jong paard wil niet vooruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasminds

jong paard wil niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 11:43

en dat bedoel ik dan jammer genoeg erg letterlijk...
Ik zal eerst even het verhaal kort schetsen: Ik heb een vierjarige ruin die nu ongeveer een half jaar onder het zadel is. Ik heb hem min of meer zelf ingereden, maar dit steeds onder de begeleiding van een erg goede ervaren ruiter/lesgever. Het ging dan ook súpervlot en mijn paard leerde alles heel snel, eigelijk ging het steeds in sprongen vooruit en nauwelijks een stap achteruit. Toen ik stilaan wou beginnen om er ook zonder les rustig mee te rijden, begon hij opeens heel raar te doen en te bokken. Ik vond dit maar vreemd omdat hij tot dan toe eigelijk alles zo goed accepteerde, en dus had ik er de DA bijgehaald. Na (bloed)onderzoek kwamen twee zaken aan het licht: hij had wat last van het zadel dat niet heel goed bleek te liggen, en hij had ook een lichte vorm van maandagziekte. Hij heeft toen een paar weken rust gekregen en heeft ook de nodige behandelingen gehad.
Ondertussen staat hij terug bij mij thuis op de wei en wou ik de draad terug oppikken. Ik heb ook een nieuw zadel voor hem die als gegoten ligt, ook rijd ik nu op aanraden van de DA altijd met een gelpad. Aanvankelijk ging dat best goed, maar nu wil hij de laatste keren letterlijk geen stap verzetten als ik er op kruip ...
Mijn grootste twijfel is nu waaraan het ligt? Zou hij mij uitdagen of heeft hij ergens last van? Ook al ligt het zadel goed, hij is niet erg blij als ik aansingel (terwijl hij daar nooit echt een probleem van maakte) en als ik erop zit, wil hij naar mijn schoenen bijten (niet agressief, maar toch). Strenger optreden heeft totaal geen zin (al moet ik toegeven dat ik niet van de strengste ben, maar ik heb écht geprobeerd). Nu wel hij zelfs niet meer dat ik met het zadel op richting zijn rug stap ... Als ik hem longeer lijkt het alsof hij lichtjes mankt, maar het kan ook gewoon zijn dat ik dat denk omdat ik spoken begin te zien... soms denk ik dat ik het zie, maar daarna lijkt het weer doodnormaal.
Ik weet het niet meer, ik pieker me suf! Ik heb zo'n klik met dit paard en ik heb zo'n zin om lekker samen te rijden, zeker nu met dat mooie weer en dan dit.

Ik heb besloten er nu zelf af te blijven en mijn lesgeefster komt binnenkort een keertje zelf het heft in handen nemen. Maar doe ik daar wel goed aan? Heeft iemand al iets soortgelijks voorgehad en was dit toen echt wel door pijn? Of kan het gewoon zijn doordat hij zolang heeft stilgestaan dat hij het gewoon niet meer verdraagt? Ik ga de DA er sowieso nog eens bijhalen, maar wat ik nu vooral wil weten is of er soms mensen zijn die ook zoiets hebben meegemaakt en waarbij het paard onberijdbaar bleek (dus door een slechte rug of.. ). Want ik maak mezelf vanalles wijs en wordt zowat gek van ongerustheid nu :(
Graag jullie meningen/verhalen Y;(

Piietjuh

Re: jong paard wil niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:50

het komt wel vaker voor dat paarden die net zijn ingereden naar een tijdje gaan ´puberen`.. dit kan zich uiten door te staken. Maar ook door bokken etc. ik denk dat je er goed aan doet om er een ervaren persoon bij te halen en het die ook eens te laten proberen. En natuurlijk de DA als je naar zijn verleden kijkt. Het hoeft natuurlijk nooit puberen te zijn, maar het komt nogal eens voor dat paarden na een tijdje ontzettend gaan testen en puberen..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:53

Lijkt me verstandig dat er verder onderzoek wordt verricht. Je geeft aan dat ie n nieuw zadel heeft, dus dat zou nu verholpen moeten zijn, je zegt dat hij met aansingelen ineens raar doet, je zegt dat het lijkt dat ie mankt aan de longe, lijkt me toch wel duidelijke indicatie dat er iets niet goed zit.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:59

het gebeurt wel vaker dat jonge paarden even een terugslag hebben. kan voor mijn gevoel 3 dingen zijn
1. het paard snapt het even niet, wat bedoel je precies?
2. het paard is aan het puberen en is je aan het uittesten
3. het paard heeft lichamelijke klachten.

