Overstap boomloos. 3e keer rijden. Wie tips. Ginger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Overstap boomloos. 3e keer rijden. Wie tips. Ginger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:12

[RT-HAW] Ginger en ik vooruitgang na 1.5 jaar! IEMAND TIPS? Eerder topic met dressuur zadel wat niet helemaal lekker lag vandaar geruild met boomloos.

Sinds 2 weken heb ik een boomloos zadel.
Ik vind het een heerlijk zadel, en ze loopt er goed onder, wel zit ik alsnog te deken om ook een dressuur zadel te kopen (Ginger is niet mijn eigen paard) Ik blijf wel gewoon met Ginger springen (als ik al spring) met mijn veelzijdigheids zadel.

Ginger liep eerst vreselijk hoog met haar hoofd. Sterren kijker! Nu begon ze met zakken met een normaal hoofdstel en nu zelfs met halster.

Dit is ook meteen Gingers nieuwe boomloze set. Blauw/Roze.

Verbeter tips voor mezelf, Ik moet enorm wennen aan het zadel, en val daarom enorm naar voren. Dit komt mede door mijn heup problemen, maar het is nu wel erg verslechterd. Ik twijfel ook of ik me beugels nog een gaatje langer moet doen. Tips over mijn houding laat ik helemaal aan jullie over, daar leer ik van!

Ik ben bezig met tempo wisselingen. Veel halt houden (ze kon eerst amper stil staan), achterwaards wat super goed gaat! Galop doe ik nog even niet.

Deken was om voor de fotos (nieuwe set)
Afbeelding

Ze vond de deken vreselijk eng.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ze aan het einde rijd:D
Afbeelding

Tips zijn meer dan welkom!! Ik wil heel graag leren en heb tot nu toe heel veel gehad aan bokt!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:23

Ziet er leuk uit hoor!
Ik heb wel even een tip: probeer meer van achter naar voren te rijden. Ik zie op de foto's dat ze op de voorhand loopt, maar wel in een klein krulletje. Ze loopt dus niet aan de teugel, maar je hebt kans op een valse knik. Eerst de motor aan de gang krijgen, en dan wat opvangen aan de voorkant. Zo wordt ze vanzelf nageeflijk en gaat ze écht aan de teugel lopen. Op de laatste foto ziet het er al goed uit! Leuk dat je haar lekker kan rijden met een gewoon stalhalster!

Wat betreft je zadel: heb je er een pad met inlages onder? Op internet wordt wel gezegd dat je dit zadel met een normaal dekje kan rijden, maar dat is niet zo. Op den duur zal het paard dan rugproblemen krijgen, en dat wilde je juist net voorkomen. Van HKM heb je hele leuke dekjes voor boomloze zadeld, in veel kleuren (de HKM protectorpad) en natuurlijk heb je nog de dekjes van Grandeur, Christ, FRA en Barefoot, maar die zijn een stuk duurder en in minder leuke kleurtjes.

Succes :D

capopjekop

Re: Overstap boomloos. 3e keer rijden. Wie tips. Ginger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:26

k zou er idd een ander dekje onder doen, nu lijkt er druk op de schoft te zitten.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:30

StableDoor schreef:
Ziet er leuk uit hoor!
Ik heb wel even een tip: probeer meer van achter naar voren te rijden. Ik zie op de foto's dat ze op de voorhand loopt, maar wel in een klein krulletje. Ze loopt dus niet aan de teugel, maar je hebt kans op een valse knik. Eerst de motor aan de gang krijgen, en dan wat opvangen aan de voorkant. Zo wordt ze vanzelf nageeflijk en gaat ze écht aan de teugel lopen. Op de laatste foto ziet het er al goed uit! Leuk dat je haar lekker kan rijden met een gewoon stalhalster!

