Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Misschien helpt het als je haar weer voorwaarts hebt met iemand erachter met de longeerzweep om toch weer even een stapje terug te doen in de training..Ik weet niet hoe oud je paard is?
We doen iig de goede dingen zoals jullie hier beschrijven, nu maar volhouden dan
Ik ga toch proberen meer op de stemhulp over te schakelen, aangezien ze gewoon écht niet onder de indruk is van een zweep of het kletsen ervan....nooit geweest ook trouwens, lol truus1970 schreef:en niet te vergeten belonen als ze wel gaat lopen. Weet ze ook meteen dat ze het goed doet. Het stukje belonen mis ik in dit verhaal
Belonen doen we heel consequent, zowel met meteen belonen bij een goede reactie, als met een stukje ontspannen stappen na een goed stuk draf. En hierbij gebruiken we ook de stem en een kriebel of klopje geven.
pleiada schreef:Ik denk dat je er wel met beleid om moet gaan..Het is haar reactie op iets niet snappen,waar een ander paard protesteert of wegrent bij niet snappen gaat stilstaan..Dit is natuurlijk ook niets maar het is wel een veilige reactieMisschien helpt het als je haar weer voorwaarts hebt met iemand erachter met de longeerzweep om toch weer even een stapje terug te doen in de training..Ik weet niet hoe oud je paard is?
Janneke2 schreef:...ik lees hier vooral:"stilstaan is haar manierals ze het niet snapt of als ze moe wordt".
Het is dus haar reactie op een ruiterfout. En idd wel plezanter dan weghollen of bokken.
Als jij als mens een fout hebt gemaakt, geef je paard dan gewoon even de tijd en verder niets (geen tikken op billen met de longeerzweep oid).
Wat ik nog wel eens doe: vraag op zo'n moment met je handen het hoofd een stuk(je) naar beneden. (Soms moet je fors duwen, als een paard met alle aandacht bij een mondster 100 meeter verderop is...idealiter: een kleine, korte duw plm. een handbreedte achter het kopstuk.) Daarna staat het dier heel anders in het leven en kun je een beenhulp geven en hoort daar ook een reactie op te komen.
Babootje schreef:pleiada schreef:Ik denk dat je er wel met beleid om moet gaan..Het is haar reactie op iets niet snappen,waar een ander paard protesteert of wegrent bij niet snappen gaat stilstaan..Dit is natuurlijk ook niets maar het is wel een veilige reactieMisschien helpt het als je haar weer voorwaarts hebt met iemand erachter met de longeerzweep om toch weer even een stapje terug te doen in de training..Ik weet niet hoe oud je paard is?
Voorlopig dan maar iemand in de bak erbij, totdat het stilstaan er helemaal uit is. Ik mis ook het stukje belonen en probeer te stoppen voordat ze moe wordt.
en stoppen voordat ze moe wordt proberen we zo veel mogelijk, maar soms is dat moeilijk, want je moet toch op een goede manier eindigen. Maar we gaan nooit langer dan een halfuurtje door, en dat alleen als het echt moet. Anders is het een kwartier, 20 minuten. Met die dingen houden we allemaal rekening
Zinn schreef:Dus gewoon even stil blijven staan, een duw geven en weer verder proberen te gaan?
Zinn schreef:Ze doet het ook wanneer wij zelf geen fout hebben gemaakt hoor, dat zal uiteraard wel voorkomen, maar ze doet het ook als ze iets ziet of hoort (dat wij niet zien, want als ik het zie aankomen, kan ik het al wel redelijk goed voor zijn), of eventjes uit balans is of iets dergelijks...ze doet het niet alleen als ik te traag ben ofzo