Wedstrijd ulrum met sarina + buitenritje door het graan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

Wedstrijd ulrum met sarina + buitenritje door het graan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:12

heey bokkers!! *\o/*

Klein paspoortje:
Naam: Sarina
Leeftijd: 14jaar
Ras: KWPN
Niveau: L1 dressuur
In onze lessen besteden we vooral aandacht aan de ontspanning en het actief rijden want Sarina is vooral op wedstrijd erg sloom. Dit gaat steeds een beetje beter. Zelf moet ik leren mijn handen hoger te houden.
Voor bokkers die ons nog niet kennen, ons vorige topic: [RT-HAW] sarina @ wedstrijden

Sarina en ik hebben vorig weekend weer een wedstrijd gereden, namelijk de derby in ulrum :) !
We hadden b+9 en de L1 oefeningen zaten er best goed in, dus hebben we allebei de dagen gestart,
en zaterdag L1 gereden. :)

vrijdag
was sarina lekker aan het been, de proeven gingen erg goed. Helaas waren er een paar fouten
wat echt ook mijn schuld was. we hadden 184 & 187 met 2 eerste prijzen! :D
zaterdag was sarina al een beetje moe, :O dus toen was ze niet erg actief.
sommige L1 onderdelen gingen toch nog niet helemaal lekker, we hadden 174 & 177 punten.

van de wedstrijd zijn aardig wat mooie foto's gemaakt ! *-:)

1. We beginnen natuurlijk met de mooiste! ;)
Afbeelding

2. handen hoger
Afbeelding

3. richting een wending.
Afbeelding

4. grote volte middengalop
Afbeelding

5.
Afbeelding

en nog een leuke afsluiter, sarina en ik zijn vandaag op buitenrit geweest! we gingen door de graanvelden, waar op dit moment geoogst word. Sarina was super braaf en we genoten beide!

Afbeelding

commetaar mag altijd , hier leren we van. Alleen wees wel lief!
:wave: xsarinax
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-13 20:40, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Aanvulling over paard en niveau toegevoegd

liefsmarleen

Re: Wedstrijd ulrum met sarina + buitenritje door het graan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:13

Ziet er goed uit !
probeer je handen wel voor je te houden

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:14

Probeer niet te strak te gaan zitten.
Je handen lijk je vast te hebben gezet, probeer relaxt te rijden, het is voor je plezier geen straf ;)

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:14

Dat was bij onze wedstrijd :D
Leuke foto's en nogmaals gefeliciteerd met je prijzen!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:18

liefsmarleen schreef:
Ziet er goed uit !
probeer je handen wel voor je te houden

ja ik erger me ook dood aan mijn handen, ze moeten hoger.

heleen88 schreef:

dankjewel, was jij er ook??
Laatst bijgewerkt door xsarinax op 26-08-13 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:20

je lijkt inderdaad wat stijf te zitten, schouders ontspannen en knik in je elleboog helpen al :j
gefeliciteerd met je prijzen en gave foto's!!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:22

x_Kaat_x schreef:
je lijkt inderdaad wat stijf te zitten, schouders ontspannen en knik in je elleboog helpen al :j

dankjewel ! vind die knik zo moeilijk! vandaag mee geoefend maar dan krijg ik haar weer niet rond :(

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:23

nathalie_v schreef:
Probeer niet te strak te gaan zitten.
Je handen lijk je vast te hebben gezet, probeer relaxt te rijden, het is voor je plezier geen straf ;)

ja dat klopt volgens mij wel, was ook een beetje zenuwachtig :+

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:24

je moet inderdaad zorgen dat je je handen iets meer bij elkaar houdt ! verder wel leuke foto's !

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:26

xsarinax schreef:
x_Kaat_x schreef:

dankjewel ! vind die knik zo moeilijk! vandaag mee geoefend maar dan krijg ik haar weer niet rond :(

is wel lastig :j maar als je je armen, alleen je 'bovenarm' ongeveer naast je lichaam houd of gewoon zorgt dat je ellebogen toch iets knikken moet het tcoh lukken :)
en jah zenuwen :P dat is wel normaal denk ik :)

ps: ik moet mijn handen soms ook zo 'ver' van elkaar houden :j zo leren we hier meestal: eerst handen wat verder uit elkaar kanje daarna nog dichter naar elkaar met je handen :)

edit: ooh veel :j :')

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:28

TurboDi schreef:
je moet inderdaad zorgen dat je je handen iets meer bij elkaar houdt ! verder wel leuke foto's !

dankje!

x_Kaat_x schreef:
is wel lastig :j maar als je je armen, alleen je 'bovenarm' ongeveer naast je lichaam houd of gewoon zorgt dat je ellebogen toch iets knikken moet het tcoh lukken :)
en jah zenuwen :p dat is wel normaal denk ik :j

heb morgen weer priveles, dus zal er dan aan werken.
tja zenuwen :')

edit :j :j :j

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:10

Vind het eerlijk gezegd niet zo'n fijn beeld geven! Op geen enkele foto is je paard lekker ontspannen. Dit komt omdat je je handen vastzet op je bovenbeen, en je paard zo geen kant op kan. Probeer je handen te dragen en niet vast te zetten op je bovenbeen, je ellebogen in een hoek van (ongeveer) 90 graden. En vooral niet trekken aan een teugel wanneer je paard een wending moet maken (foto 3). Bij foto drie gooi je eigenlijk je buitenteugel naar voren, en je binnenteugel trek je van de hals van je paard af. Dat terwijl je buitenteugel altijd een constante verbinding moet hebben. En een wending maken doe je met je benen, niet met je handen ;). Daarnaast loopt je paard door je handgebruik, totaal niet over de rug, je paard toont een valse knik door alleen zijn hoofd te buigen, zodat het lijkt alsof hij op de loodlijn loopt. Of in jouw geval, er achter. Probeer eerst je paard ontspannen en over de rug te rijden, zorg dat je paard wat meer ondertreed want je paard loopt ook op zijn voorhand (schoft is lager dan de achterhand), en daarna voor pas meer te vragen van voor.

