Een aantal rijtechnische problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Een aantal rijtechnische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 18:29

Hey,

Het is nu al vanaf het begin dat ik haar heb aan de gang.

Voorbeelden:

'Tijdens galop knettert ze ervandoor'
'Tijdens de verkeerde galop en je wilt haar de goede galop indoen dan draait ze zich 180 graden'
'Tijdens de volte maakt ze haar eigen volte'
'Als we naar de buitenbak stappen dan loopt ze regelrecht naar de uitgang om een buitenrit te gaan rijden en krijg ik haar niet terug want dan pakt ze het bit vast'
'Zodra we haar goed aanpakken weigert ze'
'Ik krijg haar nooit tot stilstand, ze zet altijd een paar passen vooruit en stopt wanneer ze er in zin heeft'

Ik gebruik alleen een zweepje, die heb ik alleen in mijn hand en doe er verder niks mee. Ik heb ook geen sporen, geen martinggaal of ander hulpstuk. Op beenhulpen reageert ze niet tot nauwelijks en ik gebruik een dubbel gebroken bit. Dit bit gebruikte de oude eigenaren ook.

En oja, ze mankeert niks.

kohtje

Re: Een aantal rijtechnische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:31

Goed les nemen.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:33

Inderdaad goed les nemen, en ik denk dat het een beetje lompigheid is van het paard. Volgens mij is ze gewoon niet zo aan de hulpen, maar dat zal je met les wel op kunnen lossen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:38

Ik mis jou in het verhaal. Je paard doet het allemaal, maar wat doe jij?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 18:45

Dit doet ze zowel bij mij als met andere meiden die in de dressuur zitten. Ik probeer vooral rustig te blijven en de hulpen aan te geven. Ik ben niet de meest goeie ruiter maar ben er wel van overtuigd dat ik het zo goed mogelijk probeer te doen. Als ze bijvoorbeeld 180 graden draait dan geef ik haar haar zin niet en draai ik met haar om en doe het overnieuw totdat ze het niet meer doet. Als ze niet vooruit wilt bijvoorbeeld hou ik de teugels lang en geef ik beenhulp om in stap vooruit te gaan maar dan loopt ze juist achteruit of draait ze zich om. Het bit neemt ze dan vast waardoor ik geen grip meer op haar heb. Ze is trouwens een fjord en ze is super eigenwijs en doet waar ze zin in heeft.

Op buitenrit doet de zit allemaal niet, alleen in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:49

Een paard maakt slechts gebruik van de mogelijkheden die de ruiter 'm geeft.

Dat klinkt al heel anders dan 'paard is supereigenwijs en doet waar ze zin in heeft'.

Heb je les met dit paard? Hoe los je deze problemen met/volgens je eigen instructeur op? Dan kunnen wij daarop voortborduren met tips :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 18:52

Ik heb geen les want ik vindt dressuur 10x niks en snap de benamingen ook niet. Maar ik rijdt met een stalgenootje samen en dan wil ik haar toch wat aan het werk zetten. Het klinkt misschien stom maar ik wil geen geld uitgaven aan iets wat ik niet leuk vindt.

Ik zal van de week een filmpje plaatsen, dan kunnen jullie mij misschien wat tips geven?

Ben in de tussentijd al 5 keer van haar afgevallen en stalgenoot die op haar reed viel er vandaag ook af en heeft een hersenschudding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:54

Sommige dingen zijn niet leuk, maar wel ontzettend nuttig.
Nu heb je een paard wat de kachel met je aanmaakt. Dat lijkt me ook niet leuk, toch?

