Kira het kanon, vroeger en nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Kira het kanon, vroeger en nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 13:34

Hallo allemaal :)
Fijn dat jullie even komen kijken, want het is lang geleden dat ik hier nog een topic heb geopend met rijfoto's.
Laat ik eerst beginnen met een klein paspoortje :

Naam paard : Shakira
Leeftijd : 10 jaar (waarvan nu zo'n 4 jaar bij mij en 1 jaar als verzorgpaard)
Ras : Engelse Volbloed x Draver
Niveau : geen, vooral basis en rechtrichten (nooit op wedstrijd geweest)
Topsnelheid : 55 km/u op de GPS :+ (vandaar de bijnaam Kira Het Kanon)

Het laatste jaar zijn wij vooral academisch/klassiek aan het trainen, we hebben een super
lesgeefster gevonden die bij ons past, maar Rome is natuurlijk ook niet op 1 jaar gebouwd :P
Laat ik beginnen met wat foto's van 'Vroegah'... (waar ik mij nu absoluut voor schaam natuurlijk!!)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag had ik les en was er een vriendin van mij meegegaan om wat foto's te nemen.
Waar we vandaag de dag nog tegenaan lopen is dat we beide te veel spanning opbouwen.
Zeker nu dat er een fotograaf bij stond :P
Ook moet ik leren mijn handen bij elkaar te houden en mijn teugels goed vast te houden.
En als mijn paard naar links gaat hangen, dat ik dan niet mijn binnenhand over haar hals mag halen, maar
dat ik 5 cm meer naar links moet gaan zitten.
Ook de galop blijft een struikelpunt, Kira wilt wel aanspringen, maar ze kan nog niet goed die rollende beweging met
haar heupen maken. Daarom bokt ze meestal om aan te springen.
Vroeger liep ze gewoon zo hard tot ze in galop viel en begon ze dan te rennen voor haar leven om niet om te vallen.

Ik heb nog een filmpje van toen :

Naar mijn gevoel liep ze daar dus super, achteraf gezien besef je dat je ipv opsluiten moet leren loslaten.
Maar met een volbloed loslaten, dat was niet zo simpel :P
Gelukkig heb ik zelf ook enkele fysieke mankementjes, waardoor een bok voor mij aanvoelt als niets en ik dus ook gewoon rustig blijf zitten.

Ik zal beginnen met de rijfoto's van de laatste les (en ik zal proberen er overal een opmerking bij te zetten):

Afbeelding
Stappen tussendoor, best tevreden met dit beeld, alleen mogen mijn handen nog iets rechter en mag ik minder gespannen gaan zitten.

Afbeelding
Drafje, hier ben ik weer onbewust mijn binnenhand naar buiten aan het bewegen om haar recht te houden, foei!

Afbeelding
Proberen om haar nek wat uit te schuiven zonder te versnellen, ik zit hier bewust mee naar voor.

Afbeelding
Drafje andere kant op, hier zie je duidelijk de spanning en hoe verkeerd ik mijn teugels vasthoud.

Afbeelding
Te veel spanning en een doorschiet-moment

En dan komt het spectaculaire gedeelte, de 3de gang zoals ik hem al lachend noem met mijn lesgeefster.
Aangezien paardlief al begint te stressen als ze het woord Galop hoort, is het dus de 3e gang geworden :')
Bij de galopfoto's laat ik de commentaar voor wat het is, op een dag zal ze wel snappen dat ze zich niet in 100-en bochten hoeft te plooien om te kunnen galopperen *D

Maar ik weet wel waar het probleem ligt, ik moet ontspannen maar ik moet Kira ook dat extra zetje geven om aan te springen, en dan nog proberen contact te blijven houden met de teugels :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'Just chillin' around' :')
Maar na al dit, komt uiteindelijk toch dit :

Afbeelding
Een beetje ontspanning!
Afbeelding
En uitstappen op een correcte manier natuurlijk :)

Hopelijk hebben jullie nog goede tips voor mij,
en proficiat aan diegene die alle tekst hebben gelezen!
En hou het een beetje lief voor ons ;)
:wave:
Afbeelding

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:39

Je paardje is er wel veel beter uit gaan zien!

