Keertwending om de achterhand : voorbereidende oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Keertwending om de achterhand : voorbereidende oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 14:34

Sinds enkele weken zijn we in de les terug bezig met mijn lievelingsoefening ( :+ ) : keertwending om de achterhand. Ik vind dit zelf een heel moeilijke oefening omdat er zoveel bij komt kijken op zo'n korte tijd. Voor mijn paard is het ook erg moeilijk, hij is erg groot en lang.

Met mijn vorige paard (Arab, dus heel wat compacter) heb ik de oefening aangeleerd vanuit verzamelde stap: eerst een wending, later keertwending. Het is natuurlijk al jaren geleden maar voor mijn herinnering ging dat "vanzelf". Met dit paard dus hoegenaamd niet (al kent hij de oefening, hij heeft ooit nog PSG gelopen en met mijn trainer doet ie het prima). De fout zit dus bij mij, en daar wil ik graag aan gaan werken.

Hoe oefenen jullie deze oefening nu in? Zijn er andere oefeningen van waaruit jullie beginnen? Hebben jullie tips waardoor ik al beter voorbereid naar de les kan gaan? Ik rijd de keertwendingen voorlopig enkel nog in de les zodat mijn trainer mij meteen kan corrigeren (ik ben zelf niet altijd snel genoeg om te bedenken hoe ik moet reageren), maar misschien zijn er wel dingen waar ik al mee aan de slag kan thuis!

Moeilijk toch dat dressuur rijden :(

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:36

Ik heb ooit geleerd een keertwending te stappen vanuit schouderbinnenwaarts. Dus eerst gewwon schouderbinnenwaarts langs hoefslag en dan verder meenemen (natuurlijk in een verzamelde stap).

Als je eenmaal het gevoel hebt hoe mee te nemen dan oefenen op elke andere willekeurig plaats in de bak.

Ayasha
Blogger

Re: Keertwending om de achterhand : voorbereidende oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:37

Hoe zet je een schouderbinnenwaarts in vredesnaam om naar een keertwending om de achterhand. De beweging is geheel tegenovergesteld.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:40

Iets minder de schouder naar binnen dan normaal (dus eigenlijk meer schoudervoor) en dan de voorhand meenemen. In begin is de keertwending dan wel wat te groot, maar die kun je dan vanzelf kleiner trainer op den duur.

Maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden toch ;)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:41

Ayasha schreef:
Hoe zet je een schouderbinnenwaarts in vredesnaam om naar een keertwending om de achterhand. De beweging is geheel tegenovergesteld.

Juist niet!

Kleine voltes gaan rijden en daarin je schouderbinnenwaarts meenemen, schouder naar binnen, pasje naar voren, vooral dat voorwaartse is belangrijk. Liever een te grote keertwending in het begin, dan dat hij met het spilbeen blijft staan! Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:50

Dan maak je in het beste geval een soort halve wending om de voorhand gezien de achterbenen een grotere draaicirkel krijgen dan de voorbenen (die staan immers naar binnen ) maar niet om de achterhand. Dat kan enkel via travers. Ik leer hem trouwens vanuit een travers op de volte. En die kleiner maken tot hij een heel klein cirkeltje met de achterbenen stapt.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:00

Het kan toch allebei? Wij zijn er nu ook mee bezig en de travers is een mooie oefening om het paard het achter over laten stappen aan te leren maar vanuit de travers moet de schouder wel heel erg flink draaien voor de keertwending dus die doen wij nu ook vanuit een stukje schoudervoor. En liever 2 stappen goed en dan weer er uit rijden dan dat het spilbeen blijft staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:03

Als je hem op een grote volte neemt moet die schouder niet zo heel veel draaien in het begin. Hoe kleiner je volte, hoe meer hij moet overstappen en draaien en dat kan je geleidelijk op bouwen. In de uiteindelijke keertwending zal hij toch die schouder een behoorlijk eind mee moeten nemen. :) Dat is het idee achter een keertwending om de achterhand.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:23

Ayasha schreef:
Dan maak je in het beste geval een soort halve wending om de voorhand gezien de achterbenen een grotere draaicirkel krijgen dan de voorbenen (die staan immers naar binnen ) maar niet om de achterhand. Dat kan enkel via travers. Ik leer hem trouwens vanuit een travers op de volte. En die kleiner maken tot hij een heel klein cirkeltje met de achterbenen stapt.

