Hypermobiliteit en paardrijden is dat nog wel te combineren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Hypermobiliteit en paardrijden is dat nog wel te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:30

Hoi,

Toen ik 12 was kocht ik een Haflinger merrie, we konden goed met elkaar opschieten. Maar op mijn twaalfde kreeg ik veel pijn in mijn heupen, liezen, knieën en enkels.
Mijn ouders vonden dit niet normaal, elke keer na het weekend had ik zoveel pijn dat ik niet normaal kon lopen. We gingen naar de dokter, dokter kon niks vinden. We werden verwezen naar het ziekenhuis, daar werden röntgenfoto's gemaakt. Ze zagen niks, mijn botten waren gewoon goed en normaal. De artsen zeiden: Komt door de groei.

Nu ben ik 16, 4 jaar later. Ik heb nog steeds de zelfde klachten, pijn in heupen, liezen, knieën en enkels. Weer naar de dokter, ze stuurde mij naar de fysio. Ze gingen mij testen, resultaat: Ik ben hypermobiel.
Ben blij wat ik nu heb, klinkt vreemd maar ik had die jaren veel vragen wat ik nou precies had.
Heb nu fysiotherapie en dat gaat goed, maar telkens na het paardrijden op mijn Haflinger krijg ik nog steeds de pijn en kan dan niet meer goed lopen.
Ik vind dit erg vervelend, want paardrijden is mijn leven en lust, ik doe het namelijk al 10 jaar. Dus snel stoppen wordt het ook niet.
Ben nu oplossingen aan het zoeken, het eerste wat bij mij in gedachte kwam: Ander zadel.
Het zadel wat ik nu heb is erg breed, een Pagony Haflinger zadel met een extra breede boom. Is het verstandig om eventueel de zadelmaker te laten komen om het zadel weer te laten na kijken ?

Advies en tips zijn graag welkom.
Groetjes,

015

Anoniem

Re: Hypermobiliteit en paardrijden is dat nog wel te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:32

Een ander zadel kan zeker verschil maken :j Of dat voor jou genoeg verschil maakt is denk ik lastig te zeggen. Gewoon wat dingen proberen zou ik zeggen :j
Misschien dat anders met dameszadel rijden iets voor je is, dan zit je er heel anders op en heb je mogelijk minder klachten.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:35

Blijheid schreef:
Een ander zadel kan zeker verschil maken :j Of dat voor jou genoeg verschil maakt is denk ik lastig te zeggen. Gewoon wat dingen proberen zou ik zeggen :j
Misschien dat anders met dameszadel rijden iets voor je is, dan zit je er heel anders op en heb je mogelijk minder klachten.

Oké, want de fysiotherapeut zei: Dat ik rekening mee moest houden dat ik in de groei ben.
Een dameszadel, dat is wel iets anders dan mijn veelzijdigheidzadel.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:38

Uhm sorry maar wat is hypermobiliteit? Ander zadel zou denk ik goed zijn. Dat lost het waarschijnlijk niet helemaal op, maar toch.. Altijd proberen :)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:41

Ze kunnen ook een zadel aanpassen aan iemand met bekken stabiliteit, ik denk dat een ander zadel goed kan helpen, misschien een western zadel of een dressuur zadel omdat je daar wat meer "in" zit.

(edit: of zelfs een australian stock saddle, daar zit je helemaal in, en dat is meer een soort stoelhouding waarin je dan zit, misschien heb je er dan minder last van)
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 28-07-13 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:43

nienke555 schreef:
Uhm sorry maar wat is hypermobiliteit? Ander zadel zou denk ik goed zijn. Dat lost het waarschijnlijk niet helemaal op, maar toch.. Altijd proberen :)

Hypermobiliteit is dat je te flexibel in je pezen en spieren bent.
Bij voorbeeld: Een normaal persoon die geen hypermobiliteit heeft kan niet zijn knieën over strekken, zijn duim helemaal plat tegen zijn pols aan leggen. Een persoon met hypermobiliteit kan dat wel.
Voor meer informatie over hypermobiliteit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypermobiliteitssyndroom

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:45

Oke bedankt :) ik had er nog nooit van gehoord!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:46

Melissa1996 schreef:
Ze kunnen ook een zadel aanpassen aan iemand met bekken stabiliteit, ik denk dat een ander zadel goed kan helpen, misschien een western zadel of een dressuur zadel omdat je daar wat meer "in" zit.

(edit: of zelfs een australian stock saddle, daar zit je helemaal in, en dat is meer een soort stoelhouding waarin je dan zit, misschien heb je er dan minder last van)

Oké, westernzadel. Ik dacht zelf dat die juist wat breder waren dan Engelse zadels.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:46

nienke555 schreef:
Oke bedankt :) ik had er nog nooit van gehoord!

