Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 10:37

Hee,

Ik heb paar weken terug een laag sprongetje met Zertab gemaakt, nadat we bijna een jaar met springen eruit lagen. Waarom? Ik heb ineens gruwelijke angst dat ik er langs lig. Vorige zomer sprongen we heel veel, en het hoogste is 95cm. Dat ging meestal niet goed, dus lag ik er langs. Maar 80cm ging altijd goed. Ik denk dat ik weet waar de angst vandaan komt. Zertab racet op de hindernis af, en is veel te haastig.

Dus iemand tips om hem rustig te krijgen? Ik had al gedacht dat als hij te snel erop af gaat hem weg te trekken, maar dan leer ik hem juist weigeren aan ben ik bang. Aan de teugel rijden voor de sprong is ook onbegonnen werk. Dressuurmatig rijdt hij wel netjes ontspannen en aan de teugel. En ook iemand tips voor de angst?

liefsmarleen

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:39

probeer hem een paar meter voor de hindernis stil te zetten en dan zo steeds dichterbij, zodat je hem lat weten dat jij de baas bent.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 10:40

hartjetarka schreef:
probeer hem een paar meter voor de hindernis stil te zetten en dan zo steeds dichterbij, zodat je hem lat weten dat jij de baas bent.

Ohja dat zou ook kunnen helpen. En dan vanuit draf of galop?

Ik heb ook al geprobeerd om hem zolang mogelijk voor de hindernis te laten stappen, en dan pas aan te sporen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:40

Een tip voor je angst is je paard onder controle zien te krijgen in zijn enthousiasme.
Pas als hij gecontroleerd loopt ga jij springen, dat kan ook dagenlang rijden zijn met een hindernis in het midden van de bak. Als hij zich zo gedraagt mag het gewoon niet, kan gevaarlijk worden.
Zodra hij zich gedraagt zal jij het vertrouwen weer terug moeten/kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 06-08-13 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:42

Ik denk niet dat je moet stoppen met hem ervoor weg te trekken.
Mijn paard kan soms ook ongelofelijk heet worden en dan doe ik dat net zo lang tot ze er rustig op af komt.
En ze heeft daardoor nog geen 1x geweigerd.. Het nadeel is dat dit geen oplossing is voor op wedstrijd.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 10:43

Poiuytrewq schreef:
Een tip voor je angst is je paard onder controle zien te krijgen in zijn enthousiasme.
Pas als hij gecontroleerd loopt ga jij springen, dat kan ook dagenlang rijden zijn met een hindernis in het midden van de bak. En zodra hij zich gedraagt zal jij het vertrouwen weer terug moeten/kunnen krijgen. Waarom begin je niet rustig aan wat lager?

Heb ik al gedaan. Maar hoe laag het ook is, hij is gewoon zo enthousiast.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:45

Ja ik zag het. Daarom heb ik mijn bericht aangepast

Maar daarom zeg ik ook, (waarschijnlijk wordt hij gewoon enthousiast als hij een hindernis ziet), begin gewoon bij 0 en laat hem pas springen als jij hem gecontroleerd kunt rijden.

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:58

Zertab schreef:
hartjetarka schreef:

Ohja dat zou ook kunnen helpen. En dan vanuit draf of galop?

Ik heb ook al geprobeerd om hem zolang mogelijk voor de hindernis te laten stappen, en dan pas aan te sporen.

ik zou eerst vanuit draf proberen en als dat goed gaat galop. :)

Arkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:02

Je kan ook proberen om hem op een volte te zetten voor de hindernis en zodra hij rustig en ontspannen draaft/galoppeert op de hindernis afrijden. En als hij dan weer sneller gaat maak je weer een volte, tot dat je rustig op de hindernis af kunt rijden.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:17