De achterbenen moeten juist een veel kleinere draaicirkel maken en die mogen ook nog niet scharen in de oefening. Dus vanuit travers maak je jezelf t vreselijk lastig en onbegrijpelijk voor t paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:42

Inderdaad chikohaa.

Zal proberen het nog eens anders uit te leggen. In de schouderbinnenwaarts komt het binnenachterbeen steeds onder de massa. Ook in de keertwending draait het paard om het binnenachterbeen, dit draagt het meeste gewicht. Echter in de travers komt juist het buitenachterbeen meer onder de massa en stapt het binnenachterbeen in beweging juist schuin naar voren uit, precies wat je niet wilt dat je paard doet in de keertwending. Daarom als je vanuit je travers een keertwending inzet, moet het paard eerst het gewicht overnemen van buiten- naar binnenachterbeen en blijven ze vaak onvoldoende gesloten en gaan ze niet genoeg op de plek stappen met het spilbeen maar blijven ze dit weg zetten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:47

Wow, wat een ontzettend logische benadering. Ik heb het ook altijd aangeleerd gekregen vanuit de travers op de kleine volte.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:47

Wat 0000 zegt klopt helemaal. Als je em vanuit de travers inzet, dan kan het paard niet anders dan het binnenachterbeen zijwaarts wegzetten, daarmee wordt je keertwending dus niet rond. Je kan travers wel gebruiken in de voorbereiding, om je paard te leren goed opzij te gaan voor eenzijdige kuitdruk.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 07:26

Er zullen inderdaad wel meerdere wegen naar Rome zijn!

Ik stond gisteren op wedstrijd bij het losrijden aan de Z-ringen te kijken, en daar was ook een meisje met haar trainer de keertwendingen aan het oefenen. Hij zei op een bepaald moment "denk aan wat we in de les gedaan hebben, eerst richting travers en dan zijwaarts". Het zag er in elk geval moeilijk uit :+

Met travers an sich heeft hij geen problemen, zoals kleinvosje zegt, die eenzijdige kuitdruk. Dat doet hij prima. Ik vind ook de uitleg van 0000 heel erg logisch klinken.

En zoals pitbullgup zegt: ik ben momenteel al blij met twee goede pasjes en dan vooruit stappen. Ik vind het vooral zelf erg moeilijk!

Morgen gaat in elk geval eerst het paard in kwestie naar de kliniek, kies laten trekken. Ik heb dus nog een week tijd om te bezinnen haha ;-) Bedankt al voor de tips iedereen, ook erg interessant om te lezen hoe iedereen het toch net anders doet!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:48

chikohaa schreef:
Ayasha schreef:

De achterbenen moeten juist een veel kleinere draaicirkel maken en die mogen ook nog niet scharen in de oefening. Dus vanuit travers maak je jezelf t vreselijk lastig en onbegrijpelijk voor t paard.

Dat weet ik, maar vanuit een SB of een schoudervoor maken de achterbenen juist een grotere... Mijn lesgever leert hem ook aan vanuit een travers op de volte (enfin, travers is een groot woord) en dan de volte kleiner maken tot de achterbenen eigenlijk een ini-mini rondje op de plek stappen. Dat voelde voor mij ook het meest logische... Wellicht daarom dat het voor mij het beste werkt. :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:56

Ayasha schreef:
Dat weet ik, maar vanuit een SB of een schoudervoor maken de achterbenen juist een grotere... Mijn lesgever leert hem ook aan vanuit een travers op de volte (enfin, travers is een groot woord) en dan de volte kleiner maken tot de achterbenen eigenlijk een ini-mini rondje op de plek stappen. Dat voelde voor mij ook het meest logische... Wellicht daarom dat het voor mij het beste werkt. :)

Een keertwending is een hele kleine volte, schoudervoor/binnen benaderd dat het beste. Bij travers gaan de benen (zoals kleinvosje al aangaf) zijwaarts en dat is niet de bedoeling in de keertwending.

