Watou Mon Ami; mijn nieuwe aanwinst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne2409

Watou Mon Ami; mijn nieuwe aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 18:28

Hallo Bokkers!
Na wat overwegen maak ik toch eens een HAW-topic aan! Dit is mijn aller eerste HAW. :)
Hiervoor had ik een Fjorden ruin van 3 jaar, helaas heb ik hem moeten verkopen wegens gezondheidsproblemen. Ik heb nooit serieus paardgereden, ik rij nu 10 jaar paard, maar heb eigenlijk altijd een beetje door het land gecrossed op boeren knollen hihi.
Ik heb nu een super leerpaard sinds een maand! En heb nu ook elke week les om dressuurmatig beter te leren rijden!

Hier wat informatie over mn topper:
Naam: Watou Mon Ami
Roepnaam: Ami / Baam
Leeftijd: 10 jaar
Schofthoogte: 1,75m
Ras: KWPN (Castellini x D-Day)
Niveau: ex- ZZ licht _/-\o_

Ik ben op het moment vooral bezig met:
- recht op zitten in draf, ik val snel voorover
- stil houden van mijn handen in draf
- leren doorzitten op dit paard dat mega opgooid
- het verzamelen van de draf

Meet Baam!
Afbeelding

Afbeelding

Hier volgen een aantal foto's van verschillende dagen.. :)

-3 weken terug: hier liet ik hem veel te lang aan de voorkant en liep hij dus behooorlijk op de voorhand... Toen besloot ik na deze foto's te lessen!
Afbeelding

Afbeelding

-2 weken terug:

ook hieronder teveel op de voorhand
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-1 week terug: duidelijke verbetering in het 'opgerichter rijden'
Afbeelding

Afbeelding

middendrafje
Afbeelding

En een foto van vandaag!
Afbeelding

Ik zal binnenkort een keer een filmpje maken en met jullie delen op bokt. Maar ik ben benieuwd wat jullie eerste indruk is na deze foto's.
Voor feedback en tips sta ik zeker open, maar hou het netjes! Het is tenslotte mijn eerste HAW en ik heb Baam nog maar 4 weekjes hihi.

Hier en daar heeft Baam zijn tong naar buiten, de oorzaak hiervan is bekend. Dus graag geen commentaar hier op! Het paard heeft hier geen last van en het belemmerd niks kwa rijden en teugelhulpen.
Laatst bijgewerkt door Lisanne2409 op 12-08-13 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xChanelx

Re: Watou Mon Ami; mijn nieuwe aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:39

Hier is zeker vooruitgang te zien!
Wat ik minder vind om te zien is dat het paard wel veel zijn mond open heeft op de foto's...
Verder zou ik meer rechtop gaan zitten, je lijkt iets voorover te zitten en je tenen iets meer naar binnen.
Probeer vooruit te kijken, ik denk dat je dan ook al rechtop zit.
Leuke combi!

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 18:42

xChanelx schreef:
Hier is zeker vooruitgang te zien!
Wat ik minder vind om te zien is dat het paard wel veel zijn mond open heeft op de foto's...
Verder zou ik meer rechtop gaan zitten, je lijkt iets voorover te zitten en je tenen iets meer naar binnen.
Probeer vooruit te kijken, ik denk dat je dan ook al rechtop zit.
Leuke combi!

Bedankt! Ja ik heb net toevallig mijn topic even aangepast. Hij heeft inderdaad zijn mond soms open en zijn tong naar buiten! Hier heeft hij geen last van en ik ook niet kwa hulpen. Het is overgebleven van een oude blessure. :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:52

Je mag wat mij betreft je been iets verder naar achter leggen en iets naar voren schuiven in het zadel. Ik vind dat je echt vooruit bent gegaan, vind vooral de laatste foto er erg fijn uitzien. Binnenkort kom ik een keer langs met camera om te filmen/fotograferen okee? :))

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:10

leuk beest zeg. Maar viel me wel op dat je best een iets ruimer zadel mag nemen. Zit je zelf net wat ruimer in dan maak je minder gebruik van de lepel waardoor je niet zo snel voorover gaat zitten.