Beste tip die jou te geven is:
1. Neem les
2. Als je niet bereid bent zelf te leren dmv les; verkoop je paard en ga Wordfeud spelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-13 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:56

zonder dressuur ook geen basis gehoorzaamheid.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:58

Tja... en les is wel het gene waar je zo te horen behoefte aan hebt... want dan staat er iemand bij je in de bak met kennis en kunde die jou en je paard ziet. Zo te horen heb je maar weinig controle over wat je paard doet en wordt het ook nog gevaarlijk aangezien je er vaak afvalt.
Dan kan je wel een leuk filmpje plaatsen en daar kunnen vele bokkers vast veel over zeggen... maar het gaat om timing... en die leer je alleen als er iemand in de bak staat en precies zegt wat je moet doen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 18:58

Nee oke maar ik snap niet wat een middengalop is, snap de figuren niet en snap bijvoorbeeld niet wat aan de teugel lopen is. Ik zou er maar al te graag hulp bij hebben maar de meeste instructeurs die ik ken die hebben maar 1 doel: de dresuur in starten. En dat wil ik juist niet! En ze gebruiken moeilijke woorden. Ik heb laatst een dresuur proef moeten voorlezen, ik snapte er niks van. Ik zou dus echt iemand nodig hebben die mij tot de puntjes alles kan uitleggen. Daardoor wordt het voor mij niet leuk want ik snap het niet.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 29-07-13 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:58

Bokt niet om hulp vragen maar instructie.

Als het fout gaat wordt het inderdaad niet leuk, maar ook niet leuke dingen moet je kunnen oplossen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:00

Als jij nog niet eens veilig de bak rondt komt denken de meeste instructeurs helemaal niet aan starten... dat je dingen nu nog niet weet of snapt... dat is niet erg... dat je het niet wil leren... tja.. wie heb je daar nu mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:02

Samblabla schreef:
Nee oke maar ik snap niet wat een middengalop is, snap de figuren niet en snap bijvoorbeeld niet wat aan de teugel lopen is. Ik zou er maar al te graag hulp bij hebben maar de meeste instructeurs die ik ken die hebben maar 1 doel: de dresuur in starten. En dat wil ik juist niet! En ze gebruiken moeilijke woorden. Ik heb laatst een dresuur proef moeten voorlezen, ik snapte er niks van. Ik zou dus echt iemand nodig hebben die mij tot de puntjes alles kan uitleggen. Daardoor wordt het voor mij niet leuk want ik snap het niet.

Joh dan heb je gewoon nooit de juiste instructeur gehad.
Er zijn ook instructeurs die het leuk vinden om recreatieve ruiters te helpen om hun paard gehoorzaam en gezond te houden. Zonder moeilijke termen, en zonder gepush richting witte hekjes.
Bovendien kan een GOEDE instructeur jou alles uitleggen wat gewenst en/of noodzakelijk is.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 19:06

Ja precies ik zoek iemand die mij het dressuur rijden leuk kan laten vinden en het mij goed uitlegt.
Want zoals het hier op de maneg aantoe gaat daar zie ik het plezier niet van in.
Maar ik ga toch dan maar eens wat rond mailen, mischien dat zich er een kandidaat voordoet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:11

Samblabla schreef:

Ik heb ook fjorden en heb ook niks met dressuur. Daarom doe ik het ook niet :D . Gymnastiseren en basis gehoorzaamheid kun je ook verkrijgen zonder die strikte dressuur dingen. De dressuurtermen heb je al helemaal niet nodig. Ik bedoel, wat maakt het uit om een volte bij B te rijden? Een rondje met een goede stelling (paard buigt de hals wat) en buiging (paard buigt ook in het gebied tussen voorbeen een achterbeen) kun je overal rijden.

Je basis ligt in het echt zien van je paard. Je paard is niet eigenwijs, maar heeft waarschijnlijk wel wat meer duidelijkheid van je nodig anders moet ze zelf dingen gaan bedenken.

Ik heb wel een idee, maar stuur je daarvoor even een pb-tje.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:44

Les hoeft niet perse dressuur op een heel hoog niveau te zijn. De allereerste basis die je leert is eigenlijk ook al dressuur. Ik zou me als ik jou was dus niet vast pinnen op 'iedere dressuur instructeur wil ook alleen maar een heel hoog niveau en blablabla' maar ze kunnen je wel helpen met de problemen waar je nu tegenaan loopt. De lol gaat er ook snel vanaf als je je paard niet meer leuk kan rijden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:49

Gewoon ook bij je instructeur aangeven dat je er de ballen niet van snap.
Dan wordt het gewoon in jip en janneke taak uitgelegd en dat zal je nodig hebben

Je kan je er ook wat meer in verdiepen ipv zeggen dat je het niet snap.

