Onder het werk uit willen komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mettee

Onder het werk uit willen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 15:42

Ik heb al een aantal weken een probleem met mijn pony.. Op wedstrijd loopt ie echt super top en bij les ook maar zodra ik thuis ga rijden klapt hij helemaal dicht. Steigeren, trappen, stilstaan hij doet gewoon helemaal níks.. Wat ik ook doe, hij doet niets..
Ik probeerde met een spoortje te rijden, dat hielp een klein beetje maar dat heeft hij nu ook alweer door en reageert er niet meer op..

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Probeert hij mij gewoon uit?.. Ik wil graag weten hoe jullie dit zouden oplossen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:43

Rijd je hem misschien (onbewust) anders thuis dan op wedstrijd? Of rij je met ander tuig?

Mettee

Re: Onder het werk uit willen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 15:45

Nee niet dat ik weet.. Het begint al als ik er net op zit, dan gaat hij al stilstaan, achteruit, trappen etc..
Ik rijd gewoon met hetzelfde tuig!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:52

Geef je hem genoeg afleiding, dus ga je wel eens naar buiten, of spring coucoursje doen?
Ben je consequent genoeg of anders gevraagd ben je in de les en op wedstrijd consequenter?
Dus mijn vragen zoek ik in de hoek van verveling of consequentie. Succes met je probleem.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 15:54

Ik ga wel eens naar buiten ja, we wonen direct aan het bos. Maar dan wil ik terug naar huis en dan staat ie alweer overeind.. Dan moet ik de rest naast hem lopen, dan doet ie het meestal wel.
Ik krijg niet de kans om te rijden thuis dus ook niet om te springen.. Ik spring wel wedstrijden.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:07

Iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen? Ik ga zo rijden..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:09

En als je heel boos wordt wat gebeurd er dan? Ik vind het zo wonderlijk dat hij het in de les niet doet. Want wellicht dat het dominantie is. Wat vind je instructrice ervan?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:12

Zo vanachter de computer kan ik niet meer zeggen als doorzetten en voor afleiding zorgen tijdens het rijden.
Je zou hem ook van te voren kunnen longeren en kijken of hij dan wel overal door loopt.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:33

Dan gaat hij alleen maar hoger steigeren en bokken..
Als ik hem longeer gaat ie ook steigeren..

Er komt zo een vriendin van mij en dan gaan we eerst aan de longe zorgen dat hij dan gewoon loopt en daarna los, met een longeerzweep erachter.. Mijn instructrice zegt rustig blijven enzo maar dat helpt ook niet..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:44

Ik geloof niet zo in de term "onder het werk uitkomen", het is gewoon verzet.
"werk" moet leuk zijn en dat is de taak van de ruiter om het leuk te maken en te houden.
Dus als het paard/pony niet wil "werken", moet je vooral bij jezelf gaan zoeken. Kan natuurlijk ook aan het tuig liggen,maar ook aan de manier van werken. Teveel vragen,te onduidelijke of zelfs tegenstrijdige hulpen of simpel te weinig afwisseling.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:44

Priveles thuis,dan kan je instructrice je echt helpen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:50

Nou ik denk niet dat ik te veel vraag want ook al wil ik gewoon stappen blokkeert hij al... Ik heb heel veel afwisseling.. Springen, longeren, wandelen, vrij springen, bos ritje, keertje crossen, wedstrijden...
We hebben geen 20x40 bak thuis, ik rijd gewoon in de wei.. Misschien heeft hij te veel vrijheid..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:52

Zijn er thuis net als op wedstrijd ook andere paarden in de buurt?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 16:55

Ja, aan de overkant staan iets van 15 paarden, wij hebben thuis nog een shetlander en de buren hebben ook een pony.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:57

Ik dacht even aan verlatingsangst. Hoe ver staan die paarden dan weg?
Een paard kan zich soms erg verlaten voelen of bang om alleen achter te blijven. Hoe lang heb je je paard al? En hoe ga je op wedstrijd als je thuis niet hebt kunnen oefenen. Vervelend probleem, maar ik denk dat je moet werken aan je leiderschap.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:01

Er zit een klein zandpad tussen ons weiland en het weiland van de andere paarden.. Niet ver dus..
En van de buren zit 1 weiland tussen.

Ik heb hem nu 1 jaar. Ik rijd af en toe bij mijn instructrice in de bak, dan oefen ik voor wedstrijd, en tijdens les. Soms gaat het rijden gewoon goed en kan ik gewoon een paar sprongetjes maken en dressuur doen..
Precies, ik moet weer de baas worden maar hoe..