Alleen de (vooral) galopfoto's...heeft ze nergens last van?
Ik zie een alles behalve ontspannen paard. Je geeft ook al aan dat ze hard wil, maar kijk eens naar haar oren en ogen, hoe ze zich verzet.
Misschien zie ik het verkeerd? Hoor graag andere Bokkers.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 13:46

Normaal gezien zou ze van niets last mogen hebben (is laatst nog behandeld door de osteo en zadelmaker is langsgeweest, maar beide komen één van de weken nog eens langs), ze probeert met de galop wel altijd op de buitenschouder te vallen, binnenstelling is voor haar nog heel moeilijk, dan probeert ze zich er altijd tussenuit te plooien en aangezien zij zo extreem wendbaar is maakt dit het niet makkelijker.

Belmera

Re: Kira het kanon, vroeger en nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:06

Wat een leuk paard! En leuk om het verschil te zien van hoe je vroeger en nu rijdt. Nu probeer je veel meer vanuit ontspanning te werken en dat is alleen maar goed natuurlijk.
Hoe galoppeert ze aan als je haar longeert? Mijn paard sprong vroeg ook altijd met een 'bokkesprong' aan, maar dat was meer uit enthousiasme en lijkt me bij Shakira meer omdat ze het moeilijk vindt of omdat het haar voorheen wel pijn deed en het nu een gewoonte is geworden. Dat ze verwacht dat het pijn gaat doen als ze normaal aanspringt en zich daarom in allerlei bochten wringt.
Als het met longeren een stuk minder is, kan het ook spanning zijn die jij (onbewust misschien) overbrengt.
Merk wel dat je veel geduld met haar hebt en je de oorzaak van dingen die niet helemaal goed gaan bij jezelf zoekt, dus denk dat het aangalopperen ook wel goed gaat komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:11

Heel fijn dat je haar in ieder geval al hebt laten nakijken en dat medisch gezien niks in de weg zou mogen zitten ... Toch vind ik haar erg zuur in de hogere gangen (draf/galop). Longeer je haar ook? Hoe reageert ze dan? Ga je ook met haar naar buiten? Zelfde vraag. Voor mijn gevoel zit er toch nog iets duidelijk niet goed, daarom niet medisch, kan ook "tussen de oren" zijn .. Misschien moet het slijten met de tijd, misschien is het toch interessant om verder naar te kijken ..

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 14:47

Tijdens het longeren is ze eigenlijk net hetzelfde, galop aan de longe doen we daarom meestal niet.
Ze zwaait haar achterhand enorm naar binnen, tijdens het draven heeft ze ook vaak de neiging om in travers te lopen, terwijl ik dat zelf nog niet zo goed aanvoel.
En zelfs bij mijn lesgeefster lukt het niet echt om haar te laten aanspringen in galop, zowel aan de longe als in vrijheid.
Ik denk ook wel dat het voor een stuk tussen haar oren zit, soms heeft ze ook momenten dat ze doet alsof ze moet poepen, maar dan krijg ik haar met een beenhulp niet vooruit, wel door links-rechts buiging te vragen en vanuit de buiging terug vertrekken. En als ze echt lastig begint te doen is een zweepje vasthouden al genoeg om terug vooruit te gaan ipv in de 'weiger-modus'.

Buiten rijden deden we vroeger heel veel, nu niet meer eigenlijk omdat ze dan té enthousiast word en nogal gevaarlijk word ivm uitzwenken achterhand. Dit zijn we nu samen met de lesgeefster stukje per stukje aan het oplossen, door te zorgen dat Kira in het 'neerwaartse kader' blijft met haar hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:50

Hmm, ze is nagekeken zeg je hé? Enkel osteo en zadelmaker of is er ook al een DA bij geweest?
Ging even belletje rinkelen toen je zei over het steeds in travers (willen) lopen en het uitzwenken met de achterhand.. Zijn haar knieën al eens nagekeken? (vanachter dus).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:54

Ondanks dat je paard er nu veel beter uit ziet, en je houding vele malen beter is geworden, vind ik de eerste foto's van je PAARD er beter uitzien qua gangen. Zie je het achterbeen dat onwijs gaaf en mooi ondertreed? En hoe ze haar benen gebruikt daar? Ondanks alle spanning die daar terug komt in de foto's vind ik het jammer dat ik dat beenwerk niet terug zie op de volgende foto's. Ik heb het idee dat de problemen die zich bij jullie afspelen, vooral bij jou liggen. Er zit bij jou HEEL veel spanning in je handen, ellebogen en schouders.
Ik zal proberen je foto's een voor een te beoordelen..