Het is wel een manier om het paard uit te leggen dat hij de achterhand moet verplaatsen, maar inprincipe benader je een keertwending inderdaad vanuit de schoudervoor positie, dan behoud je een correcte beenzetting...

Zoals bij ons tijdens de Orun opleiding al werd gezegd : "Je haalt de paarden die de keertwending vanuit de travers hebben aangeleerd, er meestal wel uit"(correct me if i'm wrong kleinvosje).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:10

Onze jury's dan toch niet want die van mij kregen altijd 8'en op hun keertwendingen. :+
Zoals iemand al zei "meerdere wegen leiden naar Rome"
Imo kijk je per paard wat ie het makkelijkste begrijpt (en per ruiter)
Wellicht heb ik het foute beeld van de schoudervoor-manier maar denk dat ik er alleen een goed beeld van krijg door het te zien. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-08-13 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:14

Ayasha schreef:
Onze jury's dan toch niet want die van mij kregen altijd 8'en op hun keertwendingen. :+

Als je keertwending goed is, is jouw keertwending goed... Zolang het paard lengtebuiging geeft, impuls behoud en zijn voeten taktmatig optilt moeten ze dat gewoon belonen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:15

Had 'm wat laat ge-edit. Wellicht moet ik de andere manier eens zien om hem echt te begrijpen. Kan zomaar dat ik me er aan de hand van de uitleg een verkeerde voorstelling van maak. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:18

Nee hoor Suelza, ik ben het met je eens. Daarnaast heb je ook nog de plaats van de voorbenen en de achterbenen. Als je travers rijdt, blijft de voorhand op de hoefslag en gaat de achterhand van de hoefslag af. Terwijl juist bij de keertwending de achterhand op de hoefslag moet zijn, of op de lijn waar je op zit. Als je dus vanuit travers inzet, moet je eerst die achterhand weer op de hoefslag zetten, anders kom je te ver naar binnen -> te groot. Zet je em vanuit schouderbinnenwaarts in, dan is de achterhand al op de plek waar je moet zijn, en kan het van daaruit niet te groot worden.

Ayasha, de jury ziet alleen de kw in de proef, niet de voorbereiding. Dat jij er achten voor kreeg, kan, wij kunnen niet zien hoe je in de proef je kw inzet.. Het gaat hierbij om de voorbereidende oefeningen, En dan is sbw toch de betere voorbereidende oefening tot inzetten. Staat trouwens ook zo in de lesboeken van de instructeursopleidingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:22

Hmm ik zette hem wel gewoon in met de schouder naar "binnen" zeg maar als ze hem eenmaal vatte (dus niet eerst mini-travers rijden). Is dat wellicht de manier waaraan je ziet dat ie met travers aangeleerd is? Dat die kont eerst wat naar binnen gedrukt wordt voor de inzet?

Overigens deed ik het wel op de volte (van de hoefslag af dus niet op de raakpunten op de hoefslag komen) en dan kleiner rijden tot het frankske viel, dus niet op de hoefslag.. :) Zou dat een verschil kunnen maken? :)

(puur uit interesse nu omdat ik mijn eigen manier van aanleren aan de tand wil voelen)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:25

De achterhand naar binnen en dan inzetten zie je meteen, de voorhand moet er zo ver omheen, dat is met een extreem soepel paard nog een flinke opgave. Die achterhand moet dan wel de verkeerde kant op wegstappen, en dat is niet wat de bedoeling is. Dus daaraan kun je zien dat het verkeerd aangeleerd is ja!