Je hoeft je paard niet weg te trekken voor de sprong, je rijdt gewoon op een hindernis af en als hij versnelt, rijd je net zo lang een volte totdat hij weer ontspannen is. Dan pas rijd je weer op de sprong af, versnelt hij opnieuw? Dan zet je hem weer op een volte. Dit consequent volhouden.
Hij is enthousiast, dus zal willen springen. Door hem te leren dat hij pas mag springen als hij naar jou luistert, zal hij hopelijk gehoorzamen. Ook kun je vanaf een volte springen, dus je rijdt eerst een volte om de hindernis, dan spring je en draait de volte weer door, zodat je opnieuw op een volte terecht komt. Geen tijd om te rennen! Maar ook hier geldt, eerst ontspanning voordat je gaat springen.
Aan de teugel rijden is onmogelijk, zeg je, terwijl hij dat bij dressuurmatig rijden wel doet.
Maar springen is niets anders. Springen is dressuur rijden waarbij je af en toe een sprongetje tegenkomt.
Je moet niet anders gaan rijden, niet focussen op de hindernis.
Je bent gewoon aan het rijden, lekker aan het draven, neemt wat tempowisselingen mee, rijdt een volte en hé, een hindernis, hup er over heen en weer een volte, tempowisseling enz.
Nóóit in stap op een hindernis aanrijden en dan laten aandraven voor de sprong. Zo leer je hem dus aan dat hij mag versnellen voor een hindernis.
Beter zou dan zijn om in galop aan te rijden en dan terug te zetten in draf, om juist te laten vertragen.
Of in het begin inderdaad gewoon om halthouden vragen voor de hindernis. Hiermee leer je hem niet weigeren, je leert hem gehoorzamen.
Schakel eerst wat in tempo, blijf rijden voordat je ook maar aan springen denkt. Als jij het tempo kunt controleren tijdens het dressuren, kun je dat ook tijdens het springen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je onbewust spanning overbrengt op je paard, omdat je angst hebt te vallen. Probeer zelf dus echt te dressuren en plotseling een sprongetje mee te nemen.
Succes!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:03

Dankje voor de tips!

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:43

Zoals hier boven ook gezegd word, laat hem gecontroleerd lopen. Laat hem hem zo vaak opnieuw naar de hindernis lopen totdat op een normaal tempo gebeurt. Wanneer dit niet gebeurd, draai je hem op de volte (let op, dit is iets anders dan vlak voor de hindernis wegtrekken! Het nemen van de volte moet lijken alsof je dat al van plan was). Zorg dat de aanloop naar de hindernis niet te lang is, dan krijgt je paard ook meer kans om te versnellen. Wat je ook kan doen is in draf richting de hindernis, en als hij wil aanspringen in galop, zet je hem stil. Wanneer je hem wegtrekt bij de hindernis, zal hij waarschijnlijk alleen maar enthousiaster worden. Mijn laatste tip, misschien zou je uit een volte kunnen draaien richting de hindernis, ik weet dat dit goed werkte bij sommige paarden die ik heb gereden.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:01

veel schakelen. rijd hem eerst lekker dressuurmatig en zorg dat je kunt schakelen in verschillende snelheden in draf stap en gallop. ook met je zit kun je veel opvangen. rustig lichtrijden en vooral zorgen dat hij na de sprong gecontroleerd bij je terug te rijden is

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:14

Juist als je in draf aan komt en laat galoperen vlak voor de hindernis, leer je hem dat hij moet versnellen. Dus dat is heeel tegenstrijdig met wat je wilt.
Als jij in draf aan komt moet hij er in draf ovrrheen, zelfde met galop. Maar dan wel een galop die jij bepaalt

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:01

Mijn pony deed dit ook, ik heb een tijd les gehad bij Jan Vrieling, van hem moest ik na de hindernis gaan stilstaan, zo snel mogelijk. Dit heb ik een weekje moeten oefenen en toen was het er uit.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 20:54

Oke. Ik ga ook les nemen :) dat zal denk ik al heel veel helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:12

Jij noemt het gedrag van je paard enthousiast, ik noem het een vorm van vluchten.
zorg ervoor dat jij controle krijgt over waar en hoe het paard zijn voeten zet, krijg stuur en controle en dan is er ook geen vluchten meer.
Dit is louter en alleen dressuurmatige , rijtechnische controle.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:27

Zertab schreef:
Poiuytrewq schreef:
Pas als hij gecontroleerd loopt ga jij springen, dat kan ook dagenlang rijden zijn met een hindernis in het midden van de bak. En zodra hij zich gedraagt zal jij het vertrouwen weer terug moeten/kunnen krijgen. Waarom begin je niet rustig aan wat lager?

