Training met Tenno

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tenno7

Training met Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 14:13

Elke week zijn we druk aan het trainen en lessen!
en het gaat de laatste tijd best goed.
momenteel bezig met wat Z oefeningen zoals Appuyeren
wat hij best aardig oppakt.

hier wat foto's en nog een filmpje van het appuyeren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier het filmpje van het appuyeren.. tussen in wissel ik af met schouder binnen zodat hij goed blijft opletten op mijn been en gewichts verplaatsing

Sonador

Re: Training met Tenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:14

Mooi dier, het valt mij wel op dat heer stuwt dan draagt met zijn achterhand.
Hij heeft ook de neiging zijn rug hol te zetten.

Probeer echt het bekken mee te laten komen, en dat hij meer gaat dragen i.p.v stuwen.
Wat betreft het appuyeren, probeer de voorhand ook mee te nemen.

Leuke foto´s en leuk dat je ze deelt met ons!

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:25

probeer je handen op gelijke hoogte te houden! tof paard :)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 20:06

dankjewel,! ja klopt meneer stuwt graag met zijn lange lichaam! daar nog handige tips voor?
ik doe nu vooraal veel overgangen enzo

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:27

Als hij 'stuwd' , probeer hem dan in 'n andere houding te zetten. Mij is altijd geleerd, rij nooit een rondje hetzelfde, dus altijd figuren/overgangen rijden. Middenstap, verzamelde stap - draf en -galop. Stukje vooruit, stukje terug. Blijf schakelen en probeer 'm 'klein' te houden. Stukje halstrekken en weer oppakken. Blijf afwisselen anders gaan ze trucjes uithalen! Heel veel succes!

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:43

Tenno7 schreef:
dankjewel,! ja klopt meneer stuwt graag met zijn lange lichaam! daar nog handige tips voor?
ik doe nu vooraal veel overgangen enzo

Natuurlijk heb ik daar handige tips daarvoor :D

Ik los het altijd graag op d.m.v grondwerk.

Wat ik graag doe is longeren met een halster en een longeersingel om.
En dan knoop aan de longeersingel een bandage er aan vast (wel 1 die kan rekken) Die loopt dan achter de achterhand, naar de andere kant van de singel en begrenst het stuwen enigszins.

Dat een poosje doorzetten, en als hij eenmaal begint te dragen, dan pak ik de dubbele longe erbij om het van voren weer op te vangen.
Het is een erg moeilijk probleem om op te lossen, maar wel zeer belangrijk.
Vooral het hol zetten van de rug is iets wat veel schade aan een paard kan opleveren.

Hopelijk heb ik het een beetje goed uitgelegd, anders pb maar :D

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 01:43

dankjewel!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:44

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Gstarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:24

Hij is erg onrustig in de aanleuning en loopt uit elkaar, je vergeet het allerbelangrijkste om de achterhand erbij te rijden
Heb je weleens osteopaat naar hem laten kijken, ik vind hem niet los door lijf bewegen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:26

Let op dat je de oefeningen niet inzet door alleen de achterhand opzij te duwen. Zet eerst de voorhand opzij en dan de achterhand meenemen. Je ziet het goed als je na het eerste appuyement gaat wijken en dan weer het appuyement inzet. Hij komt daar duidelijk met de achterhand eerst. Eerst weer recht maken, dan de voorhand inzetten en dan de achterhand meenemen.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 10:36

Gstarz schreef:
Hij is erg onrustig in de aanleuning en loopt uit elkaar, je vergeet het allerbelangrijkste om de achterhand erbij te rijden
Heb je weleens osteopaat naar hem laten kijken, ik vind hem niet los door lijf bewegen.
eh.. te no is juist super los in zijn lijf.. hij si idd wat onrustig. Maar hij is erg gevoelig op vloegen.. verder vindt ikzelf wel redelijk zijn achterhand eronder zitten.. wel kan hij nog wat stuwen ipv dragen.. sorry ben het niet met jounnreactie en neens.. die hierboven.. dankje ik ga hier cker mee aan de slag!

Gstarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:01

Sorry maar ik snap helemaal niks van jou onduidelijke reactie hierboven. Als jij dit los door het lijf noemt. vind ik heel apart
Paard die los door het lijf beweegt is niet onrustig in de aanleuning, en zet de achterhand er goed onder
dat stuwen los je op door met meer impuls naar voren te rijden.

