Buitenrit probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Buitenrit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 17:41

Hoi,

Nou, mijn pony vind buitenrit, eng, niet leuk...? (etc..)
Als ik lekker rustig met hem richting bos stap, dan blijft hij staan, en dan gaat ie stuiteren (steigeren is het niet te noemen), en dan lukt het me niet hem verder te krijgen. Loopt er iemand mee dan zijn er geen problemen. In een groep met drie anderen soms nog wel, en met 1 gewoon ook. Als hij aan de hand meegaat naar het bos dan is er ook niks aan de hand. Ik ben er zelf niet gespannen over, ik blijf rustig en stel hem gerust en af en toe werkt dat ook, maar vaak helaas ook niet. En om hem nou op straat helemaal het bos in te slaan, dat lijkt me gevaarlijk en niet fijn voor het paard.
Qua tuig zou er niks mis mee moeten/kunnen zijn. Zadel is goed passend, en in de bak geen enkel probleem mee (ook nooit gehad). Hoofdstel zelfde verhaal.
Wat raden jullie me aan? Want ik zou het toch wel fijn vinden om met vriendinnen of zelf lekker een buitenritje te doen!

Alvast bedankt :)

Luca03

Re: Buitenrit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:44

hmm vreemd...
hoe oud is de pony? misschien heeft hij er ooit iets voor gehad?
mijn paard is bang van modder omdat ze er ooit in heeft vastgezeten (was ook in een bos) nu is ze altijd bang als ze in een bos modder tegenkomt

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:45

Loopt hij in het bos wel gewoon zonder problemen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:49

Ik denk toch even doorzetten, het lijkt erop dat ie er geen zin in heeft..

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:50

A. DOet die van mij ook heeeeel erg. Of keihard in draf zij eigen korte route door het bos om weer terug te komen. Die van mij doet het na mijn idee omdat hij jaren lang hengst is geweest en heel erg beschermend is naar zijn kudde. Hij staat 24/7 buiten en heeft altijd de orde etc. Hij is echt 'de hengst'.Zodra zijn kudde uit beeld is (of dat nou mensen, honden, paarden o.i.d. is) dan wil hij zo snel mogelijk terug. Zeker als hij denkt dat het wel ver genoeg geweest is.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:06

Als hij eenmaal in het bos is dan lukt het wel een stukje. Maar meestal kom ik niet tot het bos..
Maar wat het gewoon is, is dat als ik hem ga slaan etc. op de weg en er komen/auto's/fietsers/voetgangers aan dan is dat lijkt mij gevaarlijk voor hun, mijn pony en mij.

En ik dacht ook al misschien een ander bit proberen, maarja of dat gaat helpen..?

Hij is 8, en bij vorige eigenaren nooit gedaan. Toch heb ik het wel heel veel met hem gedaan. Maar toen ging mam altijd mee. Wat alleen wel bij mij is gebeurd is dat ik naar een vriendin zou gaan op buitenrit, en ik dacht ik zadel hem op en ga er wel naast. Toen was er een eend die uit het niets de sloot uit fladderde dusja, toen was ik hem kwijt. Gelukkig hebben ze hem gauw gevangen. Maar dat was niet bij het bos maar op het zandpad. En het is niet vanaf toen begonnen, het speelde al langer.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:08

Als je 1x opgeeft gaat dat paard het natuurlijk vaker doen, je bent dat gedrag aan het belonen..

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:11

Ik geef zeker niet op, maar wat zou jij doen als er een auto achter je staat te wachten er komen fietsen aan en er is geen berm waar je in kan? Dan kan ik bijna niet anders. In het bos dan is het ook anders, dan geef ik al helemaal niet op. Maar op de weg wil ik geen gevaarlijke situatie's.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:13

Voorlopig gewoon aan de hand een stuk voorbij dat punt wandelen en daarna opstijgen.
Dus ook niet eerst opstappen en dan op dat punt afstappen, maar echt het beginstuk ernaast lopen tot je ergens bent waar achteruit lopen en omdraaien geen verkeershinder veroorzaken.
Je moet eerst even dat patroon doorbreken om het negatieve gevoel in beide weg te krijgen.
Vechten kan altijd nog maar meestal is het een kwestie van zelfvertrouwen en dat kun je niet afdwingen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:14

Dan wacht je even totdat ze voorbij zijn en zet je door. En blijkbaar heb je al wel vaker opgegeven.
Citaat:
Als hij eenmaal in het bos is dan lukt het wel een stukje. Maar meestal kom ik niet tot het bos..

