Work @ the winkel voor het L1 *filmpjes*!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Work @ the winkel voor het L1 *filmpjes*!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 19:57

Naar aanleiding van ons topic, de eerste keer weer samen op pad ( [RT-HAW] Voor het eerst samen op pad en @ work ), wil ik graag laten zien hoe we thuis aan het werk zijn op dit moment.

En daarvoor heb ik bewust filmpjes laten maken, zowel voor mijzelf als voor de tipgevers hier op bokt :). Foto's zijn toch echt momentopnames en op deze filmpjes is goed te zien hoe we nu bezig zijn.

Ik heb op aanraden van bokkers uit mijn vorige topic mijn beugels nu een gat korter. Was wel even wennen, maar volgens mij zit het zo beter.
Ook heb ik binnenkort mn eerste les bij Paulien Alberts en daar hebben we heel veel zin in, want ik denk dat ik erg veel van haar kan leren. *\o/*

Onze werkpunten:
mijn onderbeen, ik ben teveel aan het drijven. Ik merk het zelf niet echt bewust dat ik het doe, maar het zit hem zo te zien ergens in mijn lichtrijden.
mijn houding: ik neig er soms (vooral bij spanning) naar om voorover te gaan zitten, maar ik was eigenlijk erg blij met deze filmpjes, want ik vind het hierop best een beetje meevallen.
aanleuning: moet constanter, ze komt er snel even vanaf als ze de kans krijgt en ook het rechtrichten is een aandachtspunt
wanneer bovenstaande wat stabieler is, gaan we meer bezig met de impuls, tempowisselingen enz. Die nemen we nu ook wel mee, maar staan niet op film.
Oefening-technisch kan ze al best wat, wijken, schouderbinnen, travers, keertwendingen, maar deze dingen neem ik puur mee in de training voor het rechtrichten (en later als we groot zijn :D is het alleen maar makkelijk als ze dat soort dingen alvast een beetje kent, hoeven we dan alleen puntjes op de i te zetten).

Waar willen we naartoe? Ik hoor volgende week of mijn dispensatieverzoek geaccepteerd wordt door de KNHS en dan zouden we rond oktober / november voor het eerst aan de start willen verschijnen in het L1.

Nog wel wat werk te doen, maar we zijn pas vanaf juni weer echt een beetje bezig en er zit mooie vooruitgang in.

Ik hoop op veel bruikbare tips en adviezen :j

losstappen (geluid van de pc graag zacht zetten, geen idee waar vriendlief zo mee aan het ritselen was, maar irritant is het wel)

draf

draf / galop

draf / galop

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:07

Ik zou nog even wachten met starten in de L1.

Wat ik zie is een paard dat loopt zonder ruggebruik en over z'n tempo. Ga meer overgangen rijden. Ik kan me voorstellen dat het fijn rijdt als hij vlot doordraaft, maar hierdoor krijg je geen tempocontrole, ruggebruik of nageeflijkheid. Ook mogen je teugels wel een stukje korter. De 'hogere' oefeningen zou ik ook nog even achterwege laten en terug naar de basis gaan. Het heeft geen zin om oefeningen te gaan rijden waar je paard nog niet aan toe is. Er is een reden waarom die oefeningen niet in de B en L gevraagd worden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:12

demo_love schreef:
Ik zou nog even wachten met starten in de L1.

Wat ik zie is een paard dat loopt zonder ruggebruik en over z'n tempo. Ga meer overgangen rijden. Ik kan me voorstellen dat het fijn rijdt als hij vlot doordraaft, maar hierdoor krijg je geen tempocontrole, ruggebruik of nageeflijkheid. Ook mogen je teugels wel een stukje korter. De 'hogere' oefeningen zou ik ook nog even achterwege laten en terug naar de basis gaan.