Heb ik al gedaan. Maar hoe laag het ook is, hij is gewoon zo enthousiast.

Maar dat is geen reden om gelijk hoger te gaan. Gewoon laag beginnen en pas als dat goed gaat hoger gaan, langzaam opbouwen. Heb je les van iemand die veel van springen af weet of niet? Anders kun je inderdaad een paar keer laten stoppen voor de hindernis en er een paar keer naartoe rijden maar afwenden etc, laten weten dat jij bepaald wat er gebeurt.
Verder ben ik niet echt fan van de manier die je ergens hierboven noemde van er naar toe stappen, op het laatst aansporen en dan erover heen springen.

rebecca132

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:33

Dat heb ik ook met mijn pony, ik heb geleerd van mijn lesgever dat je het beste rustig op de hindernis af moet stappen, rustig aandraven en tegelijkertijd proberen je paard aan de teugel te laten lopen, meestal lopen paarden dan wat rustiger. Ook moet ik van haar mijn pony na de hindernis proberen stil te zetten.

Ik weet niet of het bij jou ook werkt maar het is het proberen waard toch?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 11:12

Dankjewel allemaal!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 17:19

Lange tijd niet meer gereageerd! Maar nu er weer beter weer aan komt, wil ik het springen weer op pakken. Helaas, angst nog steeds aanwezig.

Ik heb de tips opnieuw gelezen, en ik ga die met die voltes zeker uitproberen. Alleen zet ik de hindernis altijd tegen de bakrand aan, zodat hij er maar aan één kant langs kan. Dus hoe moet ik een volte voor me zien? En ik ga niet de hindernis in het midden zetten, want dan durf ik al helemaal niet. :+

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:28

een lijntje maken van verschillende sprongen (hoeft niet hoog) en balken, ook drafbalken tussendoor dat ie terug moet. (dit is even oefenen. die van mij krijg ik soms ook niet terug en dan gaat ie in galop over de balken, dan moet ie zich maar zien te redden :P) gewoon veel oefenen met lage sprongen. niet te snel opwerken.
naar de hindernis rijden vanuit een volte. dat je richt de hindernis gaat maar je rijdt gewoon in de volte.
misschien werken in uitjes ook wel. dan moet ie heel erg letten op wat er komt.
begin lager en ga niet springen voordat je controle hebt. ga gewoon dressuurmatig rijden.
en misschien werkt het om te oefenen met smalle hindernissen. dan moet jij hem er goed tussen houden. en dan leert het paard ook gewoon dat ie moet springen. ik denk dat als jij altijd die hindernis langs de bakrand hebt staan dat juist als je een losse hindernis springt je paard denkt van. oh, nu kan ik er langs

bij mij in de les zit ook een paard dat springen gewoon zooo leuk vind. dat hij er echt opaf wil. en dat ie zichzelf gewoon zenuwachtig maakt. alleen ik kan 1,2,3 niet zeggen hoe ze dat oplost. maar t paard kan wel springen. jezus. ze houdt hem wel erg in voor de hindernis (waardoor ie een beetje gaat stuiteren) en daarna mag ie pas gaan. maar daar moet je wel controle voor hebben.
Laatst bijgewerkt door mzara op 27-03-14 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 17:41

Oke bedankt! Ik zal dan de hindernis in het midden zitten, en dan alleen er op af gaan als hij braaf is.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:43

Zertab schreef:
Oke bedankt! Ik zal dan de hindernis in het midden zitten, en dan alleen er op af gaan als hij braaf is.

top. ik ben benieuwd

ik had dit nog gevonden. hier haal ik ook wel eens dingen van af. er staan ook parcourtjes en oefeningen op

http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... cours.html

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 11:52

mzara schreef:
Zertab schreef:

top. ik ben benieuwd

ik had dit nog gevonden. hier haal ik ook wel eens dingen van af. er staan ook parcourtjes en oefeningen op

http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... cours.html

Bedankt!
Ik ga het morgen proberen. Vandaag was hij heel rustig, en als hij zo rustig is heb ik ook meer vertrouwen in het springen.