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:15

Ik ga elke keer heen en als het goed gaat ga ik terug. Zo ga ik elke keer een stukje verder. Als positieve beloning. Als je idd elke keer terug gaat en doet wat hij wil zal hij het blijven herhalen.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:16

Het is geen bepaald punt waar hij het doet, en dat is ook best lastig om in te schatten wanneer hij het gaat doen. Dus eigenlijk zal ik even kunnen proberen om de weg aan de hand te lopen en dan ergens in het bos opstappen? En hoe kan ik het beste reageren als hij het weer probeert?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:16

@saskiakefie Ik wil niet opgeven, maar het lastige is dat auto's er niet langs durven soms.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:18

Als je zorgt dat je pas opstapt als er geen gevaarlijk verkeer is dan kun je daarna gewoon vasthoudend doorzetten, al duurt het een uur.
Als hij dat eenmaal door heeft dat hij er niet mee op schiet dan zal hij later op de straat ook niet meer zo'n theater maken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:19

Been eraan houden en wachten totdat hij weer gaat lopen en dan evt belonen, in ieder geval je been eraf halen, NIET geruststellen want dan ben je zijn gedrag alleen maar aan het bevestigen>>versterken. Niet slaan, ruimte aan de voorkant geven. Het enige waar je voorzorgt is dat ie met zn hoofd in de richting staat waar je naar toe wilt. Dus als hij gaat draaien, terug zetten, gaat ie achteruit lopen, laat maar lopen, been eraan houden.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:21

is er geen andere ingang naar het bos? misschien dat eens proberen

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:22

Bedankt voor die reactie's, zal ik zeker wat mee doen. Ik denk dat ik binnenkort even ga proberen dan. Dan stap ik in het bos op, en als dat goed gaat dan kan ik steeds eerder gaan opstappen. En dan geef ik zeker niet op. Af en toe heeft hij er wel een handje van om te gaan steigeren, (nouwja, niet hoog) dus hoe kan ik daar het beste mee omgaan? Ik ben hier zeker niet bang van, echt niet.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:24

banketstaaf schreef:
is er geen andere ingang naar het bos? misschien dat eens proberen

Ja, er zijn meerdere ingangen naar het bos toe. Maar 1 lijkt mij het meest geschikt en dat is een ingang waarna je over een paar meter een redelijk grote plek hebt. Lijkt mij fijn om daar op te stappen omdat je dan wat ruimte hebt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:24

Zelfde als al het andere gedrag, been eraan houden, je geeft een hulp die geef je net zo lang totdat je er de gewenste reactie op krijgt, als je gaat 'corrigeren' dmv tikken kan je in gevecht gaan en dat moet je ten alle tijden voorkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:27

nooit voorover gaan zitten/licht maken als een paard blokkeerd. Dan bevestig je dat het daar eng is en geef je aanleiding tot steigeren.
Bij blokkeren zwaar in je zadel gaan zitten, hand naar voren maar geen contact verliezen en met stem en been naar voren. Zodra hij een pasje naar voren doet minder zwaar (onaangenaam) zitten, minder drijven en met de stem belonen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:27

Ik lees dat je paard met anderen, of aan de hand wel braaf is in het bos?
Dan vertrouwd hij jou niet genoeg op jou in het zadel, met enge dingen, en zonder andere paarden kan hij bij hun geen 'steun' krijgen als je dus alleen bent. Zorg dat je paard je ook vertrouwd als je erop zit, dan zal het beter gaan. :)

Ik ken het zelf ook van vroeger, aan de hand kon ik mn pony overal mee naartoe noemen, zodra ik erop zat was het drama en was alles doodeng, en kwamen we geen stap meer vooruit...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:35

Met andere paarden doet hij het ook. En tot de bak gaat altijd alles goed, en die is niet aan huis. Daar moeten we stukje straat voor over en dan ben ik bij de bak, dat gaat prima. Het is niet zozeer dat hij het eng vind denk ik, omdat het geen bepaalde plekken of voorwerpen zijn.
Hij is echt verder overal heel braaf, ik kan hem gewoon niet lekker op buitenrit krijgen.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:43

Waarschijnlijk ga ik morgen even rijden, en als dat goed gaat dan probeer ik het even een keer.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:54

Ik denk ook dat ik hem eerst even goed ga longeren zodat hij lekker moe is, en dan doe ik geen sporen of zweep en dan ga ik het even proberen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:58

Zou ik nou juist niet doen als ie moe is heeft ie helemaal geen zin meer? :P Ik weet namelijk nog steeds niet of het wel echt angst is, of dat het eigenwijsheid is. Schrikt ie echt? of staat ie stil en wil die niet verder en gaat dan staken?