probeer samen met de DA en je instructrice te kijken wat de oorzaak is. dan weet je ook wat je moet doen. al dan niet aanpakken, rust geven of begelijden.

succes en je niet suf piekeren. staat hij nog vrolijk in de wei? hoe is hij in de omgang?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:04

Lijkt me toch dat er iets nog steeds niet helemaal goed zit, een zadel waar een gelpad onder moet past nog steeds niet goed, als het zadel is gepast op je paard en daarna gooi je er een gelpad onder dan verander je de pasvorm weer. Het lijkt toch dat je paard seintjes genoeg geeft mbt pijn. Ik zou hem toch weer laten onderzoeken en dan echt helemaal door de mangel halen. Is er bij het bloedonderzoek ook gekeken naar bloedwormbesmetting? Het paard kan natuurlijk zo snel gaan verzuren dat hij echt niet vooruit kan door de pijn, komt vaker voor. Ook naar tekorten kijken als er opnieuw bloedonderzoek gedaan word.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:07

Dit is iets wat ik heel vaak hoor: mijn pony deed het zo goed tijdens het inrijden! Altijd super braaf, rustig, zette nooit een stap verkeerd.... en ineens wil hij niet meer lopen!

Ik ken jou pony verder niet maar wat ik vaak zie is dat het dier eigenlijk enorm veel spanning heeft en zich afsluit met als uiteindelijk resultaat dat hiet dier 'ineens' niet meer wil lopen, of voledig tegen de hulpen inkomt etc etc etc

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:09

Ik ga met bovenstaande mee. En laat er eens een oestepaad naar kijken.
Die van mjn kreeg ook in eens singel nijd. Zadel paste goed. Maar er bleek bij een rib iets niet goed te zitten. Na een behandeling was de singelnijd over.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:10

Ben het eens met Bigone, ook wat betreft de gelpad, en met Koetjeboe.

Trouwens, ik lees nergens dat het paard behandeld is door een osteo of zo, mss heeft het paard intussen een blokkade door dat slecht passende zadel, soms gaat dat niet vanzelf weg. Hoe loopt ie aan de longe?

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:11

Kan het zijn dat hij het gewoon niet snapt? Waren eerder alle hulpen goed bevestigd?

Kermis

Ik zou rijtechnisch adviseren om een klein zweepje tijdens het rijden bij je houden, als hij na 1x been niet reageerd. Klein tikje achter je been en bij reactie belonen. Maar dit kan je alleen doen als medisch alles uitgesloten is.
Heb je al een osteopaat naar je paard laten kijken? Kan ook erg verhelderend zijn!
Laatst bijgewerkt door Kermis op 06-08-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

die lichte maandagziekte vind ik erg opvallend, hoe is dat vastgesteld? ck en ast waarden laten checken? welk ras is je paard,bloedlijnen? en wat eet hij, hoeveel weidegang:boxopsluiting?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:16

En wat als je er zonder zadel op gaat zitten..?
Niet zozeer om te rijden, maar meer om te kijken of hij dan toevallig wel wil lopen..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:17

Heeft je paard sinds hij is ingereden rust gehad. Je zou verbazen hoe deugd het doet om, nadat de basis erin zit het paard, weer voor een maand of twee,drie, vier, de wei op de te gooien. Even tijd geven om te verwerken. Een jonge merrie die op den duur echt gewoon alles verkeerd deed en al bestempeld werd als 'vals en gemeen', heb ik hier enorm van zien opknappen.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:20

Wel herkenbaar, maar nog niet zo ernstig als bij jou.
Ik had het ook met mijn 3 jarige. Het begon aan de longeerlijn, veel bokken. Met rijden nog niet zo. Maar ze werd ook steeds onrustiger met zadelen en uiteindelijk met rijden ook staken. Eerst een paar keer gecorrigeerd door haar toch naar voren te drijven en consequent te zijn. Maar het bleef. Het is echt niets voor haar, dus ben ook gaan uitsluiten. Zadel lag wat anders doordat ze in de volle wei had gelopen en had er een ander dekje onder gedaan. Door heel simpel weer het 'oude' dekje erop te doen en dieet is het zo goed als opgelost. Toch wil ze soms nog staken als ze wat onzeker is. Ze zoekt echt bevestiging.
Dus eigenlijk wat Joltsje zegt, die 3 dingen stap voor stap gaan uitsluiten.
Succes ermee, want het is altijd 'zoeken' en erg frustrerend als je niets kunt vinden.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 12:32