Ben ik het mee eens.
Ik vind je paard eigenlijk op geen een filmpje goed nageven en over de rug.
Daarnaast zie ik haar ook nog al eens over de schouder weglopen.
Je ziet dat ze bij elke overgang haar hoofd in de lucht steekt, dat komt omdat ze niet goed nagefelijk is.
Ik denk dat je goed basis moet denken. Van achteren de motor aan en dat van voren opvangen met inderdaad iets kortere teugel. De hals rond vragen, nu blijft hij recht. Je paard iets meer bij elkaar rijden dan nu. Goed begrenzen bij voltes en wendingen. Buigoefeningen doen en veel gymnastieken met je paard.
Oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts en zelfs wijken kun je niet correct uitvoeren als je paard over de schouder wegloopt en niet nagefelijk is.
Eerst de basis: over de rug van kont tot kop en van achteren naar voren rijden. Daarnaast zou ik veel hoofd/hals houding afwisselen. Hiermee kun je ook checken of je echt goed contact hebt met je paard en of ze goed nageeft.

Muronia

Re: Work @ the winkel voor het L1 *filmpjes*!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:24

Ik heb het ook niet over nu he, we zijn nu dik 2 maand bezig en ik werk er naartoe dat we rond oktober / november eens aan het L1 kunnen gaan denken.

Ik heb vroeger M1 met dit paard gereden, maar ze is 3 jaar geleden verkocht en toen alleen recreatief bereden. Ik heb haar sinds mei terug en we zijn van 0 af aan weer opnieuw begonnen met de basis. De eerste weken liep ze meer als een girafje te sterrenkijken en nu kan ze zich ontspannen en zich meer loslaten.

Ik heb bewust lengte op de teugel omdat ik wil dat ze zich zelf los durft te laten. Ik kan haar wel meer bovenin vragen, maar dat is niet waar ik nu mee bezig ben. Dat ze wegloopt over de buitenschouder klopt, maar juist om haar meer recht te richten en evenredig los te maken laat ik haar naast rechte lijnen en bochten bewust wel deze oefeningen meepakken (ze kent ze, ik ken ze en ze zijn zeker nuttig om het paard fijner recht te krijgen).

Over het tempo loopt ze trouwens niet, is gewoon gecontroleerd tempo zoals gevraagd en ze maakt haar pas ook goed af. Komt misschien omdat het filmpje wat schokkerig is?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:30

Leorah schreef:
Ik heb het ook niet over nu he, we zijn nu dik 2 maand bezig en ik werk er naartoe dat we rond oktober / november eens aan het L1 kunnen gaan denken.

Ik heb vroeger M1 met dit paard gereden, maar ze is 3 jaar geleden verkocht en toen alleen recreatief bereden. Ik heb haar sinds mei terug en we zijn van 0 af aan weer opnieuw begonnen met de basis. De eerste weken liep ze meer als een girafje te sterrenkijken en nu kan ze zich ontspannen en zich meer loslaten.

Dan zijn jullie al heel stuk vooruit gegaan *\o/*

Ik heb bewust lengte op de teugel omdat ik wil dat ze zich zelf los durft te laten. Ik kan haar wel meer bovenin vragen, maar dat is niet waar ik nu mee bezig ben. Dat ze wegloopt over de buitenschouder klopt, maar juist om haar meer recht te richten en evenredig los te maken laat ik haar naast rechte lijnen en bochten bewust wel deze oefeningen meepakken (ze kent ze, ik ken ze en ze zijn zeker nuttig om het paard fijner recht te krijgen).

Ik zou haar juist niet bovenin vragen. Dat lijkt me juist funest nu als ze haar nek zo recht houdt. Ik zou juist lager vragen dan dit. Lager en ronder. En dan goed oppassen dat ze niet terug valt in tempo, maar goed voorwaarts blijft. Als ze dat stabiel kan volhouden, dan pas hoger zetten.
Maar hoe kun je nou een paard laten wijken als die over de schouder wegloopt? Dan maak je haar juist scheef.
Ik zou dan juist wat 'gemakkelijkere dingen' doen als slangevoltes, volte openen en sluiten etc. en dan heel goed op je begrenzing letten.
Op de binnen hoefslag rijden is ook een goede.
Een gebroken lijn vragen met een paard dat over de schouder valt is al erg moeilijk, dat soort dingen.

Over het tempo loopt ze trouwens niet, is gewoon gecontroleerd tempo zoals gevraagd en ze maakt haar pas ook goed af. Komt misschien omdat het filmpje wat schokkerig is?