Er is hier op wiki ook veel te vinden.

http://www.bokt.nl/wiki/Galop

En als je begint hoef je nog geen middengalop dan is het belangrijkste dat je gehoorzaam kan
rondsturen en de basisregels leert.
Als je die niet wilt leren kom je ook nergens en zal je altijd blijven aanmodderen

Door mijn ziekte kon ik niet meer rijden en mijn instructeur is gewoon weer met me bij de basis begonnen.
Ik reed L2 en ik kon niet eens meer rondsturen zo erg was het.

Dus gewoon een leuke instructeur gaan zoeken en beginnen ....

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:04

kohtje schreef:

Wat vaak vergeten wordt is dat dressuur eigenlijk de gehoorzaamheid van het paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:11

debravanesch schreef:
kohtje schreef:

Wat vaak vergeten wordt is dat dressuur eigenlijk de gehoorzaamheid van het paard is.

+:)+

De termen en strikte manegefiguren zijn absoluut niet noodzakelijk!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:57

Je zegt dat je een zweepje gebruikt maar dat je deze alleen in je hand hebt en niks mee doet, waarom rijd je er dan mee?
Als ik dingen lees als: paard draait zich 180 graden om als ze in andere galop moet, of als ze in de bak moet rijden gaat ze naar de uitgang omdat ze buiten wilt rijden. Sorry maar dat is gewoon dominantie.
Zij wil dit, dus ga jij dat accepteren. en dat doe je. want je doet er niks tegen?

Als een paard met mij erop bepaald of hij naar de uitgang van de bak mag gaan omdat ie buiten wilt rijden, dan krijg ie flink op zn sodemieter. Of omdraaien omdat ie in de andere galop moet. Ik weet dat sommige paarden een bepaalde kant van galop moeilijk vinden maar t zal toc h echt moeten. Ik vind een eigenwijs paard neit erg, maar ik vind een dominant paard wel erg. dat kan heel gevaarlijk worden voor jou en het paard.
Het is niet voor niks dat wij de baas zijn over onze paarden. Paarden lijken heel slim maar wij hebben een voorspellend vermogen en kunnen gevaar inschatten. Ik zou hier korte metten mee maken.
Je hoeft hem niet tot moes te slaan, absoluut niet, maar flink aanpakken. Luistern naar de baas. En weigeren als je haar aanpakt is niet gek. Tuurlijk, als iemand jou een tik op je vingers geeft, doe jij dan altijd direct wat er van je gevraagd wordt? Ik niet.
Op zulke momenten moet je vooruit duwen. Hup lopen, ophouden met aanstellen. Beetje van die luxepaardjes(die heb je ook onder mensen), die hebben zoiets van : niemand maakt mij iets.
Ik kan daar neit zo goed tegen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:16

