Is jouw paard echt blijvend opgeknapt van "anders"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Is jouw paard echt blijvend opgeknapt van "anders"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 12:42

Je leest het vrij vaak. Probleem hier, probleem daar. Rijtechnisch of gewoon ongehoorzaamheid. Paarden met fysieke problemen (kissing spines ed) die dan een tijdje in training gaan bij wat men tegenwoordig "goeroe's" noemt.

Paarden die niet te laden zijn en daar een cursus voor krijgen. Paarden die HKO gediagnostiseerd zijn en dan ineens moeten rechtrichten.

Heb jij zo iets gedaan, en heeft jouw paard er blijvend baat bij gehad of is jouw paard naderhand gewoon weer "kapot" gegaan? Is jouw paard toch na die cursus niet meer te laden?

kleinvosje

Re: Is jouw paard echt blijvend opgeknapt van "anders"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:40

Mijn merrie had laadproblemen toen ik haar net had. Zodra ze de trailer alleen al zag, rukte ze zich los en rende weer weg. Ik heb er een expert bij gehad, en die heeft goed werk geleverd, dankzij zijn tips is mijn merrie nu prima alleen te laden. Dus ja, mijn paard is gerepareerd!

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:09

De grap is dat trainers je paard daadwerkelijk repareren (mits ze goed zijn in wat ze doen), maar het is nog een heel ander verhaal om de eigenaar te trainen en te stimuleren. Het probleem komt vaak ook door de eigenaar en als deze na de training gewoon weer op de oude manier doorgaat kun je er op rekenen dat het paard dus ook weer terugvalt in het oude patroon.
Een nieuw patroon heeft bevestiging nodig en het is aan de trainer om de eigenaar te trainen hoe deze het paard moet bevestigen. Dus in zekere zin ligt het aan de trainer, maar zeker ook aan de eigenaar die zichzelf moet veranderen en bewustwording moet creëren om het paard te helpen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:11

Een kennis van mij had een draver die op bit druk reageerde door te versnellen. Dit had ze er eigenlijk na jaren nog niet goed uit. Zij is toen bij een western trainer gaan lessen en is van de hand af gaan rijden. Dus bij goed gedrag teugels los. Kost flink wat energie en een echte wn pown is het nooit geworden, wilde ze ook niet was recreatieruiter, maar het rijden is veel beter geworden. Was gewoon een betere match.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:39

Alles behalve onherstelbare fysieke schade is zeer sterk te verbeteren/op te lossen. Het probeel is dat mensen vaak niet bereid zijn er de nodige tijd en energie in te steken en niet naar zichzelf kijken wat vaardigheid betreft.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:07

Ik heb in de loop der jaren wel een stuk of 6 mensen over de vloer gehad om mij te helpen bij mijn trailerlaadprobleem.

Even schetsen: mijn paard heeft een ongeval gehad met de vrachtwagen (beginnen rondtollen en toen ondersteboven de beek in). Hij is dus als de dood voor vrachtwagens - het is pas sinds een jaar of twee dat ik op wedstrijd op een veilige manier aan mijn ring kom, vantevoren panikeerde hij enorm als hij nog maar een vrachtwagen zag). Ik heb dus een trailer, een Ifor Williams. Extra hoog, lang, breed model want mijn paard is ook extra hoog, lang en breed :+ In het begin panikeerde hij als hij geladen moest worden, en stond hij ook echt te bibberen. Toen hij naar hier verhuisd is, gebeurde dat dan ook te voet. Maar goed, de bedoeling was wel om wedstrijden te gaan rijden natuurlijk!

Van alle mensen die hier zijn geweest, is er geen eentje die het volgehouden heeft. Allemaal gaven ze het op een bepaald moment op. Tja, daar ben ik niks mee dus ben ik zelf aan de slag gegaan. Momenteel panikeert hij niet meer, maar hij heeft dat spelletje zo lang volgehouden dat hij er wat misbruik van maakt in mijn ogen. Thuis "wilt" hij niet laden - in die zin dat ik hem er alleen niet in krijg. Mijn vriend komt dan helpen: ik vooraan, hij wandelt er achteraan en dan gaat ie er zo in. Op wedstrijd laadt hij echter vanzelf en stapt hij zelfs alleen in.

