Choco voor het eerst in @HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xChoco

Choco voor het eerst in @HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 14:46

Hallo,

Ik zal eerst wat meer over Choco vertellen, Choco is een 7 jarige merrie met een eigen karakter. Aan de hand maar ook met rijden. Het heeft een hele tijd geduurd voordat Choco en ik normaal door de bak konden, Choco is een vrij slimme pony die je echt aan het werk moet zetten. Maar ik, die al die rustige manegepaarden gewent was, wist niet hoe. Het gaat nu steeds beter, we hebben er lol in en we komen er wel. Ik heb 1x in de twee weken priveles en we gaan steeds iets meer vooruit.

Aan mijn houding moet nog veel gesleuteld worden, zo zit ik veel te ver naar voren, leven mijn polsen en benen een eigen leven en mag ik wat meer vooruit kijken.

Ik moet wel zeggen dat ik stiekem toch wel een beetje schrok van de foto’s, ik heb nooit in de gaten gehad dat mijn houding zo slecht was. Dus ik was eigenlijk een beetje bang om de foto’s hier te plaatsen maar ik doe het maar toch, ik kan er alleen maar van leren toch? :)

Misschien lijken mijn beugels te lang maar als ik ze een gaatje korter doe krijg ik erg veel last van mijn enkels en met deze lengte heb ik dat niet. :)

Afbeelding

Afbeelding

Achterhand mag er meer onder en mijn polsen leven een eigen leven
Afbeelding

Geen idee wat mijn polsen hier aan het doen zijn..
Afbeelding

Bovenlijf te ver naar voren en weer mijn polsen..
Afbeelding

Mijn houding.. *schaam schaam* :o
Meer gaan zitten, armen ontspannen, handen niet op bovenbenen leggen, vooruit kijken.
Afbeelding

Deze foto’s zijn van twee dagen erna en met haar nieuwe hoofdstel. :)
Afbeelding

Draf

Af en toe rent Choco naar de hoefslag om zo steun te krijgen bij de bakrand. Daarom rijd ik bijna niet op de hoefslag, zodat ze op haar eigen benen gaat lopen. Hier wil ze dus naar de hoefslag toe, wat je echt aan haar koppie kan zien. :)
Afbeelding

Stap

Ook hier weer, meer in het zadel gaan zitten.
Afbeelding

Hier zit ik al wat meer in het zadel. :)
Afbeelding

Hier zet ik mijn handen weer vast op mijn bovenbenen.
Afbeelding

Als ik meestal uit de galop kom gaat Choco soms wat te diep, en mijn polsen zijn weer een eigen leven aan het lijden..
Afbeelding

Achterhand mag er iets meer onder?
Afbeelding

De vriendin die foto’s aan het maken was zei dat ik de teugels iets langer moest laten zodat Choco zelf een beetje kan zoeken maar ik vind dit nog best moeilijk omdat Choco vooral op de rechterhand naar de hoefslag rent dus ik “bang” ben dat ze dat sneller zal doen als ik de teugels iets langer laat. Daardoor span ik me iets aan terwijl er eigenlijk niks kan gebeuren. Dit wordt dus zeker een oefenpuntje, vooral voor mij.
Afbeelding

Blij koppie

En ik heb nog een kort filmpje, hier heb ik de teugels dus wat langer wat ik stiekem toch net wat spannender vind. En ik erger me ontzettend dat ik bij zowat elke pas drijf. Moet ik ook niet meer doen.. :)

Bedankt voor het kijken! :)

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:25

Allereerst vind ik dat er niks mis is met je zelfreflectie!
Voor je polsen, heb je de zweep echt nodig?? Zo nee laat die eens weg en probeer er tijdens het rijden aan te denken je handen rechtop te houden. Dat is zonder zweep makkelijker.
Je voeten lijken wat ver in de beugel en probeer je been hulpen "zachter" te doen.
Zodat je het niet zo goed ziet zeg maar. En voor de rest lekker blijven oefenen en genieten van je rijden.
Ga opzoek naar dat laatste stukje vertrouwen en het komt helemaal goed!

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:35

Iets minder strak in je hand is inderdaad helemaal geen slecht idee, op het filmpje zie je dat hij echt wel jouw hand opzoekt. Alleen zou ik dan proberen om je hele hand naar voren te doen, dan heb je ook geen last meer van rare polsen :P En probeer wel contact te houden, ik weet niet of ik het goed zag maar op het filmpje leek het of je teugels wat bungelden.

Oh en voor de rest vind ik dat je een nette houding hebt!

