Fijn dat jullie even komen kijken, want het is lang geleden dat ik hier nog een topic heb geopend met rijfoto's.
Laat ik eerst beginnen met een klein paspoortje :
Naam paard : Shakira
Leeftijd : 10 jaar (waarvan nu zo'n 4 jaar bij mij en 1 jaar als verzorgpaard)
Ras : Engelse Volbloed x Draver
Niveau : geen, vooral basis en rechtrichten (nooit op wedstrijd geweest)
Topsnelheid : 55 km/u op de GPS
(vandaar de bijnaam Kira Het Kanon)Het laatste jaar zijn wij vooral academisch/klassiek aan het trainen, we hebben een super
lesgeefster gevonden die bij ons past, maar Rome is natuurlijk ook niet op 1 jaar gebouwd
Laat ik beginnen met wat foto's van 'Vroegah'... (waar ik mij nu absoluut voor schaam natuurlijk!!)

Maandag had ik les en was er een vriendin van mij meegegaan om wat foto's te nemen.
Waar we vandaag de dag nog tegenaan lopen is dat we beide te veel spanning opbouwen.
Zeker nu dat er een fotograaf bij stond
Ook moet ik leren mijn handen bij elkaar te houden en mijn teugels goed vast te houden.
En als mijn paard naar links gaat hangen, dat ik dan niet mijn binnenhand over haar hals mag halen, maar
dat ik 5 cm meer naar links moet gaan zitten.
Ook de galop blijft een struikelpunt, Kira wilt wel aanspringen, maar ze kan nog niet goed die rollende beweging met
haar heupen maken. Daarom bokt ze meestal om aan te springen.
Vroeger liep ze gewoon zo hard tot ze in galop viel en begon ze dan te rennen voor haar leven om niet om te vallen.
Ik heb nog een filmpje van toen :
Naar mijn gevoel liep ze daar dus super, achteraf gezien besef je dat je ipv opsluiten moet leren loslaten.
Maar met een volbloed loslaten, dat was niet zo simpel

Gelukkig heb ik zelf ook enkele fysieke mankementjes, waardoor een bok voor mij aanvoelt als niets en ik dus ook gewoon rustig blijf zitten.
Ik zal beginnen met de rijfoto's van de laatste les (en ik zal proberen er overal een opmerking bij te zetten):

Stappen tussendoor, best tevreden met dit beeld, alleen mogen mijn handen nog iets rechter en mag ik minder gespannen gaan zitten.

Drafje, hier ben ik weer onbewust mijn binnenhand naar buiten aan het bewegen om haar recht te houden, foei!

Proberen om haar nek wat uit te schuiven zonder te versnellen, ik zit hier bewust mee naar voor.

Drafje andere kant op, hier zie je duidelijk de spanning en hoe verkeerd ik mijn teugels vasthoud.

Te veel spanning en een doorschiet-moment
En dan komt het spectaculaire gedeelte, de 3de gang zoals ik hem al lachend noem met mijn lesgeefster.
Aangezien paardlief al begint te stressen als ze het woord Galop hoort, is het dus de 3e gang geworden

Bij de galopfoto's laat ik de commentaar voor wat het is, op een dag zal ze wel snappen dat ze zich niet in 100-en bochten hoeft te plooien om te kunnen galopperen
Maar ik weet wel waar het probleem ligt, ik moet ontspannen maar ik moet Kira ook dat extra zetje geven om aan te springen, en dan nog proberen contact te blijven houden met de teugels

'Just chillin' around'
Maar na al dit, komt uiteindelijk toch dit :

Een beetje ontspanning!

En uitstappen op een correcte manier natuurlijk
Hopelijk hebben jullie nog goede tips voor mij,
en proficiat aan diegene die alle tekst hebben gelezen!
En hou het een beetje lief voor ons

De vragen zijn al gesteld, longeer je haar ook? Zo niet, begin daar dan mee. Liefst met dubbele lijnen. Pak eerst daar de galop aan, voor je erop gaat in de galop. Leer haar eerst correct aan te springen zonder extra gewicht, en zonder (misschien) pijnlijke drukpunten. Laat haar die galop eerst onder controle krijgen op haar eigen benen. En train ondertussen ohz verder aan activiteit, en ontspanning. Als je je paard qua gang zo aan het lopen kan krijgen als op de eerste foto's, en haar daar sterker kan maken, zal de galop ook makkelijker volgen.

)