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:19

Erg mooi paard! Maar zoals hierboven al word gezegd denk ik dat je op zoek moet naar een ruimer zadel. Je kantelt erg veel naar voren en dit komt grotendeels omdat je zadel te klein is. Dat je paard zijn mond open doet kan ook een teken zijn van spanning. Probeer eerst je paard ontspannen te rijden, en ga niet gelijk naar de oprichting. Eerst ontspanning en het achterbeen eronder, dan zal je paard vanzelf opgericht gaan lopen.
Zoals ook op de laatste foto te zien is zet je je handen best wel vast, blijf je handen dragen boven de schoft en ga mee met de bewegingen van je paard. Je paard mag wel wat meer ruimte krijgen van voren, dit komt ook de oprichting ten goede.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:26

als je recht vooruit kijkt waar je naar toe gaat dan ga je veel rechter zitten.
Ga eerst maar eens beginnen te ontspannen ook met je handen.
Ik ben het er mee eens dat je zadel te klein is daarom kan je niet goed zitten.
Verder een super leuk paard ik wens je er veel geluk mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:02

Ik vind het geheel er op de eerste foto's een stuk minder gespannen uitzien dan op het eind eerlijk gezegd.

s1028438

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:16

Voor de tijd dat je hem hebt loopt hij er leuk bij.
Wel valt me op dat het zadel aan de kleine kant is voor jou. Misschien dat als je je beugels nog een gaatje langer doet je nog wat meer in het midden komt te zitten. Nu zit je achter op de lepel waardoor je een verkeerde drukverdeling op de paardenrug krijgt.

zusterlotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 02:42

Leuke combi en gedurfde overstap van fjordie naar ex dressuur topper! Maar heel gaaf!

Zoals de bokkers hierboven, laat je zadel een keer nakijken door een goede zadelmaker. En ik begrijp (denk ik) heel goed dat je "er uit wil halen wat er in zit". Maar begin lekker met de basis, leer je paard kennen, laat het paard jou leren kennen. Lekker band opbouwen en lol hebben. Lessen is altijd goed.

Meid, lekker genieten van je aanwinst!

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:33

Ziet er goed uit ;)
Een tipje voor het voorover zitten in draf:
Dit heb ik ook! Mij is de tip gegeven om voor mijn gevoel te ver naar achteren te zitten. Met deze tip lukte het mij wel! Alleen in de wendingen is het altijd erg moeilijk.Ik hoop dat deze tip je helpt! Het werkt namelijk niet op iedereen!

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:55

Mooi paard!! Kan super lopen! Probeer zelf alleen niet zo naar voren te vallen :) Verder rij je haar volgensmij heel netjes :)

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 15:34

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik ga zeker wat doen met het commentaar!

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:34

Dat is een aardig paardje!

Op de meeste foto's zie je dat je naar beneden kijkt..probeer echt over je paard heen te kijken, waardoor je automatisch al rechter gaat zitten. Dit zal het ook makkelijker maken voor je paard om op de achterhand te gaan lopen.

Eskadron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:11

ga voor je gevoel maar iets te ver naar achteren zitten, en probeer meer met je buikspieren te rijden dan zal je het paard ook beter uit kunnen zitten, dat gaat gewoon moeilijk als je te veel naar voren zit.
ook zou ik op je voeten letten, je hakken uitdrukken en je tenen naar binnen draaien.
suc6 verder, ziet er al goed uit hoor.

natasjahut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:43

Mooi paard. Het ziet er al een stuk beter uit dan in het begin. Succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:52

Naast de opmerkingen die gemaakt zijn over het zadel, wil ik ook nog iets zeggen over je benen. Op geen van de foto's zie ik je laarzen (of chaps) dragen. Ik zou toch adviseren die te gaan dragen, waardoor je beenligging enorm kan verbeteren. Nu draai je je tenen erg naar buiten, wat kan komen doordat je je enkel teveel beweegruimte biedt.

Je paard mag zich wat losser in de bovenlijn bewegen, maar dit kan ook komen door het zadel.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:59

Ik ben het toch niet helemaal met je eens over het "excuus" voor zijn mond openen. Vooral op foto's 6, 7 en 8 kun je goed zien hoe zo'n eind je het bit naar je toe trekt.
Ook het commentaar dat hij daar al wat "opgerichter" zou lopen, klopt niet. Hij moet opgericht vanuit ontspanning in zijn bovenlijn en meer activiteit van achteren, niet vanuit dat jij hem optilt.

