Maid voor de eerste keer in HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Gillian_

Maid voor de eerste keer in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 19:59

Hey bokkers!

Na lang twijfelen heb ik dan toch dit bericht gemaakt. :)
Paspoort :
Roepnaam : Maid
Geboortedatum : 31/05/`97
Ras : Quarter horse

Ik ben er nu ong 2 maanden intensief mee aan het rijden, dit komt omdat zij vroeger mishandeld is geweest en ik helemaal terug onderaan moest beginnen, want ze vertrouwde niemand, bokte iedereen er af… Ze komt van het western!
Ow ja : ik rijd bitloos!
Waar ik op moet letten :
- naar boven zien!!
- armen tegen lichaam
- hielen uitdrukken
- rechte rug, soms heb ik een holle rug
- tenen naar binnen!

In het begin :

Afbeelding

Vandaag :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog om af te sluiten :
Afbeelding

Ik ben zo verliefd op dat koppie <3 <3

Wat vinden jullie ervan ?

Dank je wel om te lezen! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-13 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto toegevoegd

Alicex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:04

Wauw wat een mega groot verschil met de eerste foto en hoe het nu is! Ik vind je houding heel goed! Je zit mooi rechtop. Ik vind dat je al heel veel verbetering ziet tenopzichte van de eerste foto!
Ga zo door zou ik zeggen en succes samen!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:05

Leuk paardje! Mag ik vragen waarom ze met zo'n scherpe optoming loopt?

verwijderen

Re: Maid voor de eerste keer in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:32

@Baileymix: ze rijdt bitloos hoor

Erg mooi plaatje vind ik om te zien, zeker een heeeeeeel groot verschil met de eerste foto. Wat voor zadel heb je op haar liggen? Boomloos?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:36

Op zowel Baileymix als Sjemira:

Een hackamore is een optoming die scherp kán inwerken, net zoals elke optoming.
Daarnaast is bitloos níet per se gelijk een "softe" optoming omdat hij bitloos is.

Een hackamore in de goede handen is precies hetzelfde als een leerbit in goede handen of een dubbelgebroken trens in goede handen, ligt dus gewoon aan de ruiter.

TS: ziet er goed uit, je paard moet nog een stuk meer zakken van achter want hij loopt op díe foto's in ieder geval erg op de voorhand.
Verder een schitterend dier!

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 13:57

Dank je wel allemaal voor jullie lieve reacties!
@sjemira : het is inderdaad een boomloos zadel! We hadden daarvoor 2 andere zadels, die na enige tijd niet meer pastten, omdat ze gespierder was geworden.
@nachtlampje : oke dank je voor de tip! Hier zullen we aan werken!
@baileyMix : het is inderdaad, zoals sjemira al heeft gezegd, bitloos, vandaar het ander hoofdstel.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:37

Maar bitloos kan net zo scherp zijn als met bit. Mijn vraag is, waarom niet gewoon een sidepull o.i.d. , waarom een hackamore?

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 20:24

Op buitenritten kan ze soms nogal hevig staan in galop en wil ze amper naar draf, dit was ook met bit zo! En met een hackamore heb ik nog iets of wat te zeggen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:07

hoe bevalt jou het rijden met hackamore? ik zit er ook aan te denken om er mee te rijden het lijkt me een fijne bitloze optoming.
en wat voor zadel gebruik jij een barefoot?

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:32

jwl schreef:
hoe bevalt jou het rijden met hackamore? ik zit er ook aan te denken om er mee te rijden het lijkt me een fijne bitloze optoming.
en wat voor zadel gebruik jij een barefoot?

@jwl : Ik zou een hackamore alleen aanraden voor mensen met een zachte hand en als je paard problemen heeft met het bit. Ik ben vooral overgestapt naar het bitloze, omdat ze het bit helemaal niet kon verdragen.
En ja! Een barefoot! Zeer leuke zadels om mee te rijden! Moest zich in het begin wel wat zetten op de rug, waardoor het in het begin wel wat verschoof. Nu geen last meer van!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:36

Zou het misschien handig zijn om je beugels wat korter te doen? Je zegt zelf wel dat je je hakken niet op moet trekken, maar volgens mij heb je deze houding omdat je anders simpelweg niet bij je beugels kunt. :)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:43

