Ginger en ik vooruitgang na 1.5 jaar! IEMAND TIPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Ginger en ik vooruitgang na 1.5 jaar! IEMAND TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:04

Hoi Bokkers!!

Ik plaats hier maar weer sinds tijden een topic zodat ik opnieuw aan verbeter punten kan gaan werken.
Ginger rij ik sinds mei 2012. Eerst werd ze ook nog door 2 andere meiden gereden waarvan 1tje heel streng in de hand was. Ze wilde altijd aan de teugel en liep zo enorm te trekken in d'r mond. Ginger wist dus niet wat ze moest, want ik ben juist van de zachte hand, of tenminste niet zoals dat andere meisje deed!

Ginger heeft van de zomer stil gestaan en we willen nu weer gaan trainen. Hebben geen doel voor wedstrijden, maar ik wil wel met haar vooruit komen. Ik ben nu ook de enige die op haar rijd.

Ginger is een 18 jarige New Forest pony van 151.5 cm spring gefokt.

Heel in het begin heb ik deze topic geplaatst, zo reed ik rond mei 2012 op dr: [RT-HAW] Eerste les op Reina (Ginger)

Per foto zal ik erbij zetten wat ik me verbeter punten vind!
We hebben hiervoor gewoon goed ingestapt en gedraafd!

1) Naar voren kijken, Handen vind ik netjes, Tenen iets meer naar binnen,
Afbeelding

2) Zelfde als boven, Tenen naar binnen en naar voren kijken.
Afbeelding

3) Drafje, Rechter op zitten, Contact met de mond houden (binnenteugel hangt slap), teentjes naar binnen.
Afbeelding

4) Ik vind dat ze hier heel netjes loopt vergeleken hoe ze liep! Ik moet naar voren kijken en me tenen naar binnen houden.
Afbeelding

5) Drafje andere kant. Deze kant vind ze veel moeilijker dan de andere. Dat is ook wel te zien en te merken.
Afbeelding

6) Ik mag me handen hier wel wat meer dragen.
Afbeelding

7) Sta momentje.
Afbeelding

8) Ik vind haar hier netjes lopen!
Afbeelding

9) Hier vind ik me binnenhand veelste treng.
Afbeelding

10) Hier ben ik blij mee! Ik trek gekke bekken haha.
Afbeelding

11) Ik vind mezelf hier te streng.
Afbeelding

12) Hakken goed uitdrukken, Naar voren kijken, Niet te streng.
Afbeelding

13) Hier me handen iets meer dragen, hakken uitdrukken en tenen naar binnen.
Afbeelding

14) Vind mezelf hier iets te steng maar vind het wel een gave foto!
Afbeelding

15) Wij saampies!
Afbeelding

Ik wil heel graag opbouwend commentaar krijgen zodat ik daar aan kan werken. Graag dus tips hoe ik het moet aanpakken. Ginger en ik hebben geen les, en vind het daarom al een hele prestatie wat we bereikt hebben. Ik zit vaak te ver naar voren, dit komt door mijn heup problemen. Ik ben aan het oefenen meer naar achter te zitten, maar dat is vaak nogal pijnlijk!

TIPS ZIJN MEER DAN WELKOM!!

Cnv

Re: Ginger en ik vooruitgang na 1.5 jaar! IEMAND TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:07

Jeetje wat verschil met de andere topic.
Vind het verbeterd je mag er trots op zijn.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:10

Op sommige foto's heb je je handen erg ver uit elkaar. Probeer dus om je handen bij elkaar te houden en wat meer te dragen. Vind dat je ze erg laag hebt. (net boven het zadel)
Je valt soms ook naar voren. Kijk naar voren & niet naar je paard, en wat rechterop gaan zitten.

Er is al wel een hele verbetering met je vorige topic!
Gewoon lekker door oefenen. je hebt haar wel mooi aan het lopen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:15

Karin92 schreef:
Op sommige foto's heb je je handen erg ver uit elkaar. Probeer dus om je handen bij elkaar te houden en wat meer te dragen. Vind dat je ze erg laag hebt. (net boven het zadel)
Je valt soms ook naar voren. Kijk naar voren & niet naar je paard, en wat rechterop gaan zitten.

Dank je wel over die tip van me handen!
Ik moet inderdaad naar voren gaan kijken ipv naar me paardje.
Over dat recht op zitten staat in de topic waarom dat soms niet helemaal gaat. Probeer het wel, en ben me er tijdens het rijden van bewust.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:16

Je geeft zelf al een hoop dingen aan, je handen/recht op zitten/ naar voren kijken.

Verder vind ik dat de pony niet ontspannen loopt. Ook zie je dat de pony meer op de voorhand loopt.

Probeer vanuit achteren te rijden en onthoud dat achter altijd de motor is. Probeer de achterhand krachtig te maken en daarna pas naar beneden te rijden zodat je ook ontspanning in het lichaam KAN krijgen. Je geeft zelf al aan dat je vaak te streng bent met je handen, probeer los te laten met je handen en van achter naar voor te rijden.