Sorry, ik ben niet erg enthousiast over de plaatjes...

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:24

Ik zie idd ook op 1 foto dat je zijn bit wel heel erg ver uit zijn mond trekt, of is t bit te groot?? Verder leuk leerpaard heb je hoor. Zadel mag idd een maatje groter, dan kun je net iets beter zitten en heb je minder het probleem van voorover vallen omdat je nu tegen de lepel aan zit. succes met je paard.

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:06

Aller eerst proficiat met je aanwinst.

Ik vind je erg druk bezig met "voor"
Daardoor zie je dat je houding het ook nalaat, je gaat erg krom zitten.
probeer je paardje van achter na voor te rijden.

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:17

Ik ben helaas door schade en schande veel te weten gekomen over slecht passende zadels. Als een zadel te klein is voor de ruiter (jij moet minimaal 1 inch groter hebben, misschien zelfs meer) dan breng je teveel druk op de lepels. Hierdoor kan het zadel de druk niet optimaal verdelen over de paardenrug en komt er teveel druk op de achterzijde. Dat knelt behoorlijk bij een paard. Dit paard zal daarom niet snel ontspannen over de rug kunnen lopen. Dat is ook te zien op de foto's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:34

Leuk dat je een nieuw paard hebt!
Ik denk dat je eerst met jezelf bezig moet, je zadel is te klein voor je en je houding laat ook wat te wensen over. Je zakt voorover, zit niet rechtop en je been draai je teveel naar buiten.
Verder vind ik ook de eerste foto's een fijner beeld geven dan de laatsten, hij heeft op de laatste foto's het hoofd meer opgericht maar doet met zijn lichaam nog minder dan op de eerste foto's.
Ik zou proberen om de eerste paar weken 2 of 3 keer in de week les te krijgen om even te zorgen dat jij en hij niet de verkeerde gewoonte's aanleren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:57

Ten eerste het is een heel mooi paard, daar kun je veel meer uithalen als je goed les gaat krijgen.
Idd is je zadel veel te klein , je hangt tegen de lepel en dat duwt dan erg in de rug van je paard, waardoor het paard nooit goed verzamelt kan gaan lopen.
Mij valt het ook op van die tong en mond open, dat het paard dat doet en jij zegt dat hij er geen last van heeft en jij ook niet is onzin, het paard doet dit omdat hij ergens last van heeft, dus wat zegt je instructrice daarover??
Een paard wat in de mond te veel bezig is kan nooit lekker door het lijf zijn en ook niet opgericht lopen, want op alle foto,s loopt hij te veel op de voorhand, omdat hij niet anders kan.
Neem een goeie instructrice als ej dit paard wil blijven rijden, want zo krijgt hij echt ergens blesuren

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:47

Ik herken mezelf eerlijk gezegd in je verhaal. Zoals jij nu op het paard zit zo zat ik er ook altijd op. En doorzitten is mega moeilijk op een paard wat hoog opgooit (ook lichtrijden trouwens XD)
Mijn paard helpt het om echt totaal nageefelijk te zijn, zonder al te veel poespas gewoon lekker ontspannen en over de rug. Je zult zien dat je dan echt veel beter kunt doorzitten.

Laat zien dat je een dame bent, tieten naar voren schouders naar achteren EN rechtop. Je zult zien dat je dan ook veel beter je paard gaat rijden. Eerst zorgen dat je zelf ook goed op het paard zit en dan aan moeilijkere dingen gaan denken. Wanneer je rechtop zit zal je been houding ook beter worden en je paard zal zich beter kunnen ontspannen, want alles wat boven zijn schoft hangt daar heeft hij last van (het voorover zitten dus).

Zorg dat je een goede instructrice krijgt, die je goed op de vingers tikt op je houding! En wanneer je paard ook lekker gaat lopen zul je zien wat voor leuke combinatie je gaat worden.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:02

wow mooi paard _/-\o_