Is hij beter geworden? Ja, zeker en vast. Jammer dat het me zoveel geld en tijd heeft gekost terwijl ik het blijkbaar ook zelf "kon". Maar hij doet het, en da's het voornaamste denk ik dan maar...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:25

Bij mijn paard is door de fysio een hoop schoft- en rugspieren teruggekomen in korte (3 weken) tijd. Hij was al een hoop hersteld waardoor hij van een extra smalle boommaat naar een gewone boom is gegaan, nog wel met grandeurpad met inlages, maar nu zelfs al zonder inlages en als hij nog een beetje groeit, kan hij straks gewoon weer met een dun dekje gereden worden.

Ons shetlandveulen, Dante, was niet te benaderen. Hij schoot paniek als je hem voorbij zijn mondhoek probeerde aan te raken en als jij plotseling een paar passen naar hem toe zette, was het ook paniek. Aanraken kon alleen tot zijn mondhoek, en alleen als hij naar je toe kwam. Mijn moeder en ik hebben een tweetal cursussen bij Annemarie van de Toorn gevolgd en tijdens de eerste cursus kwam Dante's gedrag ter sprake. Voor de tweede cursus kwamen ze hem ophalen als cursusmateriaal. We hebben toen een weekend met hem gewerkt. Aan het einde van de eerste dag konden we hem in stal aanraken, aan het einde van de tweede dag konden we hem in de bak pakken.

Nog altijd moet je bij hem zeer rustig doen, en je kan hem nog niet zomaar aaien (hoewel ik hem van de week voor het eerst, terwijl hij los liep en naar mij toe kwam, over zijn voorhoofd heb kunnen aaien), maar je kan hem nu wel zonder paniek pakken. Waarbij het enkel het blokkeren van zijn bewegingen is en daarna eerst op de kont kriebelen, waarna je naar zijn schoft toe gaat, en daarna kan je het hoofd pakken.

Een enorme verbetering van eerst, de cursus heeft ons echt over een drempel geholpen waar wij niet overheen kwamen (er was wel iets verbetering in een half jaar tijd, maar minimaal). Nu kunnen we, zodra we wat meer tijd hebben, hem gewoon vaker in handen nemen en dan is zo het laatste stukje ook goed, verwacht ik. (Zo -> binnen anderhalve maand)

Het was heel mooi om te zien dat hij opeens ook veel actiever naar zijn vriendje was. Die had de neiging constant op zijn rug te cruisen, en meer dan weglopen deed Dante niet. Al tijdens de cursus zagen we dat veranderen en stuurde hij Fedor (zo heet de cruiser, hij heeft daar de bijnaam Kleine Draak gekregen) weg. Nu spelen ze samen, maar dat gehang van Fedor op Dante's rug, dat is over. (en Fedor heeft daar geleerd te hinniken, maar dat is niet dankzij Annemarie van de Toorn, maar vanwege de merrie die naast hen stond).

Edit: het paard was goed bespierd toen ik hem 3 jaar geleden verkocht en kwam scheef en spierloos terug. Zeker de schoftspieren waren immens weggezakt. Dit in combinatie met een wat hogere schoft, die nu daardoor torenhoog was, maakte dat zadels bijna niet passend te krijgen waren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:38

Mijn kleine pony had de titel gevaarlijk toen ik haar kocht, ze beet in je benen, deed alsof ze een rodeopaard was, joeg mensen uit de wei, ging letterlijk in gevecht met de hoefsmid, wilde met niemand contact maken. Nu is het een hele leuke pony, accepteert de hoefsmid, bijt en schopt niemand meer, maakt zelfs contact met vreemden en vooral is ze een mega grondwerk pony. We zijn lekker op weg haar voor de kar te beleren, eigenlijk doet ze alles heel erg goed.

Dat niet omdat ik een paardengoeroe ben, maar omdat ik het "anders" deed dan degene daarvoor. Ze is met harde hand behandeld, oneerlijke hand zou ik willen zeggen. Ik heb haar met parelli opgepakt en dat gaf snel resultaat(denk wel dat gewoon vriendelijk normaal ook wel had gewerkt, dit ging echt wel om een verkeerde behandeling).
Ze is van pony die naar de slacht zou gaan om haar gedrag veranderd in een superleuke pony met veel potentie.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:02

Ja, de mijne is zeker opgeknapt.

Ik kon met mijn paard (fries) niet op concours. Ze werd gek, hinnikte, wilde de trailer niet meer op, wilde niet stilstaan... Na één wedstrijd durfde ik niet meer. Ook naar buiten was een ramp, ze keerde om en rende terug.