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:02

Als ik die van mij in zijn eigen weide wil berijden luistert hij ook minder goed, omdat dat zogezegd 'zijn' terrein is. Je kunt beter zorgen voor een stukje waar je in kunt rijden wat op een bak lijkt. En niet een weide, sommige paarden voelen zich dan te vrij.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 17:03

Ik rijd soms in het stukje wei waar ze staan maar dan trap ik die helemaal kapot, dan doet ie het ook niet behalve als ik eerst een uur ga stilstaan..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:53

Heb je al uitgesloten dat hij ergens last van heeft.
Ik geloof er ook niet in dan een paard onder het werk uit wil komen. Daar moet een reden voor zijn.
Taak aan jou om uit te zoeken wat. Dus begin eens bij je zadel, een osteopaat, tandarts en zo zoveel mogelijk dingen gaan uitsluiten waarom hij dit gedrag vertoont.
Ga eens bij een andere instructeur lessen, ik zeg niet dat de gene die je hebt niet goed is, want geen idee wie het is, laat staan hoe je geholpen word, maar soms ziet iemand die jullie niet kent weer net even andere dingen.
Paarden zijn erg gevoelig en soms zijn het hele kleine dingen waar ze op reageren.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:55

Misschien zit jij toch als je op wedstrijd bent wat verzekerder in je vel en ben je wat 'harder' in gevoel en denken. Meer van ' wij gaan dit doen'!
terwijl je thuis een ' we kijken eens hoe ver we komen' mentaliteit hebt..

Dat voelen paarden gelijk aan he :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:29

Als je pony tijdens de les en op wedstrijd wel goed loopt dan ligt het dus aan jou. Immers het tuig en zijn lijf en medische toestand is hetzelfde. Je moet je dus afvragen wat jij anders doet in de les dan thuis. Vaak zie ik dat ruiters tijdens de les meer durven en echt eraan rijden terwijl ze thuis afwachtender en onzeker zijn. Dat laatste is iets dat sommige pony's heel goed doorhebben waardoor zij heel narrig durven te worden en zo de baas gaan spelen. Taak dus voor jou om ook thuis door te durven pakken, mocht dat te lastig zijn dan zou ik je instructrice vragen om eens thuis langs te komen voor een priveles zodat zij je daarbij kan helpen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 22:32

Ik pak hem gewoon goed, streng aan. Ik ben absoluut niet bang om er van af te vallen..
Ik zou niet weten hoe ik hem anders rijd, ik rijd gewoon hetzelfde voor zover ik weet.. Ik vraag niet meer, ik rijd niet langer..

Hij is gekeurd en er is niets mis qua gezondheid/tuig. Hij is ook bij de tandarts geweest, pas nog..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:01

Dat van die andere paarden zou een verklaring kunnen zijn. Kan er niet iemand jullie shet even stappen in De bak als jij gaat rijden?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:07

Als hij helemaal in orde is moet het eigenlijk wel aan of de ruiter liggen of misschien aan iets in de bak.
- gebruik je de bak ook voor 'fun' of staat hij daar wel eens buiten? associeert hij de bak misschien niet met echt werken? Of wat zijn andere verschillen? rijd je altijd alleen in de bak en op wedstrijd emt meerdere om je heen? Heeft hij 'verlatingsangst voor andere paarden of wat dan ook?' Wat is er anders dan daar....
- En bij jezelf toch misschien heel goed kijken naar je gevoel. Soms ben je misschien niet bang, maar wel meer gespannen... Hoeft maar 1 druppeltje zweet te hebben en je paard weet meteen je gemoedstoestand!

- zoals je zegt ik pak hem streng aan etc. misschien pak je hem juist te streng thuis aan? ben je te hard voor hem, terwijl hij je hulpen misschien niet snapt? Dat je hem verder 'duwt' dan hij werkelijk is met zijn koppie...
Op wedstrijd geef je bv. geen tik om te zeggen dat hij iets fout doet etc. wat dat wil je niet laten opvallen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:10

Mette1998 schreef:
Nou ik denk niet dat ik te veel vraag want ook al wil ik gewoon stappen blokkeert hij al... Ik heb heel veel afwisseling.. Springen, longeren, wandelen, vrij springen, bos ritje, keertje crossen, wedstrijden...
We hebben geen 20x40 bak thuis, ik rijd gewoon in de wei.. Misschien heeft hij te veel vrijheid..

Je pony weet echt niet van te voren wat jij bedenkt wat je wilt gaan doen.
Wellicht is een poosje vakantie een keertje goed voor hem.
Heb je hem al eens na laten kijken door een dierenarts om te voorkomen dat je hem aan gaat pakken terwijl er iets aan de hand is? Zadel ligt ook? Vulling is mooi glad?