Op 1 van de fotos zie je zodra je los laat de pony ook meer gaat inbuigen.

Stel voor jezelf doelen waarom je wat wil en wat je wil bereiken en hoe je dit moet bereiken. ( Bijv. hoe wil je trainen, wat wil je dan trainen en als je dan traint waarom train je dit? )

Het is al een heel verschil met het andere topic, al zou ik toch eens een lesje nemen... Alleen red niemand het.

Succes!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:18

ilsse schreef:
Je geeft zelf al een hoop dingen aan, je handen/recht op zitten/ naar voren kijken.

Verder vind ik dat de pony niet ontspannen loopt. Ook zie je dat de pony meer op de voorhand loopt.

Probeer vanuit achteren te rijden en onthoud dat achter altijd de motor is. Probeer de achterhand krachtig te maken en daarna pas naar beneden te rijden zodat je ook ontspanning in het lichaam KAN krijgen. Je geeft zelf al aan dat je vaak te streng bent met je handen, probeer los te laten met je handen en van achter naar voor te rijden.

Op 1 van de fotos zie je zodra je los laat de pony ook meer gaat inbuigen.

Stel voor jezelf doelen waarom je wat wil en wat je wil bereiken en hoe je dit moet bereiken. ( Bijv. hoe wil je trainen, wat wil je dan trainen en als je dan traint waarom train je dit? )

Het is al een heel verschil met het andere topic, al zou ik toch eens een lesje nemen... Alleen red niemand het.

Succes!

Hoe kan ik het beste me paardje op de achterhand krijgen? Hoe train je dat het makkelijkste?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:20

Een makkelijke oplossing is er niet. Je kunt de achterhand ook krachtiger maken door bijv. schijnovergangen te maken. Neem eens een lesje, daaruit zul je meer info krijgen dan hier over de pc. =)

Daarnaast, probeer het lichaam van je paard te begrijpen. Waarom wil je dat ze naar beneden loopt? Wat is hier de reden voor. Welke spieren moet ze kunnen los laten om dit te kunnen doen.

Verdiep je in het paard, daar word je al een stuk wijzer van.
Laatst bijgewerkt door ilsse op 13-08-13 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:21

Niet meehangen in bochten! En gewoon recht zitten :j
En opzij sturen, niet naar achter. Je kan je teugels (vooral je binnenhand) wel iets korter nemen.
Die hangt er de hele tijd maar wat bij. Of je hebt hem te strak.

Verder ziet het er al veeeeel beter uit!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:22

JasmijnJoy schreef:
En opzij sturen, niet naar achter. Je kan je teugels (vooral je binnenhand) wel iets korter nemen.

''Ik zit vaak te ver naar voren, dit komt door mijn heup problemen. Ik ben aan het oefenen meer naar achter te zitten, maar dat is vaak nogal pijnlijk!''

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:22

Op foto 12 lijkt het alsof het zadel veel te ver naar voren ligt. (op de andere foto's is het niet heel erg goed zichtbaar) Als je het zadel wat naar achteren legt heeft je pony ook meer schoudervrijheid.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:24

ilsse schreef:
Een makkelijke oplossing is er niet. Je kunt de achterhand ook krachtiger maken door bijv. schijnovergangen te maken. Neem eens een lesje, daaruit zul je meer info krijgen dan hier over de pc. =)

Daarnaast, probeer het lichaam van je paard te begrijpen. Waarom wil je dat ze naar beneden loopt? Wat is hier de reden voor. Welke spieren moet ze kunnen los laten om dit te kunnen doen.

Verdiep je in het paard, daar word je al een stuk wijzer van.

Ik heb in het begin wel les gehad, en daar werd gezegd dat ik bv eerst stappen, dan snel weg draven, na paar passen weer terug halen en net niet terug naar stap en dan weer snel weg draven en dan aldoor afwisselen klopt dit?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:27

Dat klopt wel, maar je zult jezelf eerst moeten afvragen waarom je de achterhand juist wil gebruiken. De vraag waarom klinkt heeeel irritant..... Maar hier leer je het meest van. Als jij snapt wat het paard moet doen om bepaalde ontspanning te krijgen en welke spieren deze moet gebruiken kom je al een eind. Zoek eens op internet hierover =)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:30

ilsse schreef:
Dat klopt wel, maar je zult jezelf eerst moeten afvragen waarom je de achterhand juist wil gebruiken. De vraag waarom klinkt heeeel irritant..... Maar hier leer je het meest van. Als jij snapt wat het paard moet doen om bepaalde ontspanning te krijgen en welke spieren deze moet gebruiken kom je al een eind. Zoek eens op internet hierover =)

Dank je wel! Ga ik zeker even doen!
Lessen voor mij is heel lastig, niet omdat ik het niet kan betalen hoor haha.
Maar ik rij vaak buiten op grasveldjes, in parkjes enzovoorts. Ons land (we hebben geen bak) is vrij onregelmatig en staat nu heel veel onkruid op en lang gras. Dat rijd niet lekker! In de buurt is geen bak. Ja een mini bak voor shetjes.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:31

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:33

korbakimmy8 schreef:
JasmijnJoy schreef:

''Ik zit vaak te ver naar voren, dit komt door mijn heup problemen. Ik ben aan het oefenen meer naar achter te zitten, maar dat is vaak nogal pijnlijk!''

