niet? :P

FriesWytske, Rosa is inderdaad een 3 jarige, wel eentje die ontzettend snel leert en dus eigenlijk qua balans al een heel eind is. Het is nu voor haar juist fijn als ze meer controle krijgt over haar benen, want dat maakt haar wat voorzichtig met het rijden, omdat ze zelf wat angstig kan reageren als ze dreigt 'om te vallen', wanneer ze hier steun in krijgt van mij is dat compleet weg. Maar het is wel zo fijn als ze leert dat ze zichzelf prima onder controle heeft :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:45

wachtoefening is het rijden van een overgang die je uiteindelijk wel of niet doorzet. Je draaft, gaat langzamer lichtrijden, Rosa komt braaf terug, dit hou je even vol en uiteindelijk bepaal jij wel of niet de overgang te maken naar de stap of dat je weer vlot voorwaarts naar je basistempo wegdraaft. Eigenlijk een uitbreiding van de tempowisselingen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:53

Het ziet er paard vriendelijk uit,maar...... ik mis het vw nw! Ik zie 1 houding en 1 tempo.
Je bent wel een leuke amazone, maar hier kom je zo direct niet verder mee in je africhting.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:59

Ik vind het een leuke combi maar inderdaad wat " schuiven" Dus voorwaarts neerwaarts zonder druk he. Maar dit bereik je dan weer het best door wat hierboven al gezegd wordt...overgangen, figuren. Vooral stap/halthouden/stap en stap/draf/stap helpen hier enorm mee.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:53

Esje, ooh zo! Dat zijn inderdaad fijne oefeningen, ga ze eens uitproberen bij Rosa! Bedankt voor je uitleg :)

aerdenhout1, qua tempo heb je gelijk, dat is inmiddels al een aantal keer gezegd. Ik wil haar niet te laag hebben, want dan dondert ze zo op de voorhand en juist dáár hebben we niks aan. We willen dat Rosa wat meer gaat dragen vanuit achter. Dat we niet verder komen in de africhting vind ik nogal een statement. Er leiden meer wegen naar Rome :)

Buenootje, zonder druk sowieso, ik dwing Rosa niet :) Inderdaad, ik moet wat meer tempowisselingen gaan rijden en (schijn)overgangen etc, ik ga er mee aan de slag! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:31

Een paard van 3 jaar mag nog op de voorhand donderen! Het dragen vanuit achter komt pas veel later!
Vlot maken voor het been is de eerste stap.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:33

wel erop letten dat ze ook in de wachtoefeningen altijd voorwaarts blijft denken hoor Lonn, dus welke overgang of tempowisseling je ook rijdt er moet altijd sprake zijn van voorwaartse drang.
als je me niet begrijpt moet je maar ff een pb sturen

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:26

aerdenhout1 schreef:
Een paard van 3 jaar mag nog op de voorhand donderen! Het dragen vanuit achter komt pas veel later!
Vlot maken voor het been is de eerste stap.

Vlot voor het been is ze al, daar is al voldoende aandacht aan besteed :) Inmiddels zijn we in de training al aardig ver en willen we niet meer dat ze op de voorhand dondert. Ten eerste gaat ze dan lopen als een duikboot die een tsunami veroorzaakt en ten tweede is dat voor Rosa niet prettig omdat ze dan haar balans sneller verliest wat voor haar dus spannend is, ze schrikt dan en geeft als reactie een zwiep met haar hoofd omhoog -> drukt haar rug weg. Dat willen we niet! :) Rosa is echt een typetje met rijden, haar karakter komt erg duidelijk naar voren zo nu en dan, ze heeft behoefte aan iemand die de leiding neemt want anders loopt ze echt als een bambi rond en dat is nu juist niet de bedoeling :)

esje01 schreef:
wel erop letten dat ze ook in de wachtoefeningen altijd voorwaarts blijft denken hoor Lonn, dus welke overgang of tempowisseling je ook rijdt er moet altijd sprake zijn van voorwaartse drang.
als je me niet begrijpt moet je maar ff een pb sturen