Probeer te gaan rijden met een doel.
Jij snapt het nut niet van dressuur rijden. Dit zul je moeten veranderen om een goede ruiter te worden.
Juist door de dressuur wordt je paard gehoorzaam en fijn te rijden, als je gewoon maar gaat zitten en wat over de hoefslag rijdt, krijg je zulke problemen, want het paard let niet op jou. Hij hoeft toch maar weinig te doen.
Ik bedoel dit als advies, niet om je af te kraken.
Het rijden zelf wordt voor jou en je paard veel leuker als je echt iets doet en na een uur, of hoe lang je dan ook maar rijdt, vooruitgang ziet bij het begin van dat uur.
Natuurlijk hoef je geen figuren en oefeningen te gaan rijden uit de hoogste dressuurklasses, maar basisoefeningen zorgen ook al voor gehoorzaamheid en hopelijk ook voor plezier.
Fijne instructie die lesgeeft naar hoe jij rijdt en hoeveel jij weet is hier zeker op zijn plaats. Je hoeft geen wedstrijden te gaan rijden, als je dat niet wilt.
Maar rijden wordt fijner met een gehoorzaam paard en dat krijg je door te lessen, door jezelf te verbeteren.
Hier nog even wat specifiekere tips.
'Tijdens galop knettert ze ervandoor'
Zodra ze wegrent, draai je een volte, deze maak je kleiner om haar op te vangen naar een rustige galop. Hierbij consequent zijn, rennen nooit accepteren. Probeer, als het mogelijk is, wel door te galopperen, anders zal ze denken: als ik ga rennen, mag ik weer stappen/draven.'
'Tijdens de verkeerde galop en je wilt haar de goede galop indoen dan draait ze zich 180 graden'
Probeer te zorgen dat ze uberhaupt niet in de verkeerde galop terecht komt, bereidt de overgang goed voor, dus netjes doorzitten, je paard naar binnen laten kijken, binnenbeen op de singel, buitenbeen er een handbreedte achter en rijdt de overgang in de hoek, dat is makkelijker.
Springt ze alsnog verkeerd aan, zet haar dan terug in draf door met je buitenhand een ophouding (kneepje in de teugel) te maken en geef binnenbeen en houdt je zweepje in je binnenhand, zodat het onaantrekkelijk voor haar is om om te draaien. Draait ze alsnog om, draai haar dan terug, en niet rond. Dus als je linksom rijdt en ze draait naar links om, draai haar dan rechts terug, anders krijgt ze haar zin. Daarna direct weer aangalopperen, na opnieuw een goede voorbereiding. Consequent zijn en volhouden tot ze doet wat jij vraagt. Doet ze dit, dan direct belonen en stoppen met galopperen.
'Tijdens de volte maakt ze haar eigen volte'
Hier valt ze dus door je binnenbeen heen, of over de buitenschouder weg. Ze heeft geen respect voor jouw hulpen. Kijk naar het punt waar je heen wilt, denk vooruit, dus niet: hup, een volte, maar laat je paard eerst buigen naar de kant waar je heen wilt, voordat je een volte inzet. Teken in je hoofd een cirkel waarover je wilt rijden en doe dat dan ook. Als ze door je been heen valt, moet je zorgen dat ze daar respect voor krijgt. Dit wil goed met stukjes wijken. Je wendt af voorbij de A of de C, rijdt rechtuit totdat je paard goed recht is, legt dan je binnenbeen naar achteren en duwt aan. Vraag in het begin maar enkele passen, dus net naast de hoefslag beginnen en dan naar de hoefslag duwen met je been. Op de volte kun je ook een tikje achter je binnenbeen geven om het paard alert te maken op je beenhulp.
'Als we naar de buitenbak stappen dan loopt ze regelrecht naar de uitgang om een buitenrit te gaan rijden en krijg ik haar niet terug want dan pakt ze het bit vast'
Hierbij geldt ook: consequent zijn, volhouden en laat iemand eerst meelopen, zodat ze wel naar de buitenbak gaat. Blijf dan uit de buurt van de uitgang en zet haar aan het werk. Dus niet één keer een volte of twintig keer dezelfde volte, nee: rijdt overgangen, dus stap-draf, draf-stap op de drie passen bijvoorbeeld. Dit kan ook op een volte, of op een gebroken lijn. Maak slangenvoltes met drie, vier of vijf bogen, verander vaak van hand, vraag korte stukjes naar voren, bijv. middendraf en zet haar dan eens direct door naar stap. Maak haar actief en zorg dat ze op jouw let. Dit mag je ook best doorvragen, ook met een tikje. Ze moet doorhebben dat jij haar vertelt wat ze moet doen en dat ze dat niet zelf mag beslissen.
'Zodra we haar goed aanpakken weigert ze'
Ja, want ze mag altijd doen wat ze zelf wil. Ga net zo lang door, tot ze niet weigert. En dan bedoel ik geen rotschoppen en klappen met de zweep, maar ga door met aan het werk houden. Gaat ze stilstaan, vraag haar dan achteruit, dan zal ze vanzelf stoppen met stilstaan, omdat ze dan alsnog iets moet doen. Vraag reactie op alles wat je doet. Geef jij been, maar gaat ze niet harder, rijdt dan weg in een hoog tempo.
Dus draaf je heel langzaam en wil je een normaal tempo en ze reageert niet, rijdt dan eens een rondje middendraf, zodat er echt reactie komt op je been.
1x aansporen, geen reactie? harder been
2x aansporen, geen reactie? harder been
3x aansporen, geen reactie? tikje achter je kuit, dit mag best krachtig zijn, maar niet gaan slaan.
Je wilt alleen oplettendheid, je straft haar niet.
'Ik krijg haar nooit tot stilstand, ze zet altijd een paar passen vooruit en stopt wanneer ze er in zin heeft'
Leer het commando 'ho' vanaf de grond aan en gebruik dit bij het halthouden.
Vraag halthouden niet alleen met je teugels, maar met je hele zit. Maak jezelf lang en zwaar, doe alsof je je voeten op de grond zet en knijp in de teugels, trekken werkt niet, dat paard is veel sterker dan jij.
Dus teugels vast, los, vast, los. Totdat ze stilstaat en dan ontspan je je hand direct. Loopt ze weer weg, herhaal het halthouden dan.