De pasvorm van het zadel is nagekeken en ligt echt wel goed, de gelpad heeft de DA gewoon voordien aangeraden (nog voor ik dit zadel kocht).
Spanning kan maar lijkt me sterk... We zijn heel erg rustig aan de slag gegaan en het paard had ook echt plezier in het werk, zelfs toen nog met dat slecht passend zadel. Hij heeft nooit signaal gegeven dat hij iets niet leuk vond, in tegendeel. Ik vertrouw mijn lesgeefster ook voor 100% dus ik weet dat we niet te vlug zijn gegaan, of dingen vroegen die nog niet gingen. Dat voelde je ook aan zijn reactie.
In de omgang is er trouwens niets abnormaals, hij is gewoon heel lief en staat heel vrolijk op de wei.
Een osteo vind ik wel een goed idee! Tijdens zijn rustpauze heeft er wel eens een osteo/tandarts er naar wezen kijken, maar dat was toen vooral voor zijn tanden (heeft toen twee wolftandjes verwijderd en alles daarbinnen nagekeken, dus last van zijn bit zou ook moeten uitgesloten zijn). Ik heb hem toen wel verteld dat hij op rust stond voor maandagziekte, maar hij moest toen nog een aantal paarden doen dus heeft hij mij gewoon tips gegeven en er niet bijzonder verder op ingegaan. Daar had ik eigelijk al niet meer aan gedacht, goeie tip! :)

Ik zie dat er ondertussen andere reacties zijn bijgekomen:

Voorheen begreep hij de hulpen wel goed, als dat even niet het geval was dan gingen we daar weer op werken. Maar misschien moest ik inderdaad nog maar eens proberen met iemand ernaast, zodat die terug vanop de grond commando's kan geven en op deze manier misschien terug linken... Lijkt me althans te proberen waard!
De dierenarts heeft hiervoor bloed genomen en hieruit vastgesteld (ohja trouwens, bloedwormen zijn toen ook gecontroleerd en dat was negatief)
Het is een NRPS X Welsh, voor de moment enkel weidegang met schuilstal en krijgt muesli bij
Casarel dit weekend ben ik er even gaan opzitten zonder zadel of hoofdstel en dat vond hij wel ok .. al heb ik wel niets gevraagd toen, ik wou gewoon weten of hij dat aanvaardde .. maar mét zadel mag ik dat ook nog wel zolang ik niets vraag .. dus das ook moeilijk!

Bedankt alvast voor jullie tips en uitleg!! Ik ga alvast de osteo contacteren! :) En blijkt het nog niks, ik blijf er sowieso af tot mijn lesgeefster er mee gereden heeft ... Misschien is hij dan inderdaad gewoon aan het puberen ..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:36

En hoe zou hij reageren als je er eens zonder zadel een rondje op stapt? Als dat compleet anders is kan je toch wel min of meer ervan uit gaan dat hij ofwel geestelijk ofwel lichamelijk last van het zadel heeft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:37

Dat 'puberen' vind ik altijd een gevaarlijke term, paarden zijn over het algemeen meegaande dieren en als een jong paard 'pubert' is dat niet omdat ze geen zin hebben of omdat ze de ruiter willen dwarsliggen. Dan nog is er een achterliggende reden, het niet snappen, pijn of spanning.

Als je paard de hulpen al snapte en je zegt dat je niet te snel bent gegaan blijft alleen de optie pijn over. Dus is het idd verstandig om nog eens verder te kijken. Succes :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:42

het happen naar je schoenen als je aandrijft doen mijn pony ook
ook nog jong ingereden en toen wat later ging hij dat doen , het is niet uit gemenigheid,
hij snapt niet echt helemaal wat hij okal weer moest doen en denkt dat het gevaarlijk is , gewoon foei zeggen en hem opnieuw aandrijven en aanraken met de zweep achter je been
niet slaan , gewoon aanraken
van dat aansingelen , gewoon rustig gaatje voor gaatje en als hij braaf is een snoepje geven
wekrt bij mij wel goed
en veel plezier met hem hebben , dat is het belangrijkst dat je het spelenderwijs doen

