Longeren, het gaat steeds wat beter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Longeren, het gaat steeds wat beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:53

Ik ben afgelopen maanden steeds meer bezig gegaan met longeren, omdat het een aantal maanden geleden echt heel erg gevaarlijk werd om nog gewoon met mijn verzorgpaard normaal even wat rondjes te doen.. Nu gaat het al stúkken beter, maar het kan natuurlijk altijd beter dus ik zou heel graag tips willen, vooral wat ik nog aan mijn houding kan veranderen :) ik weet vooral dat ik de lijn niet te lang moet doen (waar ik wel de neiging naar heb) zodat ik soms ineens het touw omhoog moet houden omdat ze er anders in gaat staan én op de een of andere manier moet ik er nog voor gaan zorgen dat ze stelling naar binnen krijgt, maar dat gaat me wel lukken denk ik :P

Zo liep ze erbij in afgelopen maart, daar heb ik het zelf al heel erg fout laten gaan door veel te weinig in te grijpen als ze ging bokken.

En dan in mei.. hier was het dus heel erg uit de hand gelopen en werd ze eigenlijk gewoon echt gevaarlijk (je ziet haar ook op een gegeven moment naar mij toe stormen én ze steigerde soms zelfs)

Naja, toen het dus zo erg was ben ik begonnen met heel voorzichtig proberen opnieuw op te bouwen en héél erg consequent zijn, en dat hielp echt goed! zo liep ze er in juni bij:

Maar daar zat er echt nog heel veel spanning in vind ik zelf, maar dat wordt nu eigenlijk steeds minder :)

Dit is hoe ze het nu doet, er zijn vast nog veel verbeter punten maar ik denk dat we al ver zijn gekomen vergeleken met een aantal maanden geleden :)

Ze loopt overigens in het begin altijd een beetje gevoelig, dat is gewoon stijfheid naarmate ze bezig is gaat dat weg :)
Ik ben benieuwd wat jullie nog allemaal aan verbeter punten voor me hebben, want ik heb longeren een beetje aan mezelf geleerd (heb ooit een keer les gehad) dus ik denk wel dat er nog een aantal dingen zullen zijn die ik niet goed doe :)

midgie

Re: Longeren, het gaat steeds wat beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:00

Miss gaan longeren aan kaptoom, dan kun je beter stelling vragen.
Ook niet te ver van het paard vandaan longeren in het begin, want aan het eind van de lijn komen jou hulpen niet door bij een paard wat alles nog moet leren, is een beetje moeilijk om dit via de pc uit te leggen, maar ik zou zeggen kom eens een keer langs om te kijken wat ik bedoel. je woont niet heel ver bij mij vandaan, 30 min
Als je het paard beweging wil geven in zijn eigen balans longeer hem dan zonder lijn , maar als je aan de lijn wil werken werk dan altijd aan techniek, longeer nooit aan het bit en gebruik nooit hulp middelen, longeer vanuit je eigen hand , want alleen jou hand kan voelen waar het fout gaat en met hulpmiddelen kun je dat niet voelen, ook longeren is een voorbereiding naar het rijden toe.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:47

Heb je de mogelijkheid in een kleinere paddock oid te longeren ? Of anders in de wei waar je longeert een stukje afzetten ? Je paard heeft nu wel heel veel ruimte, zeker als ze zelf het longeren nog niet echt toe laat. Het is meer een ren-partij dan effectief longeren...

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:03

Wat goed dat je al zo ver bent! Als ik de eerste filmpjes zie, denk ik aan een flink dominantie probleem. Ze keert zich telkens naar je toe, frontaal, uitdagend. In de eerste filmpjes laat je dit toe en haal je haar zelfs een keer naar je toe. Je plaatste je pony dus eigenlijk onder jou, door haar te laten bepalen wat er gedaan ging worden. Blijkbaar heb je daar goed aan gewerkt, echt super!
Ook ik zou een kleiner stuk afzetten om te longeren. Je kunt dan makkelijker de afstand tussen jou en je pony controleren. Verder misschien gaan werken met een hulpteugeltje? Het lijkt me dat jullie wel toe zijn aan een stapje verder :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:56

Ik vind je niet streng genoeg, zeker in je lichaamshouding. Je deinst snel achteruit, geeft geen grenzen aan. Desondanks ziet het er wel beter uit qua gedrag.
Echter op deze manier longeren is echt vragen om problemen. Paard gaat zo scheef de bocht door dat mijn schouders pijn doen door ernaar te kijken. Gebruik alsjeblief een dubbele longe of iets dergelijks, om het paard ook goed te trainen op lichamelijk gebied. De stijfheid zal dan vanzelf verdwijnen. Vraag desnoods (professionele) hulp. Succes verder!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 12:00

Bedankt allemaal!