Wat betreft je zadel: heb je er een pad met inlages onder? Op internet wordt wel gezegd dat je dit zadel met een normaal dekje kan rijden, maar dat is niet zo. Op den duur zal het paard dan rugproblemen krijgen, en dat wilde je juist net voorkomen. Van HKM heb je hele leuke dekjes voor boomloze zadeld, in veel kleuren (de HKM protectorpad) en natuurlijk heb je nog de dekjes van Grandeur, Christ, FRA en Barefoot, maar die zijn een stuk duurder en in minder leuke kleurtjes.

Succes :D

Dank je wel! Heb geprobeerd met sidepull te rijden maar dat vind ik helemaal niks en reageert ze niet op.

De vrouw die mij een keer les heeft gegeven vertelde dat je op de achterhand kan rijden (naja kan trainen:P, kan niet zo goed uitleggen:P) Door veel te schakelen. Dus tempo wisselingen. Ik doe dit al best lang met haar, maar zie daar in geen verschil. Ik vraag haar ook amper aan de teugel. Als ze zo loopt (zakt) dan hou ik me handen stil (alleen sturen natuurlijk) Ze loopt wel prettiger als ze zakt, anders loopt ze vaak hoger dan hoe ze op de eerste foto loopt.

Nee ik heb geen apart dekje er voor. Momenteel wil ik op dr rijden zonder dekje er onder, want heb geen geld voor zn nieuw dekje van best wel veel geld. Ginger is niet mijn paard, en zn zadel met zn dekje er onder is al beter dan een helemaal niet goed passend zadel. Eigenaar wou eerst zelf zn zadel kopen, maar dat kwam er maar niet van naar meerdere keren vragen, dus heb toen maar zelf aangeschaft.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:31

Bij Agradi verkopen ze zulke dekjes voor 35-40 euro, die zijn goed genoeg. Het is op de lange termijn écht niet verstandig om zonder speciaal dekje te rijden :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:34

Kirsha schreef:
Bij Agradi verkopen ze zulke dekjes voor 35-40 euro, die zijn goed genoeg. Het is op de lange termijn écht niet verstandig om zonder speciaal dekje te rijden :)

Ik zie wel vaker (niet heel vaak) dat mensen boomloos rijden zonder dekje.
Ik heb voor de rest geen verstand van boomloos, maar waarom zou dat met dit zadel niet kunnen?:)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:35

Een boomloos zadel gebruiken zonder bijbehorende pad met goede inlagen erin, is net zoiets als de kussens onder je boomzadel uit slopen en zo gaan rijden. Je molt de rug van het paard zo. Als je geen geld hebt, spaar dan even door tot je iets goeds kunt kopen, want hier krijg je ellende mee.
Is net banketstaaf bedoeld, maar het is nu erg banketstaaf voor dat paard. Neem er je voordeel van, zou ik zeggen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:36

Kirsha schreef:

Bedoel je deze?
http://www.agradi.nl/kerbl-zadelpad-voo ... t-full.htm

Ik heb presies zn zelfde dekje, alleen dan maat cob veelzijdigheid. Denk niet dat me boomloos zadel daar op past:(

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:36

Tja heel eerlijk? Als dit het zadel is dat ik denk (lopen topics over hier op Bokt) is het al geen al te beste kwaliteit... Los daarvan heeft een boomloos zadel dus geen boom die de druk verdeelt. Met name bij lichtrijden krijg je dus puntbelasting op de rug, alle druk komt op 1 of 2 wervels te staan wat niet bevorderlijk is voor de rug van je paard. Zo'n dekje heeft speciale stevige inlages die de druk verdelen. Enne, de meeste mensen die boomloos rijden gebruiken wel een dekje hoor. Maar er zijn er ook veel die een halfpad gebruiken zodat ze hun normale dekjes eroverheen kunnen doen, alleen zie je dat niet :)

Edit: Dat dekje uit de link bedoel ik inderdaad. Ik denk ook niet dat het erop past, je kunt het altijd proberen... Anders toch even sparen voor deze misschien.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 02-09-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:37

Er zijn ook mensen die van een dekje zelf een dekje met inlages maken. Dus het kan best zijn dat die mensen wel inlages hebben maar dat jij ze niet ziet.