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:01

Bijten in je schoen doet een paard niet zomaar :o
Hij kan niet praten en dit is wat hij aangeeft dus daar wat mee proberen te doen.
Het heeft dus toch met het zadel te maken of wat er onder zit, bijv staan zijn wervels recht, dat zijn wel dingen waar een paard erg last van kan hebben als je er op gaat zitten, dus een osteo of chiropractor na laten kijken is zeker de moeite waard, want het zomaar niet meer doen terwijl hij daarvoor geen probleem had dat gaat er bij mij niet in.
Paarden denken niet zo ingewikkeld {:}
Ik wens je wel succes want ik weet hoe ongelukkig je kan zijn als je ziet dat er wat aan de hand is maar je kan je vinger er niet op leggen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:32

Joolien schreef:
Dat 'puberen' vind ik altijd een gevaarlijke term, paarden zijn over het algemeen meegaande dieren en als een jong paard 'pubert' is dat niet omdat ze geen zin hebben of omdat ze de ruiter willen dwarsliggen. Dan nog is er een achterliggende reden, het niet snappen, pijn of spanning.

Als je paard de hulpen al snapte en je zegt dat je niet te snel bent gegaan blijft alleen de optie pijn over. Dus is het idd verstandig om nog eens verder te kijken. Succes :)

Ik geloof ook neit zo in puberen. Ja, ik geloof er wel in, maar dan zijn ze een jaar of 2......

Ik denk dus idd óf pijn, óf onbegrip.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:37

puberen kan voor mijn gevoel ook voortkomen uit verkeerde begeleiding.
paarden doen dat om te pesten,maar als je een dominant paard hebt, want de leiding krijgt over zijn begeleider... dan wordt het al lastiger.. dat vind ik puberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:17

Ik geloof er überhaupt niet in dat paarden kunnen pesten.
Daarvoor zou een paard een zekere vorm van sadisme in zich moeten hebben, daar geloof ik niet in. Dat is een menselijke eigenschap.
Verder bestaat er niet zoiets als rangorde tussen verschillende soorten.
Het probleem is dan imo niet een dominant paard, maar een mens die niet duidelijk is, en een paard dat niet meer weet wat hij/zij moet doen, en gaat reageren vanuit stress of frustratie. Dat is geen pesten imo.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:25

Paarden faken niet!
Bij een paard dat zadel/singeldwang krijgt en ook niet (meer) wil lopen denk ik meteen aan lichamelijke problemen zoals spierproblemen en wervel problemen in combinatie met een niet passend zadel...
Dit kom ik zo ontzettend vaak tegen!
Ik weet niet waar je in Belgie woont maar neem eens contact op met Ingrid de Boelpaep
http://www.happy-athlete.nl/Ingrid_de_Boelpaep.html
Zij is osteopaat en spiertherapeut en zij kan dan ook meteen even naar je zadel kijken.

Ben trouwens ook wel benieuwd welk merk zadel je hebt!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:28

Yamcha schreef:
Ik geloof er überhaupt niet in dat paarden kunnen pesten.
Daarvoor zou een paard een zekere vorm van sadisme in zich moeten hebben, daar geloof ik niet in. Dat is een menselijke eigenschap.
Verder bestaat er niet zoiets als rangorde tussen verschillende soorten.
Het probleem is dan imo niet een dominant paard, maar een mens die niet duidelijk is, en een paard dat niet meer weet wat hij/zij moet doen, en gaat reageren vanuit stress of frustratie. Dat is geen pesten imo.

Dat dus :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:29

zoals je zelf al zei de DA raade je toen een gelpad aan, maar dat was met het niet goed passende zadel in de hoop dat het dan net iets minder pijn zou doen.
Maar indien je nu een goed passend zadel hebt dan is een gelpad eigenlijk helemaal niet nodig, als je geen problemen hebt met je voeten en je hebt goede en goed passende schoenen, dan ga je er ook geen steunzolen inleggen om het toch net iets beter te maken, das de zelfde achterliggende gedachte.
Paard is begonnen met lastig te doen op het moment dat de les stopte, dus advies is , terug starten met een samenwerking met een instructeur.
Je zegt een nieuw zadel is dat , is dat door jou gekozen en gepast of heeft een echt erkende zadelpasser dat gedaan ???? Kan best dat het nieuwe zadel mssn nog slechter ligt dan het vorige.