Toen heb ik een topic daarover aangemaakt en kreeg ik een reactie van 'jentel'. Zij bood hulp aan. Gelukkig was het zo'n 20 km verderop. Het paard heeft daar 4 weken gestaan en een totale gedragsverandering doorgemaakt. Ze is vorig jaar oktober terug gekomen en tussen november en april hebben we 7 winstpunten gehaald in de B. Helaas is ze nu ziek, anders had ze al wel L gelopen.

Buitenritten durf ik nog steeds niet, hoewel ik wel aan de hand met haar door het bos loop. Weliswaar met een hengstenketting, maar ik kan haar tenminste corrigeren. Vroeger stond ze op haar achterbenen.

Bij mijn paard heeft het dus zeker geholpen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:09

Ik heb voor mijn merrie een curcus laden gehad, volgens de Monty Roberts manier.
De training ging heel goed en ze liep er zo in en uit.
Later thuis toen ik het zelf ging oefenen lukte het niet meer.
Maar mbv de staleigenaar is het toch gelukt en nu is ze makkelijk te laden.
Niet volgens de Monty Roberts manier, maar met een zweepje erbij. :')
Je hoeft m'n paard er niet mee aan te raken, zolang ze maar ziet dat er iemand staat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:15

Met mijn paard hebben we een NH cursus gedaan op de Monty Roberts methode. Voordat we dit deden had ik nagenoeg niets te vertellen, niet aan de hand en niet onder het zadel. Hoewel ze er lief uitziet is mijn merrie van het ontzettend dominante type, en ze heeft duidelijk leiderschap nodig.

Na de cursus is het verbeterd, ik weet beter wat ik wel en niet toe moet laten, en ik weet hoe ik moet corrigeren als ze toch dingen doet die niet mogen.

Dus ja, mijn paard is blijven opgeknapt, maar dat komt omdat ik nu beter met haar om kan gaan.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:16

Ponylief was NO WAY op de trailer te krijgen, of nouja... 10m in de buurt van een trailer komen was al lastig...
Hebben toen een paar sessies gedaan met een stalgenoot van ons, Annemarie Keijser van Silversand Horsemanship, en wauw. 2e sessie stondtie erop, toen nog een 3e sessie ter bevestiging gedaan, en daarna zelf op diezelfde manier nog doorgeoefend, en inmiddels kan ik hem totaal in mn eentje laden/vastzetten/klep dicht doen etc. Voor ons heeft t dus weldegelijk geholpen!

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:24

De zelfbenoemde goeroes hebben het gewoon slim aangepakt en verdienen een aardig zakcentje aan alle onzekere en onwetende paardeneigenaren. Met een gezonde dosis zelfvertrouwen en gezond verstand kom je al een heel eind in de dagelijkse omgang met paarden. En wat betreft het rijden , les van een goede instructeur maakt al een wereld van verschil .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:30

CelestinaH schreef:
De zelfbenoemde goeroes hebben het gewoon slim aangepakt en verdienen een aardig zakcentje aan alle onzekere en onwetende paardeneigenaren. Met een gezonde dosis zelfvertrouwen en gezond verstand kom je al een heel eind in de dagelijkse omgang met paarden. En wat betreft het rijden , les van een goede instructeur maakt al een wereld van verschil .

Er is niets mis met weten dat je anderen kunt helpen hun problemen met hun paard te overwinnen, in mijn ogen dan. Ik ben de mensen die ervoor gezorgd hebben dat ik om kan gaan met mijn paard nog steeds dankbaar dat ze dat gedaan hebben.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:42

Er is niets mis met weten dat je anderen kunt helpen hun problemen met hun paard te overwinnen, in mijn ogen dan. Ik ben de mensen die ervoor gezorgd hebben dat ik om kan gaan met mijn paard nog steeds dankbaar dat ze dat gedaan hebben.[/quote]

Daar is ook niets mis mee, ik vind het alleen heel vreemd dat de zelfbenoemde goeroes bijna altijd doen alsof ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden terwijl deze kennis vaak ook bij paardenvakmensen uit de reguliere paardensport kan worden opgedaan. (en vaak word daar dan geen geld voor gevraagd)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:44

CelestinaH schreef:
Daar is ook niets mis mee, ik vind het alleen heel vreemd dat de zelfbenoemde goeroes bijna altijd doen alsof ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden terwijl deze kennis vaak ook bij paardenvakmensen uit de reguliere paardensport kan worden opgedaan. (en vaak word daar dan geen geld voor gevraagd)