Zoals je nu al ziet drukt jouw zadel op de schoft en waarschijnlijk ligt de ruggegraat ok niet vrij. Hier zorgt normaal de boom voor, maar die heeft jou zadel niet. Zo heeft je paard eerder last op rugklachten.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:38

capopjekop schreef:
Er zijn ook mensen die van een dekje zelf een dekje met inlages maken. Dus het kan best zijn dat die mensen wel inlages hebben maar dat jij ze niet ziet.

Zoals je nu al ziet drukt jouw zadel op de schoft en waarschijnlijk ligt de ruggegraat ok niet vrij. Hier zorgt normaal de boom voor, maar die heeft jou zadel niet. Zo heeft je paard eerder last op rugklachten.

Bedoel dit niet aanvallend hoor:P Gewoon dingen die ik dan niet snap:$

Waarom is boomloos dan zoveel beter dan een gewoon zadel met boom?
Ik heb tot nu toe alleen nadelen gehoord:$

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:40

Je zou eventueel zelf vakken voor inlages op je dekje kunnen maken en dan losse inlages kopen. Inlages zelf zijn helemaal niet duur (kan je bestellen op de site van barefoot).

Met tempowisselingen kan je inderdaad de achterhand activeren. Rijd je haar wel eens helemaal laag (neus op voorkniehoogte of lager)? Dat is in het begin makkelijker voor het paard, als ze laag nageeflijk wordt, kan je haar hoger in gaan stellen. Rijd je ook veel voltes? Dan kan je proberen die ze gaan sluiten (kleiner maken) en dan weer openen (groter maken). Hierbij houd je dan gewoon de binnenstelling en -buiging. Met deze oefening laat je je paard wijken, alleen dan op de volte. Zo wordt het achterbeen ook verder onder de massa gebracht, én je paard wordt soepeler en dus rechter :D

Edit: boomloos <3 Ik heb zelf een Barefoot Cheyenne gekocht, die gebruik ik op mijn bijrijdpaard. Boomloos, mits gecombineerd met een pad met inlages, is voor veel paarden heel fijn. Het is flexibel en 'groeit' mee met je paard. Een paard verandert zijn hele leven van vorm: dan weer wat dikker, dan weer dunner, dan weer een wintervacht, dan weer een zomervacht, dan weer meer bespiering, dan weer
minder bespiering, etc. Een boomzadel kan hierbij niet meegroeien en zal dus heel snel niet meer passen. Een boomloos zadel groeit wel mee. En het zit gewoon heerlijk!
Als je nog vragen hebt over boomloos, stel ze dan in het 'voor- en nadelen van boomloze zadels'-topic.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 02-09-13 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:41

Boomloos is niet beter dan een zadel met boom... Een goed passend boomzadel is alleen niet voor alle paarden even makkelijk te vinden. Boomloos is flexibel en vormt zich makkelijker naar de rug van je paard, daarom is de pasvorm vaak makkelijker dan bij boomzadels. Vaak dus, NIET altijd. Voor mij heeft boomloos ontzettend veel voordelen, mijn paard loopt er als een trein onder, ik zit als een huis en ik voel perfect aan wat mijn paard doet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:41

korbakimmy8 schreef:
capopjekop schreef:

Bedoel dit niet aanvallend hoor:P Gewoon dingen die ik dan niet snap:$

Waarom is boomloos dan zoveel beter dan een gewoon zadel met boom?
Ik heb tot nu toe alleen nadelen gehoord:$

Als ik de keus heb tussen een passend boomzadel of een boomlooszadel dan ga ik voor het passende boomzadel. Een boomzadel heeft een betere drukverdeling. Alleen is het soms lastig om een passend zadel te vinden. Dus ik zou een boomlooszadel niet per definitie beter willen noemen. Maar wat heeft dat ermee te maken dat je beter een pad met inlages kunt gebruiken?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:42

StableDoor schreef:
Je zou eventueel zelf vakken voor inlages op je dekje kunnen maken en dan losse inlages kopen. Inlages zelf zijn helemaal niet duur (kan je bestellen op de site van barefoot).