Een stukje afzetten kan helaas niet, het is mijn verzorgpaard dus ik heb geen prikpaaltjes en de eigenaar ook niet.. (en ik denk ook niet dat hij zou willen dat ik dat doe := )

Het klopt dat ze heel erg dominant is ja, ze meest echt een gigantisch stuk aan opvoeding :=

unicorn, ik ben nu wel streng volgens mij hoor, anders zou ze echt nog wel bokken en zelf plan trekken en dat doet ze niet.. Dubbele lijnen heb ik geprobeerd maar ik kan daar zelf echt totaal niet mee omgaan, zou wel professionele hulp willen maar dat is geen optie. Dat scheef door de bocht is volgens mij op het laatste filmpje ook niet meer toch? ik heb nu haar tempo wel onder controle..

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:07

Wat is het doel van het longeren op deze manier? Energie kwijtraken? Gehoorzaamheid oefenen? Want ik denk dat je hier qua training nog steeds niet heel veel mee bereikt (niet nageeflijk, achterbeen is niet actief etc). Ik zie vaak dat mensen hun paard rondjes laten lopen aan een lijn zonder dat het mij dan heel duidelijk is wat ze daar mee willen bereiken. Als er meer focus is gaat het paard ook vaak al beter lopen.

AnjaClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:08

In de eerste filmpjes valt mij op dat je je paard de kans geeft om voor je te gaan staan. Zorg dat je met de longeerlijn en je zelf in een driehoek staat. Jij hoort ongeveer ten hoogte van haar kont te staan, zo drijf je haar al met lichaamstaal naar voren. Werkte heel goed bij mijn haflinger!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 12:12

zazaza, ik longeer meestal als ik niet kan rijden om haar toch beweging te geven en gewoon voor de afwisseling..

AnjaClaudia, ja klopt, daar werk ik inderdaad ook aan dat op de goeie plek staan dat gaat volgens mij al een stuk beter, maar ik vergeet het soms nog weleens en dan komt ze dus weer naar binnen (maar dat is echt al bijna niet meer :) )

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:49

Ik zie veel verbetering in de gehoorzaamheid van je verzorgpaard, en er is nu controle over tempo. Vind het erg knap dat je dit bereikt hebt. Mijn advies is om je nu te gaan richten op het technische aspect, dus om het paard ook beter te laten lopen aan de longeerlijn. Ze moet leren haar achterhand en rug meer te gebruiken. Zolang ze haar hoofd zo hoog heeft bereik je qua training eigenlijk niet veel, want dan kan ze nooit de juiste spieren trainen. Ook loopt ze steeds met stelling naar buiten in het laatste filmpje, waarschijnlijk door balansproblemen maar dit kun je dus trainen aan de longeerlijn en dan heb je er ook profijt van onder het zadel. Dit kun je eigenlijk het best aan de dubbele longeerlijn trainen, maar ik denk dat je hiervoor les moet nemen want het is in het begin best lastig. Een andere oplossing is bijvoorbeeld een kaptoom, dit wordt ook bij jonge paarden gebruikt om zonder veel dwang te leren dat ze het hoofd omlaag moeten brengen. Ik longeer zelf veel met bijzetteugels en longeersingel en vind dit zelf heel prettig werken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 14:54

dittaswart, Dankjewel! Dubbele lijnen en singel etc. heb ik dus inderdaad al klaar liggen, denk dat ik maar een keer een vriendin vraag die het op school heeft geleerd of ze het mij ook wil leren, maar ik ben wel bang dat dat moeilijk wordt want het zijn zoveel touwen dat ik er meestal nogal mee in de knoop raak :')

AmyxDomino, Dankjewel, maar volgens mij is dit gedeelte van het forum alleen voor tips & commentaar :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:46

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 14:57

Verder niemand nog iets?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:00

Al een hele verbetering, goedzo!
Het lijkt alsof jou paard scheef is . Wanneer je hem links om longeert zie je ook dat hij geen stelling maakt naar binnen maar echt resuluut zijn kop eruit steekt, wanneer jij hem dan vraagt van kijk eens hierheen dan begint hij echt vervelend te doen. Wat met de kaptoom is gezegd zou ik zeker even proberen! En beide kanten even consequent longeren. Ik zou eens investeren in leuke longeerlessen, of gewoon eens een vriend of vriendin te vragen die er ervaring mee heeft. Je leert er onwijs veel van en zorgt ervoor dat jij wél met alle touwtjes kan longeren zonder er mee in de knoop te raken.
Ik zou zelf nog niet beginnen met bijzetten, zadel erop etc. Kaptoom en misschien dubbele longe, eerst leren op eigen benen lopen en braaf zijn en dan gaan denken aan volgende stapjes