L_alice

Re: Choco voor het eerst in @HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:44

ik vind niet dat zoon hele slechte houding hebt. Je bovenlichaam zou wel wat naar achteren mogen, maar pony lijkt er geen last van te hebben. Op het filmpje vind ik het ook minder als op de foto's.
Hij zoekt al steeds meer je hand op, lekker door oefenen dan komt het wel goed!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:49

Let als eerste eens op je beugelriemen :D. Dit kan niet lekker zitten toch? Ze zitten namelijk gedraaid. Laat je beugel langs je paard hangen en vis dan van buiten naar binnen je beugel. Dan draait de beugelriem mee met je been.

Lekker trots rechtop zitten, benen lang en stil proberen te houden. Je rijdt haar lekker voorwaarts, maar je paardje is erg zoekende aan de voorkant. Doordat jij je teugels los/vast houdt, kan ze nooit constant in de aanleuning worden. Probeer dus contact te houden met de mond. Niet trekken, maar contact houden. Je zal zien dat ze dan een stuk rustiger wordt met haar hoofd.

Les je met haar? Jullie zijn een leuke combi!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:30

Zitten op die billen ;) Zal je hele houding al veranderen. En je handen rechtop, en op foto 3 lijkt ie heel erg op de voorhand te vallen. Dit valt best mee hoor, de foto is scheef genomen zie ik haha! Veel plezier samen!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:47

Wauw, mooie pony zeg!=D Maar jij moet echt heel hard op je handen + armhouding gaan letten.(:

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:37

ik weet niet helemaal wat voor pony het is maar het ziet er naar uit dat ie je ook een beetje naar voren trekt, probeer je handen mooi recht op te houden dat is wel moeilijk met een zweep maar meestal pak ik hem dan wat meer naar onderen vast. op de 1e fotos heb je je handen netjes bij elkaar maar bij de andere wat meer uitelkaar waardoor het lijkt dat hij gedwongen naar beneden gaat wat meestal uit ontspanning gaat. Ik weet niet of je hem longeerd maar je hebt hele gemakkelijke touwen die hem niet naar beneden trekken maar hem laten onstpannen en dat ie meer over zn rug gaat lopen, ik hoop dat je er wat aan hebt veel plezierrr

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 02:36

Even kort een opmerking, wat mij opviel was dat je je tenen erg naar buiten gedraaid heb. Probeer je hak naat buiten te draaien voor je gevoel, zal je denk ik ook minder vaak gaan aandrijven.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 13:18

Ten eerste bedankt voor de reacties, ben ik echt heel blij mee! :)

@Lanphis: Meestal heb ik in het begin wel eventjes de zweep nodig maar nu ik er zo over nadenk heb ik hem vrijwel nooit nodig dus die blijft de volgende keer mooi bij de bankrand liggen. :)
En bedankt voor de tip met mijn voeten!

@0_saskia_0: Dit was sinds een lange tijd dat ik de teugels wat langer heb dan normaal dus het was ook nog even zoeken hoe lang dus het kan best zijn dat ze te lang waren.

@zap: Nu je het zegt valt het me ook op van m'n beugelriemen, zal er op letten. Op het filmpje zijn mijn teugels te lang, maar dat was vooral omdat ik zelf nog een beetje aan het zoeken was ivm mezelf ontspannen want ze zal er toch niet van tussen gaan. En als ze het doet kan ze toch niet ver dus het is vooral voor mezelf, rustig zitten, teugels op contact houden en voorwaarts blijven. Ik heb trouwens 1x in de twee weken priveles.

@Shariell: Ze trekt me absoluut niet naar voren, ik zit zelf naar voren en ik moet echt leren om op mijn billen te gaan zitten. Longeren lukt ons nog niet helemaal, ze vind het snel saai en begint daardoor te vervelen. Daardoor doen wij dit bijna nooit, maar bedankt voor de tip. :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:21

Goed dat je zelf al zoveel punten noemt.
Ik zou inderdaad meer gaan 'zitten'. Dus echt op je kont/zitbeenknobbels. Hierdoor val je al niet meer voorover. Wat ook kan helpen is vooruit kijken, dit heeft ook een groot effect op je houding. Jij kijkt veel naar beneden, tenminste op deze foto's, waardoor je je paard 'de grond inkijkt'. Als jij rechtop zit, naar voren kijkt, draag je jezelf al veel meer en zal je paard ook eerder de achterhand er meer onderzetten.
Als je die zweep toch aan de kant legt, zou ik zeggen: pak hem er maar weer bij :) Maar dan niet als zweep, maar als middel om je handen, of zoals jij het zegt je polsen, goed te houden.
Houd je handen rechtop, duim het hoogste punt, las laatst 3x 10: 10 cm uit elkaar, 10 cm boven de schoft/manenkam, 10 cm voor het zadel en leg het zweepje dan horizontaal op de je handen, klem het tussen je duimen en wijsvingers. Dit wordt vaak gebruikt voor pianohanden (platte handen), maar ik denk dat het in jou geval ook gaat helpen, omdat je sneller bewust bent van een onjuiste handhouding.
Dan je tenen nog, draai die mooi naar binnen (op één of andere manier vind ik het makkelijker om te horen: hakken naar buiten, omdat je ze dan ook uitdrukt, maar dat zal mijn eigen 'iets' zijn).
En wees niet bang om hem los te laten! Stukjes halsstrekken of lang en laag rijden is helemaal niet slecht en bij lang en laag heb je ook nog contact met de mond, dus kun je, als het goed is, je pony nog steeds van de hoefslag houden. Sowieso moet hij eigenlijk meer op je benen gaan reageren, dus neem stukjes wijken mee, en dan het liefst van de binnenhoefslag naar de ac-lijn, anders gaat hij natuurlijk nog meer kleven en over de buitenschouder weglopen, als je naar de hoefslag wijkt.