Geen dank :)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:47

0152141488 schreef:
Melissa1996 schreef:

Oké, westernzadel. Ik dacht zelf dat die juist wat breder waren dan Engelse zadels.

Dat is net welk model, ik had een western zadel, die was wat hoger en smaller aan de voorkant en dan met een diepere zit en hoge achterkant, daar zat je dus ook echt in.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:53

Oké, zelf rij ik zelf veel buiten. Een buiten rit duurt bij mij rond de 2 tot 5 uur, best lang. Paard kan het aan, maar ruitertje niet :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:04

Zadel met narrow twist/speciale dames vorm, dus smallere zit kan helpen, zeker op zo'n brede pony. Welk model dat uiteindelijk wordt hangt helemaal af van wat jullie beide gaat passen. Neem eens contact op met country mill in nijkerk, die heeft aardig wat variatie aan modellen en een binnenbak om te kunnen uitproberen.

Het kan ook zijn dat je beter af bent met een karretje en al mennend verder te gaan, maar dat moet je maar net leuk vinden (en je pony ook).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:08

Ik vraag me af of erin zitten iets is wat echt zou helpen, ik zou denken dat een goed passen dressuurzadel waarschijnlijk het beste zal zitten.(zoals Tamary zegt )
Wat is je budget voor een zadel eventueel??
Ik kan je Ninon Schutte aanraden, haar zadels zitten super fijn, en ze kan ze ook aanpassen op de ruiter zijn/haar zit.

Wat overigens ook kan helpen zijn andere beugels, je hebt beugels die meer schokken absorberen, waardoor je gewrichten minder op hoeven te vangen. (met name voor knieen en enkels )

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:12

Idd ander zadel ik ben extreem hypermobiel en kan dus niet op brede zadels zitten. Heb toen ik mijn eigen paard kocht 3 verschillende zadels in 3 jaar gehad en nu eindelijk de goede en heb minder last. Nadeel bij mij is dat alles ook nog eens heel de dag door uit de kompaan. Maar ach er zijn ergere dingen;)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:13

siskeh schreef:
Wat overigens ook kan helpen zijn andere beugels, je hebt beugels die meer schokken absorberen, waardoor je gewrichten minder op hoeven te vangen. (met name voor knieen en enkels )

Die beugels heb ik idd ook de neppers van de sprenger variant zonder kan ik niet pijnloos rijden

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:18

Ik ben 38 jaar en rijd al vanaf mijn 6e paard. De pijn in mijn rug ontspant juist vaak als ik ga paardrijden. Verder heb ik een abonnement bij fysio. Ga daar om de paar weken heen om alles te laten masseren en soms rechtzetten. Op dit moment alleen nog beetje last van mijn nek. Rest rug, ribben, polsen e.d. blijven redelijk stabiel. Voor mij helpt hoe meer ik beweeg hoe beter ik me voel. Dus rust roest is bij mij echt het probleem.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:20

Ik heb fibro en ook vreselijk veel pijn aan mijn heupen, vooral bij brede paarden. Heb een tijdje een hele brede kruising tinker gereden maar de pijn was niet meer te harden. Indien ik op een smalle pony stap is de pijn echt vele malen minder. Als ik het goed begrijp heb je nu nog steeds je eigen haflinger en je eigen paardje doe je niet zomaar weg natuurlijk.

Ik ben vrijwilligster op een manege voor mensen met een beperking en de mensen die hun benen erg beperkt kunnen spreiden zitten bij ons op zadels zonder zweetbladen, dat scheelt een hoop. Misschien is dat iets voor je?

Gr Izep

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:21

Ik had vroeger een zadel met verende boom, ik weet niet of dat tegenwoordig nog gemaakt wordt, maar ik had absoluut geen rugklachten (ik heb oa een zwakke rug) terwijl ik op een gelderse tuiger reed!

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:22

Misschien kun je wat verschillende zadels uitproberen (lenen van stalgenootjes). Passen misschien niet perfect op je paard maar dan krijg je zelf een idee

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:25

@siskeh: ik noem geen type, eigenlijk juist omdat wat past meer van de boom afhangt dan van wat er overheen zit. Dressuurzadel voor lange buitenritten is niet de eerste keuze, ze zijn er ook niet voor ontworpen. Zelf wil ik ze niet meer voelde me naar boven en van pony af gedrukt (gelukkig manegezadel en geen eigen). Hier heb ik (en nog) allerlei soorten zadels gehad, en die voor mij fijn zijn hebben in elk geval meer voorkant dan een engels zadel (of dat nu dressuur, spring of vzh is). Boomloos geeft veel beweging door, lijkt me niet fijn als je lijf al wiebelig is. Ik heb hier nu een mcClellan kloon en een kunststof (ook ivm gewicht) westernzadel in gebruik. Beide fijn, al is de western ook vrij breed qua zit.