Ik vind haar tempo eigenlijk ook wel prima, niet te snel ofzo.

edit: huh apart ik wilde onder de quote reageren maar nu staat alles erin :+
Laatst bijgewerkt door Def op 08-08-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:31

Je kunt idd haar tact en regelmaat niet goed beoordelen ivm schokkerigheid van de filmpjes.

Ik vind je paard erg leuk en je lijkt vriendelijk te rijden. Je kunt zien dat ze van ver komt en nog een hoop lossigheid en ontspanning mist. Wel zou ik proberen haar er iets meer doorheen te vragen. Ik snap dat je haar niet wilt overvragen, maar zonder vragen gaat ze nooit nageeflijk worden.
Eerste prioriteit is voorwaarts-neerwaarts, dan zul je zien dat ze ook wat makkelijker tussen twee teugels te houden is en kun je het over de schouder weglopen ook makkelijker oplossen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:34

Dank je, betreffende het wijken, ik vraag een paar passen, zodra ze weg wil vallen zet ik haar rechtuit, dan weer een paar passen enz. controle en beheersing en idem schouderbinnenwaarts. Meenemen uit de hoek, zodra ze weg wil vallen recht eruit rijden (diagonaal op) enz. Zo gebruik je de oefening om te leren buigen maar ook voor het rechtrichten en niet als oefening op zich.

lager vragen lijkt me inderdaad goed, daar kunnen we aan werken :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:38

Leorah schreef:
Dank je, betreffende het wijken, ik vraag een paar passen, zodra ze weg wil vallen zet ik haar rechtuit, dan weer een paar passen enz. controle en beheersing en idem schouderbinnenwaarts. Meenemen uit de hoek, zodra ze weg wil vallen recht eruit rijden (diagonaal op) enz. Zo gebruik je de oefening om te leren buigen maar ook voor het rechtrichten en niet als oefening op zich.

lager vragen lijkt me inderdaad goed, daar kunnen we aan werken :)

Dat werkt inderdaad goed, maar dat moet je nagefelijkheid wel in orde zijn.
Maar de meningen zijn daar over verdeeld hoor.
De een doet al vrij snel de oefeningen en hoeft ze dan niet perfect.
Ik zou zelf met een paard wat niet correct nagefelijk is, nooit iets als travers gaan doen.
Mijn pony loopt nu Z1, maar als die een slechte dag heeft, komt er geen schouderbinnen of travers aan te pas. Dan is het gewoon basis nageven en simpele oefeningen.
Maar wat ik zeg, de meningen verschillen daar nogal over.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:44

Ja dat begrijp ik, ieder heeft zo zn eigen manier wat voor hem of haar werkt. Ik neem die oefeningen op basisniveau altijd al heel snel mee en mijn ervaring is daarmee positief wanneer de paarden in een hogere klasse komen en het alleen nog op de afwerking aankomt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:52

Daarom, er leiden meer wegen naar Rome he :D

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:08

Het ziet er zeker zeer vriendelijk uit, wel zie ik idd dat het paard "nog" niet zijn rug goed gebruikt. Je teugels mogen wat korter en misschien met uitdraven lang en laag laten lopen over zijn rug.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 21:34

Bedankt, ik kan wel wat met deze tips!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 15:36

Ik heb er nog even een paar keer naar gekeken, omdat men hier zegt dat ze haar rug niet loslaat. Dat is op sommige momenten wel te voelen, maar niet constant. Op zich laat ze zich wel mooi los en zakt ze vanaf de schoft, maar het voorste deel van de nek en het hoofd geven niet genoeg na zeg maar. Daar kan ik mee aan het werk (voorwaarts-neerwaarts, lager en ronder), maar haar rug vasthouden of niet gebruiken, waar baseren jullie dat op aan de hand van deze filmpjes want die indruk heb ik eigenlijk niet echt.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:38