Goed dat je scherp naar je eigen rijden bent!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:27

Travers op de volte is een prima oefening,ik gebruik dat ook veel om ze snel te maken aan het buitenbeen.
In de keertwending zelf wil je niet teveel travers denken,maar omdat veel paarden de achterhand juist naar buiten wegdraaien kan het zijn dat je als instructie roept te blijven denken aan travers.
Mijn inzet bestaat uit schoudervoor,ophouding buitenteugel en inzet buitenteugel.
Als het paard de voorhand dan inzet kan het nodig zijn even het buitenbeen te gebruiken om te begrenzen.
De oefening is gewoon wenden voor de buitenteugel op de plaats waarbij het paard actief blijft stappen.
De jonge paarden leer ik het met lange teugel,dus zonder buiging,door ze voor de druk van buitenteugel te laten draaien op een kleine volte met behulp vh buitenbeen.
Zo is de moeilijkheidsgraad minder hoog maar leren ze wel de hulp.Voor de ruiter is het ook simpeler te begrijpen.
De oefening is namelijk niet zo moeilijk,het is vaak de ruiter die moeilijk doet door te wiebelen,scheef te zitten en te vast te houden in de binnenteugel.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:27

Heb het vroeger ook uit travers geleerd en later vanuit shouderbinnenwaarts en mijn favoriet is zeker vanuit SB en zo leer ik het mijn leerlingen.
Ook doen we vaak volte kleiner maken tot ca 10m en dan wat shoudervoor en in de shoudervoor dan zijwaarts voor het binnenbeen zodat het paard flink moet overstappen met het binnenachterbeen. Vaak wilen ze dan recht worden maar de oefening is de buiging en stelling behouden. Zodra dat lukt, wordt het een wachtoefening en kan er op enig moment een keertwending ingezet worden.

Zodra we de keertwening op de hoefslag gaan oefenen, vraag ik schoudervoor, 1a2pasjes zijwaarts in die buiging en stelling zodat paard leert dat hij moet doorstappen en niet blijven staan en langzaam maar zeker komt dan de voorhand om de achterhand. Eerst heel groot maar hoe beter het paard snapt wat de bedoeling is, hoe meer buitenteugel je erbij neemt om de cirkel vd n kleiner te maken. Ik probeer wel altijd een cirkel te rijden en niet aan zo klein mogelijk te denken....

Nadeel van travers beginnen is dat ze vaak heel scheef door gaan lopen als de keertwending er aan komt, met SV krijg je het paard net wat fijner rechtgericht en kom je beter weg vd hoefslag is mijn ervaring.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:31

Zoals Ambre het doet met haar jonge paarden, lijkt het ook op de spin in het western, die gebruiken immers ook langere teugels waarbij de buitenteugel duidelijk tegen de hals wordt gelegd. In het western zie je helemaal goed dat de achterhand op zijn plaats blijft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:33

Hmm dat was dus bij mijn paarden eigenlijk nooit nodig. Ik zette hem ook gewoon vanuit schoudervoor in op wedstrijd.... Eenmaal ze door hadden wat ze moesten doen, ging ik steeds meer naar de hoefslag en zette ze zo "om" zeg maar. :) Nu moet ik wel zeggen als ik er bij nadenk, dat ik mijn "travers" voor het aanleren niet echt als een travers rijdt maar meer ja... Stom gezegd; ik druk hem gewoon opzij op een volte met stelling naar de juiste kant en maak die kleiner... *denkt even * het is niet echt een travers die ik rijd denk ik al lijkt het er wel op. Ik pak zeg maar een middelijntje of een diagonaal of wat maar uit komt en zit ik ongeveer waar ik ruimte genoeg heb dan druk ik ze een paar pasjes opzij (tot ze zo ver zijn dat ze het een hele cirkel vol houden) en dan kleiner en kleiner...

Dus da's dan misschien toch vanuit schoudervoor? :)* Alleen niet van de ideale schoudervoor/SB op de hoefslag die ik voor ogen heb? :+

ambre haar manier ken ik ook en die heb ik voor mijn pony gebruikt. :j