Andere stijgbeugels is in goede, ik wil niet meer zonder ez rides met korf. Past veel meer voet op dan de standaard engelse beugels + beetje vering/schokabsorbtie voor de gewrichten. In diezelfde categorie kunnen fenders ipv smalle beugelriemen ook prettig zijn omdat die je been stiller laten hangen.

Zelf fibromyalgie, wat rijden ook pijnlijk kan maken. Ik merk wel dat teveel rijden voor mij net zo funest is als te weinig.

Gabbe schreef:
Die beugels heb ik idd ook de neppers van de sprenger variant zonder kan ik niet pijnloos rijden

Ik moet zeggen dat ik vermoed dat meer oppervlak voor mijn voeten meer helpt dan de vering zelf. Je hoeft nl minder te balanceren en bent dan minder met die vermoeiende, iniminie spiercorrecties bezig.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:30

tamary schreef:
Zadel met narrow twist/speciale dames vorm, dus smallere zit kan helpen, zeker op zo'n brede pony. Welk model dat uiteindelijk wordt hangt helemaal af van wat jullie beide gaat passen. Neem eens contact op met country mill in nijkerk, die heeft aardig wat variatie aan modellen en een binnenbak om te kunnen uitproberen.

Het kan ook zijn dat je beter af bent met een karretje en al mennend verder te gaan, maar dat moet je maar net leuk vinden (en je pony ook).

Oké, heel erg bedankt. Ik zal contact opnemen en advies vragen.

Helaas is mijn paard geen men paard, ze is te bang voor de aftekeningen op de wegdekken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:31

Hier ook hm-er + fm :o .
Zoals ik al eerder las van andere, ben ik erin middels ook achter gekomen als ik met enige regelmaat rij, het "meevalt" .
Maar de tijd dat jij rijdt (dus lange ritten) hoef ik niet te proberen :n
Max. is +/- 2 uur;doe ik langer wordt niemand daar blij van -O- ! Ik word vervelend vd pijn dus sjagiie waardoor pown + mederuiters ook niet blij worden en dan kan ik volgende dag mn bed nie uit :o
En bij maakt het ook verschil uit hoe ik rij: 1 uur dressuren is minder belastend dan half uur stappen ..
Veel sterkte ermee; het zal even uit puzzelen zijn wat voor de jouw manier is dat het te behapstukken valt :(:)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:32

siskeh schreef:
Ik vraag me af of erin zitten iets is wat echt zou helpen, ik zou denken dat een goed passen dressuurzadel waarschijnlijk het beste zal zitten.(zoals Tamary zegt )
Wat is je budget voor een zadel eventueel??
Ik kan je Ninon Schutte aanraden, haar zadels zitten super fijn, en ze kan ze ook aanpassen op de ruiter zijn/haar zit.

Voor mij maakt het buget niet uit, als het goed past op het paard en voor mij wil ik best een duurder model kopen. Dan een zadel die de rug van mijn paard verkloot en ik nog steeds pijn heb. (Even kort gezegd)
Oké, dat is idd een goeie overweging, hoe heten zulke beugels ?
Zelf heb ik nu veiligheidsbeugels met elastiek.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:35

Norton schreef:
Misschien kun je wat verschillende zadels uitproberen (lenen van stalgenootjes). Passen misschien niet perfect op je paard maar dan krijg je zelf een idee

Goed idee, maar helaas kan dat plan niet door gaan. Mijn paard staat in een kudde met andere paarden. Alle paarden hebben een vzh zadel behalve 1 paard die heeft een dressuur zadel, maar die heeft inch 18/19 en mijn paard maat inch 17. Dat gaat helaas niet passen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:36

Evelienepien schreef:
Hier ook hm-er + fm :o .
Zoals ik al eerder las van andere, ben ik erin middels ook achter gekomen als ik met enige regelmaat rij, het "meevalt" .
Maar de tijd dat jij rijdt (dus lange ritten) hoef ik niet te proberen :n
Max. is +/- 2 uur;doe ik langer wordt niemand daar blij van -O- ! Ik word vervelend vd pijn dus sjagiie waardoor pown + mederuiters ook niet blij worden en dan kan ik volgende dag mn bed nie uit :o
En bij maakt het ook verschil uit hoe ik rij: 1 uur dressuren is minder belastend dan half uur stappen ..
Veel sterkte ermee; het zal even uit puzzelen zijn wat voor de jouw manier is dat het te behapstukken valt :(:)

Vervelend voor je ! :(:)
Het wordt idd puzzelen, passen en meten. Hopelijk vinden we een goeie oplossing voor paard en ruiter.