Leuk Leorah om het zo nog eens te zien.
Ik vind haar in de stap nog wel boven tempo, lijkt echt te overhaast. Je rijd haar wel vriendelijk, maar ik denk toch iets te simpel. En zoals je zelf al zegt over je been, probeer deze stiller te houden, hakken uitdrukken en stil laten liggen. Dit kan namelijk ontzettend vervelend zijn voor je paard, en doordat je constant been geeft (ookal is het onbewust), kan het gebeuren dat het paard daardoor minder aan je been is.
M1 is ze geweest, nu niet meer. Ze kan de oefeningen misschien nog wel, maar deze moeten correct worden uitgevoerd.. Ik ben bang dat L1 straks wat te snel is, misschien toch een idee in oktober/november te beginnen met de B? Als je zo graag wilt starten.

Succes ermee!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 15:47

Dank je sanne, ik mag alleen echt geen B meer starten, dat kan ik bij de KNHS zeker wel vergeten :). Ik ben misschien wat overvoorzichtig, om de reden dat ik haar terug heb gekregen met spat. En ik wil niet op mn geweten hebben dat ik haar overvraag, daarom hou ik het nu waarschijnlijk inderdaad wat te simpel. En het is ook wel goed om dat te horen, dat zet me aan het denken en ons aan het werk, wat ook de bedoeling is van een dergelijk topic natuurlijk. Ik hoef heus niet per se in oktober starten, het is meer dat ik voor mezelf graag een doel stel waar ik naartoe wil werken. Als dat meer tijd gaat kosten, prima, dan nemen we die, geen enkel probleem :).

Voor wat betreft de oefeningen, daar heb ik hierboven uitleg over gegeven en daar ligt ook niet de nadruk van waar we mee aan het werk zijn, dus ik denk eigenlijk dat het hier te zwaar weegt in de discussie. Geloof me, ik heb ze heel veel paarden aangeleerd en ik weet hoe ik dat moet doen en wanneer, maar dat zijn maar bijzaak dingetjes nu met dit paard.

Het is goed om op film terug te zien wat je aan het doen bent, ik heb thuis geen spiegels om in te kijken en ik voel wel van alles, maar kan niet vanaf de zijlijn het plaatje zien.

Ik ben heel blij met het feit dat we elkaar nu vele malen beter begrijpen dan voordat ik haar heb verkocht 3 jaar geleden (ze is toen verkocht wegens geen klik en die is er nu duidelijk wel!) en wil graag lekker samen met haar aan de weg timmeren. 27 augustus hebben we onze eerste les (ik ben wat zoekende geweest links en rechts omdat ik op een andere locatie zit en in deze buurt niemand kende) en ik ben ervan overtuigd dat het voorwaarts neerwaarts, mijn houding en dus de basis ons grootste aandachtspunt gaat zijn in de lessen eerst. Heel goed, want dat is de eerste vereiste :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:54

Leorah schreef:
Ik heb er nog even een paar keer naar gekeken, omdat men hier zegt dat ze haar rug niet loslaat. Dat is op sommige momenten wel te voelen, maar niet constant. Op zich laat ze zich wel mooi los en zakt ze vanaf de schoft, maar het voorste deel van de nek en het hoofd geven niet genoeg na zeg maar. Daar kan ik mee aan het werk (voorwaarts-neerwaarts, lager en ronder), maar haar rug vasthouden of niet gebruiken, waar baseren jullie dat op aan de hand van deze filmpjes want die indruk heb ik eigenlijk niet echt.

Als je naar je derde filmpje kijkt kun je goed zien waarom mensen dat zeggen. De aanleuning is nog te instabiel. Als je een overgang naar stap maakt, steekt zij haar hoofd in de lucht (al corrigeer je dit als ze stil staat) ze gaat ook niet vierkant stil staan (hoeft ook nog niet nu) en als je weer aandraaft, draaft ze in eerste instantie met haar hoofd in de lucht weg. Daarna ga je een stukje wijken, als je dit inzet, gaat haar hoofd ook in de lucht. Dat soort dingen betekenen dat er nog wat schort aan het van achteren naar voren rijden en dus aan de aanleuning. En dus ook aan het echt goed over de rug gaan. Een paard wat nog niet stabiel is in de aanleuning kan ook nog niet optimaal zijn rug gebruiken.
Dat halthouden en dan hoofd in de lucht, is ook een stukje waaruit blijkt dat de aansluiting van achteren er nog niet helemaal is.
Voor mijn gevoel zit ze er net zo'n beetje tegenaan en wil ik tegen je roepen, been en van voren opvangen om haar wat ronder en lager in te stellen. Dan gaat dat stuk over de rug ook veel beter eruit zien en voelen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:58