http://i72.photobucket.com/albums/i189/ ... e63b56.png
Paard is ontspannen, maar jij zet je vast in je ellebogen. Zoals jij al zegt, mogen je handen rechter, maar die mag je ook meer dragen. Je geeft alles helemaal aan je paard, en ze stort als het ware in. Er is geen contact helemaal niets.. Relaxt zo stappen tussendoor, maar je bent haar wel helemaal kwijt. Waarom helemaal een lange teugel? Waarom houd je geen contact met haar? Ze loopt regelrecht de grond in, en loopt heel erg op de voorhand.. Ook in stap kan je activiteit behouden. Tip: Stappen tussendoor, helemaal super, maar houd contact, en houd je paard aan het werk. Stappen tussendoor is om op adem te komen, maar niet om een beetje rond te sjokken.. (Niet rot bedoeld, mijn verzorgpaard stap ik heel veel mee. Galop doen we niet meer wegens zijn lichamelijke conditie, maar ook in stap kan ik hem hard aan het werk zetten en laten zweten.)

http://i72.photobucket.com/albums/i189/ ... bee2ed.png
Een mooi voorbeeld van wat ik in mijn eerste stukje tekst schreef. Zie je het verschil qua beenwerk vergeleken je eerste foto's? Je paard loopt, maar het ziet er niet actief uit. Ga schakelen, tempo wisselingen rijden. Handen op een nette hoogte, niet te hoog, niet te laag. In dit geval is je buitenhand te laag, en je binnenhand te hoog. Probeer daar een middenweg in te vinden, en je handen netjes bij elkaar te houden. Ontspan. Ook hier zie ik spanning van je polsen tot in je schouders. Maar ook in je nek verkramp je. Lekker ontspannen, activeer de motor aan de achterkant, en dan kan je pas lekker gaan rijden. Dan zou de galop vanzelf ook beter gaan.

http://i72.photobucket.com/albums/i189/ ... b32bc4.png
Waarom zit je zo naar voren? Je zegt dit bewust te doen, maar wat is de reden hiervoor? En waarom gooi je je handen zo naar voren? Wat is daar de reden voor? Wat lengte in de hals krijgen kan je beter op een andere manier doen. Zorg voor een actief paard, staat ze aan je been? Zit jij er ontspannen op? Laat stukje bij beetje je teugels wat fieren. Niet te veel, maar gewoon tot je tevreden bent. Is dit lastig? Doe het dan in kleine stapjes. Je mag uiteraard wat meegeven met je hand, maar wat jij doet is kortaf gezegd overdreven. Kijk of ze je 'hand' wil volgen naar beneden, zonder zo naar voren te gaan zitten. Zo raak jij uit balans maar ook je paard. En als je dan die teugels wat laat fieren, en ze gaat een pasje harder... Kan je haar gemakkelijk opvangen aangezien je contact blijft houden. Want ook dat ontbreekt op deze foto..

http://i72.photobucket.com/albums/i189/ ... 6b9e2c.png
Fijn voorbeen! Ziet er qua gang beter uit. Op deze foto val jij ook iets naar voren, en denk dat het voor een groot deel komt door je handen. Het zelfde verhaal. Ontspannen, handen wat meer naar je toe, en blijven dragen. Denk dat ik daar verder niet veel aan toe hoef te voegen.

http://i72.photobucket.com/albums/i189/ ... f326a8.png
Wat bedoel je precies met 'doorschiet-moment'? Dat ze harder gaat?
Verder, oeiiii, je hand... Wat doet die binnenteugel daar beneden? Je zit daar heel erg in de mond, en er is 1 bonk spanning te zien. Sowieso is de binnenteugel helemaal geen 'rem'. Opvangen doe je met de buitenteugel.. Kijk voor je uit, vang op en laat los, en ontspan! :D