Eerlijk? Ik ken niemand die voor niets zou doen met mijn paard (en mij) wat zij gedaan hebben. Het idee is luk, maar ik denk niet dat de reguliere vakmensen zitten te wachten op ladingen mensen die niet weten wat ze aanmoeten met hun dier, niet voor niets in ieder geval.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:53

Eerlijk? Ik ken niemand die voor niets zou doen met mijn paard (en mij) wat zij gedaan hebben. Het idee is luk, maar ik denk niet dat de reguliere vakmensen zitten te wachten op ladingen mensen die niet weten wat ze aanmoeten met hun dier, niet voor niets in ieder geval.[/quote]

Nee die zitten idd niet te wachten op ladingen mensen die niet weten wat te doen met een paard.
Hier zit dus het probleem in mijn ogen, men koopt een paard heeft daar niet de juiste begeleiding bij vervolgens neemt t paard een loopje met ze en dan komen de goeroes om de hoek.
Als men vaak al bij de eerste tekenen van problemen hulp hadden gevraagd aan een kundig persoon zou t allemaal een stuk makkelijker gaan.
En als iemand bij mij op stal vraagt of ik kan helpen het paard te laden, dan vraag ik daar idd geen geld voor.
Een ander verhaal word het als mensen denken het allemaal zelf te weten en na maanden aankloten eens wat vragen

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:00

Lees net mn eigen posts terug en merk dat t nu heel erg overkomt alsof ik heel erg antie "anders" ben.
Maar even voor de duidelijkheid ik vind t mooi als problemen opgelost kunnen worden door een net iets andere aanpak.
Ik denk alleen dat de oplossing van t probleem meer ligt in het duidelijk grenzen aangeven aan het paard en niet zozeer te maken heeft met het daadwerkelijk "anders" doen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:10

Ik ben het eens met CelestinaH. Ik ben niet anti-anders, maar ik heb ook uit ervaring ondervonden dat de reguliere vakmensen deze technieken of methoden vaak ook kennen.

Mijn paard had een trailerlaadprobleem, wat we hebben proberen oplossen met parelli, monty roberts en chris irwin (telkens met een erkend instructeur/trainer)
Het laadprobleem is door geen van die methoden opgelost geraakt, ook al heeft het me veel geld gekost. Ons probleem werd uiteindelijk gewoon blijvend opgelost door mijn hoefsmid. Die ons zelfs gratis geholpen heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:11

De merrie ging de trailer niet op en uit wanhoop een NH'er laten komen. Sinsdien (inmiddels alweer 7 jaar geleden, sjee de tijd vliegt) nooit meer problemen gehad.

De ruin ging ook even testen of ie niet er onderuit kon muizen kwa trailerladen en dat is hem 1 dag gelukt. Poging twee kwam mijn vriend even helpen (die beter kan timen kwa wanneer in grijpen dan mijn moeder) en probleem opgelost.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:13

Mijn paard is zeker veranderd door 'andere methoden'. Waarschijnlijk zit dat voor 80% in mij en 20% in de rest (paard, omstandigheden).
Ondanks mijn ervaring, rij van jongs af aan, kon ik sommige dingen niet voor elkaar krijgen. Ik heb zeker hulp gehad van een aantal professionals. Ik denk dat je daar als minder kundig persoon kritisch in moet zijn (naar jezelf en de professional die je erbij roept). De benaming goeroe vind ik wat overdreven ( als je jezelf zo noemt, ga ik je niet inhuren ;))
Daarnaast vind ik dat je moet proberen om alles uit jezelf te halen. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd de hoeven van mijn paard te bekappen, doe ik een cursus rechtrichten met mijn paard. Ook ik heb een trailerlaadprobleem op kunnen lossen. Dit heeft me een hoop tijd en energie gekost ( en de komst van 3 professionals). Bij de meeste dingen was ik zeker op de goede weg, maar miste ik het zelfvertrouwen om het 100% door te zetten. En als er dan een deskundig persoon bevestigt wat ik al probeerde, dan is dat mooi. Achteraf vroeg ik me wel af, wat zij me nou geleerd hadden. Meestal was het net even een zetje in de goede richting. Het fijne ervan is, als de relatie met je paard hierdoor verbeterd, je zoveel meer plezier hebt samen!