In een andere reactie schreef je dit:
xsarinax schreef:
x_Kaat_x schreef:

Maar het rond krijgen is op dit moment nou juist niet de essentie! Nooit teveel bezig zijn met het rond rijden, dan werk je je paard veel te veel in de mond, en rijd je je paard niet effectief. Wat bij jou het geval is. Is het misschien niet handig jezelf een beetje in te lezen over hoe het paard werkt, wat nageeflijkheid en buiging is enz. enz.? Misschien dat je instructrice je daarbij kan helpen, mits ze jou niet heeft geleerd zo vast te zijn in je hand, anders zou ik iemand anders zoeken...
Al met al, als ik zo je foto's zie vind ik persoonlijk dat je nog niet klaar bent voor de L1, omdat je paard gewoon nog niet lekker loopt, en hier begint de basis nou eenmaal mee. Is erg belangrijk voor alle andere oefeningen die je leert, onder andere in de L1! Zonder ontspanning in het lijf van je paard ben je nergens, en zal je nooit een goede L proef rijden.
Ik hoop dat je hier iets mee kan!

Edit: Zie nu net dat ik in je vorige topic ook al gereageerd had, waar ik ongeveer hetzelfde commentaar gaf.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:26

Dankjewel voor je reactie! Veel info maar wel duidelijk. Ik zal even met mijn instructice overleggen.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:28

Misschien zie ik dit verkeerd maar alleen op foto 5 vind ik dat ze op de voorhand loopt.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:30

heleen88 schreef:

dankjewel, was jij er ook??[/quote]

Ik zit in de organisatie..dus waarschijnlijk heb je je bij mijn aangemeld, liep zaterdag rond in training broek met roze pumps er onder...kan niet missen :')

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:40

xsarinax schreef:
Misschien zie ik dit verkeerd maar alleen op foto 5 vind ik dat ze op de voorhand loopt.

Mmh, vind dat ze op geen enkele foto echt bergop loopt, want dat is wat je uiteindelijk wil bereiken. Dat je paard als het ware lekker op z'n kont gaat zitten. Wanneer je een (lange, dat wel :') ) liniaal op de kont van je paard zou leggen, moet deze of recht liggen maar nog liever ligt de schoft hoger dan de kont bij het rijden. Dat vind ik nu bij jou op geen van de foto's het geval. But maybe that's just me :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:55

Ik zie ook een paard wat niet lekker door het lijf loopt. De hals zou mooi gebogen moeten zijn vanaf de schoft, nu zie je het eerste deel van de hals weggegdrukt en niet mooi rond lopen. Dat betekend dat hij idd een valse knik heeft, hij doet als het ware zijn hoofd omlaag maar verder doet hij er niks mee in het lijf. Het komt idd doordat jij je hand vastzet, dan wordt je erg streng en doet zijn pony enkel zijn hoofd omlaag om de druk te ontzien. Ga eraan werken dat hij zijn hele lijf gaat gebruiken en jij hem niet in de weg zit :)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 18:00

Joolien schreef:
Ik zie ook een paard wat niet lekker door het lijf loopt. De hals zou mooi gebogen moeten zijn vanaf de schoft, nu zie je het eerste deel van de hals weggegdrukt en niet mooi rond lopen. Dat betekend dat hij idd een valse knik heeft, hij doet als het ware zijn hoofd omlaag maar verder doet hij er niks mee in het lijf. Het komt idd doordat jij je hand vastzet, dan wordt je erg streng en doet zijn pony enkel zijn hoofd omlaag om de druk te ontzien. Ga eraan werken dat hij zijn hele lijf gaat gebruiken en jij hem niet in de weg zit :)

Dus ik moet mijn handen hoger, meer gaan dragen. En hebben jullie verder nóg tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:02

xsarinax schreef:
Joolien schreef:

Dus ik moet mijn handen hoger, meer gaan dragen. En hebben jullie verder nóg tips?

Ja maar je moet er vooral gaan zorgen dat je handen en armen mee veren in de mond, je moet een rustige en constante verbinding houden.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 18:08

Zal ik binnenkort een foto of filmpje plaatsen? Dan ga ik er eens even mee bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:11

Ja is altijd leuk om te zien :) Succes :)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 18:13

Joolien schreef:
Ja is altijd leuk om te zien :) Succes :)

Vind ik ook, bedankt.
En is dit probleem ook zichtbaar in mijn andere topic.
Vast wel, maar ik heb er nóg niet zoveel verstand van ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:14

Ik zal daar even reageren :)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 18:22

Ik heb teruggereageerd, misschien ;( wel het belangrijkste probleem.

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:31

xsarinax schreef:
Zal ik binnenkort een foto of filmpje plaatsen? Dan ga ik er eens even mee bezig!

Lijkt me leuk!