En dan de galop foto's....
Weet niet zo goed wat ik daarvan moet zeggen.. Ik zie een paard dat de galop totaal niet fijn vind.. Angst/pijn? Fijn dat er nog een keer naar gekeken word! :j De vragen zijn al gesteld, longeer je haar ook? Zo niet, begin daar dan mee. Liefst met dubbele lijnen. Pak eerst daar de galop aan, voor je erop gaat in de galop. Leer haar eerst correct aan te springen zonder extra gewicht, en zonder (misschien) pijnlijke drukpunten. Laat haar die galop eerst onder controle krijgen op haar eigen benen. En train ondertussen ohz verder aan activiteit, en ontspanning. Als je je paard qua gang zo aan het lopen kan krijgen als op de eerste foto's, en haar daar sterker kan maken, zal de galop ook makkelijker volgen.
Hoelang is ze onder het zadel? Op 10 jarige leeftijd, na 4 jaar moet ze de galop toch wel redelijk onder controle hebben... Dat is in dit geval niet zo, en wat mij opvalt is dat ze erg goed is in bokken, maar ze achter nog wat spieren 'mist'. Train daarop, en dan komt de galop vanzelf! :D
Je hebt een super leuk paard onder je kont, wees trots, en relaxt! En vat mijn bericht niet vervelend op. :)

Misschien als kan je een van de meiden uit [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V eens een bericht sturen of ze nog tips hebben.
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 16-08-13 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:54

Zo, die kan smoelen trekken :D Ik vind het qua rijstijl in ieder geval een groter vooruitgang en ik vind het ook goed dat je kritisch naar jezelf kunt kijken :j Ook vind ik het erg knap dat je met die bokken zo rustig blijft haha :))

Wel ga ik mee met mijn voorgangers, ik vind haar echt wel behoorlijk zuur en gespannen. Vooral in de galop, maar ook in de draf al; daar loop ze volgens mij over haar eigen tempo heen en zie ik haar ook veel spanning opbouwen...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:55

Misschien ben ik wel heel gek hoor, maar waarom niet aan de longe laten galloperen? Onder het zadel is nog veel moeilijker. Lijkt me juist dat ze daarin aan de longe sterker kan worden?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:00

Ik ga mee met wat hiervoor gezegd is. Super dat je zelf zo open over kunt praten, maar vind je paard erg zuur kijken en gespannen zijn. De laatste foto waar je er naast staat is dag en nacht verschil met de rest. Zou toch ook de DA eens laten kijken. En inderdaad, probeer eerst tijdens het longeren de galop meer onder controle te krijgen, de rust er in en dan zelf er op galopperen.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:26

Ik ga proberen zo uitgebreid mogelijk te antwoorden,
alvast bedankt dat jullie zo opbouwend reageren!

Ten eerste, dat er veel spanning van mij komt is inderdaad een heel groot punt, onbewust span ik mij telkens op en zij neemt dat over. Vorige keer moest ik zingen in de les, opdat mijn ademhaling gelijker zou blijven.
Dat ze op de vroeger foto's meer beenwerk vertoonde was eigenlijk iets dat mij minder was opgevallen, maar nu je het zegt valt het me wel erg op.
Ik denk wel dat dit ook deels komt omdat ik vroeger meer met haar 'vocht', en als ik met een harde hand reed kon zij zich sterk maken.

De lange teugels zijn een probleem dat zich elke keer weer onbewust voordoet, ik weet heus wel hoe ik mijn teugels moet vasthouden, maar toch glippen ze elke keer weer door mijn handen en dan zitten mijn duimen totaal niet meer op mijn teugels, maar rijd ik precies met mijn wijsvingers of pinken.
Ik moet dus ook regelmatig met een zweepje tussen mijn handen rijden :)

Over dat naar voor zitten, dat was waarschijnlijk een overdreven reactie van mij (ik heb namelijk de niet zo leuke gewoonte om alles écht goed te willen doen en dat ik daarom té hard mijn best doe).

De doorschiet-momenten zijn de momenten dat ze over haar buitenschouder gaat en travers-matig begint te lopen.
(en zo probeert te foefelen). Dat is waarschijnlijk ook waarom mijn binnenhand daar zat, omdat ik haar schouders eigenlijk elke pas moet rechtzetten. (maar na 10 jaar manege rijden en dan nog eens zo'n 4 jaar met haar aanmodderen, worden al die kleine dingen tegelijk me soms wat te veel :o )

De dubbele longe ga ik zeker eens aan mijn lesgeefster vragen of zij daar tips voor heeft, heb het zelf namelijk nog nooit gedaan.

Ook was ik nog vergeten te melden dat Kira een tijdlang maagproblemen heeft gehad, ze heeft toen op de omeprazole gestaan en ze krijgt enkel nog wat spelt en hooi. Maar binnenkort komt de dierenarts toch nog eens voor een check-up en haar nog eens los te maken.