N0ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:02

Leuk paard heb je onder je kont, nu goed letten op jouw eigen houding (tenen naar binnen draaien, mooi rechtop zitten, schouders naar achter). Succes verder

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:10

Gstarz schreef:
Sorry maar ik snap helemaal niks van jou onduidelijke reactie hierboven. Als jij dit los door het lijf noemt. vind ik heel apart
Paard die los door het lijf beweegt is niet onrustig in de aanleuning, en zet de achterhand er goed onder
dat stuwen los je op door met meer impuls naar voren te rijden.

maakt mij niet uit dat jij het niet snapt! ben het gewoon weg er niet mee eens! Tenno is normaal vrij rustig in de aanleuning, maar had last van vliegen! en ja mijn paard zit niet vast, het is tenslotte niet joun paard, ik kom hier om tips te krijgen want het kan altijd beter, nu kun je wel fel ertegen ingaan met wat jij op de foto's ziet. maar ik zie en rij mijn paard elke dag.

Gstarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:46

Je krijgt goede tips' dat bevalt je niet, en vervolgens geef je overal wat ik tegen je zeg een ja maar op.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:27

Dames, rustig. :o
Wat ik nog wilde toevoegen is dat je het tempo in de gaten moet houden. Ik zag nog even een stukje film met travers. Daar zie je goed dat hij het ritme verliest en de tact. Oefen eerst eens goed op het kleiner laten bewegen zonder impulsverlies. Hij moet eerst veel meer gaan sluiten in zijn lijf. Pas als hij goed sluit, kan je beter werken aan de lengtebuigingen. Een oefening als de keertwending vind ik dan fijn om mee te oefenen.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:50

Gstarz schreef:
Je krijgt goede tips' dat bevalt je niet, en vervolgens geef je overal wat ik tegen je zeg een ja maar op.

Je geeft een reactie. En ik zeg dat ik het er niet mee eens ben.. dat kan tog??.. karijn dankje.. zal er mee bezig gaan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:21

Gstarz schreef:

Die heb ik dan vast ook gemist want ik zie nergens goede tips staan.
Ik vind hem ook niet in die mate vast tonen dat er een osteopaat bij zou moeten komen. Hij houdt wát vast in zijn kaak en is daardoor ook enigszins onrustig in de aanleuning (het verende is nl. weg) maar dat ligt volgens mij meer aan het feit dat appuyeren nog nieuw en moeilijk is en hij daar dus wat in loopt te zoeken dan dat hij vast zou zitten. Hij bouwt een klein beetje spanning op in die oefening en houdt dan nét iets vast in die kaak. Naarmate hij de oefening beter door heeft gaat dat "probleem" imo vanzelf weer verdwijnen. Soms moet je dingen "even kunnen laten" om vooruit te komen.

Hij heeft inderdaad wat neiging tot stuwen ipv dragen door zijn bouw volgens mij, maar daar is TS zich ook bewust van. Op de "rechtuit" foto's zie ik helemaal geen vast paard. Een paard dat zo vast zit, beweegt niet zo.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:35

Met het doorzitten zet je je benen helemaal van het paard af. Ook zag ik op een foto dat je been een meter achter de singel lag ofzo. Probeer je benen tijdens het door zitten en het gewoon rijden op de singel te leggen. Ook met hulp geven via de benen, niet te ver je been naar achter brengen.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:10

Ziet er mooi uit!

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:38

Jullie zijn een super team samen! Jullie gaan met springen vooruit, komt helemaal goed! ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:45

Ik vind het een mooi paard en in het filmpje kun je zien dat hij goed let op jouw bewegingen!
Ik vind eigenlijk dat jij als ruiter heel, ja, hoe moet je dat benoemen... Krampachtig op je paard zit.
Je trekt je schouders heel dicht tegen je lichaam aan, en je handen/armen, staan in een hele gespannen hoek. Ik heb niet het idee dat je lekker ontspannen aan het rijden bent. Op het filmpje is het iets beter.
Probeer wat meer je handen, schouders te ontspannen. Bedenk jezelf telkens: ben ik ontspannen? zo niet, meteen die spieren loslaten. Als je dat elke keer doet als jegaat rijden krijg je op ten duur echt rug, schouder en nekklachten. Dan is de fysio weer blij met jou.. hihio. maar al met al leuke combinatie.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:09

Ik vind haar juist wel heel ontspannen zitten, het is ontzettend moeilijk om op zo'n groot paard je evenwicht, balans, en zit te bewaken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:11

Dat heeft niks met de grootte van het paard te maken maar met de eventuele natuurlijke scheefheid van het paard of de gereden scheefheid. Het is wel goed om tussentijds inderdaad te blijven checken of je zelf voldoende ontspant in schouders, rug en armen.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:54

Ben ik het niet mee eens :) Het is toch wel even een verschil of je op een E pony draaft of op een 1,70 groot paard welke lange passen maakt.