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 10:01

Sorry, ik zag nu pas dat er nog een reactie was :=

Dankje! Ja klopt, ze is idd scheef.. ik ga een vriendin vragen om me het dubbel longeren een keer wil leren, daarvoor heb ik de spullen liggen, kaptoom heb ik niet en ga ik ook geen kopen, het word me allemaal wat duur :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:09

paard loopt erg kort en stijf...wel beter dan eerst.
Zoals al eerder geschreven,dit heeft weinig zin....rondjes laten rennen.Dat doet hij in de wei ook.
Om een paard te gymnastiseren zal je hem echt moeten bijzetten.En heel losjes,anders gaat hij nog meer krabbelen.
En waar is je longeerzweep?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 10:17

Ik heb een zweep vast hoor :P
Ik had haar laatst al een keer met bijzet gelongeerd, dat ging wel wat beter ja (omdat haar hoofd dan ook wat lager komt) alleen nu kan ik haar even niet longeren omdat de wei te glad is en ze een ijzer mist..

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:25

Ik vind dat je al heel ver bent gekomen hoor. Echt top. Misschien kan je op youtube filmpjes zoeken van longeren en instructie erin. Dubbele lijnen is ook een kwestie van wennen, maar wel moeilijk als je niet een stukje kan afzetten. Heel veel succes en gewoon lekker doorgaan. Misschien is het technische aspect niet geweldig, maar ik denk zeker dat je al een heel eind op weg bent. En ik snap ook als het je verzorgpony is, dat je niet eindeloos geld hebt voor een kaptoom enzo. Maar als die vriendin van jou kan en wil helpen, dan zal dat echt heel fijn zijn voor jou en je pony. Want leren is leuk, voor de meeste paarden ook!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 16:00

Ik ga wel een keertje naar die vriendin die kan het mij wel leren, vanaf een filmpje vind ik het altijd wat moeilijk omdat je het dan niet zelf voelt zegmaar :P

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:12

Goed idee om les te nemen. Dubbele lijnen werkt ook goed, maar dat moet je wel even leren, dan wordt je er al doende handig mee. Voor een paard als dit, dat kort loopt en stellinghulpen nodig heeft, zijn dubbele lijnen ideaal. Bijzet zou ik niet zo snel gebruiken, het risico dat je een houding afdwingt is daarmee groot. En dat is nou net wat niet moet, het paard moet op eigen benen leren lopen en soepel door het lijf gaan.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:25

Knap dat je al een stuk verder bent. In de eerst filmpjes heb ik het idee dat je zelf ook nog erg zoekt. In het laatste filmpje is dat al een stuk beter maar blijf goed op je eigen lichaamshouding letten! Ook je hand waarin je lijn zit gaat een aantal keer omhoog lijkt het? Wellicht is er iemand in de buurt die eens met je mee wilt kijken? Ik zou eerst de bovenstaande puntjes oplossen en dan verder aan de slag met je verzorgpony.

Hamstermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:01

komt wel goed, in een hoek van de paddock of wei longeren is ook handig, dan heb je al iets meer dan de helft van de volte een afbakening.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 23:31

Heeft het paard nergens last van?
Ik vind haar niet echt minder stijf lopen op het eind van het filmpje. Ook lijkt ze steeds met haar hoofd naar buiten te trekken.

En nav je filmpjes: je ziet zeker verschil!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 08:27

Jetta, hulpteugels ben ik ook altijd erg voorzichtig mee ja, wil ze niet fout gebruiken :n ik heb nou wel een keer stieken heel los bijgezet alleen wel zo los dat het nog nergens voor hielp :') ik ga volgend weekend waarschijnlijk oefenen met dubbele lijnen bij een vriendin, op een paard dat het al kent :)

Happie, Ja klopt ik moet daar echt op letten maar soms vergeet ik het even := Die hand die omhoog gaat was als ze wat naar binnen viel en de lijn dus op de grond lag volgens mij :')

Hamstermuts, dat word het niet, de hoek voor de stal is veel te glad, en achterin zitten we recht naast een carpool strook dus dat is gewoon niet handig als er de hele tijd mensen zijn die haar dus weer afleiden :)

Ginger0410, Neehoor, ze heeft nergens last van :) In het begin loopt ze altijd een beetje stijf, en dan hoofd naar buiten is omdat ze scheef loopt :) (daar moet ik dus aan gaan werken)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:24

Dat je er op moet letten geeft niets dat je er mee bezig bent is al top. Houd je hand in de gaten voor het naar binnen komen kun je ook een zweep gebruiken. Goed om te lezen dat je hulpteugels op een ander paard met iemand erbij gaat oefenen!