Dit is een filmpje van april, waar mijn lesgeefster haar longeert. Zoals je zal zien reageert Kira enorm op lichaamstaal en elke pas die je iets te snel zet is genoeg om haar in een drafje te krijgen.
*filmpje via PB op aanvraag*

Ik heb ook nog een filmpje van de galop aan de longe, en zoals je kan zien is dat de reden dat ik haar amper laat galopperen, ze gaat in een totaal verkeerde houding en belast dan weer alle verkeerde spieren.
Onder het zadel is het aangalopperen een ramp, maar eens ze vertrokken is zoekt ze als het ware toch die ontspanning op die ze daarvoor nauwelijks kende, ze zoekt mijn hand op en begint dan meestal de cirkel te verkleinen en dan vertraagd ze om in draf te vallen.
*filmpje via PB op aanvraag*

Al bij al is ze echt wel een supergevoelig paardje en echt wat je noemt een spiegel.
Vorig jaar hebben we een periode gehad waarin we amper reden, omdat ik dacht dat ze toch niet graag werkte.
Maar tegenwoordig gaat ze echt graag mee, en ook de leiderschapsband is toch al wat veranderd tussen ons.

Kira is van nature een vrij zelfstandige, redelijk dominante merrie, maar stilletjes aan begint alles toch wat op zijn plooi te komen. Misschien moet ik mijn lesgeefster eens wat vaker laten filmen, zodat ik dat toch al gewoon word :P

Ik ga zodadelijk nog naar stal en misschien nog even rijden, ik ga zeker jullie tips proberen en ik ga misschien ook een mp3 meenemen met meezing muziek (voor de ontspanning :+ )
Laatst bijgewerkt door Hammeke op 16-08-13 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:32

Ik zou van dat laatste filmpje zeggen dat als je haar op zo'n kleine volte zet dat ze ook bijna niet kan galopperen ;)

Mijn viel een zuur paard ook meteen op, oren zijn te ver naar achteren en in galop lijkt ie de eerste foto naar je been te slaan. Ik zou zeker zeggen dat er iets niet goed is.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:34

Daar was het oorspronkelijk ook niet de bedoeling dat ze zou galopperen, maar ze was vertrokken voor we het wisten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:34

Ah ok op die fiets :)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:59

En het probleem is dat ze op lange lijnen ook enorm omhoog komt en doorschiet.
Daarom probeer ik tijdens het galopperen onder het zadel de voltes steeds te vergroten, maar zonder direct de hoefslag te nemen, want dan durft ze al eens voluit vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:02

Is er wel eens naar haar balans gekeken? Te denken aan bijv ataxie.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:20

Balans was idd ook iets waar ik aan dacht.. De da zou nog eens komen kijken toch? Wacht eerst dat af, en kijk daarna verder. Mij lijkt het in ieder geval ook verstandig om doe galop eerst alleen te trainen aan de longe. Vraag idd aan je instructrice of ze je kan leren hoe je met dubbele lijnen om moet gaat. (Totaal niet moeilijk!) zo kan je je paard net wat gecontroleerder laten lopen. Als je paard zo gevoelig is op lichaamshouding, maak daar dam vooral gebruik van met longeren. Maak haar duidelijk dat ze netjes op de volte moet blijven in de galop (aan de longeerlijn). Met dubbele lijnen kan je haar beter begeleiden naar ontspanning, en zonder ruiter kan ze wss beter haar balans vinden.

Ben wel benieuwd naar de filmpjes. :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:38

Eerst komplimenten voor jouw zitkunst tijdens het bokken! :D

Verder zie ik eerlijk gezegd op alle lesfoto's een zeer zure merrie, die heel duidelijk aangeeft dat ze niet lekker loopt. Ook de draffoto's geven qua gezichtsuitdrukking geen fijn beeld.
Ik zou haar toch nog veel meer laten nakijken, echt van kop tot kont en hoofd tot voeten.

Alleen op de stapfoto kijkt ze niet gespannen, maar daar vraag je ook niks en loopt ze ook behoorlijk op de voorhand.

Verder ga ik mee met de meningen om eerst aan de longe of dubbelijke lijnen het paard meer balans te laten krijgen en op eigen benen laten lopen.

Hoe het komt weet ik niet, maar op de foto's van vroeger loopt ze mooier dan nu, meer gedragen en meer van achteren uit.

Hangt je bit ook niet te hoog in de mond? Ook op de foto's waarop je niet aan de teugels trekt gaat haar mondhoek erg omhoog.