Veel succes en mocht je nog meer tips willen, pb me dan.
Enne...Les kan ook heel leuk zijn :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:39

ofwel wil je leren paardrijden of je wil dit niet leren.
Paardrijden, lijkt op het eerste gezicht heel makkelijk, maar dat is het echt niet, het is een technische sport, dus er komt heel wat techniek aan te pas, dat is kennis die je moet leren.
het uitvoeren van hetgeen je leert, blijkt dan nog een veel moeilijkere opdracht te zijn, dit is dus jaren en jaren oefenen en trainen.
Het paard is een levend wezen, dus kan zelf ook initiatief nemen, aan jou dus om daar zicht op te krijgen , leren inschatten en reageren, dit is het allermoeilijkste onderdeel van het paardrijden hier moet je eigenlijk een soort gevoel van inleven in voor leren te ontwikkelen, en iet iedereen gaat dit altijd even goed kunnen uiteindelijk, en die verschillen zie je dan ook in de utvoering met het paard.
Als er iets niet lukt, het is eigenlijk nooit de schuld van het paard, het is de ruiter die iets niet doet of onjuist doet of net niet vlug genoeg reageerde of het gewoon niet heeft zien aankomen of ....... maar altijd de fout bij de ruiter zoeken dus.
Les is bedoelt om al die aparte facetten van het paardrijden te leren toepassen.
En dat heeft helemaal niets met het rijden van een dressuur proef te maken, dressuur is gewoon de basis van alles, dus ook het recreatief rijden.
Indien je het niet wil leren is mijn advies zoek dan een andere bezigheid, dit is heel risicovol op deze manier.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:42

zoiets als "ik wil witte tanden", maar niet mijn tanden poetsen en ook niet gezond eten , want dat vind ik niet leuk.
Jij komt er wel <<)

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:57

samblabla, dressuur rijden terwijl je er niks van snapt, is niet leuk. Toen ik jaren geleden van manege wisselde was ik in een te hoge groep geplaatst. We moesten steeds 'halve ophoudingen' maken, maar ik wist niet wat het was en durfde het ook niet te vragen. Dat was geen leuke les, want ik begreep er niks van. Na nog twee van zulke lessen heeft mijn moeder voor mij gevraagd of ik naar een andere groep kon, omdat het te moeilijk voor mij was. Dat kon en toen was dressuur rijden ook weer leuk, want ik begreep het weer! Ga dus op zoek naar een instructeur die je kan helpen op jouw niveau. Die zijn er absoluut! Want vanaf bokt kan je wel algemene tips krijgen, maar alleen een goede instructeur, die jou langere tijd begeleidt, kan jou echt helpen het probleem op te lossen.