Nee ik bedoelde met meehangen. Of naar links hangen of rechts. Want ik vind je verder gewoon goed rechtop zitten hoor :+

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:34

JasmijnJoy@ Oh sorry hihi:$

ilsse@ Ik ga het even bekijken!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:37

Zeker een vooruitgang vergeleken met vorig jaar. Een tip om minder in te knikken in je heup is om naar voren te kijken. Je kijkt nu naar beneden naar de binnenschouder op de foto's waardoor je automatisch inknikt in de heup.

Nog een kleine edit van een buurtgenoot. Op deze plek mag je absoluut niet rijden! Dit is een speel/sportveld bedoeld voor kinderen en is gemeentegrond. Gemeente en buurtbewoners zullen het je niet in dank afnemen. Beter is om te zoeken naar een bak waar je gebruik van kunt maken. Langs de Westerblokker zijn er genoeg plekken met een bak. Even na gaan vragen. Anders gewoon in het eigen weiland blijven rijden.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:53

maaikemuis schreef:
Zeker een vooruitgang vergeleken met vorig jaar. Een tip om minder in te knikken in je heup is om naar voren te kijken. Je kijkt nu naar beneden naar de binnenschouder op de foto's waardoor je automatisch inknikt in de heup.

Nog een kleine edit van een buurtgenoot. Op deze plek mag je absoluut niet rijden! Dit is een speel/sportveld bedoeld voor kinderen en is gemeentegrond. Gemeente en buurtbewoners zullen het je niet in dank afnemen. Beter is om te zoeken naar een bak waar je gebruik van kunt maken. Langs de Westerblokker zijn er genoeg plekken met een bak. Even na gaan vragen. Anders gewoon in het eigen weiland blijven rijden.

Iedereen daar kent mij, Vele kwamen zelf even kijken. Ouders met kinderen. Ik loop daar ook vaak met me shetie, en dan mogen de kinderen er op rijden, en dan is er ook niks aan de hand, de buurtbewoners heb ik nog nooit gehoord daar dat ze het niet willen hebben. Maar daar rij ik normaal niet met haar, normaal in een park op een groot grasveld wat wel mag.

Penen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:44

Karin92 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Gewoon lekker blijven oefenen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:56

korbakimmy8 schreef:
maaikemuis schreef:

Iedereen daar kent mij, Vele kwamen zelf even kijken. Ouders met kinderen. Ik loop daar ook vaak met me shetie, en dan mogen de kinderen er op rijden, en dan is er ook niks aan de hand, de buurtbewoners heb ik nog nooit gehoord daar dat ze het niet willen hebben. Maar daar rij ik normaal niet met haar, normaal in een park op een groot grasveld wat wel mag.

In de gemeente mag er per definitie niet gereden worden met paarden in parken en op speelvelden. Enkel op de openbare weg of in het park achter de manege mits er op de ruiterpaden gebleven wordt. Boete was ooit 90 euro (jup, ik heb ervaring, godzijdank rij ik tegenwoordig ergens anders), en ze gingen er uiteindelijk op zaterdag voor staan de stadswachten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:45

Eigenlijk heb je al het commentaar dat ik wilde geven, al zelf gegeven. En dat is een goede eigenschap, je eigen fouten erkennen en daar voor uit komen :D Wel zal ik de teugels iets korter pakken. Vindt ze namelijk erg lang ogen.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:21

Leuk setje *\o/*
Ziet er verzorgd uit.
Mijn tip handen dichter bij elkaar maar ik zie dat dat al gezegd is. :')

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:40

Ik vind je houding helemaal niet verkeerd, is normaal dat je soms iets meer naar voor zit als je paard nog op de voorhand loopt, anders hinder je het paard in de beweging ipv mee te gaan hierin.

Ik vind je handen idd op veel plaatsen te streng, ik zou iets meer teugel geven. Rij je ook wel es voorwaarts-neerwaarts? Da's eigenlijk een voorafgaande fase aan het verzameld (op de achterhand) rijden, zodat de spieren dit aankunnen.

Ik ben er niet mee akkoord dat de handen hoger moeten. Als je het paard met deze hoofdhouding met hoger geplaatste handen gaat rijden, zal je hem in een valse knik trekken, en da's niet de bedoeling. Alles in functie van de fase van africhting/oprichting, en niks forceren.

Op de eerste galopfoto lijkt het wel alsof het zadel naar voor schuift, dit vind ik ook de minst fijne foto van allemaal.

Maar ziet er wel goed en leuk uit hoor, jullie zijn een mooie combinatie!

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:09

Mijn tips zijn, schouders naar achteren, tenen niet naar buiten steken, soms je benen beter op zen plek leggen en minder voorover vallen. je hebt wel een leuke pony :)

JORINAMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:34

Wat staat dat rood leuk!