dapperdier schreef:Ziet er goed uit zeg!! Hoe bevalt dat met een touwhalster rijden... ik heb eens een keer met bosal gereden, maar vond dat niet scherp genoeg ( tinker maakt de keuze er niet naar te luisteren, dan kun je het wel shaken)
Heerlijk! Het gaat steeds beter eigenlijk. Ik reed voorheen altijd al met een bosal en nu ook nog wel.
Als je je paardje op de grond zou leren geven voor druk op het halster/bosal (maakt niet uit) en vervolgens ook vanuit het zadel moet het lukken. Je staan naast hem (op schoft hoogte) en je vraagt zijn hoofd met de teugel naar je toe. Gaat hij lopen, laten lopen tot hij stopt en zijn hoofd geeft en accuut loslaten dan. Kan even duren maar werkt altijd.
Ik kan hem in nood ook niet stoppen op kracht, maar op het geven van zijn hoofd naar links of rechts. (one-rein-stop).
Vraag het eens aan memory, haar fjord was ook behoorlijk drammerig met zijn hoofd in het begin. Maar consequent zijn en veel belonen (dus direct de teugel laten vieren als je ook maar 1 millimeter reactie krijgt) en het veranderd supersnel want ze vinden het gewoon fijn.
Citaat:
Hihi die handen bij het wijken... ieks..ziet er veel te bekend uit! ( ik moet er ook op letten dat ik mijn hand niet over de hals houdt...volgens mij zit jij keurig nog boven de knop...ghihihihi)
Je zou de video van Parelli eens moeten zien (leads and leadchanges). Hij doet het precies zo
Nee echt, om het aan te leren aan jezelf en je paard doet hij dat heel overdreven met gewicht en handen, maar dat het er niet uit ziet is een feit