Ik snap wat je bedoelt! Ik zal het ook met mijn instructrice erbij oefenen zodat ik groen licht heb dat ik het goed doe/aanpassingen moet doen! Vind het iig wel een goede tip die ik wel ga gebruiken, zal haar wel goed doen! :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:53

Als ze alles zo snel op pakt, zou ik haar een tijdje in het land gooien. Met dat soort paarden ga je meestal snel over een onzichtbare grens heen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:00

Frieswytske, daar let ik ook bewust veel op, goed dat je het opmerkt. Nu rijden we al niet meer dan 3 keer per week waarvan een halfuurtje. De rustdagen zijn erg belangrijk voor haar en als ik aan haar merk dat het teveel is krijgt ze meer vrij, zodoende heeft ze nu al 3 dagen niks gedaan dan paard wezen en op het land lopen! :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:47

Wauw, fan van rosa! Ze doet het super en jij ook vind ik! Inderdaad goed naar je paard kijken. Als ze het teveel is merk je dat vanzelf wel. Ga zo door!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:36

Teugeltip; plak een plakbandje op de plek of neem dressuurteugels met van die stoppertjes (leren stukjes zoals bij een springteugel). Dat laatste heb ik en nu gaat het veel beter bij me.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:10

Wat een leuk dier!!

Heb je dressuurteugels?
Vraag aan de schoenmaker of hij een 3 of 4 stopjes wil zetten op je teugels, fluitje van een cent voor hem. En je zult zien dat je dan ook grip hebt! Want elke keer als je teugels uit je hand glijd dan zie je dat je paardje ook weer zijn hoofd omhoog doet.

Tempo bepaling, probeer wat dieper in je zadel te gaan zitten als je voelt dat ze te hard gaat. Je zult zien dat wanneer je wat rustiger uit het zadel komt zij ook meteen een stapje zachter gaat lopen. Ik zou veel gaan oefenen met ombuigen dmv. van hand veranderen en korte diagonalen te rijden.
Als ze iets eng vind, probeer het op te lossen met binnen stelling en binnen been. Je zult zien dat het na een keer of 5 is opgelost. Blijf praten en belonen.

Het helpt vaak ook om even halt te houden, na te geven en vervolgens weer weg te draven. Je hebt dan weer even die controle en de stelling. Zulke oefeningen helpen je ook om haar te leren wachten, ze mag pas weg als ze nageeft en stilstaat. Maar ik geloof dat dit al is vermeld!

Verder ontzettend veel figuren gaan rijden, S bochten, slangenvoltes, Stapjes middendraf en weer opvangen, maakt het ook interessant voor haar en zorgt ervoor dat ze voor jou aan het werk wilt gaan!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 10:50

kellaxy, dankje! Rosa doet het zeker goed, sta er iedere keer weer van te kijken hoe werkwillig ze is en hoe snel ze leert :j
Vera, dankje! Ik heb al teugels met stoppertjes eraan, maar zelfs dan schieten ze nog door mijn handen.
Hamstermuts, dankje! :D
WiesRosa, haha ik moest wel even wennen aan de naam, maar hij past wel bij d'r hihi :)
Horselove92, dankje!
Gerrit, ik heb geen dressuurteugels, ik heb webband teugels met stoppers eraan, maar ondanks dat die eraan zitten blijven de teugels door m'n handen glijden, vandaar mijn frustratie, ik had gehoopt dat het met stoppertjes wel zou minderen. En je zegt het precies goed, als die teugels glijden dan geef ik haar onbedoeld teveel ruimte van voren waar ze van schrikt omdat ze niet weet wat ze daarmee moet en dan gooit ze haar hoofd weer een stuk omhoog.
Ik ben de afgelopen weken inderdaad mezelf beter gaan controleren en rijd nu ook veel meer figuren, (schijn)overgangen en vele tempowisselingen en probeer inderdaad dmv stem en praten haar te helpen, dat werkt overigens erg goed bij haar. De tip van halthouden is een goede, Rosa is alleen met halt houden enorm onrustig en dan duurt het ook even voordat ze helemaal stilstaat en nageeft, zodra ze dit doet beloon ik haar alsof ze net de marathon heeft gelopen en mag ze meteen weer vertrekken. Dat vind ze soms nog wel eens lastig, maar dat is een goede oefening voor haar :j