Bitloos rijden beter?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerlilly

Bitloos rijden beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:50

Hoi bokkers,

Ik heb laatst een filmpje gezien op youtube over het bit (enorm triest) Hier de link: http://www.youtube.com/watch?v=UWWLGcXIPKU

Ik ben daar erg van geschrokken en vroeg mij dus af of bitloos rijden niet veel beter en fijner is voor het paard?
Veel mensen zeggen dat je je paard dan minder onder controle hebt maar is dat waar?

En nog een vraagje: Rijden jullie zelf met of zonder bit en wat vinden jullie beter?

Dankjewel!! *\o/*

annick12

Re: Bitloos rijden beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:52

ja, dat filmpje ken ik; triest he
ik rij op een manege daar rijden ze met bit, toch zou ik liever zonder rijden :j

tinkerlilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:54

Ja heel zielig! Bij mij ook en elke keer als ik dat hoofdstel weer om moet doen trek ik het er het liefst gelijk weer van af!

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:56

Bioos heeft ook zn nadelen ik rij mt mn oude pony bitloos mr mn jonge pony met bit

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:56

tinkerlilly schreef:
Ja heel zielig! Bij mij ook en elke keer als ik dat hoofdstel weer om moet doen trek ik het er het liefst gelijk weer van af!

ik ook, ik heb een keer op een manege gereden waar geen enkel paard een bit draagt. ik heb daar een bosrit van 2 uur gemaakt! echt super. (dat was de 1e keer dat ik bitloos reed)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:57

Het zijn wel foto momenten he!!
die mensen gaan gewoon ontzettend verkeerd om met het bit!
als je een zachte hand hebt en maar lichte druk er opzet dan doet het bit geen pijn,
ligt er wel aan hoe je hand is en wat voor bit het is,
Mijn paard rijd ik bitloos omdat hij dan gewoon veel makkelijker is en zelfs makkelijker te rijden met neckrobe dan met een bit!
Het ligt er maar aan,
ieder paard is anders net zoals ieder mens anders is

tinkerlilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:58

annick12 schreef:
tinkerlilly schreef:

ik ook, ik heb een keer op een manege gereden waar geen enkel paard een bit draagt. ik heb daar een bosrit van 2 uur gemaakt! echt super. (dat was de 1e keer dat ik bitloos reed)

Ooh super! Dat zouden ze op meer maneges moeten doen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:19

Bitloos kan voor het paard net zo pijnlijk zijn als een bit. Het is de hand (en het lijf) van de ruiter die het verschil maken, niet de optoming.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:49

Nogal zwart-wit filmpje en geeft totaal geen volledig beeld van hoe men waarmee rijdt. Ieder paard heeft zijn voorkeuren en tuurlijk ziet het er fantastisch uit als je zo zondere zadel en hoofdstel mee over het strand kunt rijden. Realiteit is wel dat als de gemiddelde ruiter met paard regelrecht verongelukt als ze zo uberhaupt de weg op gaan. Is het dan slecht om er een bit in te hangen, ik denk van niet, de manier hoe je er vervolgens mee omgaat is bepalend. Mijn ervaring is dat mijn paard duidelijk aangeeft (tijdens opzadelen en rijden), na verschillende optomingen gebruikt te hebben (van Myler tot bitloos van dubbelgebroken appelbitje tot enkelgebroken water watertrens) , dat ze een ongebroken pelham het prettigst vind.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:32

Ik vind persoonlijk sommige penny reacties er grappig :') ''heul zielug''
Nee een bit is niet per definitie zielig maar de manier waarop je hem gebruikt kan het wel ontzettend zielig maken.
Bitloos kan ook een hoop schade aanrichten.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:35

Ik rij zelf bitloos, maar dit komt meer omdat mijn zus dit al deed en omdat de tandarts van mijn paard het ernstig afgeraden heeft om met bit te rijden (ernstige pijnpunten in z'n mond, vroeger totaal niet leuk behandeld).
Ik vind het ieder z'n keus om met of zonder bit te rijden, en in het geval van mijn paard vind ik het ronduit zielig om met bit te gaan rijden, maar ik denk dat als je op de juiste manier rijdt dat het niet per definitie problemen hoeft te geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:06

Gebruik de zoekfunctie eens, deze en andere filmpjes hebben zo enorm vaak op Bokt gestaan.

Overigens kan ik van bitloze ruiters met harde handen en strak aangesnoerde optomingen ook zulke films maken. M.a.w. compleet overtrokken en niet objectief dus.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:10

Met foto's kun je iedere ruiter neerzetten zoals je wilt.

Kies je momenten dat het goed gaat? Dan kan het er heel ontspannen en vriendelijk uitzien.
Kies je momenten dat het slecht gaat? Dan zie je een boze ruiter en een strak bit of een open mond.