Met tempowisselingen kan je inderdaad de achterhand activeren. Rijd je haar wel eens helemaal laag (neus op voorkniehoogte of lager)? Dat is in het begin makkelijker voor het paard, als ze laag nageeflijk wordt, kan je haar hoger in gaan stellen. Rijd je ook veel voltes? Dan kan je proberen die ze gaan sluiten (kleiner maken) en dan weer openen (groter maken). Hierbij houd je dan gewoon de binnenstelling en -buiging. Met deze oefening laat je je paard wijken, alleen dan op de volte. Zo wordt het achterbeen ook verder onder de massa gebracht, én je paard wordt soepeler en dus rechter :D

Ik longeer haar met touwtjes, en dan loopt ze op kniehoogte. Ik zelf krijg haar niet zo laag als ik rij.
Ik rij veel voltes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:43

korbakimmy8 schreef:
Ik zie wel vaker (niet heel vaak) dat mensen boomloos rijden zonder dekje.
Ik heb voor de rest geen verstand van boomloos, maar waarom zou dat met dit zadel niet kunnen?:)

Het ene boomloze zadel is het andere niet. Sommige boomloze zadels hebben losse kussens/panelen aan de onderkant. Dan kan je met een normaal dekje rijden. Maar jouw zadel is helemaal vlak aan de onderkant en dan moet je echt een pad met inlages hebben om het zadel van de ruggengraat af te liften.

Appelmoes_11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:44

Ik heb nog een tipje: heb je al eens geprobeerd om de teugels aan de onderkant van je stalhalster vast te maken ipv de zijkant? Het schijnt dat je signalen dan duidelijker zijn :) Als je de teugels aan de zijkant hebt, komt bij eigenlijk alles dat je doet druk óp de neus. Als je ze onderaan vastmaakt, kun je links en rechts beter doorgeven.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:47

Appelmoes_11 schreef:
Ik heb nog een tipje: heb je al eens geprobeerd om de teugels aan de onderkant van je stalhalster vast te maken ipv de zijkant? Het schijnt dat je signalen dan duidelijker zijn :) Als je de teugels aan de zijkant hebt, komt bij eigenlijk alles dat je doet druk óp de neus. Als je ze onderaan vastmaakt, kun je links en rechts beter doorgeven.

DAnk je wel voor de tip! Dit ga ik zeker eerst volgende keer proberen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:49

Je lijkt overal voorover te kantelen. Niet alleen je bovenlijf, maar je hele lijft kantelt, waardoor je bovenlijf naar voren gaat en je benen naar achteren. Een boomloos zadel geeft minder steun, dus het kan even wennen zijn, maar het kan ook zo zijn dat je beugelophanging niet juist is voor jou.

Op deze manier rijden met een stalhalster raad ik verder af... Een halster is niet gemaakt voor constante druk, daar zijn specifieke bitloze hoofdstellen voor op de markt gebracht.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:52

korbakimmy8 schreef:
StableDoor schreef:

Ik longeer haar met touwtjes, en dan loopt ze op kniehoogte. Ik zelf krijg haar niet zo laag als ik rij.
Ik rij veel voltes!