Zo, een heel verhaal.
Voel je alsjeblieft niet aangevallen/afgekraakt door al die punten, want zo bedoel ik het natuurlijk niet.
Ik vind het al heel dapper dat je foto's online zet, terwijl je weet dat er aardig wat verbeterpunten zijn.
Maar zoals al eerder gezegd, als jij trotser gaat zitten in eigenlijk elk stukje van je lichaam, is denk ik 80% al opgelost.
Succes!

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 11:28

Ik voel me absoluut niet aangevallen of afgekraakt, ben juist ontzettend blij met deze tips!

Dat met de zweep zal ik zeker eens proberen! :)
En het loslaten zit vooral bij mezelf, want wat kan er nu eigenlijk fout gaan? Wijken zal ik ook een paar gaan proberen.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:45

Je mag idd wel wat meer achterover zitten, je zit veel te ver naar voren.

maar wat een leuke pony, wat voor ras is ze?

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 12:55

Geen idee hahah, het enige dat we weten is dat ze uit Roemenië komt. :)

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:06

leuk beestje! probeer op je billen te blijven zitten en rechtop te zitten!

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:38

Een tip voor het oefenen met je handhouding. Pak een dun stokje of zweep en leg deze tussen je duimen en wijsvinger als je handen de goede handhouding hebben. Dit is en voelt heel raar maar het heeft mij ook van mijn rare knik in de polsen en handen af geholpen! Verder: ga lekker trots op je prachtige pony zitten. Op je billen :) succes!

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:04

Bedankt voor de tips! :)

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:37

Leuk paardje, probeeer wel je handen boven je zadel te houden en niet tegen je benen. maar dat is al gezegt.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:46

Ik heb tegen brede handen een tijdje met postorder elastieken gereden.. Word je doodmoe van het handen uitelkaar drukken ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:25

Goed dat je zelf door hebt wat je slechte punten zijn! Als je je schouders naar achteren doet zit je waarschijnlijk al automatisch recht op (had ik tenminste wel).
En erg mooie pony!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:27

Wat een leuk dier zeg! Aansprekend hoofd :j
Ik denk dat het al heel wat zou schelen als je je schouders meer naar achteren brengt, dan wordt je min of meer ook al 'gedwongen' om meer rechtop te zitten. Ja en je handen minder vastzetten en rechtop houden. Wat bij mij altijd hielp was - en ja, klinkt stom - doen alsof je een glas drinken in je handen hebt wat niet om mag vallen :))

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:17

Ik vind je filmpje alles behalve ontspannend. daarnaast geef je elke pas been en druk je je handen vast!
Hierbij zegt je paard: wat mot je nou?! je zegt vooruit met je been maar ik mag nergens heen?!
Werk aan je eigen houding, en ontspannen paard, want op filmpje is hij alles behalve ontspannen!

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:14

Soms loopt ze iets teveel op de voorhand en als je handen staan iets te wijd. Dat zijn mijn tips :P Leuke pony en combinatie is het wel! :)

JORINAMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:32

Wauw wat een leuk paardje en ziet er goed uit hoor

Tomorrow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:46

Wat een beauty!

Wat je met je polsen doet lijkt voor mij op een ophouding. Je zou eens kunnen kijken wat het doet als je je teugels iets meer op maat pakt. Dus gewoon contact met de mond. Ze lijken nu toch een beetje los te hangen. Dan zijn die ophoudingen ook niet meer nodig.

En ik vraag me af waarom je veel aanspoort. Het lijkt me dat de pony voorwaarts genoeg is. Als dit niet het geval is kan je overgangen rijden. Zelf doe ik dan veel schakelen in korte tijd, dus na enkele passen vraag ik weer iets anders. Je kan beginnen met overstap stap-draf en tussendoor kun je ook een schijnovergang maken, dus bijvoorbeeld niet helemaal terug naar de stap, maar daarna weer vlot laten doordraven. Dit kan je ook doen in de gang zelf, dus schakelen tussen verzameld en middendraf bijvoorbeeld. Misschien dat je na de bovenstaande oefening haar/hem?? ook wat meer op kan pakken van voren. :)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.