Rianneuhh schreef:
Zou het misschien handig zijn om je beugels wat korter te doen? Je zegt zelf wel dat je je hakken niet op moet trekken, maar volgens mij heb je deze houding omdat je anders simpelweg niet bij je beugels kunt. :)

Ik zal eens proberen met een gaatje korter! Normaal druk ik mijn hielen wel uit, maar soms betrap ik me erop dat ik ze optrek. Normaalgezien draag ik ook betere schoenen, paardrijschoenen ipv sneakers :D

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:44

Wat een leuk paard! Je bent je zelf al bewust van je verbeterpunten, dat is fijn. Bij dat rijtje staat ook 'hielen uitdrukken', maar dat wordt lastig omdat je je beugels veels te lang hebt. Die mogen echt een paar gaten korter, want nu ben je er met je voeten naar toe aan het reiken, en dat gaat ten koste van je balans. Als je in je beugels gaat staan (alsof je licht rijdt) moet er nog steeds een hoek in de been zitten.

Verder raad ik je aan om héél voorzichtig te zijn met die hackamore. Dat is namelijke een hele scherpe bitloze optoming. Bovendien is de hackamore niet geschikt om met constante druk te rijden, en dat is wel wat ik op de foto's zie. Je bent veel te streng, waardoor je paardje wegduikt voor de enorme druk op neus en achter de oren. Dus ze loopt wel in een krulletje, maar veel te diep en op de voorhand. Bij de eerste foto heb je minder druk (teugels in een boogje) daar loopt ze fijner. Maar voor jouw doel lijkt me een sidepull of kaakgekruist hoofdstel een beter idee.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:50

_Gillian_ schreef:
Op buitenritten kan ze soms nogal hevig staan in galop en wil ze amper naar draf, dit was ook met bit zo! En met een hackamore heb ik nog iets of wat te zeggen.

Misschien een domme opmerking, maar gezien paardje western is opgeleerd, heb je al met de stemhulpen "mmm" en "whoo" geprobeerd om ze terug te krijgen van galop naar draf/stap/stop?

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:51

xDreamerx schreef:
Wat een leuk paard! Je bent je zelf al bewust van je verbeterpunten, dat is fijn. Bij dat rijtje staat ook 'hielen uitdrukken', maar dat wordt lastig omdat je je beugels veels te lang hebt. Die mogen echt een paar gaten korter, want nu ben je er met je voeten naar toe aan het reiken, en dat gaat ten koste van je balans. Als je in je beugels gaat staan (alsof je licht rijdt) moet er nog steeds een hoek in de been zitten.

Verder raad ik je aan om héél voorzichtig te zijn met die hackamore. Dat is namelijke een hele scherpe bitloze optoming. Bovendien is de hackamore niet geschikt om met constante druk te rijden, en dat is wel wat ik op de foto's zie. Je bent veel te streng, waardoor je paardje wegduikt voor de enorme druk op neus en achter de oren. Dus ze loopt wel in een krulletje, maar veel te diep en op de voorhand. Bij de eerste foto heb je minder druk (teugels in een boogje) daar loopt ze fijner. Maar voor jouw doel lijkt me een sidepull of kaakgekruist hoofdstel een beter idee.

Ik zal mijn beugels een paar gaatjes korter doen! Dank je voor de tip, dan is dat probleem al opgelost! :)
En misschien is dat wel een idee, want vroeger reed ik met haar lekker door de bossen met losse teugel, maar ik heb altijd al dressuurkriebeltjes gehad en ben ik met haar dressuur beginnen doen. Toen reden we al met de hackamore… Ik zal eens informatie zoeken achter zo'n kaakgekruist hoofdstel of/en een sidepull.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:53

catzkillz schreef:
_Gillian_ schreef:

Misschien een domme opmerking, maar gezien paardje western is opgeleerd, heb je al met de stemhulpen "mmm" en "whoo" geprobeerd om ze terug te krijgen van galop naar draf/stap/stop?

