Vandaag heb ik een poging gedaan om wat stukjes te filmen tijdens het rijden met Rosa.
Even wat info,
Dit is Rosa

Rosa is een 3 jarige NRPS merrie en meet nu ongeveer 1,56. Ze is sinds april onder het zadel, maar zowel ik als mijn instructrice merkte goed aan Rosa dat ze te weinig bespiering had om dit goed op te kunnen pakken. Hierdoor hebben we eerst een aantal weken aan de dubbele lijnen getraind om wat meer spieropbouw te krijgen. In juni zijn we weer onder het zadel verder gegaan. Hiervan zijn er ook twee topics te zien:
lonniejj @ [RT-HAW] Rosa voor de 5e keer onder het zadel!
lonniejj @ [RT-HAW] 3-jarige Rosa aan het werk met dubbele lijnen!
Ik les wekelijks met Rosa, omdat ik graag alles goed wil aanleren, dit is voor mij voor het eerst dat ik zo'n groen paard heb en dus is begeleiding erg gewenst. Gelukkig gaat dat ook erg goed! Rosa en ik rijden max 3/4 keer per week, waarvan we iedere keer maar uiterlijk 30 minuutjes rijden. Dat is meer dan genoeg voor Rosa en meer kan ik ook nog niet van haar verwachten.
Ons niveau, dat is dus basis. Rosa heeft wat soms nog wat moeite met haar halshouding en loopt van zichzelf graag wat hoger ingesteld. Nu heb ik haar juist liever wat meer voorwaarts-neerwaarts voor het ruggebruik. Dit trainen we dus ook zoveel mogelijk. Ze pakt alles heel goed op, Rosa is een fijn, meewerkend paard die erg veel meedenkt. Bij het trainen aan de dubbele lijnen had ik soms wat moeite met tempocontrole, Rosa overloopt zichzelf te snel, voornamelijk in draf. Hierdoor valt ze compleet uit elkaar en rent ze een beetje als bambi op het ijs rond. Dit heb ik onder het zadel eigenlijk vrijwel onder controle, soms neigt ze zelfs nu wat te onder haar tempo te gaan lopen.
We rijden nog niet de hele bak rond, dit komt omdat we een heus bakspook hebben in onze bak en Rosa vrij overdreven kan reageren in de hoek. Dit zijn we wel al aan het uitbouwen, maar omdat we eerst de basis goed bevestigd willen hebben, rijden we nu nog voornamelijk voor in de bak
Galop is voor Rosa nog een iets moeilijker punt. Ze heeft vrij lange benen en heeft nog enige moeite deze onder controle te houden, zoals mijn lesgeefster dat zo leuk uit kan leggen. Ik probeer haar daarom wat voorwaartser te rijden en wat meer steun te geven met mijn hand, hierdoor krijgt ze meer begeleiding en is het voor haar fijner om haar galopsprong te maken. Het is nu al zeker veel verbeterd, vergeleken met de eerste paar keren
Nu ik de beelden terug zie, zie ik al meteen een heleboel dingen die beter kunnen, zoals onder andere:
-Teugels korter! Soms zet ik mijn handen wat te hoog, omdat mijn teugels een kilometer te lang zijn. Iemand hier wat goede tips voor? De teugels blijven door mijn handen glippen, zowel zonder als met handschoenen..
-Meer naar voren kijken, ik kijk teveel naar Rosa (is ook zo leuk om naar te kijken
)-Soms rechterop zitten, ik heb wel eens de neiging om naar voren te vallen.
Genoeg info, hier het filmpje. Omdat het nogal lang was geworden, heb ik hier en daar wat beelden wanneer ik het beeld uit reed eruit geknipt. Zo is het nog enigszins wat fijner te kijken
Oh en dit is ook wel leuk om erbij te zetten, Rosa's ontwikkeling tot nu toe:

Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden! Kritiek mag, graag zelfs. Maar ik waardeer het wel als het opbouwende kritiek is waar ik mee aan de slag kan
)