Ik denk dat ze wel vanzelf met haar hoofd laag gaat lopen met rijden. Probeer dit eens: als je voelt dat ze ook maar een milimeter wil zakken, geef dan meteen die ruimte. Doe je armen naar voren en laat de teugels door je handen glijden, beloon met je stem.
Als ze niet laag wil lopen, of ze gooit meteen haar hoofd omhoog (bijvoorbeeld in een overgang) kan het zijn dat ze wat last heeft van haar rug, maar het is niet jouw paard, dus dan is het aan de eigenaar om er wat aan te doen. Ik weet hoe frustrerend dat kan zijn :+

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:53

Doubtless schreef:
Je lijkt overal voorover te kantelen. Niet alleen je bovenlijf, maar je hele lijft kantelt, waardoor je bovenlijf naar voren gaat en je benen naar achteren. Een boomloos zadel geeft minder steun, dus het kan even wennen zijn, maar het kan ook zo zijn dat je beugelophanging niet juist is voor jou.

Op deze manier rijden met een stalhalster raad ik verder af... Een halster is niet gemaakt voor constante druk, daar zijn specifieke bitloze hoofdstellen voor op de markt gebracht.

Zoals in mijn begin post:

''Ik moet enorm wennen aan het zadel, en val daarom enorm naar voren. Dit komt mede door mijn heup problemen, maar het is nu wel erg verslechterd.'' (door zadel)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:55

korbakimmy8 schreef:
Doubtless schreef:

Zoals in mijn begin post:

''Ik moet enorm wennen aan het zadel, en val daarom enorm naar voren. Dit komt mede door mijn heup problemen, maar het is nu wel erg verslechterd.'' (door zadel)

Jammer zeg, dat je houding verslechterd met dit zadel! Ik heb zelf het voorover-val-probleem ook door mijn rugklachten, maar met mijn boomloze zadel (zonder wrongen) gaat het juist beter. Kan je bij dit zadel de beugelophanging niet verplaatsen? Dat kan misschien ook wat helpen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:59

Ja volgens mij kan je die wel verplaatsen. Waar kan ik ze het beste plaatsen waardoor het misschien beter gaat?

Als ik een goed Rossner Amerika dressuur zadel voor goedkoop heb gevonden gaat deze sws weer weg. Rossners zijn duur, en zoals ik al zei is het niet mijn paard, heb al Rossner veelzijdigheids, en weet dat die goed ligt dus wil heel graag de dressuur!

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:00

Ik ga idd mee met @Doubtless wat betreft je kantelen en het rijden met stalhalster in combinatie met constante druk ;)

Klopt het dat je je handen meebeweegt met lichtrijden (als in omhoog, omlaag?) dat idee krijg ik een beetje van je foto's ;) in dat geval zou ik misschien gaan werken aan je onafhankelijke zit, dat zou ook weer van belang kunnen zijn voor dat kantelen ;) Ook zou je idd kunnen proberen of je beugels een gaatje langer fijner zitten, op zich kan het zo wel, maar wie weet is dat voor jou de oplossing?

Een oefening voor het werken aan je onafhankelijke zit is door bijv. met lichtrijden (wat normaal zit staan zit staan is) te oefenen met zit staan staan zit staan staan zit (dus alsof je elke keer van been verwisseld maar dan andersom) ;) persoonlijk vind ik dat een fijne oefening.

Leuk dat je boomloos rijdt, het is idd niet een van de beste boomloze zadels dus ik raad je ook aan echt een pad voor boomloze zadels te gebruiken, mocht je graag je huidige dekjes willen gebruiken zou je een halfpad kunnen kopen, die doe je tussen je paard en je gewone dekje in. Die zie je amper, is goedkoper als een heel pad en veeeel beter voor de rug van je paard! Er zijn niet voor niets speciale dekjes voor boomloze zadels ;)

Fijn dat je lekker rondrijdt met je paard en naar tips op zoek bent, je komt er wel, geniet van het rijden :D!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:04

Ik heb ook een tijd gehad dat ik erg voorover viel. Wat voor mij helpt is beugels lang en echt zitten, je zit is nu heel gespannen. Ook zou ik de beugelophanging naar voren plaatsen zodat je eigenlijk wordt gedwonen te gaan zitten.