Tijdens het rijden luistert ze super goed naar mijn stemhulpen! bv. Wanneer ik een kusjesgeluid doe, gaat ze naar draf. Ik hoef geen benen te geven.
Alleen wanneer we galopperen op een recht stuk door de bossen en ze hoort iets, gaat ze ervandoor en kan je haar amper terug naar draf krijgen. Maar daar zijn we ook op aan het werken!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:54

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:58

Wat een mooi paardje heb je TS :)

Ik ga mee met mijn voorganger, ik vind het zonde om te zien hoe je hem op de hackamore rijdt.. Een hackamore is zoals gezegd niet bedoeld om met constante druk mee te rijden. Daarnaast valt ze ook gigantisch op de voorhand wat voor been problemen kan gaan zorgen. Wat dat betreft zie ik liever foto 1 als de andere foto's.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 15:14

* We zijn daarjuist gaan rijden, bah wat een weer seg |(
Ik heb veel tempowisselingen gemaakt met een losse teugel, zodat ik veel op mijn zit heb gereden. En na een kwartiertje had ze haar hoofd helemaal tegen de grond.

@somebitch : dank je wel! Ik ben echt verliefd op dat koppie dat er op staat <3 <3
Ik ben bezig met het gebruik van de hackamore, zie boven *
En hoe zie je dat dat je op de voorhand loopt ? Ik weet wel hoe dit te verhelpen, maar ik zou het niet kunnen zien.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:48

Ik zou de hackamore niet meer gebruiken, je paard loopt niet aan de teugel, maar in een krul. Zijn rug blijft hol, waardoor je hem muurvast in zijn rug rijdt. Je paard kan hiervan zware rugproblemen krijgen en inderdaad ook problemen in zijn voorbenen, doordat hij zo op de voorhand loopt.. Heb je les?

Zn neus dichtdrukken is echt niet vriendelijker dan rijden met bit, ik zou er gewoon een licht bit inhangen en goed lesnemen. Je hebt een heel leuk paardje, waarmee je heel veel kan bereiken! Maar niet als je op deze manier doorgaat. :(

De hackamore is de allerstrengste bitloze optoming, in mijn ogen vergelijkbaar met een stangbit door de hefboomwerking.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:03

_Gillian_ schreef:
Ik heb veel tempowisselingen gemaakt met een losse teugel, zodat ik veel op mijn zit heb gereden. En na een kwartiertje had ze haar hoofd helemaal tegen de grond.

@somebitch : dank je wel! Ik ben echt verliefd op dat koppie dat er op staat <3 <3
En hoe zie je dat dat je op de voorhand loopt ? Ik weet wel hoe dit te verhelpen, maar ik zou het niet kunnen zien.

Op deze foto zie je het heel duidelijk:
Afbeelding

Zie je dat je paard daar met de voorbenen veel lager loopt als met de achterbenen? (en de kont hoger is als de schoft?) De achterbenen treden niet goed onder het lijf waardoor ze voorover kukelt.. Ze moet van voren meer opwaarts komen, dat doe je door de achterbenen meer onder het lijf te plaatsen, het liefst de achterhoef in de hoefafdruk van voren laten komen. Dan zie je dat ze meer 'recht' loopt.

Ik hoop dat je er wat van snapt, ben niet zo'n ster in uitleggen. :=

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:17

Somebitch schreef:
_Gillian_ schreef:

Op deze foto zie je het heel duidelijk:
[ Afbeelding ]

Zie je dat je paard daar met de voorbenen veel lager loopt als met de achterbenen? (en de kont hoger is als de schoft?) De achterbenen treden niet goed onder het lijf waardoor ze voorover kukelt.. Ze moet van voren meer opwaarts komen, dat doe je door de achterbenen meer onder het lijf te plaatsen, het liefst de achterhoef in de hoefafdruk van voren laten komen. Dan zie je dat ze meer 'recht' loopt.

Ik hoop dat je er wat van snapt, ben niet zo'n ster in uitleggen. :=

Oh ja nu begin ik het wat te zien! Dank je wel! Ik ben er aan het werken! Ik zet de foto's van vandaag hier even bij :

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:20

Afbeelding

Afbeelding

Mijn houding is dan weer wel slechter, maar ik was vooral op haar hoofdhouding aan het letten.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:15

Hakken laag houden verder echt leuk :)

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:29

xDreamerx schreef:

Hier ben ik het totaal mee eens.

Ik vind het een heel erg mooi paard en ziet er ook mooi gespierd uit! :j