Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
paarden tainen gaat het makkelijkst als je concentreerd op de positieve dingen. niet door te haten als hij/zij iets verkeerds doet.

Axivoca123 schreef:klinkt heftig.
Paarden stijgeren altijd voor een reden. zoals je zei stijgert hij bij de duinen en als je naar het strand gaat.
wat ik aan kan denken is dat je paard niet genoeg vertrouwen heeft in die plekken. probeer je tijd te nemen en het heel rustig aan te pakken, voetje voor voetje. laat hem weten dat het oke is om daar naartoe te gaan. veel aaien en goed belonen voor wat hij ook doet. niet meteen in de mond rukken als hij gaat stijgeren en slaan of whatever, hij is gewoon onzeker, en wil door stijgeren vermijden om daar naartoe te gaan. sta gewoon stil als je voelt dat hij niet verder wil gaan. beloon hem dat hij zover is gekomen en desnoods laat je hem een kleine volte lopen.paarden tainen gaat het makkelijkst als je concentreerd op de positieve dingen. niet door te haten als hij/zij iets verkeerds doet.
aeolusnr1 schreef:idd ik denk dat ik je zou kunnen helpen.
Maar dan met het paard hier in trraining, steigeren is niet iets dat je zomaar kan doen ophouden, je moet het paard duidelijk kunnen maken dat dit ongewenst gedrag is, en dat moet dus overtuigend kunnen overkomen.
Een deel van de training verloopt ook via grondwerk, dan bereden in de piste en dan pas op buitentocht.
Uiteraard moeten we er zeker van zijn dat het paard medisch in orde is.
eigenlijk heb je het nu al te ver laten komen, zo een gedrag moet je dadelijk van bij de eerste poging al correct gaan aanpakken, het wordt steeds gevaarlijker.
Bionda86 schreef:Nu even mijn advies voor TS.
Als je er echt van overtuigd bent dat dit gedrag voortkomt uit enthousiasme, en het geen angst is, denk ik dat je er slim aan doet om telkens als je naar buiten gaat een klein stukje te rijden. Op het moment dat je merkt dat je paard mee GO krijgt en wil gaan draai je rustig om en ga je terug naar huis. Dan geef je hem indien nodig daar nog zijn beweging en de volgende keer begin je weer opnieuw.
Telkens weer pak je het op deze manier aan. Dus naar buiten zo lang hij relaxt is prima maar krijgt het meer GO omdraaien en terug. Dit kan je langzaam uitbouwen tot je steeds een stukje verder komt, en zodat hij leert dat hij alleen in relaxte toestand buiten wordt gereden en dat hij anders weer naar huis gaat.
Als je dit lang genoeg enkele weken (dus echt heel wat buiten ritten hebt gedaan) en het lijkt te werken kan je na verloop van tijd beginnen met omdraaien als je voelt dat hij meer GO krijgt en weer richting huis rijden, en als hij dan weer relaxter wordt weer is proberen om te draaien en kijken of je dan wat verder kan komen.
Als het echt alleen enthousiasme is denk ik dat je met deze methode een heel eind zou kunnen komen!
Succes
_Alarm_wlkp schreef:Voorwaarts is misschien inderdaad de oplossing maar ik geef mijn paard niet haar zin.
Als ik wil stappen zal het stappen zijn en niet draven omdat zij persé voorwaarts wilt
Wat is het volgende dan? Meteen volle galop omdat ze dat nog liever wilt? Nee toch maar niet...
rommulus schreef:_Alarm_wlkp schreef:Voorwaarts is misschien inderdaad de oplossing maar ik geef mijn paard niet haar zin.
Als ik wil stappen zal het stappen zijn en niet draven omdat zij persé voorwaarts wilt
Wat is het volgende dan? Meteen volle galop omdat ze dat nog liever wilt? Nee toch maar niet...
Het gaat er niet om om het paard zijn zin te geven het gaat er om dat je gaat rijden en rust in het koppie krijgt.
Een paard die wil gaan moet je simpelweg aan het werk zetten.
Op het moment dat ie wil steigeren moet ie toch echt stil staan.
Mijn aap is ook een die het liefste hard gaat buiten en het liefste in volle ren galop en die moet ik toch ook echt verzamelen.
Gezien ik geen prutsmuts wil met bokken en steigeren buiten houd ik hem voorwaards tot ie weer door heeft hoe het ook maar weer werkt.
En geloof me ik ben wel eens 1,5 uur bezig (afhankelijk met welk paard ik mee rij en of ik alleen rijd, met zijn race maatje duurt het uiteraard langer).

smurffie schreef:Ik lees in je stuk inhouden inhouden en inhouden.
Als ik mijn merrie ga inhouden wil ze ook rennen. Ik gooi op zo'n moment mijn teugels los en zing een liedje waar ik rustig van wordt, doet wonderen.