Rijtechnisch heb ik verder geen tips voor je, ik zou wel echt nog verder lichamelijk onderzoek doen en eerst trainen aan de hand voor je er op gaat.
Maar dat is mijn persoonlijke mening, he! ;)

Veel succes in elk geval!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 20:34

@Joolien, als het een vorm van ataxie is, zouden ze dat dan al niet eerder moeten hebben gezien?
Ze is namelijk al 3x losgemaakt, 2x door de dierenarts en 1x door een mensen osteopaat die ook paarden behandeld. Daaruit kwamen voornamelijk haar maagproblemen en enkele blokkades in haar rug, en ik denk het SI gewricht ook. Voor de rest is ze wendbaar/plooibaar, een barrel paard is er niets tegen, alleen werkt dat zich nu tegen ons.

@ Simodi, dankje dat is ook het enige waar ik nu fier op kan zijn denk ik :P
Om over de foto's van vroeger verder te gaan, dit waren foto's van net na haar veulen meen ik mij te herinneren. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft? En het feit dat ze nu wel ettelijke kilo'tjes dikker is.
Naar het bit ga ik morgen ook eens kijken.
Ook ga ik weer wat meer aan de hand werken (al ben ik daar nog niet zo bekwaam in, dat ik haar ieder moment kan bijsturen) Ik doe mijn best :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:32

Tja dat zou je denken maar hebben ze haar er al eens op getest? Ik weet overigens niet precies hoe het zit hoor.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:35

Is het niet net als met artrose? Dat ze er idd echt op moeten testen? Bij artrose word er toch wat 'olie' tussen de gewrichten af genomen om te testen? Weet niet precies hoe al die medische termen heten hoor :=

zusterlotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 03:24

Ik ben ontzettend benieuwd wat er in het verleden met dit paard gebeurt is...

Ik denk indd dat het meer tussen de oren zit dan daadwerkelijk fysiek (al kan het één wel de uitwerking hebben op het ander). Ook wat je zegt over als je alleen maar je zweep vast pakt en het onderwerp "tempocontrole". Ik zie (en ja dat is persoonlijk) een paard wat letterlijk en figuurlijk op de vlucht is. Daar kan jij als ruiter helaas niet veel aan doen...

Heel veel succes...

Ps Alles positief bedoel he? Niet als een aanval op jou zien...

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 08:40

Over het verleden kan ik een paar dingen kwijt, ik ben bij haar gekomen als verzorgster toen ze ongeveer 4 jaar was. De eigenaar had 2 paarden staan, maar Shakira was de enige waar ik iets mee mocht doen.
Toen wist ik nog niet vanwaar ze kwam of hoe ze was opgeleerd, in het begin kende ze dus ook niet veel buiten wandelen.
Afbeelding

Na een 1.5 jaar heb ik haar dan toch gekocht, omdat de eigenaar haar echt weg wou omdat ze dankzij haar veulen dominant was naar de andere paarden.
Na een jaartje bij ons op de weide is ze naar een stalling gegaan, daar hebben we 2 maand gestaan maar omdat ze daar meer niet dan wel buiten kwam zijn we daar ook weer verhuisd.
Nu staat ze al bijna 3 jaar op dezelfde stalling.
En wie kwam er toevallig vorig jaar bij ons op stal staan met haar nieuwe paard?
De fokster van mijn paard, die wist mij te vertellen dat Shakira vroeger al een pittig karakter had
én dat het opleren toch op 2 weken was gelukt, met veel bokken en steigeren (en als ze dat deed, dan tikte ze met de zweep tussen haar oren)...

Dus toen is er wel een deel uitgekomen, dat het dan niet vreemd is dat Kira niet goed loopt, als je nooit geleerd hebt om fatsoenlijk te lopen...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:12

Ben het echt helemaal eens met LoveUggs, zeer goede en duidelijke uitleg!

Wat ik nog wil toevoegen is over het binnenstelling krijgen: dat doe je door je binnenhand naar binnen te doen, van de hals af, en daarbij binnenbeen te geven, en nóóit door de binnenhand over de hals te trekken. Daar krijg je echt een heel scheef paard van, dus doe dat niet! Als ze naar binnen valt als jij je hand naar binnen doet betekent dit dat je of niet genoeg binnenbeen geeft, of dat ze niet goed aan je binnenbeen is en daardoorheen loopt, dus daar zou je dan consequenter op moeten trainen!