Hoe krijg ik pony weer aan het galloperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simonevd

Hoe krijg ik pony weer aan het galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 10:48

De 5 jarige haflinger waar ik nu een tijdje op rijd had voor mij een berijder die niet goed reed en slecht zat. Hierdoor wil de pony niet meer galloperen maar hoe krijg ik haar wel weer in gallop?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:53

Wat is precies de situatie? Wat gebeurd er als je de galophulp geeft? Galoppeert hij wel gewoon aan de longe?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:54

gallopeerd ze wel netjes aan als je haar longeert? en is dat dan met hulp van de zweep of reageert ze ook goed op enkel je stemhulp?

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:00

NoekAa_ schreef:
Wat is precies de situatie? Wat gebeurd er als je de galophulp geeft? Galoppeert hij wel gewoon aan de longe?

Ja. Als ik de hulp geef wanneer ik erop zit gaat ze achteruit lopen of heel hard bokken

Esmee_RS

Re: Hoe krijg ik pony weer aan het galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:01

Past je zadel wel goed?
Hoe je niet teveel in van voren?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:05

Ligt het zadel wel goed?
Misschien snapt ze je beenhulp gewoon niet. Probeer het eens op stemhulp (het commando waarop gaat ze gaat galopperen aan de longeerlijn) en vergeet ook niet om toe te staan van voren, het is nog een jong paard, kans is groot dat ze balans vinden in galop met ruiter nog moeilijk vind. .
Anders een keertje iemand vragen haar aan de longe te nemen terwijl je erop zit.

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:06

Esmee_98 schreef:
Past je zadel wel goed?

Het zadel zit goed en ze loopt in draf ook gewoon. Bedoel je of ik niet naar voren zit? Want dat is niet zo.

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:07

jorretje schreef:
Ligt het zadel wel goed?
Misschien snapt ze je beenhulp gewoon niet. Probeer het eens op stemhulp (het commando waarop gaat ze gaat galopperen aan de longeerlijn) en vergeet ook niet om toe te staan van voren, het is nog een jong paard, kans is groot dat ze balans vinden in galop met ruiter nog moeilijk vind. .
Anders een keertje iemand vragen haar aan de longe te nemen terwijl je erop zit.

Met de eerste ruiter wou ze wel gewoon galloperen maar sinds de tweede niet meer mar die is nu weg.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:11

Simonevd schreef:
Esmee_98 schreef:
Past je zadel wel goed?

Het zadel zit goed en ze loopt in draf ook gewoon. Bedoel je of ik niet naar voren zit? Want dat is niet zo.

Nee dat je je teugels onbedoeld te kort hebt, dat je dr inhoud. ;)
Edit: Rij je dr wel genoeg voorwaarts? Staat ze goed aan de hulpen? Rij je veel overgangen/tempowisselingen?
Ik reed eerst ook een 4 jarige. Wanneer je de hele les gewoon goed voorwaarts en overgangen reed, galopeerde hij zo aan (en bleef hij ook gewoon doorgalopperen).
Als je dit niet deed kon je het wel vergeten haha

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:14

Ligt het zadel echt helemaal goed zonder te bonken? Doet ze het aan de longe wel gewoon netjes?
Heb je de teugels niet te kort? :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:16

Buitenrit doen achter ander (ervaren / braaf) paard aan en op een mooi recht stuk lekker laten versnellen, zodat ze vanzelf in galop 'valt'? Neem aan dat ze dan wel achter t andere paard aan wil. Zelf boven het zadel blijven en haar niet uit onbalans brengen. Rechtuit is het makkelijkst voor haar.
Ik denk dat de vorige ruiter haar uit onbalans bracht en ze nu dus weer even moet voelen dat het wel weer 'kan'.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:20

Simonevd schreef:
De 5 jarige haflinger waar ik nu een tijdje op rijd had voor mij een berijder die niet goed reed en slecht zat. Hierdoor wil de pony niet meer galloperen maar hoe krijg ik haar wel weer in gallop?

Dan ben je eigenlijk net zo onkundig als de vorige bijrijder, want je weet niet hoe en wat te doen.

Dus niet zomaar de vorige bijrijder de schuld geven, er kan best diverse redenen zijn dat het niet goed is gegaan net als bij jou nu.

Sommige haflingers vinden het nog wat te lastig/moeilijk, als ze nog jong zijn.

Neem wat lessen zodat je weet hoe het moet.