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:24

Dat is precies wat ik probeer te verwoorden ChevalNoir, het draait in de meeste gevallen om het zelfvertrouwen en de daarmee samenhangende overredingskracht van de eigenaar van het paard.
En het is alleen maar prettig dat er mensen zijn die je daarbij kunnen helpen, ik vraag me alleen af waarom ik vaak het gevoel krijg dat de mensen uit de NH stroming zo graag willen benadrukken dat hun methode de enige juiste is.
Ik ben zelf overgens erg onder de indruk van Angelo Telatin, deze man laat idd zien dat t allemaal draait om het zelfvertrouwen van de ruiter en de duidelijkheid naar het paard, zonder daarbij NH of het reguliere paardenhouden onderuit te halen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:27

Mijn merrie had HKO, zou naar de slacht, want het kon niet etc etc. Ze ging ook altijd door alles aan de ren en was onverantwoord in de les, dus moest ze weg. Toen hebben wij haar gekocht en uiteindelijk bij Antoine de Bodt gekomen. Op dat moment was ze zo kreupel, dat wij haar niet eens uit stal durfde te halen. Na 2 rondjes aan de longe bij hem liep ze 100% rad en zelfs nageeflijk, daarna zijn wij ons er in gaan verdiepen, naar clinics geweest etc en ze heeft nooit meer kreupel gelopen. (ja, op een een hoefzweer na :Y) )

Bij mij heeft het dus wel echt baat gehad, maar denk dat het vaak ook aan de eigenaar ligt die ook mee getraind moet worden samen met het paard.

Zo moet er met laadproblemen denk ik ook goed gekeken naar het rijgedrag van de eigenaren met paard in de trailer, denk dat dat ook nog wel eens vergeten word. Paar x te hard door de bocht, paar x te hard remmen en het paard staat niet meer fijn in een trailer.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:15

Alleen zelfvertrouwen is helaas niet genoeg. Daar kun je wel heel veel problemen mee oplossen, maar vaak komt het ook aan op timing, beloning, inzicht in natuurlijk gedrag, etc. Mijn ervaring met NH is erg positief, maar misschien komt dat omdat ik zelf altijd met beide benen op de grond blijf staan. Ik vind dat je bij iedere 'methode' moet kijken naar wat voor jou en je paard werkt. Iedere kant van een verhaal heeft wel iets van waarheid in zich. Maar je moet gaan kijken naar de resultaten.

Voorbeeld: Als ik met m'n worteltje bij de trailer was blijven trainen, dan stond ik daar nu nog met mijn paard. Toen het 'patroon' eenmaal was doorbroken (een pittige sessie door Eddy Modde, waarvan de 'reguliere' paardenmensen stonden te kijken) was de eerste stap gezet. Daarna was ik aan zet en heb ik zelf moeten leren timen. Daardoor kan ik haar nu in mijn eentje laden. Kalm maar ook assertief ;)

Het rijgedrag met trailerladen is inderdaad zwaar onderschat!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:36

CelestinaH schreef:
Dat is precies wat ik probeer te verwoorden ChevalNoir, het draait in de meeste gevallen om het zelfvertrouwen en de daarmee samenhangende overredingskracht van de eigenaar van het paard.
En het is alleen maar prettig dat er mensen zijn die je daarbij kunnen helpen, ik vraag me alleen af waarom ik vaak het gevoel krijg dat de mensen uit de NH stroming zo graag willen benadrukken dat hun methode de enige juiste is.
Ik ben zelf overgens erg onder de indruk van Angelo Telatin, deze man laat idd zien dat t allemaal draait om het zelfvertrouwen van de ruiter en de duidelijkheid naar het paard, zonder daarbij NH of het reguliere paardenhouden onderuit te halen

Zo goed als alle paardentraining gaat meer over het mens trainen dan het paard, maar als mens moet je wel weten wat je moet doen en vooral ook wanneer je moet stoppen. Je moet kunnen inschatten wat je paard drijft op dat moment en genoeg pijlen in je koker hebben om verschillend gedrag op te lossen.
Er zijn vele methoden om dat te doen, de meeste hebben een enorme overlap. Het gaat aan het eind van de dag om de methode die je als mens ligt, waarbij bij jou als mens het kwartje valt, wat jou als mens stimuleert om meer uit jezelf te halen.

Dat vind ik dan een kracht van de meeste verschillende NH methoden, dat die erg daarop gericht zijn, in hoe ze het overbrengen. Het zit natuurlijk ook in de andere methoden, maar daarin valt dan voor mij het kwartje net wat minder goed, voor jou is dat misschien anders.