Bit is niet zielig. Bit kan wel zielig zijn. Bitloos kan ook zielig zijn. Het hangt ervan af wie er op de rug van het paard zit en de teugels in handen heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:26

Ik heb hem niet gekeken maar is vast weer zo'n fimpje met alleen maar slechte momenten. Bitloos is ook zeker niet heilig. Gaat er niet om wat je eraan of erin hebt hangen maar hoe je het gebruikt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:30

Het bit werkt NIET zoals in het filmpje in een hoek van 90° op de mond van het paard in.
Je zou dan nl je handen ter hoogte van zijn borst moeten hebben.

Wanneer het paard normaal voor de loodlijn gereden wordt en de ruiter zijn handen normaal 10cm boven de schoft heeft werkt het bit vooral naar de mondhoeken toe en op de tong in.
Dit geeft bij de miljoenen paarden die op die manier gereden worden geen andere problemen dan die van de ruwheid van de hand van de ruiter.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:06

Ik vind dat het helemaal aan de ruiter ligt of bitloos beter is. Ben je een ruiter die van nature erg in de mond van het paard zit, dan is bitloos inderdaad beter.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:11

Ik vind dat bitloos vriendelijker is mits je met een zachte hand rijdt.
Natuurlijk kan je met een bit wel met een zachte hand rijden, maar het is en blijft toch een stalen ding en ik kan me niet voorstellen dat jullie nooit aan het bit trekken.
Bij www.bitloos.nl beschrijven ze ook dat ze niks tegen een bit hebben, maar gewoon geen enkele reden zien om met bit te rijden in plaats van zonder.
Ik weet zeker dat als het 'de hit' was om bitloos te rijden dat bijna iedereen iets heel anders zou zeggen.

TS: Kijk trouwens ff bij een ander topic want er zijn er hier echt al duizenden over.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:50

Ik vraag me eigenlijk ook af waarom iedereen (ik ook heel soms) met bit rijdt?

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:54

bitloos heeft ook een nadelen en kan ook zielig zijn! het licht er maar aan hoe de ruiter zijn hand gebruikt.
overgins vind ik het fijner om sowieso zonder hoofdstel dus ook niet bitloos te rijden!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:57

Dyonepooh1 schreef:
bitloos heeft ook een nadelen en kan ook zielig zijn! het licht er maar aan hoe de ruiter zijn hand gebruikt.
overgins vind ik het fijner om sowieso zonder hoofdstel dus ook niet bitloos te rijden!

Onder bitloos versta ik ook zonder hoofdstel. En ik heb het over bitloos rijden met een zachte hand

honeybon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:47

Ik rij mijn paard met bit met een normale trens, zowel ook bitloos.. Ik doe alleen het bit met buitenritten om, omdat ik daar nog zelf wat aan mijn vertrouwen etc. moet werken.. Als dat zover is zal ik tijd bij tijd overal bitloos rijden.. Het zit echt in mn koppie vast geroest dat het bit moet, terwijl mijn paard echt makkelijk zonder kan!

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:49

Bij mijn paard heb ik 1x bitloos geprobeerd en dat was geen succes. Dus: bit weer in! En met de mond open tijdens het rijden zegt ook niks. Mijn paard kan zijn mond niet sluiten omdat hij een stuk van zijn onderlip mist en zie je dus altijd (in de wei ook) zijn tanden bloot. En met rijden spert hij zijn mond. Maar ik rijd absoluut met zachte hand.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:00

Met of zonder bit... het blijft de hand van de ruiter én het is ook afhankelijk van het soort optoming dat je gebruikt.

Ik rij één paardje bitloos (tandproblemen... tandarts heeft er alle 6 maanden werk aan) en ééntje mét bit. Na één keer kan je niet zeggen dat het "niets is voor je paard", het is aanpassen, zowel voor paard als ruiter. Bovendien heb ik lang gezocht naar de juiste bitloze optoming dat geschikt was voor mijn paardje. Kaakgekruist werkt niet, kingekruist wel. Merothisch (met ijzer in neusriem) totaal niet, hackemore niet, enz... ik heb 10-talle hoofdstellen uitgeprobeerd.

Er zijn bitloze optomingen die erg scherp inwerken (net als sommige bit-optomingen dat doen) Het blijft altijd de ruiter die ze gebruikt of misbruikt...

supernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:27

Ik ben zelf begonnen op een manege rijden waar ik er nooit over na dacht. Toen ik mijn eigen pony kreeg ben ik doorgegaan met met bit rijden, ze had altijd een enkel gebroken watertrens en we zijn later overgegaan op een enkel gebroken bustrens. Ze heeft nooit haar mond open tijdens het rijden, in tegen deel bijt ze er juist meer op neer. Toen ik was overgestapt op uitloos werd ze al minder sterk maar veel verschil is er niet.
Ik ben het dus met sommige van jullie eens dat het aan de ruiter ligt maar mijn mening is dat het vooral aan het paard ligt. Ieder paard heeft zijn eigen voorkeur en je moet gewoon uitproberen en kijken wat het beste werkt voor jou.
de paarden in het youtube filmpje hebben dus waarschijnlijk een verkeerde combinatie van te veel druk in de mond, geen ontspanning, en een te sterk bit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:53

Je leesbril niet opgehad zeker waardoor je de koeienletters gemist hebt. :=