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:22

Het zadel zit goed en ze loopt in draf ook gewoon. Bedoel je of ik niet naar voren zit? Want dat is niet zo.[/quote]
Nee dat je je teugels onbedoeld te kort hebt, dat je dr inhoud. ;)
Edit: Rij je dr wel genoeg voorwaarts? Staat ze goed aan de hulpen? Rij je veel overgangen/tempowisselingen?
Ik reed eerst ook een 4 jarige. Wanneer je de hele les gewoon goed voorwaarts en overgangen reed, galopeerde hij zo aan (en bleef hij ook gewoon doorgalopperen).
Als je dit niet deed kon je het wel vergeten haha[/quote]

Toen het gebeurde was het de eerste keer dat ik op haar reed en had ik rustig aan gedaan dus het zou wel kunnen dat ik toen niet genoeg voorwaarts heb gereden

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:23

Ragdollcat schreef:
Simonevd schreef:

Dan ben je eigenlijk net zo onkundig als de vorige bijrijder, want je weet niet hoe en wat te doen.

Dus niet zomaar de vorige bijrijder de schuld geven, er kan best diverse redenen zijn dat het niet goed is gegaan net als bij jou nu.

Sommige haflingers vinden het nog wat te lastig/moeilijk, als ze nog jong zijn.

Neem wat lessen zodat je weet hoe het moet.

Ik rij al 8 jaar maar heb dit probleem nog niet eerder gehad

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:24

Zou ook zeggen ga lekker samen met anderen een buitenritje maken. Ze is misschien door die slecht zittende ruiter onzeker geworden over haar evenwicht. Door een lekkere buitenrit 'vergeet' ze dit misschien even en krijgt ze weer meer zelfvertrouwen en kun je het zo weer uitbreiden. Haar van te voren longeren of masseren werkt misschien ook wel. Succes

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:26

Heb je les?

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:29

Susie1992 schreef:
Zou ook zeggen ga lekker samen met anderen een buitenritje maken. Ze is misschien door die slecht zittende ruiter onzeker geworden over haar evenwicht. Door een lekkere buitenrit 'vergeet' ze dit misschien even en krijgt ze weer meer zelfvertrouwen en kun je het zo weer uitbreiden. Haar van te voren longeren of masseren werkt misschien ook wel. Succes

Oké dank je!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:31

8 jaren rijden wil nog niet zeggen dat je veel ervaring hebt om paarden/ ponys te kunnen corrigeren.

Pak de kans om het te leren en neem les, dan ben je weer een ervaring rijker en weet je hoe en wat te doen.

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:34

Ragdollcat schreef:
8 jaren rijden wil nog niet zeggen dat je veel ervaring hebt om paarden/ ponys te kunnen corrigeren.

Pak de kans om het te leren en neem les, dan ben je weer een ervaring rijker en weet je hoe en wat te doen.

Ik heb al 8 jaar les maar deze haflinger staat ergens anders.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:35

Simonevd schreef:
Ragdollcat schreef:

Ik heb al 8 jaar les maar deze haflinger staat ergens anders.

Dan neem je ook les met deze haflinger, want het is zonde als je zo'n jong paard alles verkeerd aanleert.
En les op een manegepony is toch wel iets anders dan zo'n pony van 5

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:35

Wat voor lessen en op wat voor paarden en hoe vaak?

Dit is weer een nieuwe ervaring en je raakt nooit uitgeleerd bij de paarden/ ponys.

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:40

Ik heb al 8 jaar les maar deze haflinger staat ergens anders.[/quote]
Dan neem je ook les met deze haflinger, want het is zonde als je zo'n jong paard alles verkeerd aanleert.
En les op een manegepony is toch wel iets anders dan zo'n pony van 5[/quote]

De pony staat ver weg van de manege en daarom vraag ik hier naar oplossingen zodat ik het kan toepassen. Op de manege rij ik meestal op 4 jarig paard of hete welsh

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:43

Manegelessen dus op een makkelijke voorwaartse dieren en of op dieren dat goed ingereden is.

Leer je eigenlijk niet veel van.

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:46

Ragdollcat schreef:
Manegelessen dus op een makkelijke voorwaartse dieren en of op dieren dat goed ingereden is.

-_- Wat jij wil. Ik rij wel goed en ik verpest geen pony's ik wil juist een probleem bij deze pony verhelpen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:48

Simonevd schreef:
Ragdollcat schreef:

-_- Wat jij wil. Ik rij wel goed en ik verpest geen pony's ik wil juist een probleem bij deze pony verhelpen.

En ik ben benieuwd in hoeverre dat lukt zónder goede begeleiding vanaf de grond. :)