Ik denk niet dat je haar overvraagd wanneer je haar vraagt lager te zakken met haar hoofd. Ze loopt nu idd niet meer als en giraffe (wat al heel positief is natuurlijk *\o/* ) maar voor een beter ruggebruik moet ze toch echt nog wat lager. En als je toch bang bent voor overvraging, dan maar korte stukjes rijden en stoppen als het goed is.
Verder zou ik ook meer terug gaan naar de basis (hoewel een pasje wijken enz niet verkeerd is denk ik), dus gecontroleerd overgangen rijden, meer de hoeken inrijden (goed voor de buiging en belangrijk voor wedstrijden ;) ) enz enz

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 16:27

@ Def, ohh op die manier. Dat weet ik idd, heb het ook in de OP genoemd dat de aanleuning niet constant is en vooral in de overgangen, maar ook in hoeken, wendingen en oefeningen komt ze er nog erg snel vanaf. Maar op de momenten dat dit niet zo is, laat ze haar rug wel los (het is niet zo dat ze hem vast zet of wegdrukt zeg maar).

Tja en nu verder.. de motor meer activeren, dus toch kijken of ik meer tempowisselingen en overgangen kan maken zonder dat ze "eruit" wil in combinatie met dieper vragen van voren of het eerste en dan afwachten tot ze zelf dieper komt?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:38

Ik zou eerst werken aan de moter / de achterkant. Als je nou weer vanvoor prutst, blokkeer je eigenlijk weer die moter, die juist geactiveerd moet worden ;) is ze wel goed op je been? In een van de filmpjes leek je veel ge drijven (of dat was wiebelen van je been, kan ook?)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:41

Saintelette schreef:
Ik zou eerst werken aan de moter / de achterkant. Als je nou weer vanvoor prutst, blokkeer je eigenlijk weer die moter, die juist geactiveerd moet worden ;) is ze wel goed op je been? In een van de filmpjes leek je veel ge drijven (of dat was wiebelen van je been, kan ook?)

Mee eens. Dit is het belangrijkste. Werken aan aan het been zijn. Als je hiermee bezig bent, houdt je je hand gewoon gesloten en laat je haar ertegenaan lopen. Zakt ze een stukje open je je hand als beloning. Dit steeds meer uitbouwen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 17:01

Saintelette, ik ben toch juist niet met de voorkant aan het prutsen nu? Omdat je zegt weer..

Ik ben heel benieuwd hoe ze gaat reageren wanneer ik meer activiteit ga vragen nu. Ik ben bang dat we juist weer terug gaan naar standje giraffe dan, maar ik ga er zeker mee aan het werk :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:44

Oh nee dat bedoelde ik niet zo (of uberhaupt negatief) hoor ;)
Gewoon eerst aan t been en actiever (niet zo zeer sneller voorwaarts) en dat hoofd eventjes laten voor wat het is.. Zodra dat in orde is zul je merken dat ze waarschijnlijk ook beter nagefelijk gaat lopen, en al uit zichzelf gaat ontspannen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 20:23

Volgens mij heeft ze jullie reacties gelezen ofzo! Net gereden en me gericht op overgangen stap draf halt. Heel simpel maar vrij kort op elkaar en tjoek, ze zakte binnen 10 minuutjes uit zichzelf mooi erdoor en ik had opeens wat ik niet eerder had.. Gewicht in mn hand! Super bedankt, zo snel had ik niks vereacht maar soms heb ik dus die denkbeeldige trap onder mn kont nodig.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:35

Gelukkig! leuk :) Zorg wel dat ze nu niet gaat hangen.. Moet goed komen!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:15

Zo makkelijk kan het dus zijn! Goed zo!